Welk bit voor jong onrustig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Re: Welk bit voor jong onrustig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:49

Ik ben er ook niet tegen, vergis dat niet.
Alleen als er om een bit tip gevraagd wordt, is het meteen bitloos. Daar doelde ik op. :))

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:51

Ja inderdaad, maar dat is bokt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:58

Calimero_ schreef:
Ja inderdaad, maar dat is bokt!

Tuurlijk :+
Weet je hoe dat heet? Paardenvolk wat meedenkt en het beste voor je paard wil.

Er is 1 ding dat ik weet en dat is dat wanneer je denkt dat het zonder bit tijdens het inrijden van een paard onveilig is je waarschijnlijk iets verkeerd doet. Helemaal als je dan denkt dat een bit het veilig zou maken.

Je zegt het zelf al, je wil straks, dus niet NU, wedstrijden gaan rijden. Begrijp dan niet waarom je toch nu een bit in wil doen terwijl je paard het (nu nog) niet prettig vind.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:05

Je begrijpt het verkeerd.
Voor mijzelf heb ik al de keuze gemaakt dat ik met bit wil rijden.
Dus ik heb niks aan commentaar waar mensen zeggen dat ik zonder bit moet rijden.

Ik vind bitloos rijden goed, en heb het zelf ook gedaan.
Reed met mijn vorige pony alleen met halstertouw om de nek.
Maar bij dit paard rijd ik met bit, wat mijn eigen keuze is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:11

Ik heb even een foto van een kneveltrens voor je opgezocht, dit is 1 van de vriendelijkste bitten die er is. Heel stabiel in de mond.
Afbeelding

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:44

Dankjewel!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:49

Voor mijne was een Myler de oplossing. Dat wriemeld net wat minder op de tong als een dubbelgebroken maar geen notenkraker effect en je kan eenzijding inwerken wat ik een pluspunt vind. Ongebroken kan dat niet maar dat ligt ook heel stabiel in de mond.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:54

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:55

Anne_GTI schreef:
geen notenkraker effect en je kan eenzijding inwerken wat ik een pluspunt vind.

Dat vind ik ook een voordeel van de Robart bitten, beide zijden draaien onafhankelijk van elkaar. Mijn TP merrie verkoos deze duidelijk boven de andere standaard bitten. Dit is het enige bit waar ze niet achter blijft kruipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:33

Calimero_ schreef:
Dus ik heb niks aan commentaar waar mensen zeggen dat ik zonder bit moet rijden.

Je 'moet' niks, het was ook geen 'commentaar', maar een goedbedoeld advies tav je pony.

De link die ik gaf, heb je niet gelezen, dus hier dan even de quote over het wisselen (waar je pony nu mee bezig is):
Citaat:
Een paard wisselt tussen zijn derde en zesde jaar zijn melkgebit in voor het blijvende gebit; dit wisselen gaat van voren naar achteren. Langzaam maar zeker lossen de wortels van de melktanden en -kiezen op bij het doorkomen van de nieuwe. Soms blijven die melkkiezen als "doppen" op de nieuwe zitten. Dat geeft een paard overlast.
Rond 2-jarige leeftijd beginnen de wortels van de permanente derde en vierde premolaren zich te ontwikkelen en begint het bot van de onderkaak zich aan 't hervormen en bereidt zich voor op de tandverlenging. Het bot over deze wortels is vrij dun en de wortels kunnen gemakkelijk worden beschadigd. Tijdens het ontwikkelen van de wortels kunnen tevens bulten ontstaan, voelbaar als bobbels onder de kaak, ook wel eruption bumps genoemd. Dit maakt het hele gebied in de onderkaak enorm gevoelig.
Permanente, volwassen tanden beginnen de tijdelijke melktanden te vervangen wanneer het paard ongeveer 2,5 jaar is. De twee binnenste snijtanden (nrs. 1) zijn volledig doorgekomen op de leeftijd van 3 jaar. De tweede set binnenste snijtanden (nrs. 2) verschijnt bij circa 3,5 jaar en is volledig doorgekomen op 4-jarige leeftijd.
De hoeksnijtanden (nrs. 3) komen door op de leeftijd van 4,5 jaar en zijn volledig doorgekomen bij 5 jaar.
Hengsten, ruinen en soms ook merries ontwikkelen rond hun vierde en vijfde jaar in iedere kaakhelft (zowel boven als onder) de vier haaktanden (nrs. 4), ook wel de hengsten- of ruinentanden genoemd. Het doorkomen van die hengstentanden kan net zo pijnlijk zijn als het doorkomen van de eerste tandjes bij baby's. Soms blijven ze steken onder het tandvlees, wat zelfs voor ontstekingen kan zorgen en zal het gespannen vlees door een dierenarts moeten worden opengesneden.
Wanneer het paard goed en wel 5 jaar is, heeft het een volledig gebit met 36 tot 40 permanente elementen (de 40 zijn inclusief de 4 hengstentanden).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:41

