Ervaringen met wintec dressuurzadels.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:59

Ik heb de IW met cair, fijn zadel heb er meerdere paarden mee gereden. Stoten van de IW zijn van leer.
Je kan er ook nog grotere kniewrongen op doen.

Wessel2004

Re: Ervaringen met wintec dressuurzadels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:45

Wil je perse een Wintec? Ik heb nl een Kentaur dressuurzadel en die zit echt super. Volgens mij komt de prijs wel redelijk overeen met de Wintec.
Kijk eens bij Willem van Wijk www.vanwijkzadels.nl die komt ze aan huis huis aanmeten en opvullen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:48

Ja, ik wil een wintec, geen kentaur. Dit vanwege de verstelbare boom.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 12:36

dat vind ik inderdaad ook het ideale aan wintec! Dat je de boom kunt veranderen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:40

Overigens is een wintec ook de helft goedkoper dan een Kentaur. En dan kan ik die 500 euro die ik toch niet heb beter uitgeven aan een extra eerste trap en wat speleokranen. :P

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:26

Even een vraagje tussendoor, waarom wil je overstappen naar een wintec als je een zadel hebt wat fijn zit en wat goed past?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 08:04

nou ik twijfel ook nog. Dus weet het niet zeker. Het scheelt veel qua tijd in onderhoud. Het zijn lekkere lichte zadels (ik moet er altijd n stuk mee slepen) en de zit is wat minder gedwongen. Maar het hangt er ook vanaf wat ik voor mn oude zadel terug kan krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:36

Hyposjuhhh schreef:
Even een vraagje tussendoor, waarom wil je overstappen naar een wintec als je een zadel hebt wat fijn zit en wat goed past?

Nou, voor mijn merrie heb ik geen passend dressuurzadel, de Massimo die op maat gemaakt zou zijn is al een half jaar ellende.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:16

De wintec 500 lijkt in eerste instantie niet verkeerd. Ik heb er nu net een keer mee gereden, met thermolaarzen, spijkerbroek, dikke handschoenen e.d. Dus optimaal was het niet. Maar de eerste indruk is goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:29

Ben nu een paar ritjes verder, en ik zit goed op een wintec 500. Zadel zit niet hard, geeft voldoende steun (ik gebruik de wrongen niet), en benen liggen netjes. Cair wordt niet hard, zelfs niet bij -8. Dus waar die verhalen vandaan komen :?
Enige wat wel enorm stug is, zijn singelstoten. Hadden ze daar niet wat beters voor kunnen verzinnen? Ik rij normaal met een 60 cm singel, dat is voor een wintec te kort, en de stoten zijn ook nog eens enorm stug waardoor je niet fijn aansingelt. Voordeel is wel dat je niet strak aan hoeft te singelen, zadel ligt gewoon netjes stabiel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:01

germie schreef:
Ben nu een paar ritjes verder, en ik zit goed op een wintec 500. Zadel zit niet hard, geeft voldoende steun (ik gebruik de wrongen niet), en benen liggen netjes. Cair wordt niet hard, zelfs niet bij -8. Dus waar die verhalen vandaan komen :?
Enige wat wel enorm stug is, zijn singelstoten. Hadden ze daar niet wat beters voor kunnen verzinnen? Ik rij normaal met een 60 cm singel, dat is voor een wintec te kort, en de stoten zijn ook nog eens enorm stug waardoor je niet fijn aansingelt. Voordeel is wel dat je niet strak aan hoeft te singelen, zadel ligt gewoon netjes stabiel.

Wat jij voelt is de foam die in het zadel en om de cair heen zit. Om het te testen zal je het cairsysteem eruit moeten halen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 17:06

Oke nou dat klinkt in ieder geval goed! (op de singelstoten na)
Dinsdag komt de zadel'maker' met een aantal zadels. Ben benieuwd :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:19

Schangah schreef:
germie schreef:

Wat jij voelt is de foam die in het zadel en om de cair heen zit. Om het te testen zal je het cairsysteem eruit moeten halen.

Ik wil niks zeggen, maar cair is gewoon een foam. Niet meer en niet minder. Er gaan verhalen dat cair keihard wordt bij koude temperaturen. Mocht dit al zo zijn, dan zal het met rijden ook geen probleem opleveren, want de lichaamswarmte van het paard zal het dan opwarmen, nog voordat je opgestapt bent. Maar ik heb er begin van de week op gelet en het wordt hooguit iets stugger, maar het blijft gewoon veerkrachtig. -8 is toch behoorlijk koud. Dus tot nu toe vind ik cair beslist niet slecht. Ik heb hier voor gekozen omdat dit verder niet vervormd, en je dus niet met opvullen zit. Er gaan dus indianenverhalen rond over 'bevriezen van cair'.
Flair is op zich ook een fijn systeem, maar een stuk duurder, en mijn budget was/is niet onbeperkt.
Wintec vind ik in ieder geval een positieve verrassing, want ik hou totaal niet van kunststof. De oude wintecjes konden mij totaal niet bekoren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:21

Schangah schreef:
Als je nog geen keuze hebt gemaakt zou ik de thorowgood zadels ook eens goed bekijken. (incl kent&master en fairfax)

eeuhw torowgood. Mijn ervaring? vind het niets, echt niets. En wanneer je toch na enkele maanden besluit het te verkopen, blijken ze ook nog supersterk in waarde te dalen. Bummer...
Heb torowgood op haflinger gehad en een wat bredere volbloed.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:31

Ik heb bij mijn wintec pro het probleem dat mijn leren laarzen aan het onderste gedeelte van het zweetblad blijven plakken, dat opzetstuk zeg maar. Hebben jullie dit ook (gehad) en wat doen jullie hieraan?

