Halsverlenger =D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:29

Juangi schreef:
manolito10 schreef:
dus een hulpteugel is slecht

Ja, absoluut...
(Tenzij in handen van iemand die écht weet wat ie doet, wat de gevolgen ervan zijn en eventuele consequenties)

Blij dat je het zelf inziet :)

Maar die heeft hem niet nodig :D

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:35

Sodeletuut schreef:
Tsja, helaas zijn niet alle instructrices het met elkaar eens.. Maar het is dus gewoon zo, dat je paard niet helemaal lekker in zn lijf loopt, want anders zou hij uit zichzelf gaan ontspannen, en nu dwing je hem toch.. Of het nou subtiel is of niet, je dwingt het hoofd naar beneden, terwijl het paard daar in het lijf nog niet klaar voor is..

ik ben t er niet mee eens. zouden ze ook op maneges moeten doen. als je t goed vastmaakt is t n verbetering voor die paarden ipv slecht, wat is beter, als iemand op de rug zit te bonken als n paard de rug aanspant of dat ie de rug eruit drukt ?

dit is natuurlijk nog niet dat de ts er nu niet meer aan hoeft te rijden, maar zoals ze zegt krijgt ze les.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:36

af en toe met hulpteugel rijden doet geen kwaad, zoalng jeje paard niet " opkrult" ;) en er longeren veel met pessoa ....en dat is ook een hulp ;)

Air

Re: Halsverlenger =D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:39

Als een paard aan de voorkant omlaag gaat hoeft dat nog niet te betekenen dat het de rug ontspant Flynn.
Paard kan prima kop in de krul hebben maar toch de rug weg drukken/aanspannen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:40

als je n halsverlenger goed bevestigd heeft ie meer voordeel dan nadeel, en helemaal meer voordeel dan zonder. Je moet t natuurlijk niet als dwangmiddel gebruiken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:41

Flynn schreef:
als je n halsverlenger goed bevestigd heeft ie meer voordeel dan nadeel, en helemaal meer voordeel dan zonder. Je moet t natuurlijk niet als dwangmiddel gebruiken.

Misschien moet je jezelf dan even onderbouwen, ik zie er namelijk niks goeds aan.

Dit is puur geld weggooien, ook aan je instructie terwijl je je dus niet leert hoe je correct moet rijden.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:47

Iedereen op bokt heeft t altijd over ontspanning. Maar denken jullie dat bv een totilas of een salinero of welk goed getrainde paard ontspannen is in de rug ?
Nee.
Om een paard een middendraf of een of andere oefening, of uberhaupt een goede verbinding van achter naar voren te rijden zal je m moeten aanspannen. ( Let op, spanning en aanspanning zijn 2 verschillende dingen. )

Natuurlijk als je zon halsverlenger te strak zet trek je m in de krul, en zal je m alleen maar gaan blokkeren, en dan drukt ie niet alleen zn rug weg, maar zal hij proberen dmv zn nek zich er tegen te verzetten/ blokkeren. Als je m goed bevestigd, zal je t paard uitnodigen/vragen om naar beneden te komen en zn rug aan te spannen om je beter te dragen. Al zal je altijd moeten blijven rijden, van je been naar je hand toe, en zeker bij een onervaren iemand zal dit onder goede begeleiding moeten gebeuren.

edit, de ruiter zal ook mee moeten zijn in de beweging, ;)

Ik bedoel voor manege paarden etc, dat t beter zou zijn, want n paard dat de rug eruit drukt is ook niet goed.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:56

Flynn schreef:
Iedereen op bokt heeft t altijd over ontspanning. Maar denken jullie dat bv een totilas of een salinero of welk goed getrainde paard ontspannen is in de rug ?
Nee.
Om een paard een middendraf of een of andere oefening, of uberhaupt een goede verbinding van achter naar voren te rijden zal je m moeten aanspannen. ( Let op, spanning en aanspanning zijn 2 verschillende dingen. )

