Nieuw hoofdstel nachtje in de ....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:56

Niet doen! Van consumptie-olie wordt leer slap, bovendien komt er na zo'n nachtje weken nog dagenlang olie uit je hoofdstel.

Ook niet meteen gebruiken zonder te olieën, dat is heel slecht voor het leer.

Wat ik doe: een paar keer (met steeds een halve dag ertussen) inkwasten met neatsfoot oil. Kun je kopen bij de ruitersportwinkel. Dat is een hele grondige lederolie, heel geschikt voor nieuw harnachement.

Ikwashier

Re: Nieuw hoofdstel nachtje in de ....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 15:03

Zonder te olien/invetten ben ik sws niet van plan. Kan ik ook ledervet gebruiken dat eigenlijk voor banken ect. is? Of niet? Anders moet ik dinsdag even naar de ruitersportwinkel.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:40

Ikwashier schreef:
Zonder te olien/invetten ben ik sws niet van plan. Kan ik ook ledervet gebruiken dat eigenlijk voor banken ect. is? Of niet? Anders moet ik dinsdag even naar de ruitersportwinkel.

Iemand enig idee? :)

Aapje_0245

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:37

Ik heb mijn hoofdstel een nacht in de zonnebloem olie gehad

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:41

Aapje_0245 schreef:
Ik heb mijn hoofdstel een nacht in de zonnebloem olie gehad

ik ook, maar dan lederolie. Mn hoofdstel is 20x donkerder ( het was bruinig, het is nu nog steeds, bijan 3 maanden laten nog donker)

Ik zou het 1 keer invetten.
Maar van gebruiken word het vanzelf wel soepeler!

Aapje_0245

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:52

Oke, ik had zwart dus dan heb je niet echt kleurverschil

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:27

ik zou het denk ik 1 keertje goed invetten met een kwastje en lederolie, laten drogen, rijden, invetten, en dan gewoon 1 keer in de maand nog invetten.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 12:50

Mijn moeder heeft even gezocht voor ledervet bij ons thuis en nu staat er voor me:

Rapide ledervet blikje naturel (geel vanbinnen) http://www.schoen-onderhoud.nl/contents/media/l_lederver%20rapide.jpg
WINclean Lederbalsem mit Bienenwachs (voor närhrt, pflegt und imprägniert alle Glattleder. verhinderd die Bildung von Schnee- und Wasserrändern. hält das Leder geschmeidig und atmungsaktiv. ist hautfreundlich. geeignet für: Lederschuhe, -gürtel, -koffer, -möbel, -bekleidung, glattem bw. Kunstleder)

Welke kan ik het beste gebruiken voor mijn hoofdstel? :) Of beter allebei niet?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:11

Clovertje schreef:
Ik heb dat van mij niet uit elkaar gehaald en gewoon in de zonnebloemolie in een plastic zak gedaan. Daarna goed uit laten lekken. Het wordt er wel donkerder van. Voordeeltje, het wordt lekker soepel en je hoeft het amper in te vetten.

ben ik het niet mee eens.
ik heb hierdoor mijn hoofdstel weg kunnen gooien omdat het aan alle kanten losliet..

zonnebloem olie is niet slim, dan kun je beter gewoon lederolie halen.
dat is er ook voor.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 18:27

Ik denk dat ik het maar met Rapide ga invetten, zoiets staat ook op stal alleen dan een soort spray. Van dat andere product kan ik niet zoveel vinden op internet.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:49

Bijde zijn goed, die duitse is met bijenwas, heb ik ook altijd, werkt supergoed. rapide is denk ik wat zachter en smeer je makkelijk echt teveel van. het maakt denk ik niet vele uit met welke je doet.

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:46

Wel in de olie leggen, maar niet een hele nacht hoor!!! Hooguit 1 a 2 uur maximaal!! Maar liever te kort dan te lang!!! :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:54

Niet in de olie doen! Gewoon een aantal keer goed vetten. Leervet met bijenwas volstaat prima!

Zo vond een kennis van mij het leuk en handig om mijn nieuwe hoofdstel in frituurolie te doen. Dat sche
en volgens hem goed te werken bij stug leer.
Nou, het was net karton :roll: Het scheurde zo onder je handen vandaan. Fijn met een hoofdstel van dik 100 euro. Ik was echt ontzettend boos toen ik er achter kwam :=

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 14:41

Heb het 1 keer ingevet met ledervet met bijenwas, daarna opgepoetst (mijn vader zei dat dat goed was?) en zometeen vet ik het nog een keer in. Zag er wel goed uit. :)

Wow Cayenne, wat heb je toen gedaan? Ik zou ook boos worden joh. :oo

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:43

Ja, heel boos geworden dus, maar verder was er weinig aan te doen.
Hij zou het vergoeden maar nooit meer iets van gehoord >;) Hetzelfde hoofdstel was ook niet meer te koop helaas.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:11

Nooit in de olie gooien, en liever ook niet vetten met olie :) !

