[WN] Hoofdstel met katrollen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:06

Nee ik gebruik hem niet.

Al je vragen zijn inderdaad vragen die je jezelf moet stellen, behalve de laatste vraag.
Dat geeft de indruk dat een drawrein altijd dier onvriendelijk is en dat is gewoon niet waar.

Ja, je hebt heel veel mensen die uit onkunde terug grijpen op een drawrein, maar ik denk niet dat je daarom de drawrein maar als martelwerktuig hier neer moet zetten. Ik ken ook veel mensen die de drawrein gebruikt hebben zonder hun paard daarmee te martelen, zonder het te zien als een shortcut, zonder het paard daarmee kapot te maken of te blesseren.

Een drawrein is voor mij net als sporen of een zweep.. je gebruikt ze ter ondersteuning en niet als straf..

Ik denk dat bij veel mensen het idee van een slof/draw meteen allerlei doembeelden opkomen van in de krul getrokken paarden die geforceerd worden tot een houding, maar dat is echt niet bij alle ruiters het geval. Sterker nog bij de ruiters die ik ken en met een drawrein rijden wordt de drawrein helemaal niet zo gebruikt.

LadyMadonna

Re: Hoofdstel met katrollen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:14

Ik wil hier even op inhaken.
Bij de engelse slof hou je altijd nog je trensteugel erbij, waardoor je dus met 2 teugels rijdt.
Met de foto van het paard met de drawrein om zie ik geen andere reins meer, dus enkel de drawrein. Vraag me af waarom dat is?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:21

Omdat je bij western met hele lange teugels rijdt en het een hele onhandige bedoeling wordt als je met draw + 2 losse teugels moet gaan rijden. Om nog maar niet te spreken over het risico als je 1 van de teugels per ongeluk laat vallen. Western teugels zijn twee losse teugels dus hebben een grotere kans om op de grond te vallen. Daarbij rij je een westernpaard in principe niet op teugeldruk dus heb je de andere teugels ook helemaal niet nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:23

Ik ken het principe van split reins, maar je bericht gaat IMO niet op. Als je een westernpaard niet op teugeldruk (in de mond) rijdt, dan heb je dus ook niks aan drawreins, aangezien je die toch echt aan moet nemen wil je enig effect hebben.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:25

stef schreef:
Ik ken het principe van split reins, maar je bericht gaat IMO niet op. Als je een westernpaard niet op teugeldruk (in de mond) rijdt, dan heb je dus ook niks aan drawreins, aangezien je die toch echt aan moet nemen wil je enig effect hebben.

Ja wel , maar je rijdt niet op constante druk.. Dus je vraagt en laat los.. dus waarom zou je dan andere teugels eraan willen hangen?
Sowieso, wat is de meerwaarde van het hebben van de extra set teugels bij het Engels rijden? Volgens mij dat je dan kan overnemen op de normale teugels wanneer je de draw niet nodig hebt. Als je in het westerntrainen de draw niet nodig hebt laat je het paard los.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:28

Omdat het (slof of draw maakt niet uit) een HULP teugel is, en je dus niet op de slof wilt rijden, maar met de slof.
Naar mijn weten trainen de meeste westernruiters ook gewoon met aangenomen teugel (beetje afhankelijk van t nivo wellicht) aangezien je doel een verzameling aan een lange teugel is, maar das wat anders dan teugels losgooien en hobbelen maar ;)
Het enige probleem wat ik voorzie als je met een draw rijdt en je gewone reins, is als je eenhandig rijdt, maar verder zie ik het probleem niet, want ook met een draw kan je nog steeds je hand naar voor doen om het paard eventueel los te laten en je hand terug om weer op te pakken. In de training geeft dat helemaal niks

