wat heeft het nut van peesbescherming boven bandages?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:35

Het nut ervan? Niks. Bandages beschermen niet tegen het slaan van een paardenbeen, een bandage is te vergelijken met een verbandje. Dat is fijn als er een wondje zit, maar verder heeft het geen enkel nut, ondersteunen kan het ook niks gezien er onderin een paardenbeen geen spieren zitten die zitten bovenin. En dan nog... een verbandje dat 600 kg omhoog houdt.. ;) .

Peesbeschermers zijn harder, die kunnen wel iets beschermen, maar moeten dan ook niet te groot of te klein zijn, dan schieten ze hun nut voorbij. Overigens is al aangetoond mbv thermografische camera's dat bescherming om de benen de pezen wel degelijk kan oververhitten, met gevolgen op de lange duur omdat de eiwitketens in diezelfde pezen aangetast worden.

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:34

Omdat het meisje bandages om wou bij de pony maar de pony strijkt met z'n voorbenen? :\
En ze heeft die te grote peesjes vast uitgekozen omdat de kleuren zo goed bij elkaar passen :Y)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:05

cbrmuisje schreef:
kvika schreef:
ze pezen zo wel erg overhit, maar dat is mijn mening.
aangezien ik geen dressuur prikker ben zal ik het ongetwijfeld mis hebben. O:)

Oververhit?? Ze branden er toch niet af.. jij trekt toch ook lange sokken en laarzen of zo iets aan!? :)

als ik ga rennen,sporten of andere lichaamsbeweging ga doen ga ik niet met dikke sokken lopen.
als ik thuis op de bank zit met een kop warme chocomelk wel. }>
en met laarzen aan valt het rennen al helemaal niet mee, die hebt ik aan als ik door de modder moet lopen.
paarden benen kunnen wel tegen wat modder en die hoeven dus geen laarzen aan.

( beetje kort door de bocht antwoord met een grote knipoog ;) )

daffie1986

Re: wat heeft het nut van peesbescherming boven bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:39

inderdaad voor polo is dit heel normaal en denk dat het bij horsebal ook wel normaal is omdat de paardenbenen met elkaar in contact kunnen komen en het er best hard aan toe kan gaan. Peesbeschermers van kunststof verharden de schokken op de pezen(schokken van het neerzetten van de benen op de grond of een tik perongeluk met stok tegen de benen) vandaar de bandages ertussen, deze moeten dan de schokgolven weer opvangen en verdelen over het hele been i.p.v op 1 plek.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:26

Het is heel simpel: een bandage ligt heel mooi om het been heen, beschermt het hele been op alle mogelijke plaatsen, maar beschermt niet tegen het aantikken. Een peeskap beschermt wel tegen aantikken, maar daar komt snel zand tussen, zijn paarden vaak gevoeliger voor en zit nooit zo mooi passend om een been heen als een bandage. Op deze manier bescherm je zo volledig mogelijk.

Ik doe het zelf nooit, behalve in de wei wel eens met een fris of blessuregevoelig paard. En dan om de achterbenen meestal van die 3-in-1 Actions over de bandages heen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:17

Dat een peesbeschermer iets beschermd dat kan ik begrijpen tegen bv aantikken, maar een verbandje? Wat beschermt dat dan? Of waartegen?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:08

Een goed aangelegde bandage doet wel meer als een verbandje.
Totaal anders als een peeskap maar met een goede onderlap kan je toch een stevige bescherming aanleggen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:21

Ook een goed aangelegde bandage is en blijft een lapje katoen (of andere stof, maar het is en blijft stof) dus als daar een hoef met een flinke kracht tegenaan tikt, houdt die bandage het toch echt niet imho. Ik heb bandages vast gehad hoor, en ook om zien doen en zelf gedaan (koelen bij peesblessure) maar het beschermd zip, daar is het gewoon te dun voor.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:25

Een bandage alleen doet te weinig, ik heb het echt over een goede onderlap en juist aanleggen, je kan daar wel een klap mee verspreiden over het been, tegen strijken doet het voldoende.
En soms kan je met een gevoelig paard geen peeskappen gebruiken en heb je een alternatief, anders als een peeskap, minder beschermend tegen een klap maar toch zeker beschermend.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:04

In principe is het nut van een bandage ondersteuning van een gewricht.
Bij mensen leg je een strakke bandage aan (op de juiste manier, dus met een vissegraat, en niet lukraak rondjes draaien, dan geeft het geen steun meer) om bijv. een gewricht dat een verrekt kapsel of banden heeft. Zo geef je het steun en kan het kapsel of de banden in rust (dus zonder dat zij zelf steun moeten verzorgen) weer herstellen.
Het nadeel van dit bandageren is dat je heel weinig bewegingsvrijheid hebt. Vaak moet je met krukken lopen (of arm in een mitella) omdat je het gewricht niet kan buigen(of als het gebogen gebandageerd is: niet kan strekken).
Je kan een paard dus nooit zo bandageren dat je het gewricht ondersteund omdat het paard dan nauwelijks kan lopen.
Daarnaast moet je een gezond gewricht ook geen extra steun willen geven. Daar krijg je uiteindelijk alleen maar slappe banden van.

Bandages kunnen dus wel bescherming geven tegen oppervlakkige wondjes en strijkplekken.
Maar het nadeel is dat ze slecht de warmte afgeven. Helaas is dit met veel beenbescherming zo. Neopreen laat ook slecht warmte door, en dat zit toch in heel veel peesbeschermers.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:51

ik opende toevallig dit topic en blijkbaar gaat het over een foto van een manegepony van bij ons die idd aan het horse-ballen is. De reden van peesjes over bandage heen werd hierboven al genoemd. De bandage beschermd het been helemaal rond en de peesjes beschermen bij aantikken, het kan er namelijk nogal hevig aan toe gaan. Dat de peesjes te groot zijn valt eigenlijk heel goed mee. Pony heeft geen last wanneer hij zijn been plooit en bij een maatje kleiner zou je al rap hebben dat elastiek te veel moet spannen om nog dicht te krijgen boven bandage.
Verder wordt het gerief wel degelijk aangebracht door mensen die er verstand van hebben en niet zomaar door een kind, al hebben jullie wel gelijk als je zegt dat het borsttuig eigenlijk te groot is voor dit kleine ding.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:54

Pfoeh ik weet niet waarvoor het is, maar ik vind he twel lekker warm voor de pezen...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:57

kleinvosje schreef:
DiekeC schreef:
de pees beschermers zijn voor zover ik kan zien ook nog eens te groot. volgens mij heeft idd iemand het zonder veel ervaring het om gedaan.

Dat is waarschijnlijk de reden waarom er bandages onder zitten...

De reden is precies omgekeerd. Grotere beschermers zodat ze over de bandages kunnen.
Paard/pony is opgetuigd voor een partijtje polo (zie bv de kniebescherming van de ruiter). Het is gewoon een extra bescherming tegen de stick.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:20

kleinvosje schreef:
De reden is precies omgekeerd. Grotere beschermers zodat ze over de bandages kunnen.
Paard/pony is opgetuigd voor een partijtje polo (zie bv de kniebescherming van de ruiter). Het is gewoon een extra bescherming tegen de stick.

De reden klopt idd, beschermers moeten over bandages passen, daarom eerder naar de grote kant. Pony is hier opgetuigd voor horse-ball.