Natuurlijk als je zon halsverlenger te strak zet trek je m in de krul, en zal je m alleen maar gaan blokkeren, en dan drukt ie niet alleen zn rug weg, maar zal hij proberen dmv zn nek zich er tegen te verzetten/ blokkeren. Als je m goed bevestigd, zal je t paard uitnodigen/vragen om naar beneden te komen en zn rug aan te spannen om je beter te dragen. Al zal je altijd moeten blijven rijden, van je been naar je hand toe, en zeker bij een onervaren iemand zal dit onder goede begeleiding moeten gebeuren.

hiermee ben ik dus eens en vooral over het deel van die topdressuurpaarden of paarden met hoger niveau
Ik bedoel voor manege paarden etc, dat t beter zou zijn, want n paard dat de rug eruit drukt is ook niet goed.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:57

manolito10 schreef:
ik heb al rijles, en de instructrice heeft zelf de halsverlenger vastgemaakt, hieruit blijkt dus dat zij ook voor de halsverlenger is. en mijn pony werd niet "gedwongen". het zat heel los. en zodra hij een beetje met zijn hoofd naar beneden ging, trok er helmaal niets aan zijn hoofd. daarna heb ik nog even zonder halsverlenger gereden en hij liep ook toen aan de teugel (door de hulp van de halsverlenger)

je zegt dat hij heel los zit, waarom heb je er dan een nodig als hij er toch maar een beetje aanhangt
ik ga met de rest mee die het er niet mee eens is.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:00

calypsoo schreef:
manolito10 schreef:
ik heb al rijles, en de instructrice heeft zelf de halsverlenger vastgemaakt, hieruit blijkt dus dat zij ook voor de halsverlenger is. en mijn pony werd niet "gedwongen". het zat heel los. en zodra hij een beetje met zijn hoofd naar beneden ging, trok er helmaal niets aan zijn hoofd. daarna heb ik nog even zonder halsverlenger gereden en hij liep ook toen aan de teugel (door de hulp van de halsverlenger)

je zegt dat hij heel los zit, waarom heb je er dan een nodig als hij er toch maar een beetje aanhangt
ik ga met de rest mee die het er niet mee eens is.

omdat je t dan vraagt aan t paard.
n paard is van nature een meewerker.
Maar zal je iets forceert zal hij zich verzetten.
Vraag je iets, zullen de meeste paarden met je meegaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:02

Flynn schreef:
Nee.

Aanspannen :n
Ontspannen.
De buikspieren, die moeten aanspannen. De lange rugspier moet ontspannen.
Waarom zou de rug opeens ontspannenw anneer het paard gedwongen wordt zijn hoofd naar beneden te doen?
Tis geen vraag, paard heeft namelijk alleen de keus tussen pijn en pijn ontwijken.

mohica

Re: Halsverlenger =D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:04

ja mensen rijdt dan geen paard he ;) dan hebben ze geen last van ons ;) en is er geen gezaag meer :) wow de oplossing gewoon

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:08

Die ontspant niet, die spant aan, net als de buikspieren. Als jij iets tilt zal je ook beide aanspannen. helemaal als je op handen en knieën zit. N paard moet ontspannen als jij dat toelaat, of denk je serieus dat n totilas de hele tijd ontspannen ronddraaft etc. ?
Hoe wil je überhaupt spieren trainen zonder aanspanning ?

als er spanning in je paard zit, zal hij nooit ontspannen als jij t zegt, en nee, dat is niet goed,
Span jij je paard aan, zal hij ontspannen wanneer jij het zegt.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:09

mohica schreef:
ja mensen rijdt dan geen paard he ;) dan hebben ze geen last van ons ;) en is er geen gezaag meer :) wow de oplossing gewoon

als je dr n halsverlenger correct aanknoopt onder begeleiding zal de ruiter ook niet wanhopig t paard aan de teugel proberen te krijgen dmv zagen ..

en verder, waar baseer je deze uitspraak op ?

Om misverstanden te voorkomen, n nageeflijk paard is t effect van t doel (n goed lopend paard ) , niet n middel om dat doel te bereiken.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:13

Air schreef:
Ontspannen.
Waarom zou de rug opeens ontspannenw anneer het paard gedwongen wordt zijn hoofd naar beneden te doen?
Tis geen vraag, paard heeft namelijk alleen de keus tussen pijn en pijn ontwijken.