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:32

stef schreef:
Omdat het (slof of draw maakt niet uit) een HULP teugel is, en je dus niet op de slof wilt rijden, maar met de slof.
Naar mijn weten trainen de meeste westernruiters ook gewoon met aangenomen teugel (beetje afhankelijk van t nivo wellicht) aangezien je doel een verzameling aan een lange teugel is, maar das wat anders dan teugels losgooien en hobbelen maar ;)
Het enige probleem wat ik voorzie als je met een draw rijdt en je gewone reins, is als je eenhandig rijdt, maar verder zie ik het probleem niet, want ook met een draw kan je nog steeds je hand naar voor doen om het paard eventueel los te laten en je hand terug om weer op te pakken. In de training geeft dat helemaal niks

Voor mij geef je hier nog geen reden om de normale teugels bij een training met slof er aan te laten zitten.
Je kan ook met een slofteugel licht contact houden zonder een heftige werking te hebben.
Sorry, maar ik zie geen reden om met 3 teugels te gaan rijden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:36

Omdat je, als je paard nageeft, wel de aanleuning wilt behouden maar niet de extra neerwaartse druk, als je gewoon 2handig rijdt met een bruk kan je vrij eenvoudig de draw laten vieren en je normale reins niet

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:45

stef schreef:
Omdat je, als je paard nageeft, wel de aanleuning wilt behouden maar niet de extra neerwaartse druk, als je gewoon 2handig rijdt met een bruk kan je vrij eenvoudig de draw laten vieren en je normale reins niet

Ik denk (en heb dat ook zo ervaren) dat je prima aanleuning kan hebben met een drawrein zonder neerwaartse druk. Als je niet trekt aan de slof doet het ding ook niks. Dus als jij een lichte druk geeft op de teugel wil dat niet meteen zeggen dat het paard met zijn neus naar zijn borst getrokken wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:53

Ik denk dat je teveel van continue direct teugelcontact uitgaat Stef.
Je pakt je drawrein op voor begrenzing en laat direct los op een nagefelijke reactie. Trensteugel erbij zou niets toevoegen en is alleen maar irritant en verwarrend erbij in de hand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:12

Een draw en een snaffle kan -in kundige handen- een rijtechnisch probleem aan pakken, een draw in kombi met een shank maskeert c.q. adverteert de onkunde van de ruiter .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:18

Combi shanks/draw vind ik ook wat veel van het goede hoor. Rijmt imo ook niet met inwerking van shanks (opwaarts ipv neerwaarts)

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:26

Sonja schreef:
Combi shanks/draw vind ik ook wat veel van het goede hoor. Rijmt imo ook niet met inwerking van shanks (opwaarts ipv neerwaarts)

Halleluja....van deze antwoorden hou ik nou!! +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:31

Sonja schreef:

Juist... en een kundig ruiter wéét de (in)werking van een shank !!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:49

DubbelDun schreef:
Een draw en een snaffle kan -in kundige handen- een rijtechnisch probleem aan pakken, een draw in kombi met een shank maskeert c.q. adverteert de onkunde van de ruiter .

Nochtans zijn er wel bekende trainers (om geen namen te noemen) die rijden met drawrein + shank.
Lijkt me niet dat die dan onkundig zijn, want de resultaten liegen niet.
Voordat ik zelf aangevallen word; ik wil hier niet mee zeggen dat "als een bekende trainer het doet, dat het dan wel goed zal zijn". Het kan voor mij wel, indien in de juiste handen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:02

Het behalen van resultaten mbv dit soort trainingsmethoden heeft in mijn ogen niets met kennis te maken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:15

spatter schreef:
ik vraag me af waar het verstand van de ruiter is die zoiets met shanks gebruikt 8)7

eigenlijk zou diegene voor de gein dat eens op mijn appie moeten proberen }>
maar dat doen we natuurlijk niet

TS noodmaatregelen die meestal gebruikt worden om de ondeskundigheid van de ruiter te masceren

dat is bullshit. Soms kan het DESKUNDIG en TIJDELIJK gebruiken van een hulpteugel of zwaarder bit, heel nuttig zijn om een bepaald probleem op te lossen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:25

@sevke: geef mij eens een voorbeeld van een probleem wat je op moet lossen met een shank in kombinatie met drawreins ??

