welk bit het zachtst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:37

maai_ke schreef:
bitloos rijden is ook niet alles hoor. je hebt dan dezelfde druk maar op een andere plek.
deze druk krijg je dan achter de oren en op de neus.
ook hiervoor zul je dus moeten weten waar je mee bezig bent.

Toch zijn er essentiële verschillen. Hier staat het goed uitgelegd: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

Met je laatste zin ben ik het eens. ;)

Almeetje

Re: welk bit het zachtst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 20:19

Die myler bitten lijken me wel goed! Waar kan je ze kopen?
Wat zijn de voor-en nadelen van een leren bitje? En wat is het verschil tussen een ongebroken trens en zo'n rubberen stang?
Nog andere goede bitjes?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:21

je hebt geen harde en zachte bitten.

De ruiter maakt met de hand het bit hard of zacht.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 22:59

De ruiter maakt inderdaad het bit hard of zacht, maar als je 1 ruiter met 2 totaal verschillende bitten laat rijden gaat het paard volgens mij het verschil wel voelen. Een ruiter met vriendelijke hand zal nog zachter zijn met een zacht bitje dan met een heel scherp bit met zo'n hele 'ijzerwinkel' errond.
Een ruiter die trekt in de mond en zaagt doet een paard nog meer pijn met zo'n heel scherp paard dan met een gewoon bitje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:00

Ja precies :)
Om antwoord te geven op je vraag waar mylers te koop zijn. Je kan kijken op deze site www.mylerbitten.nl maar bij divoza worden ze ook verkocht.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 23:05

Sorry voor de vragen, maar heb je enig idee of ze ook in BE te koop zijn? ;)
We hebben hier geen divoza...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:15

Ik heb geen idee , maar op de link die ik net gaf staat wel waar ze besteld kunnen worden :j

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 23:19

Oh handig, je kan gewoon via de site bestellen... Dit houd ik zeker in m'n achterhoofd als er een eigen paardje komt ;) Bedankt he :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 09:04

Mylers zijn in elke grote ruitersportzaak te verkrijgen.
O.a Divoza en en Hypo ketens.
Wel lost myler niet alles op. Mijn merrie moet er echt niets van hebben en laat zich dan ook niet rijden op een myler.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 09:37

Wat zijn dan de nadelen van een myler?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 10:41

Voor en nadelen zullen per paard verschillen. Voor mijn pony kan ik alleen maar spreken over voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 10:54

De meeste grote ruitersportzaken hebben Myler hoor, net zoals ze ook vaak Metalabs hebben, Sprenger, Harry's Horse Happy Mouth...

Ik rij zelf met een Sprenger K&K Ultra van aurigan, dubbelgebroken bustrens. Paard loopt er heel erg fijn op, maar zou in de toekomst toch nog een zachter bitje willen, maar dan wel eentje dat toegestaan is op dressuurwedstrijd. Weet nou niet vanbuiten of een ongebroken rubber bitje daarvoor in aanmerking komt? En heeft dat geen risico op schuurplekjes als je paard niet zo'n kauwer is? (ze kan wel prima nageeflijk lopen en loslaten in het kaakgewricht). Ik bedoel, rubber op niet echt natte huid...

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:27

Goed dat je je van tevoren hierin verdiept! Er zijn een paar dingetjes die ik graag wil toevoegen aan wat hier al genoemd is.
Let ook op de dikte van je bit, dat je paard wel goed z'n mond dicht kan houden zonder dat het bit in de weg zit (te dik voor z'n tong of voor de lagen).
En bij een watertrens (losse bitringen) dat het bit niet te klein is, want dan heb je risico dat het velletje van de mondhoek er tussen komt. Dat kan trouwens ook bij de gebroken bitten van Happy Mouth, als je die buigt, kan er ook 'vlees' tussen komen.
En verder is het een kwestie van uitproberen, waar het ene paard super mee loopt, kan het andere paard weer een aversie tegen hebben.
Ik dacht trouwens dat Myler ook een uitprobeerservice heeft (of was dat Divoza?).

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:47

[/quote]
mooi filmpje en duidelijke taal !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:51

Marjolein_B schreef:
Goed dat je je van tevoren hierin verdiept! Er zijn een paar dingetjes die ik graag wil toevoegen aan wat hier al genoemd is.
Let ook op de dikte van je bit, dat je paard wel goed z'n mond dicht kan houden zonder dat het bit in de weg zit (te dik voor z'n tong of voor de lagen).
En bij een watertrens (losse bitringen) dat het bit niet te klein is, want dan heb je risico dat het velletje van de mondhoek er tussen komt. Dat kan trouwens ook bij de gebroken bitten van Happy Mouth, als je die buigt, kan er ook 'vlees' tussen komen.
En verder is het een kwestie van uitproberen, waar het ene paard super mee loopt, kan het andere paard weer een aversie tegen hebben.

Helemaal mee eens :j (niet alleen met het dikgedrukte trouwens)
Ik heb mijn vorige pony altijd gereden met een dubbelgebroken trens, ook andere dingen geprobeert maar dit beviel hem het best. Nu rijd ik met een ongebroken trens, bij hem hem ik ook een aantal bitten geprobeerd en dit kwam er als het prettigst uit.
Het is dus ook een kwestie van goed naar je paard kijken en een bit kopen dat goede past in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:00

Ik ga toch ook maar even vraagje stellen :)

Ik heb een tijd terug een paardje opgeleerd, met dubbel gebroken harry's horse watertrens met koperlegering. Voor de kar wordt ze ingespannen met een liverpoolstang met ribbels, 2 teugelgaten maar we zetten het gewoon op de bovenste, de bitring zelf zeg maar zodat er geen stangwerking is.

