Ideale bitloze hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 02:27

Ik rij met Hackamore ;) Ik heb 1 keer een bitloze neusriem gebruikt die dus onder de kin gekruist is, maar die liet bij mij dus bijna niet meer los. Hackamore werkt prima, even een stopsignaaltje geven en geijk daarna los, is alles ook los, bij de neusriem liet het niet gelijk los dus protesteerde mijn paardje ertegen.
Ze heeft altijd voor de kar gelopen en af en toe onder zadel met bit, maar liep dus in de lucht met haar hoofd, ben overgestapt naar bitloos en ze neemt dit prima op ;)
Succes met overstappen :*)

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:38

Joscaa schreef:
Gewoon een africhtingsneusriem, teugels aan de ringetjes aan de zijkant,
perfect! Nog goedkoop ook. :D

Ik hoop toch wel dat je dat ding een heel stuk hoger hebt hangen dan waar hij met bit zou hangen..

Mizora

Re: Ideale bitloze hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:57

Als het goed is hoeft hij maar 1 of 2 gaten hoger dan met een gewoon hoofdstel. De meeste lage neusriemen hangen echter veel te laag.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:23

Showpony schreef:
Joscaa schreef:
Gewoon een africhtingsneusriem, teugels aan de ringetjes aan de zijkant,
perfect! Nog goedkoop ook. :D

Ik hoop toch wel dat je dat ding een heel stuk hoger hebt hangen dan waar hij met bit zou hangen..

Heb ook met een africhtingsneusriem gereden, hangt het bij mij 2 vingers onder het jukbeen. Werkt prima als het paardje z'n dag heeft.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:26

Kaakgekruist, mijn paard reageert beter op druk aan de zijkanten (wangen) van zijn gezicht, dan ter hoogte van zijn neus/mond.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:49

Voor de mijne werkt een sidepull juist weer het fijnste :j. Ik heb die van mij op MP gekocht (zoeken op bitloos en dan bij diegene in soest kijken) en die kan op 3 manieren gebruikt worden, kaakgekruist, sidepull of met bit. Erg handig en hij ziet er nog mooi uit, beetje westernstijl. Ook helemaal niet zo belachelijk duur en wel van leer, ik vind 'm erg fijn :j.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:02

@ thoraklover: ja dat lijkt me ook geen probleem, maar er zijn (helaas) nog
genoeg mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en de neusriem veel
te laag hebben. Vandaar mijn opmerking ;)

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:52

Beetje laat misschien, maar kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl zij hebben er een hele test aan gewijd, wat het beste is voor je paard qua druk en waar die druk komt.

Succes!!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:56

Wat mij betreft toch echt de sidepull Pardoes van FRA. Ik heb veel andere bitloze optomingen geprobeerd, maar deze is qua inwerking echt fijnst voor mijn paard.

chiccoiship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:16

Ik heb zelf 2 kaakgekruiste hoofdstelletjes waar ik super blij mee ben:D