Scherper bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rikkybergy

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 15:10

De pony is 5 jaar oud en is 2 jaar onder het zadel

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:14

Je zou een scholings- of correctie bit kunnen proberen. Hierdoor heb je iets meer te zeggen en het zijn niet echt scherpe bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:20

rikkybergy schreef:
Mijn instructrice zei dat ik beter een scherper bit kon nemen omdat ze hem ook niet supper aan neemt

Je instructrice zou jou beter moeten leren rijden ipv een scherpere inwerking in de mond te adviseren.
Als ze het niet anders weet op te lossen dan dit "advies", zou ik - als ik jou was - dringend op zoek gaan naar een andere instructeur.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:59

JoviBan schreef:
rikkybergy schreef:
Mijn instructrice zei dat ik beter een scherper bit kon nemen omdat ze hem ook niet supper aan neemt

Je instructrice zou jou beter moeten leren rijden ipv een scherpere inwerking in de mond te adviseren.
Als ze het niet anders weet op te lossen dan dit "advies", zou ik - als ik jou was - dringend op zoek gaan naar een andere instructeur.

Heel veel Haflingers zijn gewoon tanks. Loei sterk. Of je nu goed of slecht rijdt. Soms bijna gevoelloos. Dus een scherper bit kan zeker een aanrader zijn.
Niet geschoten is altijd mis.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:02

waarom zou je een scherper zit willen als ze deze scherpte nog niet eens aanneemt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:09

Johanna59 schreef:
Heel veel Haflingers zijn gewoon tanks. Loei sterk. Of je nu goed of slecht rijdt. Soms bijna gevoelloos. Dus een scherper bit kan zeker een aanrader zijn.

Het paard is volgens ts stug in de mond en neemt het bit niet aan.
Als je met een scherper bit gaat rijden, is dat wellicht weer even erg pijnlijk voor het dier, waarna het "goed" lijkt te gaan, maar wat is de volgende stap?
Het paard wordt vervolgens ook voor dit scherpere bit weer ongevoelig en wil het niet aannemen. Wordt de volgende stap een stuk prikkeldraad ofzo?

Wanneer je wilt dat de mond weer gevoelig wordt en/of wanneer je niet zo wilt inwerken met je handen en je simpelweg een betere ruiter wilt worden, is juist géén bit het allerbeste advies.
Eruit met dat ding, en leren rijden, zònder al dat inwerken in de mond. Iedere goede instructeur zal dit adviseren en hiermee aan de slag gaan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:24

Johanna59 schreef:
JoviBan schreef:

Jeetje dat is dus echt een kansloze opmerking. Iedereen denkt dat koudbloeden sterkt in de mond zijn maar dat is helemaal niet waar. Mijn tinker is zo zacht als een veertje in haar mond en dat ligt helemaal aan de manier van rijden. Als jij optijd loslaat laat je paard ook los wat weer zorgt voor een zachte aanleuning en dat komt door die zachte hand. Paarden zijn niet altijd sterk het is net als bij honden, als je naar achter blijft trekken geven ze weerstand naar voren, die kracht zorgt ervoor dat jij gewicht in je handen krijgt maar als jij subtiel in je signalen bent en in je zit is je paard geen 'tank' maar een gewoon gevoelig levend wezen net zoals ieder dier.
Een scherper bit is net als hulpteugels, het begint waar de kennis ophoudt. Leer zelf bewust te zijn van je signalen, wat ik al zei. Altijd maar vast blijven houden en nooit op het juiste moment loslaten leidt tot miscommunicatie en leidt tot een harde mond net zoals altijd aan blijven drijven, daar lijken ze ook niets meer van te voelen maar het is wel raar dat ze een vliegje op hun vacht wel voelen. Ik kan maar een ding zeggen wees BEWUST en zoek een goede instructrice.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:21

rikkybergy schreef:
hij speelt er te veel mee ik wil wel datie speelt maar te is er ook!!

Bij mijn pony kwam dat constant met bit bezig zijn omdat het te bewegelijk was in combi met laag verhemelte en dus weinig ruimte. Hij loopt het beste op een dun, ongebroken mondstuk (mullen mouth) met bustrens ringen of een western stangetje. Alle andere bitten veranderen zo vaak van vorm dat hij die niet prettig in de mond kan laten liggen en dus is hij er dan constant mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:39

wat een onzin om er een scherper bit in te hangen. Wat wil je hier mee bereiken? Zou je niet eens verder kijken van hoe of wat?

