Bitloos toch niet zo vriendelijk als wij denken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:20

Als je dit zo leest is het eigenlijk heel wat om een paard te berijden met een hoofdstel/halster.
Je moet er echt goed bij nadenken en opletten. Eigenlijk is het helemaal niet zo 'simpel' dan dat ik dacht..
Dus als ik het goed begrijp kan ik net zo paardvriendelijk paardrijden met bit, dan zonder bit?
Maar bij een ruiter he, die met een ruwe hand rijdt is het allebei eigenlijk 'zielig'.. of zou een paard met een bitloos hoofdstel dat minder voelen. Ik denk eigenlijk van niet.

rommulus schreef:
iedere optoming is zo scherp als de hand van de ruiter

Amen..Wijze uitpraak! O:)

_aussi

Re: Bitloos toch niet zo vriendelijk als wij denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 17:27

Uiteraard, maar als je er vanuit gaat dat een ruiter zacht in de handen is, dan is er wel degelijk verschil in het een en in het ander. We gaan nu niet van het uiterste uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:36

Olympia96 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Jep dat klopt, maar het is dus ook hoe je met bit omgaat.
Oprichting was ik nog niet zo gek veel mee bezig, maar het lijkt me stug dat dat niet lukt met een bitloos hoofdstel. Het heeft namelijk niks te maken met het hoofd omhoog sjorren maar met de mate van verzameling.

Eh sorry hoor.... Ik neem aan dat je dat zegt naar aanleiding van mijn opmerking daarover? Als je gelezen had, dan had je gezien dat ik het nergens had over het 'omhoog sjorren' van het hoofd. Ik ben de B inmiddels wel ontstegen en weet hoe het oprichten werkt. Jij bent er niet eens aan toe om aan oprichting te denken en je weet wel hoe het werkt?

Ik schreef dus: ik kan met kleinere hulpen toe als ik een bit gebruik en dat vind ik prettiger.

Bovendien is de reactie per paard verschillend.

Maar hoeveel moet je dan aan het hoofd zitten? Zelfs al gebruik je hele kleine hulpen, oprichten doe je door een paard goed op het achterbeen te zetten. Daar heb ik mijn handen amper voor nodig hoor. Kijk maar naar Honza Blaha. En nee ik start mischien geen z, ik start uberhaupt niet, maar dan kan ik nog wel met oprichting bezig zijn. Snap ook niet waar je vandaan haalt dat ik daar niet aan toe ben. Kun je me dan ook vertellen hoe ik m'n appuyementen rijd volgens jou? :+

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:39

Ik vind elke contraptie die de mond dichtsnoert niet wenselijk. Hoe moet een paard zich kunnen ontspannen als zijn kaken op elkaar gedrukt worden? Spanning in de kaken verplaatst zich al snel naar de rest van het lichaam.

Als je een goed passend bit hebt en een zachte ruiterhand, is er geen noodzaak tot een hoofdstel dat bij elke teugehulp de kaken op elkaar klemt. Als je paard echt mondproblemen heeft, dan zou ik in ieder geval een bitloze optoming kiezen die dit niet doet.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:42

Maar ik vind het idee dat een paard een bit in z'n mond heeft niet zo lekker.
Als je de mond opzij open doet vind ik er nou niet echt ruimte op een bit tussen te doen..
Of lijkt dat maar zo?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:43

Als je met een bitloos hoofdstel niet opgericht zou kunnen rijden doe je iets verkeerd :j In principe zou je gewoon zonder teugels of hoofdstel oprichting kunnen krijgen, gewoon door je houding en zit. Dat het dan misschien beter of sneller lukt met wat meer contact kan ik begrijpen, maar dat ej alleen die oprichting met bit krijgt: nee.

Sowieso vind ik het altijd raar zulke uitspraken als je maar 1 soort bitloos hoofdstel geprobeerd hebt. Ik doe ook geen uitspraak over alle bitten als ik maar met 1 gereden heb.

TinekeHorses: minder voelen waarschijnlijk wel omdat het over een wat groter oppervlak verdeeld wordt dan met een bit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:45

BBreedveld schreef:
Ik vind elke contraptie die de mond dichtsnoert niet wenselijk. Hoe moet een paard zich kunnen ontspannen als zijn kaken op elkaar gedrukt worden? Spanning in de kaken verplaatst zich al snel naar de rest van het lichaam.

Als je een goed passend bit hebt en een zachte ruiterhand, is er geen noodzaak tot een hoofdstel dat bij elke teugehulp de kaken op elkaar klemt. Als je paard echt mondproblemen heeft, dan zou ik in ieder geval een bitloze optoming kiezen die dit niet doet.

Maar zo hoort een kaakgekruist hoofdstel ook niet te werken, die release hoort ook gewoon goed te zijn en dan is er ook niks aangeschoerd als je de juiste aanleuning hebt. Maar bij de meeste is die releae niet zo goed. Daarom ligt mijn voorkeur bij een sideull, die release is gewoon gelijk aan jouw handen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:47

@ Air: Dat is dus ook waarom ik met een sidepull rijd, of liever nog met neckrope. Dat doet echt echt echt niks tenzij ik het wil.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:48

@Air: als je met beide teugels gelijktijdig inwerkt, klem je effectief de kaken van je paard op elkaar met zo'n kruislings hoofdstel. Dat bevordert de ontspanning niet.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:52

Kan iemand in 'makkelijke woorden' uitleggen waarom jullie voor een sidepull kiezen? :o :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:56