Volgens mij is dit nu precies het stukje taalgebruik dat voor veel miscommunicatie zorgt! Een ontspannen paard betekent niet dat hij rond loopt te sloffen met z'n ogen op half zeven (zoals wij wel ontspannen als we van de bank naar de kast lopen voor een zak chips tijdens het tv kijken), maar het taalgebruik wijst daar juist wel op. Je hebt zeker een bepaalde vorm van aanspanning van de juiste spieren nodig om er voor te zorgen dat jouw paard je goed kan dragen. Buikspieren aanspannen inderdaad, maar ook de strekspieren in de rug staan onder spanning. Al die spieren functioneren in harmonie. Je wilt een zekere aanspanning van de spieren, maar het paard mag zijn spieren niet geforceerd vastzetten waardoor de beweging vermindert en er kans is op schade. Dus eigenlijk zoek je een ontspannen aanspanning volgens mij.

Halsverlenger kan een praktisch hulpmiddel zijn, maar lang niet voor alle paarden. Paarden die gemakkelijk op de voorhand duiken zou ik geen halsverlenger om doen. Daarnaast moet je je steeds bewust blijven van het van achter naar voren rijden met een hulpteugel die de hoofd/halshouding controleert. Dat is volgens mij vaak de valkuil. Het hoofd knikt in en mensen vergeten van achteren voldoende bij te rijden, omdat het plaatje 'goed' oogt. Maar eigenlijk vergroot je dan het probleem alleen maar.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:15

shirleyp schreef:
Air schreef:
Ontspannen.

Volgens mij is dit nu precies het stukje taalgebruik dat voor veel miscommunicatie zorgt! Een ontspannen paard betekent niet dat hij rond loopt te sloffen met z'n ogen op half zeven (zoals wij wel ontspannen als we van de bank naar de kast lopen voor een zak chips tijdens het tv kijken), maar het taalgebruik wijst daar juist wel op. Je hebt zeker een bepaalde vorm van aanspanning van de juiste spieren nodig om er voor te zorgen dat jouw paard je goed kan dragen. Buikspieren aanspannen inderdaad, maar ook de strekspieren in de rug staan onder spanning. Al die spieren functioneren in harmonie. Je wilt een zekere aanspanning van de spieren, maar het paard mag zijn spieren niet geforceerd vastzetten waardoor de beweging vermindert en er kans is op schade. Dus eigenlijk zoek je een ontspannen aanspanning volgens mij.

Halsverlenger kan een praktisch hulpmiddel zijn, maar lang niet voor alle paarden. Paarden die gemakkelijk op de voorhand duiken zou ik geen halsverlenger om doen. Daarnaast moet je je steeds bewust blijven van het van achter naar voren rijden met een hulpteugel die de hoofd/halshouding controleert. Dat is volgens mij vaak de valkuil. Het hoofd knikt in en mensen vergeten van achteren voldoende bij te rijden, omdat het plaatje 'goed' oogt. Maar eigenlijk vergroot je dan het probleem alleen maar.

Jy begrijpt t paard ;)
En zo bedoel ik t ook.

Maar veel mensen nemen alles klakkeloos van elkaar over zonder er zelf over na te denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:16

gewoon niet aan hulpmiddelen beginnen.
als je er eenmaal aan begint raak je er niet snel vanaf.
en zoals velen, je dwingt je paard in een houden en ontspant dus niet...

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:16

Ik vind persoonlijk dat het er aan ligt hoe je het elastiek omdoet.

Doe je oren-bit-zijkant v zadel dan vind ik het geen fijne methode.
doe je oren-bit-tussen zijn benen aan de singel vind ik het persoonlijk fijn om te longeren (lang en laag) of gewoon een beetje de ontspanning opzoeken bij een paard die links bv moeilijker te buigen is.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:18

xDeems schreef:

doe je oren-bit-tussen zijn benen aan de singel vind ik het persoonlijk fijn om te longeren (lang en laag) of gewoon een beetje de ontspanning opzoeken bij een paard die links bv moeilijker te buigen is.

als je dan bv links korter maakt zal hij zich daar eerder af gaan zetten dan dat ie losser wordt ...