Nu heb ik gemerkt dat het paard, sedert die dus regelmatig met de liverpool gereden wordt, veel beter schuimt en afkauwt op dus dat ongebroken bit dan op de dubbelgebroken watertrens. daar kauwt ze ook klein beetje, op, maar echt schuimen? Nee.
Ook vind ik dat ze met de liverpool veel makkelijk de hand gaat volgen en de hals mooi gaat houden zoals het dressuurmatig eigenlijk hoort. Ze geeft enorm veel meer na zeg maar. Mijn insziens lijkt het dus beter om dat paard toch met een ongebroken bit te gaan rijden, het lijkt haar veel beter te liggen.

Nu zit is dus met een paar probleempjes: is het wel te vergelijken, de aanname van het bit voor de kar en onder het zadel?
Als ik met dubbelgebroken iets te hard ben valt ze gelijk stil. We werken eraan om ze aan het been te rijden, eigenlijk zou ik met spoortje moeten rijden maar vindt mijn beenhouding daar niet goed genoeg voor. En dan loopt ze wel actiever met spoortje, geeft ze ook iets makkelijker na vooraan, maar nog steeds niet dat "it-gevoel" en beeld zoals met de liverpool. Bij de liverpool is ze ook veel makkelijker voorwaarts te houden en actiever achterin, zonder enig hulpmiddel van spoortje of wat dan ook (ze is panisch voor een zweepje), ze gaat vanzelf het bit veel meer opzoeken en van achter naar voor werken.

Welke ongebroken bitjes zijn toegelaten op wedstrijd? de kans zit erin dat ik ze ook dressuurmatig wedstrijdklaar ga maken als het lukt, en heb geen zin om dan met diverse bitten te gaan zeulen. Liverpool mag al niet, dus da's al uitgesloten.

Ik dacht aan een ongebroken rubber trensje, of zijn er soortgelijke alternatieven?

We willen graag zo zacht mogelijk zijn inde mond, en ik denk dat ik met een ongebroken bit een flink pak zachter zal kunnen zijn dan met het huidige dubbelgebroken watertrensje.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:09

Een dubbel gebroken Argentaan met een bol tussen stukje is een van de zachtste bitten.!
Heb ik mijn ventje van 3,5 jaar ook in liggen.. Gaat super.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:19

Bedankt allemaal. Heb je misschien ook tandartsen die bitten kunnen aanraden (type en maat) als ze de mond van je paard hebben bekeken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:29

Ik denk dat het toch altijd een kwestie van uitproberen blijft wat werkt voor jou en je paard. Zo heb je paarden die dubbel gebroken veel te bewegelijk vinden in de mond. Je hebt paarden die ondanks een kleine mond toch fijner lopen op een dikker bit. De meeste A merk bitten mag je vaak wel op proef nemen van een ruitersportzaak. Welke tandarts jou kan adviseren weet ik niet in België. Wellicht zou je ook zelf de mond kunnen bekijken?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:32

Ik weet niet waar je woont, maar er woont een man in Noordwolde en die meet bitten aan naar de mond van je paard. Omdat natuurlijk elk paard een andere mond heeft, de één wat smaller enz. Rubber kan inderdaad heel zacht zijn behalve als een paard niet genoeg 'kwijlt' dan brand het namelijk, heb ik ooit ergens gelegen. Hetzelfde geld voor leer, het moet wel goed zacht zijn anders doet het natuurlijk heel zeer. Maar volgens mij kun je het beste iemand in de mond van je paard laten kijken en aan de hand daarvan een keuze maken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:46

VinandoW schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar er woont een man in Noordwolde en die meet bitten aan naar de mond van je paard. Omdat natuurlijk elk paard een andere mond heeft, de één wat smaller enz. Rubber kan inderdaad heel zacht zijn behalve als een paard niet genoeg 'kwijlt' dan brand het namelijk, heb ik ooit ergens gelegen. Hetzelfde geld voor leer, het moet wel goed zacht zijn anders doet het natuurlijk heel zeer. Maar volgens mij kun je het beste iemand in de mond van je paard laten kijken en aan de hand daarvan een keuze maken.

Je bedoelt toch niet toevallig die man met grote vrachtwagen die zich paardentandarts noemt?

Citaat:
Bedankt allemaal. Heb je misschien ook tandartsen die bitten kunnen aanraden (type en maat) als ze de mond van je paard hebben bekeken?

Ja er zijn paardentandartsen en dan bedoel ik de gecertificeerde en niet diegene die zichzelf bestempeld hebben tot paardentandarts kunnen je er wel in adviseren. Maar zoals gezegd. Het blijft een kwestie van proberen. Je moet het wel de tijd geven. In 10 minuten kun je soms wel constateren dat iets echt niet werkt, maar vaker heeft het meer tijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:49

Almeetje schreef:

De enige die ik ken, is Paul Versluis (is dezelfde als VinandoW noemde).
Ik betwijfel of hij ook in België komt, maar je zou hem een mail kunnen sturen en vragen of hij iemand kent die in België zit/komt.
Dit is zijn site: http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0007