Wat voor zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: Wat voor zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:40

Vanaf je 4 jaar er pas op is een bepaalde houding hoor. Vanaf de 3 mag je BEGINNEN met longeren, wennen aan bit, zadeltje erop etc. Heeeeel langzaam, en na misschien een maand er pas op. Paarden van 3-4 jaar op wedstrijd vind ik persoonlijk ook niet goed hoor..

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:40

paardrijmiep schreef:
want als ze dat al doen dan rijden ze er met 3 ook al op?

Dat kan.
maar iedereen heeft natuurlijk een persoonlijke mening
er zijn altijd uitzonderingen bij paarden want sommige rijd je op hun 4de in en zijn na 4 maanden al mak en kunnen al na een jaar of iets minder de wedstrijden in
maar persoonlijk zou ik zelf gewoon even wachten en het paard kleuter laten zijn
maargoed nogmaals dat is mijn eigen mening
Laatst bijgewerkt door Shirrlfl op 20-11-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:41

Joycebunny schreef:
Vanaf je 4 jaar er pas op is een bepaalde houding hoor. Vanaf de 3 mag je BEGINNEN met longeren, wennen aan bit, zadeltje erop etc. Heeeeel langzaam, en na misschien een maand er pas op. Paarden van 3-4 jaar op wedstrijd vind ik persoonlijk ook niet goed hoor..

mee eens!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:47

e daar bij komt dat ik maar 45 kilo ben en als er nou iemand van 70 kilo op ging zitten vond ik het ook te ver gaan!

en ik vind het zowieso sneu voor paarden als er mensen op gaan met een overgewicht

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:49

en ik ben 1.60 dus te zwaar ben ik niet :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:49

45 of 70 kilo, het is te vroeg ;)
Er zijn tal van andere dingen die je kan doen (VD, grondwerk, spelen in de bak, schriktraining etc), waarom niet wachten en al die andere dingen doen? ;)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:51

Ik doe ook al die dingen maar die eigenaar heeft gevraagt of ik 1 keer in de week er gewoon 10 minuutjes op wou stappen !

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:52

En ik rij niet eens ELKE week

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:53

zeg gewoon zelf dat je het onverantwoord vind. Als hij je verplicht zou ik er gewoon mee stoppen.. of het nou leuk is of niet. Je kan er ook mee doorgaan maar dan verkies je je eigen plezier (nl het paardje blijven verzorgen) boven het plezier en de gezondheid van het paard zelf..

Vind trouwens dat je wel veel uitvluchten zoekt ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:55

En wat dacht je gewoon van een zadelmaker bellen? Je kan er niet zomaar een zadel opgooien in de hoop dat het goed of aardig ligt.
En wanneer wordt dit paard 3?

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:58

Ik zeg ook wel tegen die eigenaar wat ik er van denk en hij vind het allemaal best maar hij zegt dat het niet kwaad kan om 1 keer in de week een 10 mintjes te stappen..
En ik mag van de eigenaar ook zelf weten wat ik met hem doe .
maar hij had me gevraagt om hem langzaam aan een beetje aan het zadel te laten wennen en als hij dat accepteerde er gewoon rustig op gaan zitten en de eerste keer was het maar 5 min
en nu sttappen we gewoon 10 minuutjes en dan ga ik er weer af daar voor speel en poets en doe ik nog genoeg met hem

Ht kan ook best zijn dat hij al 3 is.. maar dat weet ik verders ook niet hij heeft een fokmerrie en elk jaar krijgt die eeen veulen en daar zitten nu 3 veulens tussen..dus ik weet niet precies of hij al 3 is of bijna 3 is het derde veulen is nu een 6 maanden oud

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:59

excusses het 3e veulen is nu 9 maanden oud :) (typfoutje)

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:01

Probeer gewoon aan de eigenaar duidelijk te maken dat je liever nog even wacht met rijden, dan ga je later dubbel zoveel geniet kunnen hebben van het paardje zelf. Natuurlijk is het leuk om al meteen te rijden, maar je kan even goed beginnen met het beestje verkeersmak te maken ofzo. Rustig aan een zadeltje laten wennen is ook geen probleem, maar erop gaan is nu gewoon nog even te belastend.

