Zadel voor fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Re: Zadel voor fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:05

Ik zit nu naar de Barefoot london te kijken, wat een gaaf zadel! alleen kan hem nergens vinden in mijn prijsklasse ;( bijna alles wat ik tegenkom zit rond de 550 euro...

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:22

_Noah schreef:
Westernzadels zijn wel duurder en zwaarder, maar ze passen op veel paarden dus je kan hem dan nog "hergebruiken".

Dit is dus de grootste kul die er is en helaas worden westernzadels nog maar al te vaak op deze manier verkocht. De pasvorm van een westernzadel komt nog preciezer dan die van een engels zadel. Westernzadel hebben namelijk geen kussen die aangepast kunnen worden. Met een slecht passend westernzadel kun je onwijs veel schade aanrichten. Overigens is de bouw/ rug van het paard in questie absoluut ongeschikt voor een westernzadel. Gezien de flink holle rug zal het zadel zeker weten gaan bridgen.

En TS ze zijn er wel hoor boomloosjes in jou prijsklasse. Geduld hebben en rustig zoeken.
Plaats een advertentie op marktplaats, speurders, bokt en wellicht ook een heel goede optie voor je om te zoeken is het fries paarden forum (http://friezen.messageboard.nl/forum/index.php).
Van Barefoot zul je moeten zoeken naar een zadel met een L-pommel of zelfs een zachte pommel (maar deze zijn ook los te koop bij barefoot en kunnen heel gemakkelijk in het zadel vervangen worden. Stuur PMarena hier op bokt maar eens een berichtje. Zij is BF verkoper)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:33

bedankt voor de reactie Kaspar!

Ik zal inderdaad eens wat advertenties plaatsen :)
Zelf was ik ook niet van plan om voor een westernzadel te gaan. Dat zie ik zelf ook echt niet zitten := Alleen al omdat ik niet zo weg ben van western :o :P

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:39

mm divoza zal ik niet zo snel een tweedehands zadel kopen.
ze hebben er in leeik in elk geval geen verstand van. er kunnen maar zo zadels tussen zitten met gebroken bomen en scheve zadels.
vandaar misschien de aantrekelijkere prijs.
ik zou idd ook contact opnemen met tweespan.
en misschien anders tot je genoeg gespaard hebt zonder zadel wat rond hobbelen.
groetjes en succes met het vinden van een zadel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:42

ik denk dat qua prijs je nog het beste opzoek kunt gaan naar een boomloos zadel,maar let op,ook daarbij is de pasvorm niet gegarandeerd goed,laat er altijd even iemand naar kijken.

goed van je dat je opzoek wil naar een ander zadel,alleen je budget gaat het je wel erg moeilijk maken vrees ik,laat je niet verleiden tot een zadelmarkt zadel of vergelijkbaar.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 16:43

geertje3 schreef:
mm divoza zal ik niet zo snel een tweedehands zadel kopen.
ze hebben er in leeik in elk geval geen verstand van. er kunnen maar zo zadels tussen zitten met gebroken bomen en scheve zadels.
vandaar misschien de aantrekelijkere prijs.
ik zou idd ook contact opnemen met tweespan.
en misschien anders tot je genoeg gespaard hebt zonder zadel wat rond hobbelen.
groetjes en succes met het vinden van een zadel

oke, zal divoza dan maar overslaan :P

haha zie je het al voor je _O- dat rondhobbelen gaat goed in stap maar daarna _O- :+

Ik ben echt blij met alle reacties hier mensen! echt heel erg bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:12

Is het niet een mogelijkheid om je geld uit te geven aan een barebackpad. Voor jou buget kun je namelijk geen fatsoenlijk zadel kopen. En al helemaal niet voor zo'n moeilijke rug.

Ook een boomloos zadel geef ik je weinig kans dat dat gaat passen. En een goed boomzadel voor zo'n rug, is eigenlijk onrealistisch.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:16

nini_roosje, ik snap dat de kans heel kelin is dat ik een goed zadel kan vinden. maar laat ik het toch proberen :)

ik heb even gekeken naar zo'n barebackpad, maar dat is niet de oplossing. Ik zoek namelijk ook iets waar ik steviger in zit zodat ik haar ook minder in de weg zit want dat is nu wel het geval helaas... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:20

LBfotografie schreef:
nini_roosje, ik snap dat de kans heel kelin is dat ik een goed zadel kan vinden. maar laat ik het toch proberen :)

ik heb even gekeken naar zo'n barebackpad, maar dat is niet de oplossing. Ik zoek namelijk ook iets waar ik steviger in zit zodat ik haar ook minder in de weg zit want dat is nu wel het geval helaas... :=

