help: welke bit raden jullie mij aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: help: welke bit raden jullie mij aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:59

Nee, ik vindt het grootse onzin.
Heb paarden van anderen getraind die daarop gereden werden en ik vindt het dusdanig onzinnig dat ik gelijk bitten heb gewisselt toen ik ze te rijden kreeg.. :o

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:00

Het hangt er wel een beetje van af, hoe er met een paard voor de wagen wordt gereden. Wanneer ze dressuurmatig goed leren lopen, is het eerder een voordeel dan een nadeel.
Ik heb veel paarden gereden die ook voor de wagen (hebben) gelopen en nooit een nadeel gemerkt in de aanleuning.
Ik rij nu ook een menpaard bij, die de ene dag met een Liverpoolstang loopt en de andere dag op een dubbel gebroken trensje. Nientos problemos.
Ik gooi het hier ook op wisselen, jeugdigheid en nog niet helemaal bevestigd. Leuk paard trouwens.
Ongebroken bitje lijkt me het fijnst voor dit paard. Onder geen beding een rolletjesbit, dat is alleen maar symptoombestrijding. Hou het zo simpel mogelijk met zo weinig mogelijk ruis.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:03

Chaos schreef:
Nee, ik vindt het grootse onzin.
Heb paarden van anderen getraind die daarop gereden werden en ik vindt het dusdanig onzinnig dat ik gelijk bitten heb gewisselt toen ik ze te rijden kreeg.. :o

Ik vind ze fijn en heb er tot nu toe alleen maar fijn mee gereden. kwestie van persoonlijke smaak en rijstijl denk ik dan.

laida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 00:04

bijdehandje1 schreef:
Het hangt er wel een beetje van af, hoe er met een paard voor de wagen wordt gereden. Wanneer ze dressuurmatig goed leren lopen, is het eerder een voordeel dan een nadeel.
Ik gooi het hier ook op wisselen, jeugdigheid en nog niet helemaal bevestigd. Leuk paard trouwens.
Ongebroken bitje lijkt me het fijnst voor dit paard. Onder geen beding een rolletjesbit, dat is alleen maar symptoombestrijding. Hou het zo simpel mogelijk met zo weinig mogelijk ruis.

dank je ik ben ook erg blij met mijn paard. :D
ja ik weet dat wanneer een paard goed dressuurmatig voor de kar heeft gelopen dat je er veel voordeel van kunt hebben. daarom heb ik hem ook niet laten staan toen ik naar hem ben wezen kijken om te kopen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:05

We gaan nogal off-topic zo denk ik.
Ik zeg niet dat de bitten niet werken, natuurlijk kun je er mee rijden.

Ik zeg dat ík het grootse onzin vindt een appelsmaak in de mond te hangen. Heeft niks met rijstijl te maken, ik ben er te nuchter voor oid.

Succes TS!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:07

Chaos schreef:
We gaan nogal off-topic zo denk ik.
Ik zeg niet dat de bitten niet werken, natuurlijk kun je er mee rijden.

Ik zeg dat ík het grootse onzin vindt een appelsmaak in de mond te hangen. Heeft niks met rijstijl te maken, ik ben er te nuchter voor oid.

Succes TS!

helemaal niet offtopic. het gaat toch over een bit?
Ik geef TS advies om zo'n bitje te proberen en onderbouw mijn mening en advies.
Dan wordt er gezegd dat het de grootste onzin is...
leg dan eens uit waarom je het de grootste onzin vind, misschien heeft TS er nog iets aan

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:09

Ik heb ook niets met die smaakjesbitten en bovendien vind ik het materiaal ook niet zo duurzaam uitzien.
Ik prefereer zelf nog altijd argentaanachtige bitten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:10

