Thiedeman

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:12

Om je paard zo aan de teugel te rijden. :)

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:14

oohh zoo:p

uuhh noujaa ik rijd niet altijd met mijn pony bij de manege,
Dus daar is elke pony ook anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:15

Je mag hem niet gaan gebruiken om je paard te dwingen. Dan kan je evengoed doen zoals ze vroeger deden op een manège waar ik reed: strotouwtje van de singel tussen de benen door naar de neusriem... Ook niet bepaald aangenaam!

Heb tijdens een opleiding met een paardje moeten rijden die een thiedeman opkreeg omdat die anders gewoon als een tank doorboomde en ging rondvliegen. Heb daarom ook hele opleiding geweigerd om met dat paard te rijden. Ofwel zonder, ofwel niet :)

Als hij gebruikt wordt op een rustige manier om een paard uit te nodigen om te ontspannen kan het wel vind ik. In mijn geval werkt hij als soort van kalmeermiddel, als soort steuntje in de rug dat zegt "doe maar, er overkkomt je niks als je ontspant". Eens de onzekerheid weg is mag ie eraf en dat doe ik ook.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:15

Maar geen één paard/pony dien je zo aan de teugel te rijden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:20

Somebitch schreef:
Maar geen één paard/pony dien je zo aan de teugel te rijden. ;)

Feit :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:31

Gewoon NIET doen dus. ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:06

-> HAR

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:01

xxTjitske schreef:
Maar soms gooit ze haar hooft ook best wel vaak omhoog zodat ik geen stuur meer heb over haar. Wat zou ik daar dan aan kunnen doen?

een martingaal kan hiervoor wel helpen, die werkt alleen in op het moment dat ze haar omhoog gooit, deze moet je zo afstellen dat deze dus echt alleen inwerkt als haar hoofd omhoog gooit.

KimvWijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:06

Ik heb er vroeger ook mee gereden!!
Heel fijn, het helpt je om je pony er door heen te rijden. en je kan hem strakker en losser zetten..!!
Werkt goed, niet echt nadelen,opletten dat je m niet te strak doet.

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 08:43

@varekaj,
Hoe moet ik dan volgens jou een pony/paard aan te teugel rijden?,

De een zegt dat ik het wel moet doen , en de ander weer niet,
een vriendin van mij zegt dat ik een thiedeman moet komen omdat ze dan meer ontspant aan de teugel.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:53

Zelf gebruik ik de Thiedeman ook om buiten te rijden,om tankgedrag te helpen 'beteugelen'. Maar omdat ik eerst in de bak rijd heeft hij hem dan ook om. Hij heeft er geen last van, ik heb er nog nooit spanning op zien staan. Bij mij is de inwerking dus nihil.

Ik vind het fijner dan een elastiek, die geeft altijd wel een beetje druk, en wijken voor de druk, daar heb ik niks aan..
De Thiedeman werkt alleen innoodgevallen en paardebeest kan zijn hals toch gewoon strekken, i,t,t, een elastiek.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:54

Ik denk dat je meer hebt aan een aantal goede lessen dan er meteen een thiedeman aan te knopen. als je pony zn hoofd zo om hoog gooit zou je nog een martingaal kunnen nemen. Maar ik vind dat er aan een thiedeman geen voordelen zijn, alleen maar nadelen.

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 08:58

En wat voor goede lessen bedoel je dan?,,

met wat voor nadelen bedoel je dan allemaal?.

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 09:39

Maar ik heb de thiedeman van mijn vriendin geleend en mijn pony ontspant lekker aan de thiedeman, en ik dwing haar verder ook niet nagevelijk te lopen! Het is gewoon even een eerst knikje door te krijgen. Mijn vriendin die heeft die thiedeman ook gebruikt bij haar pony die gewoon ontzettend tegen in gaat als die nagevelijk moet lopen, toen heeft ze de thiedeman een paar x om gehad (instructrice heeft haar dat aangeraden) en dat hielp echt! ze zegt dat het gewoon even het begintje is waar die even door heen moet en als die dat door heeft dan is die lekker makkelijk naar beneden te laten lopen. En wat iemand ook al zei dat je haar dan dwingt naar beneden te lopen dat is neit waar want ik laat haar dan lekker ontspannen lopen, ik laat haar los als ze nagevelijk loopt. en dan ontspant ze lekker in der rug.

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 12:55

Niemand meer tips?,
of aanwijzingen?

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 07:48

ik ben het er mee eens want ik heb hem aangeraden. :P haha

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:52

niet doen!
zo gaat het van erg naar erger. probeer een martingaal, deze hangt namelijk slap wanneer hij niet nodig is. en werkt dus ook niet continu in, dit is nogal vervelend voor je paard.
probeer het probleem niet uit te stellen maar op te lossen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:58

xxTjitske schreef:
@ Goof
Mijn pony heeft al eens eerder een thiedeman omgehad en nu loopt ze veel nagevenlijker maar ik heb er zelf niet 1 dus dan moet ik hem steeds van iemand lenen, maar mijn pony die wil best wel nagevenlijk lopen dus dan moet het meteen op de goede manier

Als je het meteen echt op de goede manier wil doen dan met je er juist géen thiedemann aan hangen. Maargoed dat terzijde omdat ik zelf fijne ervaringen heb met de thiedemann. Vind het een vrij eerlijke hulpteugel omdat het niet direct aan het bit vast zit, het paardje ruimte heeft om te zakken en vooral omdat de teugel zich niet direct in de ruiterhand bevind. Een goed passende thiedemann die door iemand met kennis (!) is afgesteld, kan een goed duwtje in de rug zijn. Maar zoals iedere hulpteugel is het imo iets wat je maar voor een beperkte tijd mag gebruiken, het is zeker geen alternatief voor goede begeleiding. Kan je de hulp inroepen van een ervaren iemand dan doe dit zeker.