Weet je zeker dat het aan het bit ligt? Ik heb ook een jong onrustig paard en zijn onrustige mond komt met name door het niet actief op het been zijn.
Met het ene bit is het wel erger dan het andere bit, maar bij mij was de oplossing toch echt van achter naar voren rijden en consequent zijn met de beenhulpen. Nu ben ik negen maanden verder en kruipt hij er nagenoeg niet meer achter, kleppert hij niet meer en heb ik 'wat' in mijn handen.

Is het paard ook onrustig met het bit in zonder dat je er op zit (met longeren of gewoon als je er naast staat)?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 09:17

Mootje schreef:
Weet je zeker dat het aan het bit ligt? Ik heb ook een jong onrustig paard en zijn onrustige mond komt met name door het niet actief op het been zijn.
Met het ene bit is het wel erger dan het andere bit, maar bij mij was de oplossing toch echt van achter naar voren rijden en consequent zijn met de beenhulpen. Nu ben ik negen maanden verder en kruipt hij er nagenoeg niet meer achter, kleppert hij niet meer en heb ik 'wat' in mijn handen.

Is het paard ook onrustig met het bit in zonder dat je er op zit (met longeren of gewoon als je er naast staat)?

Zodra het bit in haar mond komt begint ze onrustig te worden.
Dus ook ze naast je staat.
Wel was ze in het begin inderdaad moeilijk vooruit te krijgen.
Dit gaat nu al een stuk beter.

Ik weet natuurlijk niet zeker of het aan het bit ligt. Maar omdat ze gelijk onrustig wordt als het bit in haar mond komt dacht ik van wel.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 09:20

JoviBan schreef:
Calimero_ schreef:

Je 'moet' niks, het was ook geen 'commentaar', maar een goedbedoeld advies tav je pony.

De link die ik gaf, heb je niet gelezen, dus hier dan even de quote over het wisselen (waar je pony nu mee bezig is):
Citaat:
Een paard wisselt tussen zijn derde en zesde jaar zijn melkgebit in voor het blijvende gebit; dit wisselen gaat van voren naar achteren. Langzaam maar zeker lossen de wortels van de melktanden en -kiezen op bij het doorkomen van de nieuwe. Soms blijven die melkkiezen als "doppen" op de nieuwe zitten. Dat geeft een paard overlast.
Rond 2-jarige leeftijd beginnen de wortels van de permanente derde en vierde premolaren zich te ontwikkelen en begint het bot van de onderkaak zich aan 't hervormen en bereidt zich voor op de tandverlenging. Het bot over deze wortels is vrij dun en de wortels kunnen gemakkelijk worden beschadigd. Tijdens het ontwikkelen van de wortels kunnen tevens bulten ontstaan, voelbaar als bobbels onder de kaak, ook wel eruption bumps genoemd. Dit maakt het hele gebied in de onderkaak enorm gevoelig.
Permanente, volwassen tanden beginnen de tijdelijke melktanden te vervangen wanneer het paard ongeveer 2,5 jaar is. De twee binnenste snijtanden (nrs. 1) zijn volledig doorgekomen op de leeftijd van 3 jaar. De tweede set binnenste snijtanden (nrs. 2) verschijnt bij circa 3,5 jaar en is volledig doorgekomen op 4-jarige leeftijd.
De hoeksnijtanden (nrs. 3) komen door op de leeftijd van 4,5 jaar en zijn volledig doorgekomen bij 5 jaar.
Hengsten, ruinen en soms ook merries ontwikkelen rond hun vierde en vijfde jaar in iedere kaakhelft (zowel boven als onder) de vier haaktanden (nrs. 4), ook wel de hengsten- of ruinentanden genoemd. Het doorkomen van die hengstentanden kan net zo pijnlijk zijn als het doorkomen van de eerste tandjes bij baby's. Soms blijven ze steken onder het tandvlees, wat zelfs voor ontstekingen kan zorgen en zal het gespannen vlees door een dierenarts moeten worden opengesneden.
Wanneer het paard goed en wel 5 jaar is, heeft het een volledig gebit met 36 tot 40 permanente elementen (de 40 zijn inclusief de 4 hengstentanden).