Hoe loopt hij mee aan de hand? Als je hem dan al leert wijken voor druk ipv terug drukken in het halster kan het zijn dat hij met rijden ook fijner gaat luisteren.
Zorg dat er geen druk op het halster staat en aat hem meelopen. Stop overduidelijk zodat hij het kan zien (het liefst nog met lichaamstaal), loopt hij toch het touw in, zet je hem terug. Net zo lang tot hij naast je stopt. Wat ik zie is dat als ze dan het halster in lopen ze dan zelf wijken voor de druk als je dit maar lang genoeg herhaalt. Als je erop zit hier ook duidelijk in blijven en duwen niet accepteren (dus niet terug gaan trekken maar hem met je zit in balans rijden of als hij door grenzen heen blijft lopen hem onder het zadel ook een paar keer terug zetten naa waar je de hulp voor bijvoorbeeld halt gaf).
Uiteraard zonder grof te worden.
Ik merk zelf dat het soms wel even worstelen is maar je er erg veel profijt van kan hebben. Zo heb ik laatst weer een van mijn verkochte pony's gezien waar ze nu als rustigere ruin niet meer mee aan het halster kunnen lopen terwijl ik hem als hengst op halster langs de merrie's liep. Ik merk het ook bij mijn fjord als andere hebben gereden, hij loopt dan door de halt hulp heen maar als ik hem dan weer een keer terug zet zit de knop er meteen weer op (we zo fijn anngezien hij heel wat kilo's en spieren meer heeft als mij).
succes.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:11

Vicky_88 schreef:
leg dan eens uit waarom je het de grootste onzin vind, misschien heeft TS er nog iets aan

Of in dit geval, waarom je er niks mee hebt... en argentaanachtige bitten prefereerd.

Niet duurzaam?? die bitten kosten 60 a 70 euro... ik vind het nogal.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:12

Lees nou eens. Ik zeg dat ík het grootse onzin vindt. Niet dat het per definitie onzin ís. IMO wel. Maar dat vind ik van gewoon rubber ook.

Waarom, omdat ik het onzin vindt een appelsmaak in de mond te hangen. :+ Ik zie niet in waarom ik dát zou doen.

Ervaring leert mij trouwens dat ze er niet fijner op lopen, maar hetzelfde als een enkelgebroken of dubbelgebroken trens zonder smaakje eraan.

Verder reageerde ik niet eens op jou maar in het algemeen.

Ik heb liever aurigaan oid.
Bovendien heb ik ook zat appelbitten/rubberbitten gezien waarvan stukjes contstant werden afgekouwd waardoor ze scherp worden. Om nog maar niet te spreken van het feit dat toen ik een keer de noodrem nodig had op een paard het bit in 2en brak. Dat appelgedoe zit gewoon om een heel dun ijzeren staafje heengeschoven. Echt kwaliteit van lik me het vestje.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-11-10 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:12

Vicky_88 schreef:
Vicky_88 schreef:

Of in dit geval, waarom je er niks mee hebt... en argentaanachtige bitten prefereerd.

Niet duurzaam?? die bitten kosten 60 a 70 euro... ik vind het nogal.

Duur en duurzaam is natuurlijk heel wat anders. :')

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:14

Duur is iets anders dan duurzaam :+
Ik heb wel eens half opgegeten Happy Mouth bitten gezien, dus vandaar duurzaam en niet zo duurzaam.
De werking van aurigan en argentaan is niet het smaakje alleen, maar heeft te maken met de temperatuur die het bit aanneemt, het blijft lang zo koud niet in de paardenmond, dan RVS.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:16

Ik zeg toch ook dat jij het de grootste onzin vind...
Eerst zelf lezen ;)

Er zijn verschillende merken. Als je een echte Happymouth hebt breken er geen stukjes af, die bitten breken niet in 2en. Ik heb nog nooit een kapotte happymouth gehad of gezien. Dus ik weet niet welke jij had...
Rubberbitten ben ik ook geen voorstander van, dat omdat dat snijdt in de mondhoeken, dat is zo stroef.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:18

Vicky_88 schreef:
Dan wordt er gezegd dat het de grootste onzin is... leg dan eens uit waarom je het de grootste onzin vind, misschien heeft TS er nog iets aan

;)