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 20:18

ik heb hem oren-bit- tussen zijn benen aan de singel
vind dit persoonlijk ook de fijnste en meest vriendelijke maniet

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:19

Anoniem schreef:
gewoon niet aan hulpmiddelen beginnen.
als je er eenmaal aan begint raak je er niet snel vanaf.
en zoals velen, je dwingt je paard in een houden en ontspant dus niet...

sinds wanneer zijn die verslavend ?
Ik rijd ook enkele paarden met slof, ?

Als je dr mee rijden kunt is t prima.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:19

Flynn schreef:
xDeems schreef:

als je dan bv links korter maakt zal hij zich daar eerder af gaan zetten dan dat ie losser wordt ...

Maar als je paard links bv 'vastzit' kan hij niet meer lang en laag gereden worden. Door elastiek help je hem op weg.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:20

ok een paard is een dier gelijk een ander, maar het is precies heilig :-O ja ok je moet het beste hebben voor je paard, het is altijd zonder dit met dat, 24/24uur weide , dit dat, mijn conclusie is dan dikke onzin ;) jullie zitten altijd te zagen :O elke paard is verschillend en elke ruiter ook ;) en iedereen heeft een andere manier van rijden
dus als er maar een domme vraag wordt gestelt krijgt de TS voor die topic direct heel bokt over zich met super afbrekende commentaar, van dit dit en dit...
denken jullie misschien dat jullie paarden ( voor allen die zo'n dingen zeggen ) dat hun paard staat op de beste en gereden wordt op de beste manier?? ik denk van niet nee ;)
dus als jullie altijd zo over paarden bezig zijn, ja laat ze dan gerust en rijdt dan geen paard he :O
altijd commentaar en gezaag, ik erger mij er gewoon aan dat allemaal te lezen ;) waarschijnlijk is dat TOTAAL NIET nodig
dus daarop heb ik mij gebasseerd

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:21

mohica schreef:
ok een paard is een dier gelijk een ander, maar het is precies heilig :-O ja ok je moet het beste hebben voor je paard, het is altijd zonder dit met dat, 24/24uur weide , dit dat, mijn conclusie is dan dikke onzin ;) jullie zitten altijd te zagen :O elke paard is verschillend en elke ruiter ook ;) en iedereen heeft een andere manier van rijden
dus als er maar een domme vraag wordt gestelt krijgt de TS voor die topic direct heel bokt over zich met super afbrekende commentaar, van dit dit en dit...
denken jullie misschien dat jullie paarden ( voor allen die zo'n dingen zeggen ) dat hun paard staat op de beste en gereden wordt op de beste manier?? ik denk van niet nee ;)
dus als jullie altijd zo over paarden bezig zijn, ja laat ze dan gerust en rijdt dan geen paard he :O
altijd commentaar en gezaag, ik erger mij er gewoon aan dat allemaal te lezen ;) waarschijnlijk is dat TOTAAL NIET nodig
dus daarop heb ik mij gebasseerd

hier heb je gelijk in, er leiden meerdere wegen naar rome ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:22

manolito10 schreef:
manege blauwe steen in wijnandsrade, limburg
niet echt een dressuurstal maar wel goede instructeurs (vind ik)

Blauwe steen goed?
Jezus christus.. Heb er zelf eens gereden, omdat een vriendinnetje (heb ik t wel over een jaar of 8 geleden) van mij er reed, maar de pony's hadden kale plekken, stalondeugden, slechte hoeven.. Nee dankje voor mij toch echt niet..
Maar ff ontopic: Ik ben t ook echt niet eens met het gebruik van die krengen.. En geloof me met goede instructie en goed rijden, krijg je elk paard aan de teugel.. Veel geduld, veel (schijn)overgangen rijden, veel figuren.. Kijk naar Sjitske: 21 jarige fries, niet anders gewend dan met de kop omhoog sterren kijken (doe de zeepaard look 8-) ) en zij heeft t ook afgeleerd.. ZONDER lieflafjes.. Het heeft wel een jaar gekost, dus geef je paard de tijd.. En neem goed les..