Ten eerste is het geen hengst maar een merrie, dus de hengsten/ruinen tanden gaan hier (waarschijnlijk)niet op.
Zaterdag is ze naar de tandarts geweest. Deze heeft haar wolfstanden eruit gehaald en een dop eraf gehaald.
En van de voortanden kunnen ze toch geen last hebben? Daar zit het bit niet?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:29

TS, Mijn paard heeft wel een stille mond met het bit in zonder dat ik er op zit, dus dan heb jij inderdaad een ander probleem dan ik :D

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:29

ik volg dit even. Mijn paardje is nu 5 en ook onrustig zodra haar bit in haar mond zit. Ik heb eerst gereden op een dubbel gebroken redelijk dik bit. En nu rijd ik met een dubbelgebroken wat dunner bit ( standaarddikte volgens mij) Ze blijft onrustig in haar hoofd als ik het bit in doe. Maar bij het rijden is ze redelijk rustig in haar hoofd. En neemt ze haar bit goed aan. In het begin gooide ze veel met haar hoofd maar ik denk dat dit vooral een kwestie was van het bit leren aannemen. Maar ze heeft zoiezo een hekel aan neusriemen en halsters. Ze houd gewoon niet van gefriemel aan haar hoofd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:31

als de wolfstanden zaterdag pas verwijderd zijn, dan moet je het zowieso nog even tijd geven. Je merrie moet eerst beseffen dat het bit geen pijn meer gaat veroorzaken door tegen de wolfstanden te "tikken" of op de gevoelige "wonden" te drukken.

verder went het enen paard sneller aan een bit dan een ander, ik weet zelfs paarden die 2 jaar in training zijn en nog steeds protesteren op het bit, goed aan het werk alles ok even rustig stappen en beginnen hoofdschudden, mond opensperren, tong buiten gooien,...

elke paardenmond is anders en het ene paard reageert fijn op een ander bit. Een enkelgebroken bit hoeft niet scherper of strenger te zijn dan een dubbelgebroken, net zoals een dikker bit in een kleine mond niet bepaald vriendelijker is dan een dunner...
als je toch het liefst bij dubbelgebroken blijft zou je nog kunnen spelen met het tussenstukje of overstappen naar een myeler of robart bit.
Mijn merrie "accepteert" geen enkelgebroken bit (ze doet het wel, maar ontspant niet makkelijk en zoekt zelf geen contact met je hand), maar gooit haar tong over een dubbelgebroken robart trens en zet zich met momenten vast op een "dikkere" dubbelgebroken trens met bol tussenstuk, maar loopt super fijn op een dunne trens met ovaal tussenstuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:34

Ik zou gaan voor een ongebroken trens :j
Omdat hij ongebroken is beweegt het vanzelf al minder dan een gebroken bit, en het is ook nog eens heel zacht. Een ongebroken kneveltrens zou ik helemaal ideaal vinden, maar heb ik nog nergens kunnen vinden (alleen met rubber en dan heb je al snel een dik bit).