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:24

DubbelDun schreef:
@sevke: geef mij eens een voorbeeld van een probleem wat je op moet lossen met een shank in kombinatie met drawreins ??

@DD.. ze zegt OF he.. niet EN.. dus ik denk ook niet dat zij een voorbeeld weet voor een shank met drawreins.. maar wel voor of draw, of shanks..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:43

Het onderwerp van de TS is hier de shanks met draw's dus daar refereer IK aan ;)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:41

spatter schreef:
ik vraag me af waar het verstand van de ruiter is die zoiets met shanks gebruikt 8)7

eigenlijk zou diegene voor de gein dat eens op mijn appie moeten proberen }>
maar dat doen we natuurlijk niet

TS noodmaatregelen die meestal gebruikt worden om de ondeskundigheid van de ruiter te masceren

Ik quote hier even spatter, maar heel wat mensenin dit topic vinden het idee waanzinnig, dieronvriendelijk, van de pot gerukt, enz. diezelfde mensen feliciteren bernard fonck met zijn wereldtitel, een ruiter die 60% van de tijd met drawrein en shank rijdt

zoals zoveel op een forum, een overroepen discussie. ik zou bijna zeggen DO try this at home, het vertraagd de actie van je hand, geeft je paard meer vertrouwen in de hand, het neutraliseert hardhandig en snel geruk en gepluk en leert je lichter hulpen geven want die dunne ronde lederen kleredingen gaan behoorlijk pijn doen aan je handen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:48

DubbelDun schreef:

DubbelDun schreef:
Het onderwerp van de TS is hier de shanks met draw's dus daar refereer IK aan

Maar waarom vraag je dat dan specifiek aan sevke? Zij zegt refereert slechts aan Spatter der opmerking over de maskering van onkunde door het hulpmiddel, dat dát bullshit is.. Dus jouw quote insinueert onterecht dat sevke de shank in combinatie met drawrein bedoelde, terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet zo is.

Overiges moet ik Dofuzzz gelijk geven in de hyprocrisie en het meten met dubbele maten dat mensen regelmatig hanteren.
Natuurlijk is dat onvermijdelijk en snap ik ook dat je mensen wilt feliciteren vanwege een geweldige prestatie, maar schijnbaar hanteert hij een methode heel lucratief die de meeste mensen hier nu keihard veroordelen. Dat is wel heel dubbel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:10

dofuzz schreef:
Ik quote hier even spatter, maar heel wat mensenin dit topic vinden het idee waanzinnig, dieronvriendelijk, van de pot gerukt, enz. diezelfde mensen feliciteren bernard fonck met zijn wereldtitel, een ruiter die 60% van de tijd met drawrein en shank rijdt

:j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:47

Ik ken de beste man niet en heb hem nooit zien rijden, laat staan trainen. Maar ik blijf erbij dat de kombi van attributen niet de mijne is.
IMO is een paard die nog geen vertrouwen heeft in de hand nog niet toe aan een shank. En een ruiter die een paard op een snaffle geen vertouwen kan geven is dat ook nog niet.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 23:49

Zo zijn er een hoop onorthodoxe praktijken inderdaad. Meestal onzekere ruiters, zonder wederzijds vertrouwen. Zo heb ik een paar jaar geleden iemand zien rijden die een slof gebruikte, en de extra teugels onder de eerste teugels hield... Ja, zo gaat het paard wel in de krul... arm beest kon helemaal niets meer doen. Maar natuurlijk mag je daar als "manege-ruiter" (dat was ik toen nog) niets van zeggen, omdat je er geen verstand van hebt... Hoor wie het zegt... 8)7

Ik zou tegen die mensen zeggen, doe zelf eens een snaffle+drawrein in je mond, dan ga ik eraan trekken... Kijken wie er dan aan het kortste eind "trekt" }> :+

Natuurlijk wil ik hiermee niemand voor het hoofd stoten, iedereen moet doen wat hij/zij goeddunkt :Y)