Boomloos of toch maar niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Boomloos of toch maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 14:54

Hoe groot is het zweetblad van een dreamzadel?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:50

Die is voor het mooie iets te breed vind ik persoonlijk maar hij is niet heel lang.
Je kan hem een weekje op proef nemen en proberen
Ik was opslag verliefd :D
[HAR] Dream sadlle

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:33

Zoals al eerder gezegd idd massimo en zaldi.
En evt toch de startrekk vzh en de freeform model ijslander oid.

Het is dat Rosa een heeeel veel smallere boommaat zal hebben dan 38, anders konden we ruilen van zadel _O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:35

Jammer eigenlijk dat Zaldi en Massimo niet door 1 zadelpasser word anagemeten, vergelijken is dan zo lastig.

Het is dat het zo slecht weer is, anders zou ik zo even naar helmond rijden om je me trekker te laten passen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:45

Boomloos heeft een moment mijn aandacht gehad, maar ik ben er toch niet enthousiast over....
Een ruiter moet over zo ontzettend veel balans beschikken om een paard boomloos correct te kunnen rijden (lees: gezond voor het paard), en dat zie ik heel erg weinig.
Probleem blijft ook nog steeds een goede drukverdeling, de topics waarin eindeloos gediscussieerd wordt over een pad hier, een pad daar, vullingen zus en zo, en dan toch weer een andere pad, geven al aan dat je continue moet blijven opletten.
Er zullen combinaties zijn waar het erg goed voor werkt, maar die zie ik niet heel veel.

Ik heb na veel omzwervingen gekozen een zadel op maat te laten maken. Bespiering kan veranderen (ik heb ook nog een jong paard), maar een goed zadel zou hierin moeten kunnen voorzien. Door aan de hand alle spiergroepen al te trainen die je onder het zadel moet gebruiken, is de kans groot dat je zadel direct goed passend is voor lange tijd.
Aanpassingen zullen uiteindelijk meer in de vulling gezocht moeten worden, de beenderenstructuur van een paard zal niet pardoes 3 boommaten groeien natuurlijk.
Meer of minder vet is iets dat je zelf goed moet bewaken.

Ik had eerst een Massimo, maar heb nu een zadel vanaf de boom laten aanmeten door Ninon Schutte van Zadelatelier.
De Massimo is een prima zadel voor een prima prijs, maar de boom moet wel echt goed de rug volgen... en dat zie je niet altijd aan de buitenkant helaas. Bij mij was dat dus ook niet zichtbaar, en dat heeft toch wel wat tot gevolg gehad... minder fraaie bespiering op de rug.
Nu zie je het per dag beter worden, hoera voor Ninon dus.

Wat het geld betreft, Ninon hanteert een heel reële prijs. Vind je het te duur? Wacht dan liever en spaar voor iets echt goeds en rijdt tot die tijd gewoon wat minder, doe meer werk aan de hand, en rijdt evt dressuurmatig wat met een goede barebackpad.
Het is zonde om een 'minder' zadel te kopen, je paard moet immers nog een heel leven mee!!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:57

Ninx, Het is niet zo makkelijk als je denkt. Rosa is 11 en om bepaalde redenen veranderd ze echt nog wel behoorlijk (meer info eventueel per pm). Ik moet een goed zadel, anders lig ik er zeker wel naast en als haar dat vaak lukt heb ik denk ik nooit meer lol van me paard.

Drukverdeling, ik denk dat het inderdaad nogal afhangt van het type boomloos. De boomloze trekker, startrekk enzo werken met kussens. Dat is helemaal niet verkeerd en de drukverdeling is helemaal niet slecht.

Het zadel dat ik zoek moet echt nog wel een paar spiermaten moeten overleven. Denk dat opmaat dan niet echt slim is.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:50

Ik lees dit net nog even terug allemaal en vooral na aanleiding van je laatste post dacht ik ook:
Ze moet iets van een wintec of Bates Cair zadel hebben. Mijn paard is ook absoluud niet makkelijk als het om zadels gaat.
Maar hij heeft een Bates Isabelle Werth Cair zadel gehad waar hij super op reageerde. Helaas was dit zadel net iets te lang.
De Bates Innova is wat korter en zit echt geweldig. Je kunt hier nl een andere boom (of eigenlijk brug) inzetten al ze veranderd en de cair gaat wel mee.
Ik denk zelf dat je daar een topzadel aan zou hebben. Helaas moet ik mijn Innova weer verkopen omdat deze maar tot de witte boom (is 34 cm) gaat en mijn paard hier allang niet meer in past. ;(

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:54

Ninx, ben ik niet met je eens. Natuurlijk moet je met boomloos op blijven letten, maar dat geld voor een boomzadel net zo, alleen wordt er daar een stuk minder constant opgelet. Tenminste, dat is mijn ervaring :)
Mensen gaan er vanuit dat een aangemeten boomzadel meteen de komende zoveel jaar past en anders hoor je; ja maar, hij is vorig jaar nog helemaal aangepast. Terwijl dat een non-argument is. Een broek die je een jaar geleden hebt gekocht hoeft nou helemaal niet meer zo lekker te zitten en die schoenen van vorige maand kunnen nu alweer knellen of te groot zijn. Net zo voor een zadel, met of zonder boom.