Ik zou ook naar de dikte kijken van het bit, mensen gaan er vaak van uit dat een dik bit vriendelijk is, maar als het niet goed past in de mond is het alleen maar vervelend.
Succes!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 09:34

petitparis schreef:
als de wolfstanden zaterdag pas verwijderd zijn, dan moet je het zowieso nog even tijd geven. Je merrie moet eerst beseffen dat het bit geen pijn meer gaat veroorzaken door tegen de wolfstanden te "tikken" of op de gevoelige "wonden" te drukken.

verder went het enen paard sneller aan een bit dan een ander, ik weet zelfs paarden die 2 jaar in training zijn en nog steeds protesteren op het bit, goed aan het werk alles ok even rustig stappen en beginnen hoofdschudden, mond opensperren, tong buiten gooien,...

elke paardenmond is anders en het ene paard reageert fijn op een ander bit. Een enkelgebroken bit hoeft niet scherper of strenger te zijn dan een dubbelgebroken, net zoals een dikker bit in een kleine mond niet bepaald vriendelijker is dan een dunner...
als je toch het liefst bij dubbelgebroken blijft zou je nog kunnen spelen met het tussenstukje of overstappen naar een myeler of robart bit.
Mijn merrie "accepteert" geen enkelgebroken bit (ze doet het wel, maar ontspant niet makkelijk en zoekt zelf geen contact met je hand), maar gooit haar tong over een dubbelgebroken robart trens en zet zich met momenten vast op een "dikkere" dubbelgebroken trens met bol tussenstuk, maar loopt super fijn op een dunne trens met ovaal tussenstuk...

Dat was ik ook nog wel van plan.
Maar ik wou hier toch nog even advies vragen.
Zelf denk je vaak dat je best wel veel weet, maar er zijn hier altijd mensen die weer iets hebben waar ik van denk he, dat is een goed idee.
Daarom heb ik het hier toch even neergezet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:37

Mijn jonkie reageerde ook heel erg heftig op het bit.
Ik had er een dubbelgebroken kneveltrens in, maar nog wilde hij het niet aannemen en bij de kleinste ophouding trok hij em eruit aan de voorkant.

Nu heb ik er een ongebroken kneveltrens inhangen, maar dan in appelvariant.
De onrust is uit zijn lijf en gaat het bit steeds beter aannemen.

Toevallig afgelopen maandag toch weer even het dubbelgebroken bit geprobeerd, maar hij dook er gelijk weer achter.
Op een gegeven moment durfde hij nieteens meer voorwaarts te gaan, dus heb gelijk terug gewisseld naar het appelbit wat gelijk weer rust gaf..

Overigens heeft hij geen gebitsproblemen, maar schijnbaar een heel gevoelig bekkie.. ;)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 09:39

femmefatale1 schreef:
Mijn jonkie reageerde ook heel erg heftig op het bit.
Ik had er een dubbelgebroken kneveltrens in, maar nog wilde hij het niet aannemen en bij de kleinste ophouding trok hij em eruit aan de voorkant.

Nu heb ik er een ongebroken kneveltrens inhangen, maar dan in appelvariant.
De onrust is uit zijn lijf en gaat het bit steeds beter aannemen.

Toevallig afgelopen maandag toch weer even het dubbelgebroken bit geprobeerd, maar hij dook er gelijk weer achter.
Op een gegeven moment durfde hij nieteens meer voorwaarts te gaan, dus heb gelijk terug gewisseld naar het appelbit wat gelijk weer rust gaf..

Overigens heeft hij geen gebitsproblemen, maar schijnbaar een heel gevoelig bekkie.. ;)

Wat jij beschrijft is precies wat die van mij ook doet.
Bitje met appelsmaak zat ik ook aan te denken.
Weet je toevallig ook waar zo'n bit te krijgen is?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:45

Calimero_ schreef:
Zaterdag is ze naar de tandarts geweest. Deze heeft haar wolfstanden eruit gehaald en een dop eraf gehaald.

Afgelopen zaterdag?
En je hebt afgelopen maandag (gisteren) dit topic geopend.
En nu verwacht je dat meteen alles oké is? :\

Allereerst hebben de wolfstanden in combinatie met het bit veel pijn opgeleverd, want die zijn nu eenmaal enorm gevoelig.
De wolfstanden zijn trouwens geen voortanden, maar zitten tegen de voorste kiezen aan, precies op de plek waar ook het bit ligt.
(Waarom heb je die link nou niet even aangeklikt die ik eerder gaf. Daar staan illustraties van het gebit en daar zie je dus ook waar de wolfstandjes zitten.)

