zadel jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:57

ik had al een wow zadel, deze is passend gemaat op mn paard en liet ik elke 2 á 3 maanden controleren :j

nu nog steeds elk kwartaal ;)

Kflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:10

Ik heb eerst een oud zadel erop gehad, veelzijdigheid. wel na laten kijken of hij goed lag. Hij lag goed dus kon er mooi gebruik van maken! Een goed passend zadel is heel belangrijk voor een jong paard!

De zadelmaker heeft mij ook gezegt dat je bij een jong paard het beste eerst een spring/ veelzijdigheid kan opdoen. Dit is beter voor de spieren en schoudervrijheid.
Toen die van ongeveer een half jaar verder was paste het zadel eigelijk niet meer, zo enorm gegroeid! Dus heb ik een compleet nieuw zadel gekocht. Niet te duur natuurlijk want het zit er in dat ik straks weer naar een ander moet kijken :=

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:26

Allemaal bedankt voor jullie reacties :D

Er zijn wel duidelijk twee meningen; ofwel perfect passend van het begin met een nieuw zadel ofwel eerst met een ander voor korte periode...
Ikzelf twijfel dan ook nog tussen die twee opties.... Of misschien een boomloos zadel. Moet wel toegeven dat ik hier enorm weinig ervaring mee heb, niemand die ik ken rijdt met een boomloos zadel. Wat zijn jullie ervaringen ermee?

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:35

Kflower schreef:
Ik heb eerst een oud zadel erop gehad, veelzijdigheid. wel na laten kijken of hij goed lag. Hij lag goed dus kon er mooi gebruik van maken! Een goed passend zadel is heel belangrijk voor een jong paard!

De zadelmaker heeft mij ook gezegt dat je bij een jong paard het beste eerst een spring/ veelzijdigheid kan opdoen. Dit is beter voor de spieren en schoudervrijheid.
Toen die van ongeveer een half jaar verder was paste het zadel eigelijk niet meer, zo enorm gegroeid! Dus heb ik een compleet nieuw zadel gekocht. Niet te duur natuurlijk want het zit er in dat ik straks weer naar een ander moet kijken :=

Ik was ook sowieso van plan om een veelzijdigheidszadel (ofja, misschien springzadel) te gebruiken. En ik denk dat die groeispurt er bij mijn dametje ook zeker zal inzitten (ja eigenlijk bij elk jong paardje :+ ). Nu is het nog een spierloos gevalletje met een goedgevuld buikje :p

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:37

Ik zou kiezen voor 2e hands zadel of een zadel met aanpasbare boom.
En halfjaarlijkse check up en na zijn 8 jaar jaarlijks

Goedkopere segment: Wintec, Tekna (zelf aan te passen)
Duurdere segment: Bates, Wow (zelf aan te passen) Kieffer, Prestige (boom aanpasbaar door zadelmaker)

Zelf heb ik vorige week gekozen voor een dure Prestige € 2535 compleet :$ maar deze boom is aanpasbaar (mijn paard is 5 en moet nog de breedte ingaan)

ikke20

Re: zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:21

heb n paard ingereden met een dress zadel na jaartje of 2 heeft hij een duurder lees zadel gekregen
voor mn jong nou ben ik aant twijfelen of goed leer zadel of een wintec/thorrowgood t6

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:37

Ik zou in ieder geval kiezen voor een zadel met een verwisselbare boom. Een Wintec (wij hebben de dressuur pro) of als je liever leer wilt een Bates. Als je budget het toelaat kun je ook voor bijv. een Anky met verwisselbare boom kiezen. Wij hebben nu een Salinero STS op ons nieuwe jonge paard liggen en die bevalt erg goed.

BlackShadowZ

Re: zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:54

Ik heb ook heel vaak dat ik ergens een zadeltje goedkoop op de kop kan tikken, dus ik heb meerdere zadels er zit bijna altijd wel een passend zadeltje bij.