Zadel maar welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:48

Robert03 schreef:
He jammer maar je bent altijd welkom ;).

Het voordeel van de regio is de ruimte die je hebt.
Vaak als je gaat rijden hier kan je uren geen mens tegen komen.
Nadeel is dan wel weer als je wat speciaals moet hebben is alles op een kriebelse afstand weg.

Ik hou het in gedachten :D

Ik vind het in de Elzass al een geweldige verademing als je het vergelijkt met pak 'm beet het Kralingse bos. Ik kan me voorstellen dat de pyreneen nog even wat extremer is in de ruimte.

Het zal niet meevallen om daar iemand te vinden die echt goed naar de combinatie paard-ruiter-zadel kijkt ben ik bang.
Je paard ziet er fors uit op de foto, dus pas vooral op dat het niet te klein is. Veel Franse paarden zijn van de smalle volbloed types en dat zie je terug in het zadel aanbod.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 19:55

Arie2004 schreef:
Ik zou ook eens kijken naar een Massimo trail oid. Let wel op wie het zadel levert en past. Een zadelpasser is geen zadelmaker! Let echt op je eigen pasvorm/gebruiksdoel en de pasvorm van het paard. Laat je niet wat aanpraten wat niet goed voelt of er niet goed uitziet.

Die is eerder voorbij gekomen maar misschien spreek je uit ervaring.
Wat is het voordeel van dit zadel?
Zitten er ook nadelen aan dat je weet?

Hoewel de eigenaren en tevens trainers echt wel bekwaam zijn.
Tig jaar in het vak en een heel scherp oog voor details wil ik niet alles op hun aan laten komen.
Ik heb inmiddels al zoveel systemen en info gelezen en voorbij zien komen dat het me duizelt.
Doen, zoeken, hier en daar vragen is leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:01

Massimo is een betaalbaar zadel dat veelzijdig inzetbaar is en vooral bekend is omdat het in brede boommaten geleverd kan worden. Bij een normale warmbloed zitten er niet specifiek voordelen aan tov een ander goed zadel.

Prestige levert mooie zadels maar zijn vaak voorzien van een standaard padding ipv wol zodat je niets meer kunt aanpassen in de pasvorm. Dit kan een nadeel zijn, maar ook een voordeel als je geen zadelmakers in de buurt hebt die de vulling kunnen controlleren of vervangen.

Ik zag dat bovengenoemde ruitersportzaak veel bates en wintec heeft. Dat zou ik niet aanraden bij intensief gebruik.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:09

Pyreneen? Das nog wel een eindje hier vandaan hoor. Geloof iets van 500 km haha.

Centraal massief dat is wel dat rotsblok waar ik momenteel op zit. ;) .
Zit 120 km ten noorden van Lyon zegt misschien meer.

Dus jij komt ook uit Rotterdam omgeving?
Ik heb jaren in Capelle aan den IJssel gewoond dus dat bos ken ik wel.

Lijkt er inderdaad op dat Eden een maatje apart is hier.
Hebben ze ook Weight Watchers voor paarden. haha

Het is in elk geval erg leuk om op dit forum te schrijven en dan ook echt gestresseerde antwoorden te krijgen.
Gaat met alle info vast goed komen. Ik heb van de week me Galo 4 gehaald op naar 5.
Met dat zadel komt het ook vast goed.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:19

Allereerst natuurlijk welkom op BOKT!!!!!!!! :D
Leuk dat je meedoet, en gelijk een pittige vraag. Zoveel mensen, zoveel smaken dus een goed zadel zoeken is een hele klus.
Zelf heb ik na heel veel zadels passen een wintec vzh buin gekocht, en ik ben er erg blij mee. het is een unststof, misschien wat warm, maar ze zijn er ook in leer, dan heten ze Bates.

Goede prijs- kwaliteit verhouding, mooie bruine kleur en gemakkelijk verstelbaar - ik heb de 2000. En, belangrijk: gemakkelijke zit.