Maar goed, de wolfstandjes zijn er dus uit.
Dat betekent:
a.) dat het daar nog steeds enorm gevoelig/pijnlijk is; bedenk maar hoe het bij jezelf voelt wanneer er een tand of kies getrokken is, pijnlijk dus!
b.) dat je pony nog steeds in de "veronderstelling" is dat het bit haar pijn doet op die plekken, dus anticipeert ze nog steeds op de manier van "dat wil ik niet, dat gaat me pijn doen"

Ik zou nu minstens een week wachten met een bit in doen, en daarna kijken hoe het gaat.
Vreemd trouwens dat je TA dat niet geadviseerd heeft.
Wanneer je na een week het bit weer in wilt doen, hou er dan rekening mee dat je pony tot nu toe pijn heeft gehad van het bit, en dat die ervaring dus in haar systeem zit. Je zult dus veel geduld en begrip moeten hebben.

mandodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:46

Afbeelding

waarom zou een paard door een bitloos hoofdstel minder goed luisteren, je geeft gewoon druk op de neus i.p.v. de mond en het ziet er niet minder mooi uit als de doorgaans dressuur hoofdstellen met bit..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 09:54

JoviBan schreef:
Calimero_ schreef:

Afgelopen zaterdag?
En je hebt afgelopen maandag (gisteren) dit topic geopend.
En nu verwacht je dat meteen alles oké is? :\

Allereerst hebben de wolfstanden in combinatie met het bit veel pijn opgeleverd, want die zijn nu eenmaal enorm gevoelig.
De wolfstanden zijn trouwens geen voortanden, maar zitten tegen de voorste kiezen aan, precies op de plek waar ook het bit ligt.
(Waarom heb je die link nou niet even aangeklikt die ik eerder gaf. Daar staan illustraties van het gebit en daar zie je dus ook waar de wolfstandjes zitten.)

Maar goed, de wolfstandjes zijn er dus uit.
Dat betekent:
a.) dat het daar nog steeds enorm gevoelig/pijnlijk is; bedenk maar hoe het bij jezelf voelt wanneer er een tand of kies getrokken is, pijnlijk dus!
b.) dat je pony nog steeds in de "veronderstelling" is dat het bit haar pijn doet op die plekken, dus anticipeert ze nog steeds op de manier van "dat wil ik niet, dat gaat me pijn doen"

Ik zou nu minstens een week wachten met een bit in doen, en daarna kijken hoe het gaat.
Vreemd trouwens dat je TA dat niet geadviseerd heeft.
Wanneer je na een week het bit weer in wilt doen, hou er dan rekening mee dat je pony tot nu toe pijn heeft gehad van het bit, en dat die ervaring dus in haar systeem zit. Je zult dus veel geduld en begrip moeten hebben.

Zou je even mijn vorige post willen doorlezen?
Hierin zeg ik dat ik eerst natuurlijk afwacth, maar ik alvast om advies vraag.
Omdat meer mensen meer weten dan 1.

Verder weet ik zat wolsfstanden op de plek van het bit zitten.
Daarom zijn ze er nu uit. Ik zei alleen dat ze volgens mij geen last van het bit hebben als de voorste tanden wisselen.

En zoals ik dus al vertelde wacht ik eerst ook af. Maar wilde ondertussen alvast advies vragen.
De TA heeft me aangeraden de eerste 3 dagen niet te rijden, dus ik ga vandaag pas weer rijden.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:56

Ik ben het eens met mandodo. Mijn jonge paard wordt ook bitloos gereden, nadat ze erg reageerde op het bit. Qua controle gaat dat prima en zo kan de mond rustig wisselen. Daarna zal ze alsnog ook met bit beleerd worden. Bevalt mij goed.
Trouwens ik heb nog een nieuw 12,5 dubbelgebroken kkbitje hangen! (had hem te klein gekocht en kon niet meer ruilen) |(