Dat is gewoon een kwestie van oefenen. Rustig aan beginnen. En niet gelijk echt aan het werk willen. De rug van jou paard is denk ik maatwerk. Wil je een goed passend zadel hebben.
Dus ik zou voor een BBP gaan. Want stel je hebt een zadel gekocht. En een maand later kun je niet meer naar je verzorgpaard. Dan zit je met een zadel dat je niet zomaar op een ander paard kunt gebruiken
En op een BBP zit meestal nog een lus om je aan vast te houden dan heb je wat meer stevigheid. Je hebt ook bbp met beugels, Maar dat wil ik je erg afraden.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:23

Anoniem schreef:
LBfotografie schreef:

Dat is gewoon een kwestie van oefenen. Rustig aan beginnen. En niet gelijk echt aan het werk willen. De rug van jou paard is denk ik maatwerk. Wil je een goed passend zadel hebben.
Dus ik zou voor een BBP gaan. Want stel je hebt een zadel gekocht. En een maand later kun je niet meer naar je verzorgpaard. Dan zit je met een zadel dat je niet zomaar op een ander paard kunt gebruiken
En op een BBP zit meestal nog een lus om je aan vast te houden dan heb je wat meer stevigheid. Je hebt ook bbp met beugels, Maar dat wil ik je erg afraden.

Ik snap het nut verder ookwel, maar k kan nu al nauwelijk in galop blijven zitten en in draf zonder zadel als ze lekker vrolijk is is ook echt niet te doen.... (heb dit trouwens alleen bij haar :+ ) Dus ben gewoon bang dat dat het voor mij niets is en ik er in de kortste keren naast lig... :=

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:24

Mijn verzorgfires heeft precies hetzelfde probleem :o Gelukkig woon ik vlakbij Boornbergum maar voor 170 heb je echt geen degeleijk zadel, tenminste, dan moet je wel heel veel geluk hebben. Ik was er laatst nog en de goodkoopste was toch wel 600,- tot 700,- en dan heb je tweedehands en niet op maat ;) Dus ik vrees dat je je budget iets aan zult moeten passen :o Ik ben zelf van plan om even een zadelmaker te laten komen en laten kijken waar het huidige zadel opgevult zal moeten worden etc. Misschien ook een idee? Iniedergeval hoor ik het graag van je wanneer je een goed zadel hebt gevonden en waar, dan kan ik ook even kijken :+ Veel succes!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:26

Oke, dan word tweespan denk ik echt niets :+

tja mijn budget is haast niet aan te passen := Heb der eerlijk gezegd ook niet meer voor over.... Ik wil haar graag van dit rotzadel af helpen maar vind het nogal veel geld, en wanneer ik met haar moet stoppen om wat voor reden dan ook zit ik wel met het zadel :=

witjelover, ik zal het doorsturen als ik wat gevonden heb :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:29

Jouw budget is helemaal niet veel geld voor een nieuw of goed zadel,het is gewoon haast niet te doen voor die prijs iets te vinden. Voor jou is het best een bedrag natuurlijk,dat snap ik. Het is erg lief van je,dat wel,ik hoop dat je tot een oplossing kan komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:30

Tsja met dit zadel door blijven rijden is geen optie lijkt mij?. En een ander passend zadel in jou prijsklasse is eigenlijk geen doen. Dan blijven er toch maar 2 dingen over.. of zonderzadel aan het werk, of niet meer rijden. Al vind ik het heel goed dat je iig iets probeert. Maar ik denk dat het erg lastig word.

En nog een keer met de eigenaar rond de tafel gaan zitten heeft geen zin?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 17:33

Snoevie schreef:
Jouw budget is helemaal niet veel geld voor een nieuw of goed zadel,het is gewoon haast niet te doen voor die prijs iets te vinden. Voor jou is het best een bedrag natuurlijk,dat snap ik. Het is erg lief van je,dat wel,ik hoop dat je tot een oplossing kan komen

Nee, dat snap ik verder ook wel, maar voor mij is het indd wel veel.. :=
ik hoop inderdaad een oplossing te vinden, maar ben bang dat het niks word...

nini_roosje, nog een keer met de eigenaar gaan praten heeft indd geen zin helaas. Ander stalgenootje heeft het al een aantal keer geprobeerd en nu maar zelf een goed zadel voor haar verzorgpaard gekocht. Maar dat is een kwpn dus dat zadel kan je natuurlijk ook weer makkelijk doorverkopen... maarja met de eigenaar praten heeft dus helaas geen zin ;(

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:43

LBfotografie schreef:
QueenE schreef:
Ik wil je niet afkraken, snap dat jij ook het beste voor het paard wil door een nieuw zadel te kopen :) Maar ik ben bang voor je dat je dat voor zo'n paard niet gaat vinden. En al helemaal niet in die prijsklasse :n

Aan zo'n reactie heb ik dus helemaal niks :n

Ik kan het altijd proberen toch? Meer heb ik gewoon niet te besteden. Ik vind dit eerlijk gezegd al heel veel geld.
Aangezien het niet eens mijn eigen paard is en het eigenlijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar is vind ik het al heel wat dat ik dit zelf doe. Genoeg mensen zouden gewoon hier niets aan doen en er verder mee rijden. Ik probeer het teminste nog op te lossen. Of het nou lukt of niet, ik doe iniedergeval m'n best er voor.