Een goed zadel heb je niet in twee weken gevonden- en ook niet in 2 maanden is helaas mijn ervaring........ Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Overigens zijn er in veelzijdigheid ook weer verschillende soorten: vzh richting dressuur, die hebben een wat diepere zit. En de vzh richting springen, die zitten weer wat vlakker. Beide zijn voor zowel dressuur als springen geschikt, maar als je van een vlakke zit houdt, kun je voor een springgericht kiezen.( Wintec 2000 heeft een iets diepere zit.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:20

Robert03 schreef:
Pyreneen? Das nog wel een eindje hier vandaan hoor. Geloof iets van 500 km haha.

Centraal massief dat is wel dat rotsblok waar ik momenteel op zit. ;) .
Zit 120 km ten noorden van Lyon zegt misschien meer.

Dus jij komt ook uit Rotterdam omgeving?
Ik heb jaren in Capelle aan den IJssel gewoond dus dat bos ken ik wel.

Lijkt er inderdaad op dat Eden een maatje apart is hier.
Hebben ze ook Weight Watchers voor paarden. haha

Het is in elk geval erg leuk om op dit forum te schrijven en dan ook echt gestresseerde antwoorden te krijgen.
Gaat met alle info vast goed komen. Ik heb van de week me Galo 4 gehaald op naar 5.
Met dat zadel komt het ook vast goed.

Oh :o
Ik had met google dit gevonden: Allier, Hautes-Pyrénées, Midi-Pyrénées, Frankreich
Vandaar de verwarring bij mij :+

Ik kom idd uit de buurt van Rotterdam. Ben blij dat ik er weg ben :P

Wat is Galo 4?

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:30

Sizzle schreef:
Massimo is een betaalbaar zadel dat veelzijdig inzetbaar is en vooral bekend is omdat het in brede boommaten geleverd kan worden. Bij een normale warmbloed zitten er niet specifiek voordelen aan tov een ander goed zadel.

Prestige levert mooie zadels maar zijn vaak voorzien van een standaard padding ipv wol zodat je niets meer kunt aanpassen in de pasvorm. Dit kan een nadeel zijn, maar ook een voordeel als je geen zadelmakers in de buurt hebt die de vulling kunnen controlleren of vervangen.

Ik zag dat bovengenoemde ruitersportzaak veel bates en wintec heeft. Dat zou ik niet aanraden bij intensief gebruik.

Ok goed om te horen. De maten ven het huidige zadel zijn 17,5 36.
Sorry hoor maar de 17,5 is de boommaat toch?
Voor zover ik weet en kan beoordelen iets boven de standaard om het zo simpel maar even uit te drukken.

Vraag me alleen af hoe zit het dan met de padding / pasvorm.
Een goed aangemeten zadel met dan die vaste padding over welke veranderingen spreek je dan waardoor die niet goed meer zou kunnen zitten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:40

17,5 is de maat van de zitting, die is dus voor de ruiter.
36 is de breedte van de boom en dat is in dit geval flink breed!
Dat zullen de meeste ruitersportzaken niet standaard hebben liggen.

Een padding (schuimrubber achtig) komt meestal maar in 1 vorm uit de fabriek. Als het net niet optimaal past kun je niets doen om dit te verbeteren. Als het wel goed past zal de pasvorm ook jaaaaren hetzelfde blijven. Zolang het paard niet te erg veranderd is dat helemaal niet erg. Gaat je paard echter nog groeien in bespiering dan kun je dit niet aanpassen terwijl je met een wolvulling nog wat kunt spelen. Anderzijds moet wol wel weer regelmatig nagekeken worden op inzakken bijvoorbeeld. Voor beide valt dus wat te zeggen.
Het allerbelangrijkste is dat de boom goed aansluit.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:47

@ Sizzle, Galo nr is een certificaat of diploma zoals je het wil noemen.
Bij bijvoorbeeld Galo 1 gaat het om hele basis dingen in theorie, praktijk.
Bij Galo 4 gaat men er veel dieper op in.

Theorie.
Welke planten etc zijn giftig, hoe worden bepaalde delen van het paard genoemd.
Hoe zet je met kompas een richting uit tijdens buiten rit.

Theorie / praktijk verzorging.
Haal je gezamelijk je paarden uit de wei.
Maakt ze rijklaar en dat wordt beoordeeld op hoe, wat en af en toe vragen waarom, waar op te letten.
Wordt je halster uit elkaar gehaald. Zet maar weer in elkaar. Zit je bit goed etc.

