help een blauwe tong bij arabier!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:01

Het bit dat je op de foto in hebt meenemen en dan een maatje groter kiezen. Dat zou voldoende moeten zijn.

PentaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:03

Geeft dat rubber niet gewoon af?

Tammy_

Re: help een blauwe tong bij arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:11

misschien geeft het rubber af, het is een zwartrubberen bitje zoals op de foto? sowieso niet meer gebruiken, lijkt me niet fijn als iets zo afgeeft, misschien is het wel schadelijk :n
verder ben ik het hiermee eens:
Shahazai schreef:
Arabieren hebben van zichzelf al een benedenmaats klein mondje (spreekt uit ervaring!). Bij mijn arabier past überhaupt geen bit omdat hij ook nog eens een hangend rooster heeft.

Als bitloos wel bevalt, vraag ik me af waarom je daar niet mee verder gaat? En mocht je echt persé met bit willen rijden, probeer dan gewoon een dunne ongebroken trens. Ligt heel stil in de mond.

En tsja, dat dunne daar kom je in dit geval niet onderuit ben ik bang, gewoon heel voorzichtig zijn met je handen als je dat inderdaad gaat doen.

mijn arabier valt onder de dikgedrukte beschrijving, heeft een licht hangend rooster, en een klein mondje. we rijden zo goed als altijd bitloos, maar hebben een bit hoofdstel erbij voor wedstrijd springen. we hebben op dit moment een enkel gebroken onderleg watertrens(dus een trens die in een stang en trenshoofdstel gebruikt wordt), die is dun en klein genoeg om in zijn mondje te passen.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:13

Rubber bitten zijn meestal geen fijne bitten ze zijn stroef en hierdoor kunnen bijvoorbeeld de mondhoeken kapot gaan.
Dat de ruiterwinkel je steeds de verkeerde bitten meegeeft is niet zo heel gek. Zij kennen toch jouw paard niet? tussen arabieren zit ook weer verschil, er is geen standaard arabieren bit en die is er ook niet voor fjorden of haflingers.
Ik heb zelf een appelbitje voor mijn fjord en dat is een prima ding, gewoon die van harry´s horse, gaat ook niet kapot of wordt ook niet scherp.
Maar die is dus goed voor mijn paard, dat hoef niet voor die van jouw te zijn.

Ik zou gewoon voor een simel bitje gaan, dubbel of enkel gebroken, niet dik maar ook niet heel smal. Een bustrens vind ik zelf meestal het prettigst voor mijn paard, bij een watertrens kunnen nog wel eens velletjes tussen komen of je moet met bit ringen gaan werken, maar is ook niet altijd praktisch.

Omdat je zelf al aangeeft dat je scheef zit, is de kans groot dat je paard daarom niet lekker nagevelijk wil lopen en z´n kop in de lucht gooit. Check je zadel, de rug van je paard en je zelf helemaal na.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:01

@aladinnetje: Ik heb voor mijn arabje een 11,5 cm. Maar mijn vriendin heeft voor haar arab een 12,5 nodig. Is dus moeilijk te zeggen. Die van mij is volgens mij 1,4 cm dik. Uit mijn hoofd gezegd.
Laatst bijgewerkt door marjonneke op 29-11-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:05

Ik zie geen reden om een paard te gaan lopen pesten met een bit terwijl zijn mond te klein is voor een bit.
Maargoed.. wie ben ik.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:14

@ air... Ben ik volledig met je eens, ALS het paard er geen plek voor heeft. Maar daar gelijk vanuit gaan is naar mijn idee niet realistisch, gezien het bit dat nu gebruikt is. Ben zelf ook bekend met verschillende bitloze optomingen, maar vind daar ook wel vaak nadelen aan kleven. Dit in bijvoorbeeld de release, maar ook hoe hard het op bijvoorbeeld de neus inwerkt. Maar dat is een andere discussie en ik denk niet dat TS daarmee geholpen is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:19

Met een sidepull is er sprake van een directe release, hoe hard het op de neus inwerkt hangt altijd nog af van de ruiterhand en dat is bij een bitloos hoofdstel dus niet anders dan bij een bit. :)

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:25

Ja, is zo. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel. Over bit is veel te zeggen... Over de misbruik van het bit is veel te zeggen... Maar helaas zijn ook bitloze optomingen niet helemaal perfect. Het is dus voor de TS zoeken naar wat het beste werkt bij haar manier van rijden en bij haar paardje. Deze test vind ik zelf erg interessant...
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:38

ik wissel nu af, ene dag bitloos, de dag erop bustrens.
ik heb gister met bustrens en thiedemann in de les gereden. (thiedemann niet zo strak) en hij liep zo lekker, hij danste helemaal en nageefelijk, lekker voorwaarts en vrolijk. <3
instructrice vond het ook goed gaan.
vandaag ga ik weer bitloos rijden. <3

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:44

Maat verschilt ik heb meestal 11,5. Ik heb veel verschillende bitjes maar gebruik vaak een dubbel gebroken watertrens of D-trens.

Neem elke week prive les bij een goede instructeur, zodat je geen hulp teugels meer nodig hebt!
Die kan je ook helpen met je bit en enventueel je zadel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:51

Aladinnetje schreef:
Knert schreef:
hoe dikker hoe vriendelijker? ligt er maar net aan hoe ruim de paardenmond is. .. arabieren hebben toch een fijner mondje? waarom pak je niet een wat dunner maar toch vriendelijk bitje?

idd ik geloof dat zo'n appelbitje wel goed is? die is ook veel dunner.
maar t mag niet scherp zijn.

mmm zou persoonlijk eerder gaan voor een dunner dubbel gebroken watertrens.