Lot4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:57

Ik heb zelf Wintec Pro zonder cair, die heb ik al heeeel lang, bevalt goed.
Zit lekker, krijg je geen pijn van in je kont als je 4 uur ofzo hebt gereden :P (bijv. naar het strand)
@ Ladygiroc, ik heb daar helemaal geen last van? Ik vond het soms juist wel lekker omdat je houvast hebt, maar echt last ervan had ik niet.
Ik merkte er eigenlijk weinig van.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:06

Bij mij gaat het piepen/kraken...:')

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:57

Ik heb in augustus een Wintec 500 dressuurzadel gekocht voor mijn jonge paard. Ik heb er nu een aantal keer mee gereden en vind het zadel echt heel fijn zitten. Ik zit heel stevig en zacht. Ik vind, zoals hier ook al aangegeven wordt, de singelstoten niet heel fijn, maar verder ben ik er tot nu toe heel blij mee. :)
Ik heb voor dit zadel gekozen omdat dit nog wat aangepast kan worden aan mijn paard als hij wat breder wordt etc. en vanwege de prijs. Het zadel ligt ook echt perfect op mijn paard!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:09

Wintec zadels zijn over het algemeen zeker als het gaat om dressuurzadels wel goed en fijn. Maar zorg er dan wel voor dat het past.

Lekker weinig onderhoud en gaat lang mee.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:17

Hier ook een wintec 500 dressuur gebruiker voor mijn jonge paard,
.. Ben erg tevreden over het zadel, past goed en ideaal in onderhoud/schoon te houden! Ben wel overgegaan naar een leren zadel omdat ik graag in een diep zadel met flinke wrongen zit.

Mijn wintec 500 staat te koop, zie mijn advertenties!

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:46

Ik had zelf een wintec
Maar doordat die niet op maat te maken is vind ik het persoonlijk niet echt fijn
Als je paard maar een beetje meer spieren krijgt past hij al niet meer.

Ik heb nu een J C en ben er erg over te spreken
Kwa onderhoud heb ik er zelf geen probleem mee (je hoofdstel moet toch ook:) )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:17

rikkybergy schreef:
Ik had zelf een wintec
Maar doordat die niet op maat te maken is vind ik het persoonlijk niet echt fijn
Als je paard maar een beetje meer spieren krijgt past hij al niet meer.

NIet op maat te maken?
Een wintec is niet altijd op maat te maken, dat is geen enkel zadel. Maar met een verwisselbare boom, en opvulbare kussens kun je toch heel veel. Als echter het kussenkanaal standaard al niet goed is voor je paard, dan zal een wintec nooit gaan passen.
Maar niet op maat te maken is gewoon onzin. Wintec is beter aanpasbaar dan bijvoorbeeld een Kieffer.
Massimo staat ook bekend dat je ze goed aan kunt passen. Nou, niet op mijn paard. Dus voor mijn paard is een Massimo gewoon een klotezadel. Maar er zijn genoeg mensen die er weer fijn op rijden. Dat is met Wintec net zo.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:45

Een wintec met cair is alleen maar met schimz aan te passen. Er zijn zadelmakers die met wol gaan prutsen maar daar is het systeem niet voor gemaakt. Laat staan dat ze met die naald het cairsysteem lekprikken. 8)7
Dus veel is er niet aan de vulling te veranderen.
Meeste mensen vergeten dat wanneer ze de headplate veranderen ook de vulling moet worden aangepast.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:57

Waarom zou je een verwisselbare boom willen?
Tenzij je vaak van paard wisseld, kan je beter een goed zadel met 1 boom erin nemen.
Met opvullen/leeghalen kan een zadel wat mee veranderen met spieren, maar als je paard echt zoveel breder word dat er een andere boom in moet moeten de hele kussens ook worden aangepast..

Wintec is de vulling zeer slecht te veranderen (zie post schangah) dus zijn deze zadels helemaal niet zo ideaal als veel mensen denken.. Een rug van een paard veranderd door spierveranderingen niet alleen zo dat je het met een andere boom kan oplossen, ook de vulling moet veranderen en dat lukt bij een wintec nou juist vaak zeeeeeer slecht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:17

Cair is een foam, het is geen flair. Dus het lekprikken valt mee.
Maar normaal gesproken heb je aan 1 boom genoeg. Dat klopt. Maar ik had een Massimo, daarvoor een Stubben, mooi op maat gemaakt. Maar gewoon telkens ellende. Drukplekken, schuiven, te smal, op de schoft, enz. Dus ik ben nu voor wintec gegaan. Wel een A-merk, maar niet het budget voor een dure leren variant (tja, 2 keer een nieuw zadel en 1 keer een tweedehands is toch een hoop geld).
En als dan een Wintec goed ligt en ik er ook nog eens beter op zit dan op de Massimo, tja, dan is het voor mijn paard geen slechte keuze.
Het voordeel van cair is juist dat je geen bobbels e.d. krijgt die je bij wol wel krijgt. Ik ben het met jullie eens dat wol heel precies aan te passen is, en dat dit met cair mogelijk lastiger is (moet de zadelmaker wel goed kunnen opvullen met wol, want anders is wol ook niet gunstiger). Maar zolang een wintec goed ligt, dan is het voor je paard een goed zadel. Elk zadel dat niet past is een slecht zadel voor je paard.