Praktijk.
Naast buitenrit TREC een PTV parcours. Dingen als links, rechts opstijgen.
Aan de hand heuvel af lopen, blijft je paard achter je. let je op, geen gevaren.
Op het zadel halthouden 10 tellen teugels los zonder dat je paard verplaatst.
Obstakels nemen en dan in soort wedstrijd achtig ritme.
Kan een keuze zijn of je in galop springt, onder stokken door gaat soms niet.
En nog veel meer.

Robert03

Re: Zadel maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:50

@stalone2, Hoi ja erg leuk om er te zijn en inderdaad gelijk een pittige vraag. Zal de zadels eens bekijken al heb ik begrepen dat voor wat intensiever rijden het niet echt een aanrader is.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:56

Sizzle schreef:
17,5 is de maat van de zitting, die is dus voor de ruiter.
36 is de breedte van de boom en dat is in dit geval flink breed!
Dat zullen de meeste ruitersportzaken niet standaard hebben liggen.

Een padding (schuimrubber achtig) komt meestal maar in 1 vorm uit de fabriek. Als het net niet optimaal past kun je niets doen om dit te verbeteren. Als het wel goed past zal de pasvorm ook jaaaaren hetzelfde blijven. Zolang het paard niet te erg veranderd is dat helemaal niet erg. Gaat je paard echter nog groeien in bespiering dan kun je dit niet aanpassen terwijl je met een wolvulling nog wat kunt spelen. Anderzijds moet wol wel weer regelmatig nagekeken worden op inzakken bijvoorbeeld. Voor beide valt dus wat te zeggen.
Het allerbelangrijkste is dat de boom goed aansluit.

Kijk haal ik die twee toch weer mooi door elkaar.
In bespiering verwacht ik niet heel veel veranderingen maar het is wel iets wat ik meeneem in me vraagstellingen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:56

Je kunt ook nog denken aan een zadel waar flair ingebouwd kan worden (in bijvoorbeeld een thorowgood, kent&masters, Fairfax, deze zadels zijn verstelbaar). De Wow is bijvoorbeeld een zadel dat je al direct koopt met flair erin maar in ieder bestaand zadel kan flair worden ingebouwd. Wow heeft ook eventzadels. Voordeel is dat je veel kunt aanpassen wanneer het paard veel gaat veranderen.
Meeste boomzadels zijn (als ze niet verstelbaar zijn) max. 1 tot anderhalve boommaat op te rekken. Ik heb hier overigens slechte ervaring mee. Door de voorkant op te rekken in bijvoorbeeld een saddle devil veranderd er verder in de boom ook bijhoorlijk wat. In mijn geval kwam dat niet ten goede van de ligging.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:00

Schangah: Flair in frankrijk _O-
Kun je op je buik schrijven als je niet in NL of Engeland (misschien nog noord Duitsland) woont. Je kunt het wel ergens gaan kopen, maar geen hond die het voor je kan controlleren :+
Ik heb zelf al twijfels om mijn opleding aan te vullen met Flair omdat ik mijn klanten dan wel te extreem afhankelijk maak van mezelf en ik ook niet eeuwig op dezelfde plek blijf wonen.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:00

Ok en met flair bedoel je die luchtkussen systemen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:02

Robert03 schreef:
Ok en met flair bedoel je die luchtkussen systemen?

Ja.
Niet te verwarren met Wintec en Bates trouwens, dat is Cair en eigenlijk gewoon een soort spons.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:02

@Sizzle goed in de categorie hoe helder kan je zijn. haha
Maar ik ga er geheel vanuit dat Schangah het goed bedoeld.