Olie zorgt ervoor dat het leer te verzadigd raakt. Dus het wordt veel sneller slap en de stiksels raken helemaal verzadigd zodat ze uiteindelijk knappen en wegslijten.
Dit werd mij ook direct verteld toen ik mijn Döbert hoofdstel kocht door de Döbert leverancier en het werd later nog bevestigd door Döbert zelf.
Je kunt veel beter een vet gebruiken of lederdressing. Döbert zelf raadde mij Rapide's Lederdressing aan en Palc om het vocht in te sluiten zodat het leer niet snel uitdroogt.

Is allebei niet duur (rond de 11 euro voor Lederdressing en 3 euro voor een potje Palc) en goed spul.
Palc zorgt er ook voor dat je hoofdstel gigantisch gaat glimmen, mijn Döbert, ik had een weekje (5 dagen ongv.) van te voren Palc op gesmeerd, blijft glimmen:
Afbeelding

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 10:33

Pff Cayenne wat vreselijk zonde zeg! Niet zo netjes van die kennis.

Gelukkig heb ik het niet in de olie gegooid. :) Ik heb het nu 2x ingevet met WINclean ledervet met bijenwas. Het ziet er al beter uit. Ik dacht zelf misschien nog 1x met Rapide maar mijn moeder zei dat het niet nodig was om 2 verschillende op te doen. Wat denken jullie?

Focussed, dit bedoel je? :) (Wat een mooi hoofdstel trouwens!)
http://www.schoen-onderhoud.nl/contents/nl/p6_schoen-onderhoud_zelfglans_creme_palc.html

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:11

Ja dat is Palc! Thanks :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:56

Wat vinden jullie een duur hoofdstel met goede kwaliteids leer en wat is een goedkoop hoofdstel met karton en leder resten dan?
Neem aan dat kieffer alleen maar goede kwaliteids hoofdstellen heeft..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:29

NicoleHorses schreef:
Wat vinden jullie een duur hoofdstel met goede kwaliteids leer en wat is een goedkoop hoofdstel met karton en leder resten dan?
Neem aan dat kieffer alleen maar goede kwaliteids hoofdstellen heeft..

Kieffer was jaren geleden goed... Nu is het echt een B-merk, zou bijna zeggen een C-merk want ik ken zelfs betere "huis"merken inmiddels. Daarnaast vind ik Kieffer niet echt duur... 80-120 euro. (Dus ik zeg niet dat het weinig geld is, want ik vind dat veel geld, maar voor een goed hoofdstel betaal je vaak wat meer).

Ik vind persoonlijk mijn hoofdstel goede kwaliteit. Maar heb dan ook €350,- voor het hoofdstel betaalt... (En dat zonder frontriem, die was nog eens €100,-). Je ziet ook dat de andere goede merken die zich al jaren bewijzen (Stübben, Passier) tussen de €150,- en de €400,- gemiddeld liggen. Kan natuurlijk altijd duurder (zoals die Passier van €900,-) maar dat is wel erg exorbitant.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:50

Ga het zo nog een keer invetten.
Rapide of WINclean?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:51

Ik heb nog nooit gehoord van WINclean. Gebruik zelf altijd Rapide Lederdressing om mee in te vetten. Daar wordt het toch heel goed "gevoed" door (ook al is voeden niet de juiste term aangezien dat suggereert dat het vanuit binnen komt) en niet zo vet als met een echte laag vet.

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:52

invetten kan nooit kwaad ik doe het altyd als ik iets nieuws heb gekocht na mijn idee is het dan wat soepeler. succes ;)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 19:58

WINclean is ook helemaal niet bekend. :Y) Kan er bijna niks over vinden op internet. Mijn moeder heeft daar veel schoonmaakspullen en is daar altijd heel tevreden over. (Ik heb er zelfs een crème van voor droge huid, helpt ook heel goed!) En omdat en bijenwas bij zat leek het me wel goed, en moet zeggen mijn hoofdstel is nog heel. :))

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:21

nou ik leg mijn hoofdstellen in niets hoor
ik maak ze een keer schoon vet ze een keer om het mooi soepel te maken en dan gaan ze om.