Bij mij op stal heeft ook een haflinger merrie gestaan waar de eigenaresse wat problemen mee had. Dit paard luisterde vooral niet naar haar. Wilde zij links, ging het paard rechts ook de rem was verdwenen en dan vooral in het bos. Het werd zo erg dat de eigenaresse het niet leuk meer vond om te rijden.
Dan zetten we toch iemnd anders van stal erop die wedstrijden heeft gereden etc dus die zal het wel weten, die bood het immers aan. Naja goed diegene erop, lekker opgeknupt in de slofteugel met kin op de borstmet het motto van * zo kan ie toch geen kant op dus moet ie wel luistere* met als gevolg dat de ruiters behoorlijk kapotte handen had na het rijden ( wat moet het paard wel niet in de mond voelen als haar handen er zo aan toe zijn ).
Ik mocht er eens op rijden, ik zei ok maar probeer ik het wel bitloos, en heb mijn bitloze hoofdstel om gedaan en opgestapt. Het paard voelde wat onzeker aan maar heb haar even de kans gekregen tot rust te komen. Natuurlijk probeerde ze mij ook wel even uit. Later reden we met een lekker lang teugeltje door de bak heen zonder dat het paard maar 1 voet verkeed zette!!!! Dus zo kan het ook, niks scherper bit enzo. Kijk eerst eens verder.

Lukt t niet kan je er altijd nog prikkeldraad in hagen natuurlijk. ( sorry flauw, maar schiet wel gelijk in mijn hoofd bij zo'n post )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:36

sorry maar volgensmij zijn er mensen die denken dat een iets scherper bit meteen snijden in de mond is ofzo
VAL ME NIET AAN ALSJEBLIEFT IK DENK HET ALLEEN.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:43

Sommige mensen vinden het gewoon zielig om een bit in te doen, daar doe je niks aan, die moet je negeren als je op zoek bent naar een ander bit.
Ik ga ervan uit dat je instructrice jullie het beste kent en dat zij je het beste kan adviseren.
Een dubbelgebroken is niet scherper, maar sommige paarden vinden het wel fijner. Of een Aurigan trensje.
Myler heb ik geen ervaring mee, maar hoor (en lees ook hier) veel goede verhalen over.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:54

ik vind een bit helemaal niet zielig, maar met een scherper bit los je het probleem niet op.
het probleem is heel waarschijnlijk gewoon rijtechnisch op te lossen en niet met een scherper bit. je hebt al een dun bit en dat werkt al redelijk scherp in. als je er nu een scherper bit in hangt dan werkt dat misschien eventjes en daarna kun je hier weer opnieuw een topic plaatsen voor een nog scherper bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:55

Een dun bit is niet per definitie scherp :) . Veel paarden hebben geen ruimte voor een dik(ker) bit waardoor een dun bitje vele malen vriendelijker is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:09

Ik ben een tevreden gebruiker van een Myler. Enkel gebroken bustrensje liep het paard veel te rommelen met de mond, ongebroken vind ik niet prettig inwerken, dubbelgebroken gooide paard de tong over het bit. (dat kan omdat ik de boel ook niet aansnoer, doe ik dat wel dan uit hij zijn ongenoegen wel op een andere manier en ik geef hem daar volkomen gelijk in)

Myler neemt hij fijn aan, ik heb heel licht contact met de mond, paard zoekt de hand op als ik de teugels uit mijn handen laat kauwen en heeft vertrouwen in de hand. Dit bit vindt hij duidelijk het prettigst. Sinds deze eraan hangt is een hoofdstel op doen ook een makkie, paard steekt zelf zijn hoofd in het hoofdstel.

Myler is relatief dun en als je hem voor het eerst ziet denk je misschien daardoor dat ie scherper inwerkt. Allleen is die inwerking volledig afhankelijk van de ruiterhand aan de andere kant van de teugel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:22

Yvank_ schreef:
Een dun bit is niet per definitie scherp :) . Veel paarden hebben geen ruimte voor een dik(ker) bit waardoor een dun bitje vele malen vriendelijker is.

ik zeg ook niet dat een dikker bit beter is, maar dat een dub bit al redelijk scherp inwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:25

Johanna59 schreef:

ja en daarna prikkeldraad, werkt da ook niet dan gewoon een vlijmscherp mes, dat moet zelf op een gevoelloze tank werken toch?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:28

rikkybergy schreef:
Hoi,

Ik heb een haflinger die ondanks met een hele zachte hand gereden wordt toch heel stug in de mond is.
Nu rijdt ik met een redelijke smalle bustrens en die gaat ook een beetje stuk.Dus ben ik opzoek naar een ander bit.