Snap dat het rot over komt maar je moet wel realistisch blijven ;)

Voor een paard wat jij beschrijft en wat ik zie op de foto's zul je denk ik uitkomen op een maatzadel, en dan kan je wel minimaal een nulletje achter je budget plakken.
Je Fries ziet er behoorlijk breed uit, Wintec is dan dus geen optie die zijn lang niet breed genoeg. Dan zou je moeten zoeken naar een tweedehands merkzadel die al voor bredere paarden bedoeld is en in een brede boommaat, maar die vind je niet zo veel. En al deze zadels liggen waarschijnlijk al boven jou budget.
Boomloos heb ik geen verstand van dus misschien zou dat nog wel de oplossing kunnen zijn. Al vraag ik me af of je die ook in jouw budget zal kunnen vinden.
De oplosssing van Nini_roosje zou ik dus nog maar eens overwegen :j Oefening baart kunst ;)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 18:48

Ja dat snap ik ook verder wel, maar ik probeer het toch.
nee heb je ja kun je krijgen toch?

Ik ga me ook nog wat verdiepen indd in de bbp pad. Maar ik denk gewoon dat dat niet de oplossing word.
En zeker niet omdat ik met dit paard ook graag wedstrijden wil gaan rijden :=

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:56

Divoza Heteren heeft een mfsc-er.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:04

Als je type paard hetzelfde is kun je het western zadel wél meerdere keren gebruiken Kasper. Daarnaast is de kwaliteit veel beter en heb je geen kussens die je moet opvullen zoals bij een Engels zadel. Eronder heb je duizenden soorten pads. Zo past een dergelijk zadel perfect op mijn Fries, die normaal op een quarter ligt. Mijn fries heeft ook een redelijk holle rug en het zadel "bridged" ( ik neem aan dat je verschuiven bedoelt?) niet.
Ts, wat is belangrijker of Western jouw style is of dat je het paard nog kan rijden op een fijne manier?
Boomloos is ook een goede optie.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 22:09

_Noah schreef:
Als je type paard hetzelfde is kun je het western zadel wél meerdere keren gebruiken Kasper. Daarnaast is de kwaliteit veel beter en heb je geen kussens die je moet opvullen zoals bij een Engels zadel. Eronder heb je duizenden soorten pads. Zo past een dergelijk zadel perfect op mijn Fries, die normaal op een quarter ligt. Mijn fries heeft ook een redelijk holle rug en het zadel "bridged" ( ik neem aan dat je verschuiven bedoelt?) niet.
Ts, wat is belangrijker of Western jouw style is of dat je het paard nog kan rijden op een fijne manier?
Boomloos is ook een goede optie.

mag je met een westernzadel dan wedstrijden starten? denk het niet :=

Ik hoop echt dat ik iets vind een een goede prijsklassen :=
k zag trouwens bij divoza (heb toch even gespiekt :o ) een zadel voor maar 95 euro en ook nog een brede boommaat... zou dat wat kunnen zijn?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:18

Dan leg je er een dressuur op voor je wedstrijden? ik doe maar een gooi.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:20

dan moet ze 2 goed passende zadels kopen,beetje omslachtig

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:23

Volgens mij hebben jullie geen enkele suggestie nodig alleen een discussie om te voeren :evaw:

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:26

huh?dat snap ik even niet...................wat nou 'jullie' ?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:36

Op mijn brede/korte fries ligt een boomlooszadel erg mooi (een Trekker Endurance, voor jouw budget niet interessant), ik denk dat wanneer je goed blijft zoeken je misschien best wat moet kunnen vinden. Verdiep je eens in de verschillende merken. Er zijn wat goedkopere merken (Freeform geloof ik, maar ook wat oudere Barefootjes) zouden toch wel in je richting moeten kunnen komen.

Je hebt tegenwoordig veel verschillende barebackpads. Ook modellen met een soort zitting er in. Wie weet is er iets naar je gading. Ik reed mijn fries in de tijd dat ik geen passend zadel had (en nog steeds wel eens) met een geïmproviseerd barebackpad gemaakt van een westernpad en een longeersingel. Zit héérlijk (lekker warm ook in koude winters) en behoorlijk stevig!

Veel succes, ik hoop dat je iets leuks vinden gaat!

(Misschien gewoon een gevraagd-advertentie op marktplaats en/of hier zetten, dan vind je veel meer dan wat er alleen aangeboden wordt! Bovendien weten mensen dan direct je budget en je wensen. Wie weet...)