Koeling systeem voor de benen van de paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Koeling systeem voor de benen van de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:42

Icepacks zijn een stuk beter om mee te koelen dan met water.
Wordt kouder en koelt dieper (water koelt eigenlijk alleen de huid + het weefsel wat aan de oppervlakte ligt).

Ik gebruik ook een coolpack om mee te koelen. Hij mag 20 minuten om maximaal. Lekker makkelijk, kan ik ondertussen wat anders doen.

Vind dat systeem met slangen er wel heel ingenieus uitzien!
Misschien kun je de tuinslang met de kop naar beneden in bandageren om het been en dan aanzetten? Als je paard het niet eng vindt

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:49

Toen ik mijn pony zijn been een tijd lang elke dag 2/3 keer moest afspuiten heb ik ook besloten om icepacks te nemen. Deze vond ik persoonlijk ideaal. Vooral omdat het midden in de winter was, en het mij dan niet erg fijn voor mijn pony lijkt om buiten in de kou met natte benen te moeten staan. Door de icepacks kon hij gewoon op stal blijven staan en had je zelf ook geen last van bevroren handen oid.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:28

De Icepacks werden mij geadviseerd door de dierenarts, dus het zal zeker zo goed werken als koelen met water. Ik het trouwens voor een paar euro een heel klein koelboxje gekocht bij de Marskramer waar precies 8 Icepacks en een paar extra koelelementen passen. Zo kan ik ze eenvoudig mee naar stal nemen en blijven ze uren bevroren in de koelbox.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:32

Het eerste systeem hebben we hier gewoon eens zelfgemaakt. Lekker simpel. We hadden er gaatjes in geprikt, in het rondje dat om het been bevestigd wordt, dat koelde perfect!

Of gewoon een coolpack. Dat doe ik meestal. Is het makkelijkst en kost het minst en werkt het beste.

Of zo'n speciale peeskap/bandage halen waaraan je de slang kunt bevestigen.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:37

Het systeem op de eerste foto lijkt mij wel handig (en vrij simpel). En dat stromende water er overheen blijft ook goed koelen.
Die ijspacks in beschermers is leuk maar wordt heel snel warm. Je blijft aan sjouwen door ze in diepvries te leggen en weer om te doen etc.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:39

GWR schreef:
Het systeem op de eerste foto lijkt mij wel handig (en vrij simpel). En dat stromende water er overheen blijft ook goed koelen.
Die ijspacks in beschermers is leuk maar wordt heel snel warm. Je blijft aan sjouwen door ze in diepvries te leggen en weer om te doen etc.

Nee hoor, de meesten blijven zeker 30 minuten koel (maw constant goed koelend). Je hebt ze zelfs die 4 uur lang constant koelend blijven.
Ik mag hem maar 20 minuten om laten dus voor mij is 30 minuten "vermogen" al meer dan zat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:25

Nee hoor, mijn coolpack blijft 45min. koud/koelend, het hangt er maar net vanaf welke je hebt..

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:18

Ik weet niet welk merk oid het is, vriendin van me had ze nodig en moest ze idd ook 20 minuten gebruiken, maar als je ze dan afdeed waren ze echt al warm, het been zelf was dan ook wel heel erg warm maargoed.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:41

Mijn coolpacks zijn na 20 minuten wel echt nog koud, maar het been begint dan inderdaad weer lauw te worden. Dat is normaal (reactie van het lichaam op kou is eerst vascoconstrictie, samenknijpen van de vaten, waardoor het been afkoeld. En na een kwartier vascodilatie, het openen van de vaten om het been weer warm te laten worden).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:47

Icepacks zouden niet zo goed werken als water, heb ik meerdere keren gehoord van de da...

Een hele simpele oplossing wat ik al jaren doe: Een beschermer (soms moet je creatief zijn) omdoen op de plek waar het probleem zit, dan kun je aan de bovenkant de slang erin steken en de beschermer wat strakker aantrekken. Dan heb je hetzelfde effect.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:48

GWR, dan was het been wel gloeiend heet of de ice pack was van oekiewoekie-kwaliteit.
Een goede ice pack is minstens 30-60 minuten bevroren.

Misschien handig om wat links te plaatsen voor TS, waar ze te koop zijn?

Tulandro: daar zijn de meningen van DA-en over verdeeld. Altijd lastig om daar dan een goede manier te vinden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:49

Tulandro schreef:
Icepacks zouden niet zo goed werken als water, heb ik meerdere keren gehoord van de da...

Wat raar, mijn eigen DA verkoos icepacks boven water. En de pezenspecialst van Toor meldde mij ook dat ik beter met icepacks kon koelen dan met water.

Ik citeer (van zijn brief aangaande mijn paard): "Na bewegen been minimaal 15 min. koelen bij voorkeur met cool-pack. Indien met afspuiten gekoeld wordt oppassen voor mok en rotstraal, been droogmaken na het afspuiten."

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:50

Pytje schreef:
Die zakken moeten inderdaad in de diepvries, met een half uur zijn ze wel aardig ontdooid en koelen ze niet meer (genoeg).

Voor mijn paard gebruikte ik spullen van Equi-N-Ice, werkte prima. Bleef 4 uur (langzaam) koelen.

Langer koelen dan 20 minuten tot maximaal een half uur wordt volgens mij afgeraden met van die
ijszakken, dat heeft dan ook geen toegevoegde waarde meer hoor.

Edit ik zie dat de vorige post dit ook al meldt ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:56

Tulandro schreef:

Een hele simpele oplossing wat ik al jaren doe: Een beschermer (soms moet je creatief zijn) omdoen op de plek waar het probleem zit, dan kun je aan de bovenkant de slang erin steken en de beschermer wat strakker aantrekken. Dan heb je hetzelfde effect.

Stromend water is inderdaad eigenlijk beter omdat dit ook de doorbloeding extra bevorderd zeker als je het water langs het been laat stromen. Je kunt het ook op verschillende manieren op het been richten, meer sproeien, zachtjes laten stromen, etc.
Heb zelf ook een grote koellaars (ooit via de paardendrogist aangeschaft) die gebruikte ik als het rot weer was en ik dus niet buiten kon koelen met de slang. Of als het paard niet kon lopen bij bepaalde problemen is het handig om zo'n gekoelde laars (zo uit de koelkast) in stal om zijn been te kunnen doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:57

Focussed schreef:
Tulandro schreef:

Wat raar, mijn eigen DA verkoos icepacks boven water. En de pezenspecialst van Toor meldde mij ook dat ik beter met icepacks kon koelen dan met water.

Ik citeer (van zijn brief aangaande mijn paard): "Na bewegen been minimaal 15 min. koelen bij voorkeur met cool-pack. Indien met afspuiten gekoeld wordt oppassen voor mok en rotstraal, been droogmaken na het afspuiten."

Dit is niet zo zeer omdat ijs beter is, maar dat je dan minder snel last van mok en rotstraal krijgt omdat het been niet nat hoeft te worden. Maar dat ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoe gevoelig je paard voor mok en rotstraal is, bij de mijne heb ik er nooit last van gehad dat ik 20 min per (probleem) been afspoot en hij had een super goed herstel van zijn peesprobleem.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:04

Nee het is niet zo dat hij een icepack verkiest boven afspuiten omdat het mok en rotstraal veroorzaakt. Hij heeft mij uitgelegd dat koelen met ijs beter is voor de doorbloeding dan water. Water koelt oppervlakking, omdat het altijd een temp. heeft van rond de 10 graden, meestal zelfs 15 en in de zomer wel eens 18. Dit koelt een stuk minder goed dan me 0 graden koelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:11

Ah vandaar, het water op onze stal wordt uit een sloot gefilterd en is meestal behooorlijk koel zeker als het langere tijd stroomt, geen leidingwater dus. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen..
Bedankt voor je uitleg. Inderdaad is juist het feit dat het koeler is goed voor de doorbloeding maar ook de hoeveelheid zuurstof die over is om aan herstel te werken. Als weefsel koeler is heeft het minder zuurstof nodig en kan de zuurstof dus beter benut worden voor herstel van probleem.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:47

Binnenkort komt HH met 'Cool Legs', dat is een soort beenbeschermer met een aantal vakken waar je die icepacks in kunt doen op de plek waar nodig. Gaat per paar, en zorgen er ook voor dat het been niet te koud wordt.
Zullen niet al te prijzig zijn en ideaal om zo de benen van je paard te koelen, kun je gewoon om doen en erafhalen als het been lang genoeg gekoeld is.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:59

BopjeBo schreef:
Binnenkort komt HH met 'Cool Legs', dat is een soort beenbeschermer met een aantal vakken waar je die icepacks in kunt doen op de plek waar nodig. Gaat per paar, en zorgen er ook voor dat het been niet te koud wordt.
Zullen niet al te prijzig zijn en ideaal om zo de benen van je paard te koelen, kun je gewoon om doen en erafhalen als het been lang genoeg gekoeld is.

Dit bestaat al jaren bij andere merken :)

Wij hebben vorig jaar problemen gehad met bevangenheid, benen moesten 2x daags gekoeld worden (ik geloof 20 minuten per keer). Da adviseerde koelpacks om boven genoemde redenen. Constante koeling en dat was beter dan met water ivm geen constante koeling, want je kan niet het hele been koelen en zodra het water op been komt (zeker in zomer) verhoogd de temperatuur van het water.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:27

@ fargo, ik gebruikte ook geen coolpacks, maar wat anders via de dierenarts

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 10:43

Die HH Coollegs, is dat dan om je paard mee te werken of enkel na het werk?
Heb me gisteren een pot coolgel aangekocht :) dat smeren we er ook op.
En het systeem met een beschermer en de darm erin gebruik ik ook.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:46

Ik gebruik altijd de arnica gel van biofarm voor het been met de peesblessure.
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... el/110708/

Na het afspuiten en nadat hij al weer even op stal staat smeer ik dat er op. Heel erg goede ondersteuning helpt tegen zwellingen e.a. Ik zweer erbij als ondersteuning.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:50

Wij kregen van de dierenarts Dolobene gel, extreem koelend, moesten we dan ook met handschoentjes aan trekken.
Volgens mij mochten we dat niet in combi doen met koelpacks, dus eerst koelen met koelpacks en daarna die gel erop.
(Voor meer info over dolobene moet je even de zoekfunctie gebruiken, zijn meer topics over).

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 11:00

Lizz schreef:
Wij kregen van de dierenarts Dolobene gel, extreem koelend, moesten we dan ook met handschoentjes aan trekken.
Volgens mij mochten we dat niet in combi doen met koelpacks, dus eerst koelen met koelpacks en daarna die gel erop.
(Voor meer info over dolobene moet je even de zoekfunctie gebruiken, zijn meer topics over).

Dat is ook een optie, mits je een vriezertje op stal hebt :')
Maar hier in het algemeen gebruiken jullie coolpacks.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:13

Die dolobene zit in een soort spuitbus, hoef je niet koel te houden. Ligt dus ook gewoon in de kast op stal.
Wij hebben in de zomer wel een vriezer bij stal (koelkast voor campinggasten, in de winter is deze niet aangesloten). Maar je kan ze ook gewoon thuis in vriezer leggen en dan mee naar stal nemen in een koelbox (met eventueel koelelementen).