Dus aan jullie de vraag
Welke bit denken jullie dat ik een zou moeten gaan proberen?

Rixt

hoe krijg je een bustrens kapot? die dingen zijn niet stuk te krijgen, mits je het als trekhaak gebruikt..
nee even zonder gein.. ik zou gaan voor dubbel gebroken watertrensje. Alle stugheid kun je alleen verminderen met vriendelijke hand en bit gebruik.

@ mijn voorgangers.. die spreken over een tank.. Als je je paardje een tank vindt.. denk jij dat je het dan wel gaat redden met een ander bit? is het dan niet tijd voor een ander trainingsmethode? Ik zelf heb ooit een maffe hormoongestoorde haf gehad, die mij gewoon alle hoeken wel eens liet zien (voordat ik haar liet onderzoeken door DA). Maar nooit heb ik een scherp bit gebruikt!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 18-12-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:30

Knert schreef:
hoe krijg je een bustrens kapot? die dingen zijn niet stuk te krijgen, mits je het als trekhaak gebruikt..

Het scharnierpunt slijt ietsje met elke beweging dus stuk kunnen ze zeker.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:33

Anne_GTI schreef:
Knert schreef:

Het scharnierpunt slijt ietsje met elke beweging dus stuk kunnen ze zeker.

oja? nooit van gehoord. Ik wil je best geloven hoor. Maar rijd zelf al jaaaaren met dezelfde bitjes. Ook een bustrensje.. merk er niets an. Net zoals ik hem kocht op de krasjes na dan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:34

slijtage, kan best hoor :j

die ringetjes bewegen steeds over elkaar heen, waardoor ze uitslijten en dun worden. als je je bit niet op tijd vervangt kan hij breken.

offtopic: heb dat in het verleden ooit meegemaakt met m'n verzorgpony in het bos. was nog niet zo lang van de manege af in die tijd en me er niet bewust van dat je tuig regelmatig moest controleren (lekker naïef) := nou dat wil je dus echt niet meemaken. pony ging van schrik aan de kletter naar huis en je hebt niks in te brengen want je hebt aan twee kanten een bakstuk met een half bit aan je teugel hangen. gelukkig goed afgelopen, maar sindsdien controleer ik met regelmaat m'n bit en als ik twijfel haal ik meteen een nieuwe

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:36

loulou schreef:
ik zeg ook niet dat een dikker bit beter is, maar dat een dub bit al redelijk scherp inwerkt.

Niet waar. Met een dik bit kun je je paard net zoveel pijn doen. Als het bit bovendien te dik is voor het paard heeft hij er bij iedere pas last van. Van een bit dat dun genoeg is niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:38

misschien moet je eerst eens lezen wat ik schrijf voordat je er een reactie op geeft die helemaal niet op mijn tekst slaat

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:50

Dat is net zo flauw als dat ik tegen jou zou zeggen dat je dan maar duidelijk moet posten ;)

Jij schrijft dat een dun bit al redelijk scherp is. Compleet met tikfout. Maar dat is helemaal niet waar. Het is alleen scherp als je het niet goed gebruikt. En dan is het niet scherper dan een bit van hetzelfde model met een dikker mondstuk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:23

dat is niet flauw, steeds ' niet waar' roepen en beginnen over spelfouten dat is flauw ;)

ten eerste moet een bit natuurlijk passen in de paardenmond. de ruimte die een paard in zijn mond heeft is bij elk paard anders. daarom is er ook niet een perfect bit, het is paardafhankelijk.
dan zal ik het volgende anders voor je formuleren. het dikste bit wat past in de paardenmond is minder scherp dan een dunner bit. simpelweg omdat het de druk over een groter deel in de mond verdeeld.

ik heb nooit geroepen dat de ts een dikker bit moeten kopen, dus het is ook totaal niet relevant. dus laten we weer ontopic gaan

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:34

Kort maar krachtig: nee.
Ik zou op zoek gaan naar een nieuwe instructrice..

Ik ga mee met het eerder gegeven advies om je eens te verdiepen
in myler. Bitten waar men iig over nagedacht heeft.

Mocht je paard nu op verschillende bitten niet goed reageren,
dan zou je altijd nog eens bitloos kunnen proberen.
Je paard zou niet de eerste zijn die van een drammer in een coöperatief paard
veranderd op het moment dat het bit weggelaten wordt.
Laatst bijgewerkt door Showpony op 19-12-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt