Banaansingel, welke kant uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:27

Hoe kan het dan dat wanneer ik mijn banaansingel gebruik voor mijn rondgeribte paard tegen het schuiven, dat hij werkt om de manier zoals ik zei. En dat als ik hem andersom doe hij zijn oksels open rijdt.

Is het niet juist dat hij zo moet omdat je dan de druk anders legt, zodat hij niet gaat schuiven. Ik heb juist het idee dat met de bolle kant naar achteren moet om JUIST het naar voren schuiven te voorkomen.

typfout ^)

Helma_Amber

Re: Banaansingel, welke kant uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:07

Zal wel per paard verschillen. Als ik hem met de bolle kant naar achter doe, dan sluit de singel niet aan aan het lichaam van mijn paard waardoor hij druk- en schuurplekken krijgt en de singel schuift alsnog naar voren naar de singel plek.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:10

Volgens mijn zadelpasser moet de bolling naar achter wijzen. Als ik de singel zo doe, dan wordt mijn zadel naar voren getrokken (dat krijg je met weinig bespiering en een vette pens :o ), dus ik heb hem altijd andersom. Toen ik aansingelde, kon dat volgens de zadelpasser ook prima. Als Mone geen schuurplekken krijgt, en het zadel dan beter op zijn plek blijft...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:14

Apart zeg! Weer wat geleerd. Ik was ervan overtuigd dat ie met de bolle kant naar achteren moest. Ook omdat mijn arab anders wonden krijgt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:47

Jullie brengen me echt helemaal van de waps :? maar de bolling moet toch écht naar voren toe. Die inkepingen zijn natuurlijk ook niet voor de voorbenen, maar voor de ribben en de vorm van het borstbeen.

Even ter illustratie ook dit topic erbij: Onderwerp: Singel-artikel in de bit: dubbele singel?

en daaruit deze foto: Afbeelding De bolling zit naar voren toe, richting de voorbenen. Zo komen de singelstoten en dus je zadel verder naar achteren te liggen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:12

Zo heb ik het inderdaad ook. Zou je bij dit paard de bolling naar achter leggen dan glijdt de singel alsnog terug naar deze plek (kijk maar naar de ronding van de buik ;) ) Met als gevolg dat je zadel op de nek ligt :) (bij wijze van)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:23

hmmm ik ben nu ook helemaal in het warretje.
Ik heb deze singel en als ik die andersom doe, dan past ie voor geen meter.

Afbeelding

toch klinkt de uitleg hierboven wel heel aannemelijk.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:03

Wat past er dan precies niet als je hem neerlegt zoals op de foto uit mijn post?
Foto?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:12

Dan sluit hij niet aan en dan raakt hij met zijn ellebogen de singel aan en daardoor gaan zijn ellebogen kapot.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:15

Ik denk dat je dan geen banaansingel moet gebruiken, maar een rechte anatomische singel. Het lijkt er op dat jouw singelplek wel gelijk met de zadelplek ligt. Als je dan een banaansingel gebruikt komt de singel inderdaad te ver naar voren te liggen.
Weet niet of het zo is, maar het klinkt aannemelijk :)

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:32

Dit soort singels zijn bedoeld voor paarden die de singelgroeve ver naar voren hebben liggen. Als je zadel netjes op zijn
plaats ligt en je de singelstoten naar beneden laat hangen, komen deze bij dit soort paarden achter die singelplek terecht.
Als je dan een normale singel gebruikt zal de singel de singelstoten naar voren trekken en daarmee ook het zadel meenemen
naar voren waardoor het zadel tegen/op de schouders komt te liggen. Deze voorgevormde singels zoals de WOW curved singel
hierboven voorkomen dit. Het middenste gedeelte ligt op de plek waar het paard de singelgroeve heeft zitten, dit is voor het
paard fijn, aangezien elke singel automatisch die plek zal opzoeken. De beide uiteinden zijn echter zo gevormd dat deze zorgen
dat de singelstoten alsnog wel recht naar beneden uitkomen, zodat het zadel niet door de singel en de stoten mee naar voren
getrokken wordt en ook de ellebogen mooi vrij blijven :) Lastig uit te leggen zo 'plat' getypt, hoop dat het duidelijk overkomt :D

Wel is het zo dat de modellen nog per singel kunnen verschillen en de ene singel beter/logischer gevormd is dan de andere. Wat
je met een dergelijke singel altijd wilt proberen is om het middenstuk op de juiste singelplaats te krijgen (en die is door je paard
zelf 'bepaald') Als dit betekend dat de singel daarom op andere plaatsen problemen geeft is het model waarschijnlijk niet goed
geschikt voor je paard.

Ik heb even gezocht, maar deze foto laat redelijk goed zien wat ik bedoel, het middenstuk van de singel ligt op de singelgroeve
van mijn paardje. Zoals je ziet komen de singelstoten een eindje daarachter uit als het zadel netjes op zijn plek (achter de schouder)
ligt. De uiteinden van de singel komen echter precies op dezelfde 'hoogte' als de singelstoten uit waardoor er geen trekkracht naar
voren ontstaat door de singel. Ondanks dat mijn paardje bijna geen schoft heeft, blijft mijn zadel keurig op zijn plek liggen ook al
singel ik nooit strak aan (na het rijden kun je zo'n beetje je hand tussen de singel en het paard door doen en toch blijft het zadel
op zijn plek liggen, tenzij ik knetterscheef ga zitten/rijden uiteraard :o)
Afbeelding

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:40

Duidelijk verhaal CaylinnMae. Het is precies wat ik bedoelde te zeggen, maar jij verwoordt het een stuk duidelijker ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:43

Is dat een banaansingel dan? Lijkt meer een anatomische.
Als ik de foto zie, lijkt me juist nu dat het zadel naar voren wordt getrokken.

Ik denk dat ik gewoon een gevalletje apart heb en dat bij mij een omgekeerde banaan beter werkt.

Wat is een singelgroeve?

Kan iemand mij dan een antwoord geven. Hoe kan het dat als ik mijn paard aansingel met een gewone singel of een banaan met de ronde kant naar voren en dan een stevige buitenrit maak zijn oksels kaal en kapot zijn. Het zadel ligt prima achter de schouders en blijft daar ook liggen. Mijn paard is rond geribt en heeft een brede boom zadel en de singel raakt zijn ellebogen. Hoe kan het dat ik dat met een omgekeerde banaan dan niet heb??? Dat is toch wel een beetje tegenstrijdig dan.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:51

Zoals ik ook al op je vorige post reageerde: waarschijnlijk ligt bij jouw paard de singelgroeve gelijk met de singelstoten en heeft jouw paard geen banaansingel nodig, maar een gewone anatomische singel. Een gewone anatomische singel voorkomt ook dat de singel naar voren glijdt, waardoor de oksels niet beschadigen.

Zo een bedoel ik:
Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:59

Inderdaad, als de singelgroeve (de singelgroeve is de plaats waar de singel anatomisch gezien komt te liggen, de exacte plaats is dus bij elk paard anders) recht onder je singelstoten ligt en je doet er een banaansingel aan met de bolle kant naar voren, dat komt de singel tegen de oksels van je paard en zal hij zich kapot lopen.

Maar het gebruik van een banaansingel heeft niet eens zoveel met wel of niet rondgeribt zijn te maken. Er zijn zat rondgeribte paarden met de singelgroeve recht onder de zadelplaats, en ook zat niet-rondgeribte paarden waarbij de zadelplaats verder naar achteren ligt dan waar de singelgroeve loopt. Een banaansingel is voor de laatste groep paarden, niet per definitie voor rondgeribte paarden.

Maar er is dus niks tegenstrijdigs aan jouw verhaal.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:12

Die anatomische heb ik ook al geprobeerd en ook kapot gereden oksels.

Ik denk dat het aan de gevoeligheid van mijn paardje ligt.
Ik herinner mij net deze singel.

KLIK
Dit is een leren banaansingel die ik dus altijd zo had zitten. 2 keren heeft er iemand anders gereden en de singel verkeerd om gedaan met als gevolg gigantische singelwonden bij de ellebogen. Maar nu kreeg hij ook wonden met een endurancewedstrijd met de singel andersom, dus bolle kant naar achteren.
Dus deze banaan was helemaal niet goed. Nu heb ik een andere banaan die platter is en nu kan hij met zijn ellebogen de singel niet raken.
Ik denk dus als ik een anatomische zoals hierboven in een niet lederen versie zou hebben, maar gewoon plat deze ook zou helpen.

Als ik aansingel ligt de singel al best ver naar voren. Op de foto is mijn paardje wel een beetje erg dik. Dat is nu niet meer zo.
Ik denk dus gewoon dat het aan mijn type paard ligt. Ik kan begrijpen dat een banaan beter helpt anders om. ;-)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:18

Ik denk inderdaad dat jouw paard een gevoelige huid heeft. Wellicht is een singel met bont iets voor jou?
Ik kwam deze laatst tegen in een topic:
Afbeelding

Bron: [EA-CO] Herfstsale MATTES lamswol
Laatst bijgewerkt door Helma_Amber op 07-12-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:18

Als ik die foto zo zie zou ik zeggen dat je een kleinere singel nodig hebt zodat de bolling ook echt tussen de voorbenen komt en niet nog doorloopt achter de oksels. Je paard is vrij smal in het borstbeen als ik dat zo zie, maar heeft de singelplek ver naar voren en op de foto inderdaad een bolle buik, dan krijg je inderdaad al snel dat de singel tegen de oksels aankomt.
Ik kan me trouwens niet echt voorstellen dat jouw zadel zo goed blijft liggen. Als je kijkt naar hoe hard de singel het naar voren trekt, zou ik verwachten dat het zadel zo'n 5 á 10 cm naar voren zou schuiven na het rijden.