Een Happymouth hadden die klanten. Een heleboel, hihi! En ja, ze kouwen bij allemaal stukjes af. Het is allemaal baggerkwaliteit.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:20

Ik denk dat het ook ligt aan het paard zelf. Ik heb ook heeel veel geprobeert. En uiteindelijk uitgekomen op een rubberen ongebroken trens van een tientje geen last van haar mondhoeken o.i.d. loopt mooi nageeflijk. En zodra ik er iets van metaal in 'hang' is het kop omhoog. En ja ze is gecontroleerd door DA en tandarts.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:20

Daar heb je toch gewoon de warme kraan voor?

edit: Ik heb ook een gekauwde happy hangen, maar die pony kauwde ook heel erg. Ik heb voor mijn fjord meerdere bitten gehad maar hij doet het toch echt het best op zijn rubbere ongebroken bitje. Hij heeft ook een dubbel gebroken maar pak die eigen vrijwel nooit. Hij neemt die ook minder snel aan als ik hem in wil doen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:22

Chaos schreef:
Vicky_88 schreef:
Dan wordt er gezegd dat het de grootste onzin is... leg dan eens uit waarom je het de grootste onzin vind, misschien heeft TS er nog iets aan

;)

Een Happymouth hadden die klanten. Een heleboel, hihi! En ja, ze kouwen bij allemaal stukjes af. Het is allemaal baggerkwaliteit.

;) ;)

Goed dan. ik heb mn best gedaan... :7
Ik zweer erbij, alleen maar fijne paarden aan overgehouden ;)

TS, als je een happymouth wil ervaren geef je maar een gil, dan neem ik m van de week wel mee :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:23

TS heeft die van jou ook toevallig dat ze gaat lopen 'gooien' met een enkel/dubbel gebroken bit? Gewoon een nieuwsgierigheidsvraag ik hoor het namelijk wel vaker bij paarden die voor de kar hebben gelopen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:24

De vraag wordt welliswaar niet aan mij gesteld, maar ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met gooien? Het slaan met het hoofd ofzo?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:25

Dat wil ik ook weten. Hier op stal wordt veel gemend en gereden, met dezelfde paarden. Ik kan mij er niets bij voorstellen bij dat gooien.

dide schreef:
TS heeft die van jou ook toevallig dat ze gaat lopen 'gooien' met een enkel/dubbel gebroken bit? Gewoon een nieuwsgierigheidsvraag ik hoor het namelijk wel vaker bij paarden die voor de kar hebben gelopen.

laida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 00:26

dide schreef:

Wat bedoel je met gooien?
wat hij wel eens wil doen(voornamelijk in de stap ) is zijn zijn hoofd omhoog steken en dan een paar keer van links naar rechts gooien

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:04

Die van mij ging ja/ nee knikken en haar mond open doen. Tong er gewoon overheen proberen te gooien of er hard op proberen te kouwen. EN dit deed ze ook als ze stil staat (zelfs vooral als ze stil staat). Vermoedelijk gewoon te veel prikkels.
En voordat iemand begint over mijn eigen rijkunsten ik rij geen grand prix niveau. Maar ik rij al heel wat jaren en heb heeel veel lessen gehad en verschillende mensen die mij begeleiden dus ik ga er vanuit (samen met instructie mensen) dat het niet aan mij hand ligt. Ze doet het bij anderen namelijk net zo goed.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:33

Misschien is een robart bit een oplossing. De beide kanten kunnen onafhankelijk van elkaar inwerken.

laida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:44

Hoe werkt zo'n robart bitje?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:33

laida schreef:
Hoe werkt zo'n robart bitje?

Heeft net als de myler dat je het bit rond kunt draaien. Het midden kan 360 graden ronddraaien. Het ligt hierdoor stiller in de mond. Je teugelhulp werkt alleen in aan de kant dat je hem geeft en het bit kantelt niet in de mond.

Het bit is, zeker om te proberen, een stuk goedkoper dan een myler. Kost iets van 30 euro.