[WN] bit jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

welk bit voor een jong paard?

Enkelgebroken D snaffle
12 (23%)
Enkelgebroken O snaffle
3 (5%)
Dubbelgebroken D snaffle
9 (17%)
Dubbelgebroken O snaffle
3 (5%)
Billy Allen snaffle
8 (15%)
Anders, nl:
17 (32%)

Totaal aantal stemmen: 52

Cassidy

Re: bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:45

Als je zoveel druk moet zetten dat je het bit door zijn mond trekt, zou ik nog even terug gaan naar de basis, want dat is de bedoeling niet.
Bovendien behoor je toch echt een curb strap aan je bit te hebben, die voorkomt dergelijke situaties (mochten ze zich per ongeluk toch voordoen)
Is voor mij geen argument met D ring te gaan rijden.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:51

ja dat is juist maar het kan altijd dat dit gebeurd (is niet het geval voor mij) maar met gewone ringen heb je ook weer meer kans op wondjes door het draaien van de ringen (tenzij ze vast zijn) maar iedereen doet hiermee wat hij wil, ik heb een heel interessante dvd gezien over tack en daarbij heb ik mijn keuze gemaakt, hij maakte wel eerst gebruik van een sitepull bij het opleren en stapte dan over naar een bitje

elk bit heeft voor en nadelen!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:42

Don Dodge snaffle van Greg Darnell. De originelen zijn niet goedkoop maar wel de moeite waard. daarna de 5,5" ring snaffle van Les Vogt. werkt prima en heel wat betere trainers werken met deze 2, de originelen of copy's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:35

Ik begin altijd bitloos met een goed passend stalhalster of sidepull. Basic en functioneert prima voor stuur en rem, zonder een pijnprikkel (en dus angst) te geven als hij het even niet snapt, er tegen in gaat of een gekke sprong maakt. Daarna stap ik voor de basis over naar een leren bitje.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:01

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!
Ik heb ook een sidepull, rij is onze fries wel eens mee. misschien is het wel een goed idee om Alex bitloos te beleren, hoor er veel goede ervaringen over.
Nog even over de Mylers, mag je maar mee op (WRAN) wedstrijden starten? is nu natuurlijk nog niet aan de orde maar ik wil in de toekomst met Alex wedstijden bij de WRAN rijden.
Ook zijn er veel verschillende mondstukken van Myler, er stond bij een bitje 'baby mondstuk', ik neem aan dat dit mondstuk de zachtste is?
Als het een Myler wordt, ga ik hem trouwens wel 2e hands kopen.. ze zijn een beetje uhm, prijzig;)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:30

Jazeker mag dat :D Toevallig heeft mijn jonkie vandaag voor 't eerst een bitje ingehad, inderdaad ook een Myler, precies zoals op de foto van WB ;)

Gewoon op stal, bitje in, paardje gepoetst, bitje weer uit :D
Hij lekker kluiven op dat ding, prachtig ;)
Ik heb er nu 4 keer opgezeten,( zeker wel 5 minuten) gewoon aan het halstertje met 2 halstertouwtjes, eerst maar eens leren zn neus achter na te lopen.
Succes ermee!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 14:33

@ dorpje2: kijk zo wil ik het ook;)! super zeg!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:38

meissielief schreef:
Het beste kan je een Myler level 1 nemen.

nee, het beste kan je een myler babybit nemen.

SilkyChex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:44

Mijn quarter wordt met een Bob Avila O-ring snaffle bit getraind. Zelf rijd ik met een Clinton Anderson Mouth Snaffle; een combi tussen een O en een D-ring.