Bit dat bij tegen werken als stang inwerkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bit dat bij tegen werken als stang inwerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:45

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:46

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:47

Indd een danger bit. Heb nog een dubbel gebroken liggen welke te koop is! Dus al je interesse hebt PB maar effe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:11

Prutsmuts schreef:
Joolien schreef:

Ik denk dat ze deze bedoeld, is wel een fijn bit vind ik persoonlijk.

Jep Joolien, dit bit dacht ik ook aan. Ik vind het ook een fijn bitje. Kost ongeveer 56 euro. Kan je net even helpen bij extreem vastpakken.

Vriendin vertelde me dat je die voor 22,50 kon kopen bij divoza :')

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:50

De link die MDH plaatst is het bitje dat ik bedoel. De andere geplaatste bitten ken ik niet.

Ik vind die Imperial Riding voor sommige paarden heel fijn werken.

hestejente schreef:
Vudress schreef:
Er bestaat een bitje dat bij normaal gebruik inwerkt als een dubbelgebroken bit. Als een paard sterker wordt en er komt meer druk op te staan dan wordt het een ongebroken trens. Als je dan weer loslaat is het dubbelgebroken bit. Erg effectief bij paarden die bij tijd en wijle sterk zijn.

Het kan heel scherp zijn. Geen idee waar je ze kunt kopen.

Wat een GERAASKAL. Het is echt complete onzin wat je hier schrijft.

Misschien moet je even die blinde vlek voor je ogen weghalen. Er staat in mijn verhaal niets dan feiten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:55

aerdenhout1 schreef:
Ik zou de oorzaak liever zoeken in de manier van rijden.
Een paard dat niet wil inbuigen is hoogstwaarschijnlijk niet los genoeg in zijn lijf.
Daar gaat een sterk bit niets aan veranderen, alleen dat je hoogst waarschijnlijk een paard krijgt dat nog meer in verzet gaat komen.
Zoek de fout dus eerst bij de manier van rijden/losmaken van het paard voor je er een zwaarder bit in gaat hangen.

ervan uitgaande dat ze een ongebroken trens bedoeld en geen stang, gaat het om een danger en die wordt juist vriendelijker...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:59

Hoe krijgen de mensen op bokt toch eens door dat een stang niet hetzelfde is als een ongebroken bit? En dan een dubbelgebroken bit zich ook niet opeens kan veranderen in een stang qua werking....

Een dangerbit word qua inwerking géén stang. Het dangerbit word een ongebroken bit.

Misschien dit ergens in een sticky plaatsen, deze fout word zo abnormaal gemaakt hier op bokt..

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:49

Joolien schreef:
Prutsmuts schreef:

Jep Joolien, dit bit dacht ik ook aan. Ik vind het ook een fijn bitje. Kost ongeveer 56 euro. Kan je net even helpen bij extreem vastpakken.

Vriendin vertelde me dat je die voor 22,50 kon kopen bij divoza :')

Dat meen je niet???!! Dan heeft de plaatselijke ruitersportwinkel me een behoorlijke poot uitgetrokken.....vandaar dat ik zo mank loop :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:05

Vudress schreef:
Misschien moet je even die blinde vlek voor je ogen weghalen. Er staat in mijn verhaal niets dan feiten.

Het enige feit is dat een ongebroken trens één van de vriendelijkste bitten is die er bestaan. Dus klets niet uit je nek met je scherp inwerken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:14

@ Vudress: Het enige feit dat er in je verhaal staat is de transformatie van dubbel- naar enkelgebroken. De rest is zoals hestejente het zo mooi zegt raaskallen oftewel uit je nek kletsen.

Imo is het vriendelijkste bit een bit dat het minste ruis heeft als de ruiter ermee hulpen doorgeeft. Dubbelgebroken = zeer veel ruis, erg onduidelijk voor het paard, daarbij is ook de vorm niet netjes aangepast aan de mond daar het middenstukje veel te kort is om zogezegd echt de druk te verdelen en mooi in mond te liggen. Het is een klein stukje, en vanuit daar gaan de resterende stukken alsnog naar onder zoals bij een enkelgebroken.

Enkelgebroken = duidelijker, maar hierbij treed het ongewenste notenkrakereffect op, wat onnodig ongemak oplevert voor het paard.

Ongebroken (ongebroken met knevels is dan nog beter) heeft minimaal ruis, brengt de signalen zuiver over op de paardenmond, ligt erg stabiel, beweegt niet zoveel en scharniert niet zoals de voorgaande bitten. Daarbij zijn ze te verkrijgen met een lichte buiging waardoor de mond van het paard mooi word gevolgd.

Imo is ongebroken dus nog altijd het vriendelijkste bit, no nonsens zoals de gehele omgang met paarden zou moeten zijn. En scherp? Laten we zeggen dat ik liever een ongebroken dan enkel- of dubbelgebroken bit in de handen van een onkundige ruiter zie. (en daarmee doel ik op niemand, het is een slechts een voorbeeld)

Misschien een beetje verdiepen in de vorm, ligging en werking van de diverse bitten, je zal nog versteld staan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:18

hestejente schreef:
Vudress schreef:

Het enige feit is dat een ongebroken trens één van de vriendelijkste bitten is die er bestaan. Dus klets niet uit je nek met je scherp inwerken.

Vudress, dat zijn niet de juiste feiten....
hestejente heeft gelijk

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:31

Je maakt een sterk paard veel gehoorzamer en lichter op dat bitje en dat is niet omdat het zo vriendelijk inwerkt.

