Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Prutsmuts schreef:Joolien schreef:
Ik denk dat ze deze bedoeld, is wel een fijn bit vind ik persoonlijk.
Jep Joolien, dit bit dacht ik ook aan. Ik vind het ook een fijn bitje. Kost ongeveer 56 euro. Kan je net even helpen bij extreem vastpakken.
hestejente schreef:Vudress schreef:Er bestaat een bitje dat bij normaal gebruik inwerkt als een dubbelgebroken bit. Als een paard sterker wordt en er komt meer druk op te staan dan wordt het een ongebroken trens. Als je dan weer loslaat is het dubbelgebroken bit. Erg effectief bij paarden die bij tijd en wijle sterk zijn.
Het kan heel scherp zijn. Geen idee waar je ze kunt kopen.
Wat een GERAASKAL. Het is echt complete onzin wat je hier schrijft.
aerdenhout1 schreef:Ik zou de oorzaak liever zoeken in de manier van rijden.
Een paard dat niet wil inbuigen is hoogstwaarschijnlijk niet los genoeg in zijn lijf.
Daar gaat een sterk bit niets aan veranderen, alleen dat je hoogst waarschijnlijk een paard krijgt dat nog meer in verzet gaat komen.
Zoek de fout dus eerst bij de manier van rijden/losmaken van het paard voor je er een zwaarder bit in gaat hangen.
Joolien schreef:Prutsmuts schreef:
Jep Joolien, dit bit dacht ik ook aan. Ik vind het ook een fijn bitje. Kost ongeveer 56 euro. Kan je net even helpen bij extreem vastpakken.
Vriendin vertelde me dat je die voor 22,50 kon kopen bij divoza
hestejente schreef:Vudress schreef:Misschien moet je even die blinde vlek voor je ogen weghalen. Er staat in mijn verhaal niets dan feiten.
Het enige feit is dat een ongebroken trens één van de vriendelijkste bitten is die er bestaan. Dus klets niet uit je nek met je scherp inwerken.
Vudress schreef:Je maakt een sterk paard veel gehoorzamer en lichter op dat bitje en dat is niet omdat het zo vriendelijk inwerkt.
Ik ben het wel met Hestejente eens dat een ongebroken bit heel vriendelijk inwerkt.
Vudress schreef:Staat er ergens dat ik het met geweld doe? Juist omdat het scherper inwerkt kun je door minder te doen meer resultaat krijgen.
@Lara_Silver, ik kan dat ook niet helemaal rijmen. Feit is wel dat ik zelf in de praktijk merk dat het zo werkt.
en zelf ook met enige regelmaat in de baan staat. 
Vudress schreef:Altijd grappig als er goed les geadviseerd wordt terwijl je altijd les hebt (gehad) van topruitersen zelf ook met enige regelmaat in de baan staat.
Uit de praktijk: met dat bitje van Imperial Riding krijg je een sterker paard veel gehoorzaamer en lichter. Gemakkelijker, en daardoor met minder 'geweld', dan met een normaal dubbel gebroken bitje van bvb K&K of een recht-toe-rechtaan ongebroken bitje.
hestejente schreef:Evelyne79 schreef:je hebt dus op het moment dat het paard sterk wordt of wegschiet even net wat meer in handen.
Nope. Je hebt wat anders in handen.