Welk deken voor paard dat 24/24 in kudde buiten staat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 07:41

Ik zou zeker geen deken op leggen. Wel heel goed voeren.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 10:22

Veulen zou sowieso pas zijn rond mei, omdat ik geen (gesloten) stal heb. Bij geval van nood (je weet nooit) kan ik wel gesloten stal gebruiken, maar dan moet ze worden afgezonderd van de andere paarden en dat zal dan weer te veel stress geven. Ze zal wel op het einde van de dracht apart gezet worden in stukje weiland, maar wel 1 waar ze de andere paarden kan blijven zien of samen met een maatje. Een deken zou dus enkel zijn voor echt putje winter. Laatste keer dat ze deken op had, heeft ze die aan flarden gescheurd rond april en toen heb ik er geen andere meer moeten opleggen, temperaturen waren okay en regen/wind viel ook erg goed mee. Het zijn niet de temperaturen waar ik schrik voor heb, maar de aanhoudende regen en wind. Want ze rilt niet bij koude, maar wel als het nat en winderig is.

En nogmaals over dat voeren, ze krijgt a volonté voordroog (eerder wat droger, komt van eigen 'paardengras-weide') gemengd met droog hooi (paarden eten liever dat voordroog dan hooi, dus wordt er goed gemengd zodat ze alles opeten). Ik ga zo goed als elke dag naar mijn paard en dan haal ik haar uit de weide en krijgt ze een flinke portie Optiform van Mijten (ruwvoermengeling) gemengd met bietenpulp. En als ze gewerkt heeft krijgt ze nog een extra schep Herba-Mix van Mijten na het werk. Daarbij geef ik haar ook nog een halve vitaminenkoek van Pavo per keer. Als ik nog meer ga bijvoeren, vrees ik voor koliek of opstoppingen. Een paard heeft maar een kleine maag, dus té veel voer in 1 keer aanbieden lijkt me niet gezond. Maar ze kan dus wel eten wanneer ze wilt hoor :) Er ligt altijd hooi op de weide als ik naar mijn paard ga, en ik ga op verschillende tijdstippen, dus ik weet gewoon dat er altijd een voorraad ligt. En zou dat niet zo zijn, dan mag ik altijd hooi bijvoeren! Waar ik nu sta, denken ze écht in functie van het paard en niet hoe duur hooi wel is ofzo. Ze zijn daar absoluut niet zuinig met hun ruwvoer. Ik weet niet hoe ik nog meer moet gaan voeren :o Het is ook niet dat ze altijd staat te eten hoor, soms staat ze gewoon lekker te rusten ondanks dat er hooi ligt. Dat geeft mij dan het signaal dat ze geen honger heeft. Je kan een paard toch niet gaan 'dwingen' om te eten?

Deken is dus enkel in geval van nood! Als ik echt merk dat mijn paard het koud heeft (rillen dus). Merk ik echter niks, dan blijft ze gewoon lekker zo staan :) Ze doet het al 3 jaar zo, en dit geeft relatief weinig problemen, dus waarom veranderen? Maar als het zover is, wil ik wel weten naar welk deken ik best kan grijpen. Het is een voorzorgsmaatregel, meer niet.

Dus, tips voor dekens? Iemand ervaring met canvas dekens? Waar kan ik die vinden?
En wat is het beste, met of zonder hals? Ik heb een deken gehad zonder hals en met halve hals. Bij hevige regen werd ze helaas nat onder de deken bij de borst en schouders, het regende dus binnen (ook bij die met halve hals). En ik heb het hier over goed passende kwaliteitsdekens, dus ja. Ze kreeg ook schuurplekken bij de schouders bij verschillende dekens.
Ik heb al heel wat dekens gehad ;) haha. Dat is ook 1 van de redenen dat ze het nu zonder doet, geeft minder problemen. Ik vraag gewoon raad en tips voor de zekerheid en om mij een beeld te kunnen vormen.

Bedankt alvast!

mystery1980

Re: Welk deken voor paard dat 24/24 in kudde buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:16

1200 d rib stop krijgen ze niet zo snel kapot, en met hals regent minder snel in, anders blijft de binnenkant van de deken nat en dus koud. Zou gewoon een deken bij de hand houden en aankijken of ze hem nodig heeft.

WinBinChes

Re: Welk deken voor paard dat 24/24 in kudde buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:52

Als ze zolang zonder deken heeft gestaan heeft ze het kouder zonder deken dan met. Door de deken kan ze de haren niet meer recht op zetten wat juist een isolerend en verwarmend effect heeft.

Bedenk wel dat een paard het pas koud vind vanaf -5! en het warm heeft met +15 graden. Pas vanaf die temperaturen gaat het lichaam wat doen om te warmen of te koelen.