Ik ben het wel met Hestejente eens dat een ongebroken bit heel vriendelijk inwerkt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:35

Vudress schreef:
Je maakt een sterk paard veel gehoorzamer en lichter op dat bitje en dat is niet omdat het zo vriendelijk inwerkt.

Ik ben het wel met Hestejente eens dat een ongebroken bit heel vriendelijk inwerkt.

:o?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:47

Vudress schreef:

Dus jij maakt paarden gehoorzaam en licht met geweld?

Ik niet. Maar je moet 't natuurlijk zelf weten ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:26

Staat er ergens dat ik het met geweld doe? Juist omdat het scherper inwerkt kun je door minder te doen meer resultaat krijgen.

@Lara_Silver, ik kan dat ook niet helemaal rijmen. Feit is wel dat ik zelf in de praktijk merk dat het zo werkt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:42

Lara_Silver schreef:
Vudress schreef:

:o?

je haalt me de woorden uit de mond....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:45

Vudress schreef:
Staat er ergens dat ik het met geweld doe? Juist omdat het scherper inwerkt kun je door minder te doen meer resultaat krijgen.

@Lara_Silver, ik kan dat ook niet helemaal rijmen. Feit is wel dat ik zelf in de praktijk merk dat het zo werkt.

Omdat dat dan de eenige manier is... ongebroken is zachter en alleen dan 'harder' als je geweld gebruikt...

echter heb jij het gehele principe niet begrepen... en daarom adviseer ik je les. en niet grijpen naar de ijzerwaren collectie van de ruitersportzaak want dat gaat niet goed komen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:33

Altijd grappig als er goed les geadviseerd wordt terwijl je altijd les hebt (gehad) van topruiters :D en zelf ook met enige regelmaat in de baan staat. :))

Uit de praktijk: met dat bitje van Imperial Riding krijg je een sterker paard veel gehoorzaamer en lichter. Gemakkelijker, en daardoor met minder 'geweld', dan met een normaal dubbel gebroken bitje van bvb K&K of een recht-toe-rechtaan ongebroken bitje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:26

Sorry dat ik even out of topic ga, maar als ik het goed begrijp dan is dus mijn dubbelgebroken amalgaan bit van Sprenger niet heel vriendelijk en zacht, klopt dat? Zo ja, dan moet ik mijn huiswerk over gaan doen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:14

Dat ligt aan je paard. Je kunt niet stellen dat een ongebroken bit per definitie vriendelijker is. Het is per paard verschillend hoe hij reageert. Ik zou niets veranderen als hij hier goed op loopt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:16

Vudress schreef:
Altijd grappig als er goed les geadviseerd wordt terwijl je altijd les hebt (gehad) van topruiters :D en zelf ook met enige regelmaat in de baan staat. :))

Uit de praktijk: met dat bitje van Imperial Riding krijg je een sterker paard veel gehoorzaamer en lichter. Gemakkelijker, en daardoor met minder 'geweld', dan met een normaal dubbel gebroken bitje van bvb K&K of een recht-toe-rechtaan ongebroken bitje.

Misschien eens eraan gedacht dat je ze makkelijk gehoorzamer en lichter krijgt, omdat een ongebroken bit nu eenmaal meer no nonsens is dan gebroken bitten, en het paard deze duidelijke en stabiele hulpen fijner vind en dus makkelijker aanneemt? Het is maar wat stof om over na te denken. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:23

Bedankt Vudress voor je antwoord. Dan ben ik gerustgesteld. Want beiden paardjes lopen super op dit bit en zijn zo fijn licht in de hand. Tenminste dat hoor ik van mensen die soms mijn paarden rijden als ik niet kan. Ik vind het een interessant topic omdat we natuurlijk allemaal het beste willen voor onze paarden en bit wel heel fundamenteel is voor africhting.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:29

ook bij Divoza kost het dangerbit 59.95 hoor, als het voor 22,50 bij divoza werd aangeboden is het geen dangerbit geweest.
dangerbit heb je trouwens alleen maar in dubbelgebroken, in enkelgebroken kan het blokkeereffect niet ontstaan.
Dat het benoemd wordt als een stang komt door de beschrijving op alles sites van het bit zelf, zoek maar eens op google op dangerbit.
bij normaal gebruik is het een dubbelgebroken bit en bij een flinke ophouding blokkeert het tussenstuk en wordt het een ongebroken bit, op het moment dat de druk er weer vanaf gaat is het direct weer een dubbelgebroken bit.
je hebt dus op het moment dat het paard sterk wordt of wegschiet even net wat meer in handen.
ik heb er ongeveer driekwart jaar mee gereden, Devon was al beleerd voor de wagen en kende het menbit, door een enkelgebroken bit ging hij dwars doorheen.
in eerste instantie onder het zadel gereden met het menbit, toen met het dangerbit en nu rijd ik hem al een hele tijd op een dubbelgebroken watertrens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:59

Evelyne79 schreef:
je hebt dus op het moment dat het paard sterk wordt of wegschiet even net wat meer in handen.

Nope. Je hebt wat anders in handen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:05

hestejente schreef:
Evelyne79 schreef:

Nope. Je hebt wat anders in handen.

Idd!

Ik ben toch voor de sticky, bij zulke grote algemene onwetendheid aangaande de drie basismondstukken en hun verschil in vorm en inwerking. :=