Rosa is een lastig paard om aan te passen en de combinatie Veulen-Rosa maakt het er niet makkelijker op :D
De drukverdeling van boomloze zadels wordt steeds beter, zeker als je wat verder kijkt dan de standaard BF of Torsion. Hoewel heel veel mensen er vanuit gaan dat dat hét boomloze zadel is, is dat allang niet meer zo :D

Dat is ook weer het probleem met een wintec. Je kan het kopijzer wel aanpassen, maar daar heb je niks aan als de bespiering op de rug verandert. Dan heb je een hele nieuwe boom nodig en daar voorziet wintec/bates/etc niet in.
Dan zit je (voorlopig) beter met een boomloos zadel. Of met een tijdelijke aanpassing als een Korrektor of een pad met shims. Dan kun je ook blijven aanpassen zonder dat je aan het zadel hoeft te prutsen, dat komt het zadel meestal niet ten goede.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:56

Ik ben altijd erg tevreden geweest over mijn Startrekk dressuur. Stabiel en lijkt een gewoon dressuurzadel, met all voordelen van boomloos. Moet hem nu helaas weg doen omdat ie niet meer goed op maat te krijgen is. Kijk maar in mn onderschrift.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 00:07

BrittKitt schreef:
Rosa is een lastig paard om aan te passen en de combinatie Veulen-Rosa maakt het er niet makkelijker op :D

We zien dit als een compliment :P

Wicked jou startrekk zal waarschijnlijk niet op Rosa passen :o. Ze heeft namelijk ook een hoge schoft.
Claudia: Een stalgenoot heeft deze. Daar ga ik van de week een keer op proefzitten. Haar model past niet op Rosa. Bovendien moeten we dan een echt goed proefzadel hebben. Anders word het proefliggen voor mij :o

Overigens had ik ook per pm een paar voorstellen voor zadels. Maar ook iemand die om een foto vroeg. Ik zet ze hier ook even neer. Dan snapt een aantal mensen meteen ook waarom hun zadel geen goede optie is voor haar (of mij).
http://i263.photobucket.com/albums/ii136/Veulen/Rosarug.png?t=1291503743

Ze is niet verkleurt trouwens, iets te overbelicht de eerste.
Eerste foto is iets schuin van achter genomen en geeft dus een goed beeld van hoe hoog d'r schoft is.
De bedoeling is dat we daar nu spieren naast gaan rijden. Maar ik denk niet dat die schoft ooit helemaal weg gaat ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:23

Tegenwoordig heb je van die boomlozepads speciaal voor paarden met een hoge schoft.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:38

Welke zijn dat?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:47

Het is niet zozeer de hoge schoft, maar de combi van hoge schoft met 'kuilen' tussen schoft en schouder (nee, geen spieratrofie, maar echt vanuit zijn bouw). Dan kan er dus wel een wijdere pommel in, maar die vindt dan geen steun aan de zijkant. Maar volgens mij geef je aan dat dit ook een probleem van jouw paard is?
Ik moet in elk geval aan een zadel met een 'dropped' panel, anders krijgt ie nooit genoeg gelijkmatige steun.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:23

Klopt Wicked. Hoewel bij Rosa de spieren er waarschijnlijk nog wel op te rijden zijn. Maar dat kost tijd.

Plientje, welke daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:40

Veulen84 schreef:
Ninx, Het is niet zo makkelijk als je denkt. Rosa is 11 en om bepaalde redenen veranderd ze echt nog wel behoorlijk (meer info eventueel per pm). Ik moet een goed zadel, anders lig ik er zeker wel naast en als haar dat vaak lukt heb ik denk ik nooit meer lol van me paard.

Ik heb niet gezegd dat het makkelijk is, maar waarom zou je er nu op moeten zitten als een goed zadel nu even lastig te vinden is?
Wanneer je haar bespiering aan de hand opbouwt kun je straks gericht op zoek naar een echt passend boomzadel... gouden tip in voorgaande post.
Spieren kun je prima opbouwen zonder erop te zitten, tegen de tijd dat het voorjaar aanbreekt heb je dikke kans dat je er een flink pak spieren op hebt zitten.

Boomloos is in mijn opinie geschikt voor the lucky few met een perfect gebalanceerde zit, en een paard met een hele sterke en stabiele bovenlijn.....

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:56

Ninx schreef:
Veulen84 schreef:
Boomloos is in mijn opinie geschikt voor the lucky few met een perfect gebalanceerde zit, en een paard met een hele sterke en stabiele bovenlijn.....