Als ik jou was zou ik dus een banaan zoeken die een kleinere bolling heeft zodat het alleen op het borstbeen zit en niet het stuk eromheen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:24

Deze singel heb ik dus al lang al niet meer. Ik heb nu die van pfiff en die zit super, niets meer aan veranderen zeg ik. Dan maar omgekeerd, maar als het helpt ;-)
Ik kwam meer in het topic, omdat ik dus de singel andersom gebruik.
Ik snap wat je zegt Annetje, klinkt aannemelijk.
Die mattes heb ik naar gekeken, maar nu heb ik een hele goedkope oplossing die werkt.
Zelfs met 56 km had hij nergens last van. :-) Dus omgekeerde banaan kan soms helpen!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:44

Lalidan schreef:
Waarom moet het of het een of het ander zijn? Een banaansingel kan je op twee manieren gebruiken: Ter vervanging van een anatomische singel, dan gebruik je hem dus met de holle kant richting voor benen, of echt als banaansingel bij paarden bij wie de singelplaats verder naar voren ligt dan de zadelplaats. In dat geval gebruik je hem dus met de bolle kant naar voren.

Het hangt er dus volledig vanaf waarvoor je hem gebruikt.

De banaansingel hoort alleen met de gespen naar achteren te wijzen. Andersom trek je het zadel door de singelstoten naar voren.

Voor een anatomische singel gewoon een anatomische gebruiken.
Je kunt ook een singel hebben die beide opties heeft zoals de mfsc anatomische singel deze verlegd ook de singelplaats.

Afbeelding

of de pfiff

Afbeelding

Om uit te zoeken of je wel een banaansingel nodig hebt moet je gewoon je zadel op de juist plek neer leggen en kijken of de singelstoten (recht naar beneden) wijzen naar de singelplek. moet je ze heel ver naar voren trekken dan heb je echt een singel nodig die dat corrigeert.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:54

He Jeannine, mijn arab heeft dus precies hetzelfde model als de jouwe.
Ik heb een leren curved Wow singel geprobeerd. Op de gebruiksaanwijzing van Wow stond dat de bolle kant naar de achterbenen moest wijzen. Binnen een half uurtje rijden mijn paardje open gereden. Op de foto hierboven van de fjord zie ik dat de singel andersom wordt gebruikt dan op de gebruiksaanwijzing staat. Vreemd allemaal.
Jeannine, jij hebt dus een Pfiff neoprene singel die je met de bolle kant naar achteren gebruikt? Welke lengte van singel heb je?
Ik denk nl. dat ik voor mijn paard hetzelfde moet gebruiken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:58

mhoogenbos schreef:
Ik heb een leren curved Wow singel geprobeerd. Op de gebruiksaanwijzing van Wow stond dat de bolle kant naar de achterbenen moest wijzen. Binnen een half uurtje rijden mijn paardje open gereden. Op de foto hierboven van de fjord zie ik dat de singel andersom wordt gebruikt dan op de gebruiksaanwijzing staat. Vreemd allemaal.
Jeannine, jij hebt dus een Pfiff neoprene singel die je met de bolle kant naar achteren gebruikt? Welke lengte van singel heb je?

Afbeelding

Bolle kant moet naar voren wijzen!

Een advies kijk naar de gespen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:58

mhoogenbos schreef:

Ja ik heb die pfiff nu en dat is eindelijk de singel die geen wondjes veroorzaakt. Ik heb hem met de ronde kant naar achteren.
Ik had ooit een zadel met korte singelstoten en toen had ik een platte katoenen koortsingel en daar had hij ook geen last van.
Dikke leren singels zijn gewoon niet handig, omdat die tegen zijn ellebogen aankomen. Ik denk dat een elastische van FRA ook zou kunnen helpen.
Ik heb een 60 cm. Mijn zadelmaker zegt dat je het beste een singel kan hebben die zo lang mogelijk is ivm drukverdeling.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:59

Schangah schreef:
Afbeelding

Bolle kant moet naar voren wijzen!

Een advies kijk naar de gespen.

Bij deze lijkt het me ook logsich dat ie naar voren moet wijzen. Banaan lijkt me niet logisch!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:12

KLIK

Ik heb ook een tijdje met deze rechte leren singel van stubben gereden en ik voelde dan iedere keer zijn elleboog er tegen aan komen. Voor de rest niet echt last. Toen ging ik endurance Soest ermee rijden en op de p/a kon ik stoppen, want hij had open ellebogen. :-( Het leer voelde zacht aan, maar niet zacht genoeg dus.