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:04

Zelf heb ik een Thorowgood T6 dressuur cob vanwege de pasvorm van mijn paardje. Dit zadel is sterk aanpasbaar en heeft me al het kopen en verkopen van 3 zadels bespaard, dit dankzij het goede advies van mijn zadelmaker. Ik ben van mening dat als je je eisen en je paard laat zien aan de zadelmaker dat zij/hij wel met een goed voorstel komt. Kijk eens op de site van Happy horse advies (anders vind je het wel via google). Zij zoekt ook zadels in opdracht. Ik vond het toen ik een zadel zocht ook erg moeilijk vanwege alle goede zadels en de enorme keuze. Heel veel succes uitendelijk slaag je wel hoor!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:05

Tja sizzle niet vervelend bedoeld maar ik kan niet weten dat frankrijk Flair nog niet ontdekt heeft. Hopelijk doe je niet zo tegen je klanten.
Beste Robbert ik zou zeggen succes met je zoektocht. Ik vind deze wijze van communiceren nu niet echt prettig.
We proberen te helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:08

Robert03 schreef:
@Sizzle goed in de categorie hoe helder kan je zijn. haha
Maar ik ga er geheel vanuit dat Schangah het goed bedoeld.

Sjangah ik bedoel het helemaal niet rot en weet wel zeker dat ze het goed bedoelde want in NL wordt het steeds vaker terecht gebruikt. Het is een goed systeem, maar dan moet je wel iemand hebben die er wat mee kan.
Ik moet er echter zo om lachen omdat ik zelf nog wekelijks achteroversla van verbazing over het gebrek aan kennis in deze regio en zuidelijker. ook hoefsmeden zijn doorgaans een regelrechte ramp. Ik durf geen paard meer op ijzers te zetten.

Thorow good/Kent en Masters/Fairfax zijn zker de moeite waard om naar te kijken. Thorowgood gaat hier echter afvallen omdat TS aangaf een zacht zadel te willen en dat is het absoluut niet helaas. Fairfax is een luxere leder variant. Helaas zijn ook deze merken ook nagenoeg niet te vinden in Frankrijk trouwens.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:15

Even opsommen hoor.
Ik doe af en toe voor training dressuur.
Vindt buiten tochten leuker, springen en PTV.

Dan kan ik voor 2 zadels gaan of voor 1.
Als ik voor 1 ga.

Een VZH zadel met een wat vlakkere zit.
Een verwisselbare padding als er een controleur in de buurt zit of vast als we meer overtuigt zijn dat Eden niet te veel veranderd kwa bouw.
Eventueel indien beschikbaar rekening houden met het flair systeem om latere aanpassingen beter beschikbaar te maken.
In het donker bruin en leer met voldoende steun aan voor en achterkant van de benen voor een stabielere zit.
En dat in de brede maat die Eden nodig heeft.

Zal die shop blij met me zijn. :-) mis ik nog iets?

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:23

@Schangah, Hey ik zag er de humor wel van in. Dat kan jij toch ook niet weten. Sterker nog ik woon er en ik weet het zelf geen eens. Echt was niet rot bedoelt zeker niet. Uit je mededeling maak ik een beetje op dat je denkt dat ik je belachelijk maak of lol heb om je tip in de categorie ehh "dom" misschien. 100% zeker niet waar en niet de bedoeling. Ik waardeer alle info juist enorm sterker nog ik neem je verhaal echt wel mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:27

Oje, laat je ook niet verleiden door een devoucoux zadel (dit is een zogenaamd maatzadel, maar meestal nemen ze al genoegen met een foto van je paard).
Dat is wel veel in Frankrijk te krijgen, maar de service en de pasvorm is om te huilen in combinatie met een extreem hoge prijs.

Robert03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:33

Sizzle schreef:
Oje, laat je ook niet verleiden door een devoucoux zadel (dit is een zogenaamd maatzadel, maar meestal nemen ze al genoegen met een foto van je paard).
Dat is wel veel in Frankrijk te krijgen, maar de service en de pasvorm is om te huilen in combinatie met een extreem hoge prijs.

Ok en wat vindt je van CWD? http://www.cwdsellier.com/ en forestie mij is verteld dat de BOECKELO DOUBLEE een goed zadel is alleen ik vindt de kleur weer niet mooi.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:38

Die heb ik nog nooit van dichtbij gezien. Kan ik niets over zeggen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:44

Ik ben erg te spreken over Euroriding, wil nooit meer iets anders.
De diamant zit rond de 1500 euro nieuw en de jade is iets goedkoper.
Je hebt nog meer types, maar ik ben alleen bekend met deze.