Dat is echt heel erg afhankelijk van het type boomloze zadel en de balans van je paard. Ik ben op mijn jonge paard begonnen met een Barefoot London. Mijn paard was toen 3,5 en is (nog steeds) een enorme slungel (wel met stabiele bovenlijn overigens). In de Barefoot kon ik mijn balans niet vinden, maar met de Startrekk heb ik daar nooit problemen mee gehad. Dat zit echt gelijk aan een dressuurzadel met boom. De Startrekk heb ik gehad van zijn 3,5 tot nu 6 jaar.

Daarnaast blijf ik t wel belangrijk vinden dat je je paard ook vanuit een balans goed op zit weet te rijden. Maar dat kan je ook in een boomzadel doen. Aan een zadel die je in een houding dwingt heb ik persoonlijk een hekel.

@veulen84 mijn uk zal ook nog spieren gaan ontwikkelen. Maar dan nog heeft hij vanuit zijn bouw het meest aan een dropped panel, omdat het stuk ook met spieren altijd erg hoog en smal zal blijven. Ik had er niet eerder van gehoord, maar heb met de eerste ronde zadelpassen er wel het nut van gezien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:32

Wickedwyvern schreef:
@veulen84 mijn uk zal ook nog spieren gaan ontwikkelen. Maar dan nog heeft hij vanuit zijn bouw het meest aan een dropped panel, omdat het stuk ook met spieren altijd erg hoog en smal zal blijven. Ik had er niet eerder van gehoord, maar heb met de eerste ronde zadelpassen er wel het nut van gezien.

Ik ben super blij met zo'n tip. Ga er zo even op google. Heb je tips over welke zadels er in aanmerking komen? Dus zo'n dropped panel hebben?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:38

Ninx schreef:
Ik heb niet gezegd dat het makkelijk is, maar waarom zou je er nu op moeten zitten als een goed zadel nu even lastig te vinden is?
Wanneer je haar bespiering aan de hand opbouwt kun je straks gericht op zoek naar een echt passend boomzadel... gouden tip in voorgaande post.
Spieren kun je prima opbouwen zonder erop te zitten, tegen de tijd dat het voorjaar aanbreekt heb je dikke kans dat je er een flink pak spieren op hebt zitten.

Er op zitten is nu de juiste keuze voor me paard. Ze heeft de energie er voor. Ze heeft de wil en de balans! Spieren die mist ze. Maar die kan ik er op rijden. Terwijl ik haar met longeren geen plezier doe. Natuurlijk beginnen we met aan de hand werken voor we gaan rijden, maar het 1 sluit het ander niet uit.

Ik ken je mening over boomloos. Maar ik sluit een boomzadel niet uit. Maar dan wel 1 die ik de komende paar jaar steeds aan kan passen. Overigens wie zegt dat ik geen gebalanceerde zit heb? Zoals ik in me openingspost al schreef. Ik ben behoorlijk afhankelijk van me zit.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:41

Ik ben nu aan t kijken bij Fairfax, Crown (Symbion tegenwoordig bij Superhorse in Breda), Kent&Masters.
Volgens mij hebben ook msfc en Albion dropped panels. Zijn met name de Engelse merken. Verder ga ik voor mijn paard niks passend krijgen, alle zadels kiepen naar voren omdat ze dus geen steun vinden tussen schouder en schoft.

Ik snap je heel goed. Rijden doet mijn paard ook enorm goed (rechtrichten) en kan ik veel dingen bereiken die me alleen aan de hand of de longeerlijn niet lukken. En krijg je misschien nog niet de juiste spieropbouw, omdat ze aan de longeerlijn lekker uit elkaar blijven lopen of kan je ze aan de dubbele longe toch niet zo goed corrigeren als wanneer je er op zit. Bovendien wil mijn paard, waarschijnlijk net als de jouwe, geestelijk uitgedaagd worden. Anders wordt het echt een draak ;-)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:41

no offence, maar ik ben niet zo'n fan van boomloze zadels. Bij mij op stal zijn er 2 mensen die ermee rijden. Beiden kunnen niet opstappen zonder dat het zadel scheef glijd. Iemand moet het zadel tegenhouden. De 1 kan niet eens normaal aansingelen zonder het zadel scheef te trekken en dat kindje is er ook al meerdere malen afgevallen omdat het zadel niet bleef liggen.

Zal vast niet bij alle boomloze ruiters het geval zijn, maar dit is wat ik gezien heb aan boomloos en ik zou dat niet aandurven met mijn arabiertje dat nog wel eens opzij wil springen oid.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:51

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:15

Mijn ghost schuift ook niet, is zelfs het enige zadel dat níét schuift op mijn ronde tonnetje.
Zelfs boomzadels schuiven alle kanten op, deze niet :P

Jammer dat mensen altijd alle boomloze zadels over een kam scheren, er is totaal geen vergelijk tussen het ene boomloze zadel en het andere boomloze zadel. Alleen dat er geen boom in zit ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 13:39

En zelfs dat is niet waar. Kopijzers zijn gewoon ook een soort bomen hoor.