Iedereen maakt fouten hoor, nu heb je nog de tijd om ze terug recht te zetten. :)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:04

Ik ben ook bezig met hem verkeers mak te maken loop zowieso 3/4 keer in de week anderhalf uur met em in het bos en daar van moet ik ongeveer half uurtje heen en terug langs de weg :) en het is FRIESLAND dus nogal veel trekkers etc

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:07

en ik ga ook 1 keer in de week met hem naar de binnenbak voor de NH en de VD aangezien de buitenbak momenteel erg nat is en ik niet in een blubberige zware buitenbak wil rijden

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:12

En ik heb een boek over paarden trainen tussen de 2.5 en 3 jaar en daar staat het volgende in:longeer het paard met een zadel op, een ruiter op de rug dragen op en af steigen veel buitenritten etc het trainen van een paard tussen de 1.5 en 2,5 jaar de basisafrichting is werken aan de lange lijnen wennen aan bit aan tuig en zadel, vrijspringen, klimmen in heuvelachtig gebied,meenemen als handpaard, wennen aan kar etc..
als 2 jarig paard aan zadel laten wennen etc.

boek is van ingrid anderssoon en charlie lindberg jonge paarden trainen
dus ik combineer de basis africhting met het en het trainen van paard tussen de 2.5 en 3 daar bij staan ook veel tips van dierenartsen wat ik ook aandachtig doorlees ik heb ook boek van NH waar ik ook alles uit haal !

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:15

Het training schema staat er werk aan de lange lijnen of voor de wagen 15 tot 20 minuten in het terein 20 minuten aa de hand stappen 20 min vrijspringen 1 keer per maand vrij bewegen 3.tot 4 minuten 1 keer in de maand en ene lichte ruiter 10 minutjes hoogstend 2 keer in de week laten wennen

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:18

Nou zeg, boeken zeggen niet alles. Die mensen zitten misschien wel heeeeeel lang in de paardenwereld maar dat wil echt NIKS zeggen.

Mijn vorige instructeur bijvoorbeeld. Werkte al 40 jaar in de paardenwereld, had meer dan 50 jonge paarden beleerd & getraind, Saint-George gereden etc. Van hem moest ik m'n pony op z'n derde met een elastiek en sporen en zweep rijden en hem in de krul trekken. Nu weet ik dat ik fout ben, maar toen wist ik gewoon niet beter. En dat herken ik heel erg in jou. Je verdedigt jezelf met het feit dat 'anderen dat ook doen', en dat is eigen aan je leeftijd (ik volg de richting humane wetenschappen dus ik weet waarover ik spreek) maar daar moet je dus vanaf stappen. Ja er zijn mensen die hun paard met 2 jaar al een zadel opgooien (denk maar aan de renpaarden) maar die moeten op hun 5de (als ze geluk hebben) de sport alweer uit en gaan vaak naar de slacht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:18

Een paard blijft altijd een individu en ze kunnen heel mooi in de boekjes schrijven hoe het kan maar ik ben blij dat mijn ruim 3,5 jarige nog lekker in de wei huppelt hoor. Ondanks mensen al ruim driekwart jaar roepen dat ik erop moet zitten en ze dat makkelijk aankan een paard is pas met 6 volgroeid en als je al zoveel andere dingen met hem doet waarom wil je er dan persee opgaan? Laat het gewoon even gaan en pak het pas volgend jaar in het voorjaar weer lekker op en kijk dan verder.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:24

Als je het beste voor je paard wilt luister dan naar Joycebunny en shirdaki en die andere mensen. Als je nou iets met hem gaat doen om EIGENBELANG doe dat dan en verpest hem maar. want dat wil je toch zo graag ;)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:24

Joycebunny schreef:
Nou zeg, boeken zeggen niet alles. Die mensen zitten misschien wel heeeeeel lang in de paardenwereld maar dat wil echt NIKS zeggen.

Mijn vorige instructeur bijvoorbeeld. Werkte al 40 jaar in de paardenwereld, had meer dan 50 jonge paarden beleerd & getraind, Saint-George gereden etc. Van hem moest ik m'n pony op z'n derde met een elastiek en sporen en zweep rijden en hem in de krul trekken. Nu weet ik dat ik fout ben, maar toen wist ik gewoon niet beter. En dat herken ik heel erg in jou. Je verdedigt jezelf met het feit dat 'anderen dat ook doen', en dat is eigen aan je leeftijd (ik volg de richting humane wetenschappen dus ik weet waarover ik spreek) maar daar moet je dus vanaf stappen. Ja er zijn mensen die hun paard met 2 jaar al een zadel opgooien (denk maar aan de renpaarden) maar die moeten op hun 5de (als ze geluk hebben) de sport alweer uit en gaan vaak naar de slacht.

