is dit erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xChanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:06

shaddy82 schreef:
Als haar bitje netjes past en op de juiste hoogte hangt maakt het voor je paard verder weinig uit denk ik
Verschil tussen een bus of een watertrens is niet zo groot, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken

Wel vreemd dat je bijrijdster het niet eerst even gevraagd heeft of ze haar eigen
hoofdstel/bit mag gebruiken

Hier ben ik het mee eens. Ik zou wel even aan haar vragen waarom ze een ander bit gebruikt.

Safiera

Re: is dit erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:25

Ik heb op een bepaald moment ook voor mijn verzorgpony's eigen hoofdstellen/bitten gekocht, omdat het spul wat de eigenaar had niet ideaal was. Hij wilde er ook niet teveel geld aan uitgeven, en deed zelf verder niks met zijn pony's. Na een tijdje heb ik zelfs een (goed passend uiteraard) zadel gekocht. Vind het persoonlijk erg fijn om eigen spullen te gebruiken.

Maar als een paard alles al heeft en als alles goed past ed, zou ik het niet doen, en al helemaal niet zonder overleg.

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:27

Nou ik zie op pagina een dat de topic starter het niet zo'n probleem vind dat haar verzorgster een ander hoofdstel gebruikt, en na een paar felle reacties inene wel. Als dat meisje een nieuw hoofdstelletje heeft gekocht voor haar verzorgpony en hij past, zou ik dat leuk vinden..dat ze zo trouw bezig is met m'n paard.

roostexas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 20:23

het ging mij er indd om dat zij zomaar met een ander bit rijd.
dat vind ik gewoon minder.
ik heb mijn paard al bijna 15 jaar,vanaf veulen,en al zijn spullen zijn gewoon goed passend en al mijn geld gaat erheen.
zij rijd hem 2 dagen in de week,verder rijd ik hem gewoon zelf

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:23

Ja dat zou ik niet goed vinden hoor. Voor je paard is dat niet fijn om elke keer iets anders in zijn mond te krijgen. En ik vind het raar dat ze dat niet in overleg met jou doet.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:49

Ik zou vragen of ze hetzelfde bit als jij wil gebruiken. De verschillen tussen een water en bustrens zijn natuurlijk niet zo groot maar het is fijner voor het paard als het gewoon altijd hetzelfde is. Misschien heeft ze er helemaal nieteens bij stil gestaan maar het is idd raar dat ze het niet even aangeeft, gewoon van 'ik heb een ander hoofdstelletje gekocht'. Het is ook altijd fijner om te kunnen checken of ze het wel goed heeft zitten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:31

Ik vraag me af of het het paard echt wat uit zal maken als het goed past. Yngvar en Zador nemen zonder probleem elkaars bit aan, terwijl die ook aardig verschillend zijn. Reageren allebei goed op beide bitten.

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:32

Dat begrijp ik wel dat je dat toch liever niet hebt. Maar naar mate er meer berichten komen over het feit dat men dit niet snel goed zou vinden, zie ik jouw mening daar ook naar vormen. Praat gewoon even rustig met haar en vraag waarom zij een eigen hoofdstelletje wilt gebruiken..desnoods zeg je dat ze wel een eigen dekje mag gebruiken... Uiteindelijk doet ze het uit liefde voor het paard, vergeet dat niet.

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:46

Heeft ze al gereageerd? Volgende keer kan ze dit misschien beter wel even eerst overleggen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:52

Ik zou dit ook niet echt prettig vinden als een ander mijn paard rijd met een ander bit.
Mijn merrie is met bitten echt een zeikerd en ben al jaren bezig om voor haar een fijn goed passend bit te vinden. Ik zou dan in eerste instantie heel boos worden. Om vervolgens te kalmeren en die persoon op een nette/rustige manier aan te spreken. Eigen hoofdstel vind ik dan geen probleem mits deze goed past en in overleg is gegaan.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:11

Het eigen hoofdstel en bitje (mits vergelijkbaar met de originele optoming!) zouden voor mij op zich niet zo'n probleem zijn, als ik in deze situatie zou zitten, maar ik zou wel staan te kijken van het gebrek aan communicatie door de verzorgster. Het lijkt me niet meer dan fatsoenlijk dat je dit soort dingen toch eerst even voorlegt aan de eigenaar van je verzorgpaard? Op deze manier is het niet erg netjes...

Een bustrensje heeft persoonlijk overigens mijn voorkeur boven een watertrensje en zolang het mondstuk maar hetzelfde is als bij het watertrensje, lijkt het me voor het paard geen probleem. Het moet natuurlijk ook wèl de juiste maat hebben...
Ik ben ook wel nieuwschierig naar het hoofdstel dat de verzorgster gebruikt: heeft dat de juiste maten en is het goed afgesteld? Of zit er misschien een neusriem op met een andere inwerking?