Die kruislingse vond mijn paard ook geen succes destijds, dus die ging er snel uit. Maar de Marylot sidepull, nou, ik zou echt niet weten hoe onvriendelijk die zou moeten zijn :n . Ik heb niet eens de kracht om zo hard te trekken dat mijn paard daar last van zou kunnen hebben (naast het feit dat het natuurlijk ook de manier niet is ;) )...... :+

Overigens is mijn paard ook niet onder de indruk van touwhalsters e.d. Maar die kruislingse vond hij gewoon met lichte druk al niet prettig (ik had die van de ruitersportshop).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:00

TinekeHorses schreef:
Kan iemand in 'makkelijke woorden' uitleggen waarom jullie voor een sidepull kiezen? :o :o

Goede release betekend dat wanneer je de teugels loslaat bijvoorbeeld, het paard dan ook direct geen druk/contact meer voelt. Los is dus echt los.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:04

Haha, nu snap ik'n niet meer.. ik kan het woord release nergens vinden hoor. ;)
Ik bedoel waarom jullie voor een sidepull kiezen.. :+
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 15-12-10 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:04

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:07

TinekeHorses schreef:
Haha, nu snap ik'n niet meer.. ik kan het woord release nergens vinden hoor. ;)
Ik bedoel waarom jullie voor een sidepull kiezen.. :+

en bedoel je dan de motivatie waarom júist een sidepull uit alle bitloze optomingen. Of bedoel je de vraag meer als ''waarom kies je voor bitloos''?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:07

Ja, ik bedoel waarom juist een sidepull uit alle bitloze optomingen. :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:11

Ik kies voor een sidepull omdat die voor mij en mn paardje gewoon fijn werkt, ik kan dressuurmatig dat vragen wat ik wil, links rechts alleen druk op neus, het is allemaal simpel en duidelijk.
Met een touwhalster rij ik anders ook zo weg, ook op paarden die ik niet ken. Maar voor mijn pony was dat het niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:14

Een sidepull vind ik zelf het meest duidelijk werkelijk en mijn paard reageerde er goed op. Ik gebruikte zelf een lage neusriem die ik op de neusbrugovergang vastmaakt.
Ook met een shetlander heb ik de ervaring dat aan de zijkant duidelijker is dan aan de onderkant. Aan de onderkant was er geen houden aan (echt niet) en aan de zijkant kon ze hem corrigeren en sturen. Het was zelfs dusdanig dat we halverwege een buitenrit het van de onderkant naar de zijkant hebben veranderd.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:49

Ik vind het wel grappig om te lezen dat de ervaringen zo verschillend zijn. Het topic wat ik gisteren las daar waren de meeste juis veel positiever over de gekruiste kaak variant. Hieruit concludeer ik dat het dus heel persoonlijk is en dat het mij beter lijkt om de verschillende mogelijkheden te proberen

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:27

@Miss Malfoy: je zegt zelf dat je je niet met oprichten bezig hebt gehouden. Dat verzin ik niet en bovendien is het niet relevant. Ik constateer alleen maar een verschil in werking en reactie. Dat zegt totaal niets over de zwaarte van mijn hulpen. Ik kan mijn paard op 2 pinken rijden en ook opgericht- oh en mocht je die discussie alsnog aan willen gaan: ik ken zowel de praktijk als de theorie achter het 'fenomeen' oprichting. :Z

Bovendien is dit niet het enige bitloze hoofdstel waarmee ik gereden heb. Ik blijf er dus bij dat het voor iedere ruiter, ieder paard en ieder doel anders is. En dat je dus gewoon moet uitproberen. Mijn beschrijving geldt voor mijn paard en mij.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:11

voor alles geldt dat je je verstand moet gebruiken :)
dit soort discussie heb je ook met boomloos.

laat je goed informeren en hou niet teveel vast aan 1 ding is mijn advies ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:20

Goed goed goed als je het zo wilt spelen ga ik mezelf wel quoten:

Miss_Malfoy schreef:
Jep dat klopt, maar het is dus ook hoe je met bit omgaat.
Oprichting was ik nog niet zo gek veel mee bezig, maar het lijkt me stug dat dat niet lukt met een bitloos hoofdstel. Het heeft namelijk niks te maken met het hoofd omhoog sjorren maar met de mate van verzameling.

Dat is iets anders dan geen ervaring. ;)
Ik rijd niet dagelijks 3 grand prix knollen maar ik weet zeker wel waar ik het over heb. Theorie en praktijk.
Bij een verreden paard is het inderdaad (vaak) makkelijker om met bit te rijden, maar bij een puur en onverdorven paard zou het niks uit moeten maken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:21

Pffffff. Als je het niet erg vindt, dan hou ik na dit bericht op met deze zinloze discussie en ga ik nog lekker even een rondje bitloos rijden op mijn onBEdorven paard. }:0

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:31

Dan niet, jammer. Ik was oprecht geinteresseerd in waarom het dan fijner is en waarom jij met bit met kleinere hulpen afkan?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:34

Hoi,

naar mijn idee gaat deze link echt specifiek over dat hoofdstel dat door het stugge leer geen ruimte meer geeft.
Zelf reed ik ook een hoofdstel met een combinatie van druk, waarop mijn paard het echt prima deed, ik zelf reed met de Igor, te vinden op onderstaande site.
En reed, ja mn paard kreeg acute dampigheid en is inmiddels ingeslapen |(

En daarnaast is ieder hoofdstel zo scherp als de ruiterhand.