Ik rij hem toch ook niet met elastiek etc?
en ik ga zowieso nooit met sporen rijden tenzij ik m startgerechtigd ben :)
tenzij het dan bij de m al niet meer hoefd:)

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:26

Ik doe niet iets om eigenbelang
en als het paard het niet wil had hij me er toch al lang af gegooit ?
dat zegt "iedereen"toch altijd
en ik kijk ook heust wel hoe het paard er op reageert
en ik doe het ook niet omdat ik het PERSEE wil

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:29

paardrijmiep schreef:
e daar bij komt dat ik maar 45 kilo ben en als er nou iemand van 70 kilo op ging zitten vond ik het ook te ver gaan!

en ik vind het zowieso sneu voor paarden als er mensen op gaan met een overgewicht

Nou sorry hoor ik heb overgewicht helaas maar mijn paard lijdt erg veel als er een dun meisje opzit die niet kan rijden ( die gooit ze erook zo weer af en daar doet ze niks voor )
En als ik er met mijn overgewicht op zit loopt ze perfect ze is 23 jaar PERFECTE conditie geen rug klachten en of been klachten springt met mij dressuurt met mij crosst met mij en maakt buitenritten met mij. Niemand verder kan fatsoenlijk met haar overweg ze is heeeeel sterk

Liever iemand erop die wat zwaarder is maar prima kan rijden dan een dun meisje die niks weegt en flut rijdt ;)
Ook jammer dat in een topic over een zadel nu mensen met overgewicht belachelijk worden gemaakt )
Ik heb nog nooit een paard gehad die mij te zwaar vond. ( al zou ik volgens de cijfers misschien net te zwaar zijn voor mijn draver)

Zelfs mijn 30 jarige kon mij PERFECT dragen en was goed soepel!

Ligt er net aan hoe je je gewicht verdeeld hoe je zit hoe je doet.
En in wat voor conditie je paard is

Ik heb nu bijvoorbeeld een ander paard erbij van 163 die door spiergebrek zelfs JOU nog geen eens zou kunnen dragen.
Is per paard verschillend.

Dus vind het banketstaaf dat je zegt het sneu te vinden want meid geloof me mijn paarden krijgen de beste verzorging die ik ze kan geven ( heel veel wei, iedere dag schone stal en dan ook echt schoon, lekker en goed eten, goede spullen, veel liefde, beweging en training, massage's, hoefsmid, eenting, tandarts, etc etc etc )
Ze worden bij mij niet voor niks 30 33 28 29 26 jaar ( deze zijn overleden aan ouderdom, ouderdom, gebroken been, hart problemen/ouderdom, Cushing-hoefbevangenheid-koorts)
En op al deze paarden is gewoon nog gereden. natuurlijk wel aangepast tot wat het paard wou en kon.

Zo ff off topic maar vond jou reactie over overgewicht mensen erg Kwetsend en onnodig

En inderdaad paard is geen 3 dus afblijven zelfs met jou gewichtje kun je dat paard heerlijk lekker veel schade toebrengen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:33

paardrijmiep schreef:
Ik doe niet iets om eigenbelang
en als het paard het niet wil had hij me er toch al lang af gegooit ?
dat zegt "iedereen"toch altijd
en ik kijk ook heust wel hoe het paard er op reageert
en ik doe het ook niet omdat ik het PERSEE wil

Waarom precies doe je het wel dan want dat heb ik nog niet voorbij horen komen.
Dat hoeft helemaal niet een paard weet niet wat goed voor hem is!
Gooi je paarden in de zomer op een volle wei gras heerlijk vinden ze dat weten zij veel dat ze der dood aan kunnen gaan.
Een paard weet niet dat het slecht is voor z'n rug, z'n botten, spieren en pezen die doet het gewoon die kan zover niet denken dat moeten wij doen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:34

dat met die elastiek en sporen was een vergelijking trouwens. Ik wou hiermee duidelijk maken dat zo vroeg beleren slecht is, ookal zeggen zoveel 'paardenmensen' dat het niets uitmaakt. En je laatste post dat hij je er zou afgooien is NIET waar. Paarden zijn vergevingsgezinde en nederige dieren. Moet je zien hoeveel 'topruiters' hun paarden met driedubbele pelhambitten rijden en 5kilo slofteugel eraan. Paarden vinden dit ECHT niet prettig maar die paarden doen gewoon netjes wat hen gevraagd wordt.
Kijk wij zeggen ook niet dat het paard het niet leuk vind. Maar op termijn breng je mentaal en fysiek schade aan je paard, en DAN is het niet meer leuk voor hem. Vergelijk het als een paard dat onbeperkt voer krijgt : hij vind het heus niet erg om zich letterlijk KAPOT te eten, hij vind het zelfs leuk! maar achteraf krijgt hij misschien koliek ofzoiets en dan is er echt geen lol meer aan..