Wat is een goed merk voor een bontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

Re: Wat is een goed merk voor een bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:34

mattes (hoe dat je het ook schrijft ) is een goed merk ;)

offtopic : in nederland krijg je bijna kritiek als je met een bontje rijdt en heb gisteren een franstalig paardentijdschrift ( uit frankrijk) gekocht en daarin staat dat het volledig is aangewezen om met een bontje te rijden omdat het de schokken opneemt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:38

Een goedpassend zadel vangt gewoon voldoende schokken op. Dan heb ik het niet over handelsstallen of mensen die een paard met een rugprobleem hebben. Het is gewoon een excuus om met bontje te rijden

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:50

en waarom zou de ene in het ene land het aanrade en de andere in het andere land het afraden???

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:34

ik heb wel eens een artikel gelezen waarin ze drukmetingen gedaan hadden met een springzadel. Blijkbaar was de drukverdeling toch beter met een dun dekje, dan zonder (tegen mijn verwachting in) en het best met een bontje... Dus met een bontje op zich is niks mis, je moet er alleen rekening mee houden als je een zadel laat aanpassen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:40

Ik heb er eentje van Sectolin.

Verder zijn er 100den topics te vinden met gezeur over bontjes, ik heb zoiets dat het wel meevalt, zadel moet natuurlijk niet net passen of te krap zijn, want dan krijg je problemen, maar een zadel wat ietsje aan de ruime kant is, kan wel een bontje onder, ook bij een jong paard. zolang je er maar rekening mee houdt, het is geen 20cm wat je ertussen duwt.
Ik heb er eentje liggen met ruggegraatvrijheid, mooie kwaliteit (dikkere kwaliteit) nemen. Helemaal mooi zijn de hele pads ipv halfpads, dan kan de wol ook volledig zn werking doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:35

en het wol moet direct op de rug liggen,als ik t goed heb,niet met een dekje ertussen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:50

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:59

Ben erg blij zulke verstandige adviezen van medebokkers hier te lezen (bedankt oa snoevie!)

Wat de vraag van de TS betreft: Mattes en Christl zijn aanraders, maar Mattes heeft veel meer keuze in maten, modellen, kleuren etc.
Alle modellen kunnen gecombineerd worden met ophangsysteem (balance systeem) en inlages (correction systeem).
Naar keuze kan bij elk model gratis wol op halve dikte worden geschoren, of zelfs geen bont onderaan. Dan heb je het perfecte boerenbedrog (ziet eruit als een echt bontje en onder het zadel zit in werkelijkheid alleen een dun lapje stof) voor 40 euro.

Ik zou zeggen kijken vergelijk, maar trap niet in de val van een echt EN goedkoop bontje. Het prijsverschil is er niet voor niets: Mattes koopt de beste vachten (dus met de meeste haren per vierkante cm), heeft speciale verven en wasmethodes ontwikkeld die de wol niet breken of aantasten en heeft een goede service na verkoop.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:02

Harry's Horse heeft prima merino wol bontjes :o (maar ook dan alleen te gebruiken als je zadel tijdelijk nog te ruim ligt en je paard nog anders gaat worden in bespiering. Daarna dan op maat laten maken en bontje weg). Voor de show is leuk.. maar het zadel wordt dan krapper!

Edit: lees nu pas dat je het ook zo wilt gebruiken.. helemaal goed dan toch v tijdelijk?! Snap best dat je niet iedere 2 mnd je zadel gaat aanpassen/nieuw kopen. Eerst de bespiering.. (als het zadel daar niet in belemmert natuurlijk, moet wel passen).
Er vallen wel veel mensen over TS heen, maar hoeveel mensen gebruiken een bontje niet al;leen voor de sier?? Dat is de reden dus niet van de TS.
Succes!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:37

[quote offtopic : in nederland krijg je bijna kritiek als je met een bontje rijdt en heb gisteren een franstalig paardentijdschrift ( uit frankrijk) gekocht en daarin staat dat het volledig is aangewezen om met een bontje te rijden omdat het de schokken opneemt[/quote]

Ja precies! Ik heb een nieuw zadel gekocht, en op aanraden van mijn fysio en de zadelpasser er een bontje bij gekocht! Niet omdat een bontje in de mode is, of om het eventueel niet helemaal lekker liggen van het zadel te verbloemen (of om de zadelpasser te spekken). Maar puur vanwege het feit dat mijn paard ook nog "schraal" is op de rug. Haar ruggegraat ligt behoorlijk "bloot" zeg maar. En schoffel me maar onderuit met onderbouwde meningen, mijn paard heeft haar mening ook gegeven door nu veel meer ontspannen en met schwung te lopen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:38

maar dan neem ik aan dat het bontje tijdelijk is toch,totdat je paard niet zo schraal op de rug meer is?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:32

Ik heb gewoon een Harry's Horse bontje, heb er niet van te klagen, zonder kan ze heel vervelend doen.. weet wel dat ze bij men nicht (Karin donckers) allemaal van die gelpads hebben, maar kan even niet op het merk komen ^^

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:31

Snoevie schreef:
maar dan neem ik aan dat het bontje tijdelijk is toch,totdat je paard niet zo schraal op de rug meer is?

klopt helemaal!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:09

Kamy: Je weet toch wat er ín je zadel zit hè? Maar soms is een onderleggertje beter en dan is bont idd wel de beste oplossing. Zo lang je maar in de gaten houdt, dat het tijdelijk is. Sommige paarden hebben het in een mum van tijd niet meer nodig en dus hoef je dan niet diep in de buidel te tasten. Dan voldoet een goedkoop bontje ook, als het maar schaapswol is.

Test zo'n gelpad eens? Leg er een knikker onder en ga er op zitten. Voel je hem niet meer? Dan is ie goed, voel je hem wel? Gooi het ding dan maar weg. Dat zijn echt geen drukverdelers.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:00

Een bontje werd geadviseerd, boven een gelpad of drukverdeler. En het is inderdaad een model "schaap" ;)
En we zullen zien hoe lang we hem nodig hebben... Ik train nu met begeleiding van de fysio (die nu de bak weer ontdooit is een dezer weken weer zal komen ter controle!).
Tijdelijk ja. Mijn paard is enorm in ontwikkeling dus zadel en bontje zijn daarop aangeschaft. Bontje geeft tijdelijk even wat meer "bescherming" aan ruggegraat en maakt het tevens mogelijk voor mijn paard om nog wat te groeien.
Het is dus niet zo dat ik een passend zadel heb gekocht, en daar nog eens een bontje onder frot. Bontje en zadel zijn samen aangeschaft.