Info: Verwisselen van een boom bij een Wintec zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Info: Verwisselen van een boom bij een Wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:17

De boom he,word die ook wel kopijzer genoemd?
Ik lees wel eens dat je van een zadel de boom én het kopijzer kan vervangen/wisselen.
Wat is het verschil en waar zit dat kopijzer dan?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:44

volgens mij is dat hetzelfde? :)
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 06-01-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:45

gohya schreef:
De boom he,word die ook wel kopijzer genoemd?
Ik lees wel eens dat je van een zadel de boom én het kopijzer kan vervangen/wisselen.
Wat is het verschil en waar zit dat kopijzer dan?

Het kopijzer is het deel dat je kunt vewisselen. De boom is geloof ik het hele stuk. Maar dat weet ik niet zeker

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:47

ligt eraan, je heb een voorboom en achterboom, de voorboom is wel hetzelfde als '' 't kopijzer '' de achterboom niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:49

Ik snap het nog steeds niet,heeft een zadel ook een achterboom dan?nog nooit van gehoord.
Boom en kopijzer schijnen toch niet hetzelfde te zijn,ik las dat iemand de juiste maat boom in haar zadel had,maar dat het kopijzer verwisselt moest worden,want dat pastte niet.
Zo heb je ook de "tak" van een zadel,maar daar ben ik al uit,die weet ik wel te zitten.
Via google kom ik er niet uit.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:52

voorboom wordt ook wel kopijzer genoemd, achterboom is zegmaar de houten vorm die er in de rest van het zadel zit, waaronder de lepel ook valt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:53

met verwisselbare boom bedoelen ze altijd het kopijzer

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 18:55

shera schreef:
met verwisselbare boom bedoelen ze altijd het kopijzer

:j omdat achterboom niet eens kan verwisseld worden, wel gerepareerd als ik het goed heb.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:55

Zeer handig deze uitleg, Arabesk op bokt heeft ook eens handige uitleg gegeven met foto's.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:16

Een boom repareren gaat nooit, vervangen is soms mogelijk. Het kopijzer is idd het stuk wat je kunt vervangen de rest is de boom. Helaas word het kopijzer vaak gezien als het enige stukje boom, als deze gescheurd is kopen ze een nieuw kopijzer en ze denken dan dat de gehel boom heel is. Als het kopijzer gebroken is de rest van de boom vaak ook gebroken. Dat is de tip die ik jullie mee wil geven.

Verder ga ik met Nini_Roosje mee en is het slim om altijd een zadelmaker te laten komen. Zelf kun je slecht bepalen of een zadel écht goed ligt, bekijk hoeveel mensen een zadel bij een zadelmaker kopen wat vervolgens niet goed blijkt te liggen. Het is dus niet dat als jij toevallig een zadeltje met verwisselbare boom hebt dat je dan meteen heel eenvoudig altijd een passend zadel hebt, helaas..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:18

@Hyposjuhhh
Dank je voor je uitleg,hier kan ik wat mee!
Nú begrijp ik het verschil met kopijzer en boom.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:05

een boom kan wel gemaakt worden hoor, als de boom gespleten is repareren ze hem door er een ijzeren plaat tegenaan te schroeven.
bij divoza op de site staan de prijzen van het repareren van een boom.

jammer dat er zoveel offtopic gepost wordt, het was niet bedoelt om te praten over pasvorm, maar echt over het verwisselen van de bomen.
Zal ik een topic maken over pasvorm? Is misschien ook wel leerzaam.

Edit: Hier is ie dan, een topic over pasvorm en de mening wel of geen verwisselbare boom.
[RT-D] Wel of geen goed idee, de zelf verwisselbare boom?

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:43

Fijn dat je dat filmpje hier plaatst. Heb pas mijn boom vervangen, maar met heel veel hulp van een stalgenoot als ik het nu weer een keertje moet doen kijk ik gewoon eerst even dit filmpje.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:20

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier even ontopic houden?(Heb een aantal berichten verwijderd) Discussies of je het verwisselen wel of niet zelf moet doen is aan ieders eigen verantwoording. Graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets nuttigs toe te voegen hebt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:54

Heb net zelf de boom geplaatst met behulp van het filmpje. Ging prima zelf. Volgende keer geen hulp meer nodig.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:49

top! :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:08

haha, ik heb me suf gewurgd met de neiuwste wintec. Had niet begrepen dat de ringetjes waar je een borsttuig aan kan maken, er ook uit konden. Dan ben je wel even bezig om uit te zoeken hoe ie los moet.. 8)7

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:46

ja zelfde hier nu...Alleen nu heb ik volgens mij alle schroeven eruit en krijg het nog steeds niet voor elkaar?? Wat moet je uit elkaar trekken kussens toch los van het bovenste gedeelte?

edit: ik raak hier ook erg gefrustreerd welke delen moeten los van elkaar? Want ik kan het niet zien. En er zit ook niks echt los. En wil mijn zadel eigenlijk toch wel gaan gebruiken heb hem al een week binnen maar hij was te smal.

SOS

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:21

Ik heb even een still gemaakt uit het filmpje voor je :) Hier moet je dus beginnen met los trekken :)
Trek het flink naar onder, dan komen kussen e.d. als het goed is ook mee, en anders moet je het filmpje even verder kijken, hij helpt de kussens een beetje :)

Afbeelding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:02

Even een vraagje van andere aard. Weet iemand misschien wat het verschil is tussen met care en zonder care?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:27

Zonder care is als de kussens gewoon met wol gevuld zijn, met cair is als de kussens met lucht gevuld zijn :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:30

Nieuwe zadel is met cair, voel alleen niet erg dat hij met lucht gevuld is.
Mijn oude is zonder cair, als ik de kans krijg zal ik even kijken of ik het verschil op kan merken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:26

Ik vind de zwarte boom van Wintec best smal vallen, zijn er meer mensen die het idee hebben dat Wintec zadels best smal vallen?
Mijn paard wordt nu weer wat dikker en dan ga ik dus over op een MW boom.

Maar ik vind de nieuwe wintecjes echt mooie zadels. Ben nog steeds blij met m'n wintec 500.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 11:06

ja wintec valt idd smaller uit, de zwarte boom past ook niet op mijn pony, terwijl een ander merk zadel met medium boom wel gewoon netjes past :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:20

Wij hebben ook een tweedehands Wintec gekocht en kregen er geen papiertje bij hoor. dan is zo'n filmpje wel handig. (heb het filmpje nog niet bekeken ). Ik vind ook de zwarte boom redelijk smal. :o We moeten nog even een deskundige erbij halen om te kijken of deze goed past of dat een maatje wijder nodig is.