welke bit is geschikt voor mijn sterk paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:11

Ook ik heb een myler bit.
Ik vind het fantastisch, hij rijdt er superlekker mee.
Een gewoon bit was te dik voor hem, hij heeft ook al een dikke tong, en vond het echt lastig. Op raad van mijn tandarts heb ik dit bit uitgeprobeerd, en inderdaad erg prettig.
Succes ermee

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:17

Anoek_1996 schreef:
wat je kan proberen is een robart bitje (liefst dan nog wel de bristol), doordat beide kanten onafhankelijk zijn kunnen de paarden het bit moeilijker vast pakken. op stal gebruiken wij dit bitje ook voor sterkere paarden

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad.
Ook met dikke bustrens begonnen.
Maar mijn Fries zette zijn nek erop als hij iets zag en dat schoot niet op.
Toen een Dr. Bristol overgenomen van een vriendin die ook haar Fries erop gereden had.
Zij had ook dit probleem gehad dat hij zich sterk maakte.
Hij loopt er super op en ik kan zelf daardoor nu ook veel gemakkelijker nageven omdat dit bit een fijnere en snellere inwerking heeft waar hij niet dwars door heen loopt.
Probleem met ene paard wat zich sterk maakt is dat je als ruiter moeilijker na kan geven, zeker als je nog niet zo ervaren bent.
Uiteraard is ook instructie belangrijk, omdat er ook veel bij de ruiter ligt in het rijtechnisch oplossen van een dergelijk probleem.

DjayDjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:21

voor diegenen die dit nog lezen,

ik rij mijn paard met een gebroken pelham, zorg wel dat deze precies past

en ook een goede tip is met 2 teugels te rijden, een questie van oefenen maar het is de moeite waard, door de 2 teugels word het bit lichter maar indien je echt op de kletter gaat pak je de hefboomwerking van het bit, en als het gewoon rustig en gecontroleerd gaat neem je beide teugels mee.
blijf dan vooral zacht in de mond en rij inderdaad met je zit

dit vergt wel heel wat oefening, maar voor mijn paard werkt het zeker!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:21

Het blijft een dilemma; ga je voor een scherper bit waardoor de mond mogelijk botter wordt of kies je een andere weg..
Ik heb zelf ook soms nog moeite met mijn sterke paard bij me te houden op buitenrit. Heb er al eens een Kimlewick bit ingehad, hier reageerde hij op zich goed op, maar ik vond het vervelend dat ik er niet in kon schakelen en dus altijd scherper inwerkte dan ik zou willen.
Toen maar weer terug naar dubbelgebroken bit met martingaal buiten en vooral veel oefenen. Geen risico's nemen door het laatste stuk naar de verharde weg nog te galloperen, maar al vroeg terug nemen en de controle constant behouden. Dit werkt wel moet ik zeggen, maar het betekent dat je je paard dus nooit helemaal los kan gooien op buitenrit. Tempo controle is de key, in alle gangen. Veel oefenen met andere paarden en nog meer oefenen alleen. In stap heb ik nog wel eens een los teugeltje, maar als ik merk dat hij iets anders wil dan ik; neem ik ook daar initiatief om precies zo hard of zacht te lopen als ik wil. Veel overleg plegen met je paard dus, af en toe een beetje water bij de wijn, maar vooral zorgen voor veiligheid!
In de bak geldt natuurlijk hetzelfde, maar normaal gezien is tempo controle al een groot onderdeel van dressuur rijden, terwijl het buiten vaak gewoon vertellen is welke gang je wil en het paard loopt dan op zijn eigen tempo in die gang.

Martine

Re: welke bit is geschikt voor mijn sterk paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:05