peeskappen nou wel of niet goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:23

Ik gebruik ze bij springen en bij dressuur sinds we zijgangen zijn gaan oefenen.
(Hij valt nog wel eens over zijn eigen voeten (nou ja, dan tikt ie aan, bij zijgangen, moet ie nog leren :o :D .)

In het bos etc. heb ik ze niet aan, aangezien we daar gewoon rechtdoor rijden.

Dus doe ze aan indien nodig.

_San87_

Re: peeskappen nou wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:27

Ik moet een stuk over de weg voor ik bij de baan ben en omdat paardlief nogal onvoorspelbaar is (pas onder het zadel) doe ik voor de zekerheid peesbeschermers om.

Ik heb trouwens nog nooit gemerkt dat het ontzettend heet wordt onder de beschermers... Niet zoals bij bandages of zo.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:28

het is bewezen dat het niet goed is. door de peesbescherming kan het been de warmte niet kwijt waardoor de pees oververhit raakt en een peesblessure het gevolg kan zijn. wel zou ik idd bij een paard die zichzelf makkelijk beschadigd bescherming omdoen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:29

keat schreef:
het is bewezen dat het niet goed is. door de peesbescherming kan het been de warmte niet kwijt waardoor de pees oververhit raakt en een peesblessure het gevolg kan zijn. wel zou ik idd bij een paard die zichzelf makkelijk beschadigd bescherming omdoen.

Ik weet dat het bewezen is, heb dat onderzoek gevolgd. Maar ik merk bij mijn paard geen dusdanig verschil, dat ik de peesbeschermers in dit stadium af laat :)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:53

nee, maar dat merk je ook niet. sommige paarden zullen er nooit iets aan over houden. en andere hebben ineens een peesblessure.

het paard van een vriendin van me heeft een peesblessure die ook niet meer over gaat. ze pakte het paard altijd van top tot teen in met bandages. dat is waarschijnlijk ook de reden geweest. verder heeft het dier nooit iets geks gedaan ofzo.

ik zeg niet dat je ze niet moet gebruiken hoor want ik heb ze zelf ook gebruikt. alleen zodra de situatie het toelaat om zou ik ze aflaten. verder lekker lang de benen koelen na het rijden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:54

Ik bedoel, dat ik qua warmte niks aan de benen merk :) Ze zijn iets warmer, maar dat is logisch. Maar niet dusdanig heet zoals ze onder bandages wel zijn.

Het maakt ook niet uit verder, de situatie zoals hij nu is laat het imo niet toe zonder beschermers te rijden :)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:22

maar je hebt dus ook van die peesbeschermers met bond er in dat is dus nog warmer zou je zeggen

PaulineRosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:53

hadas schreef:
Ik gebruik ze ook niet. Maar dan zijn er weer mensen die zeggen: Als er wat gebeurt.. en je hebt ze niet om..
Het is beter voorkomen dan genezen! Je zit niet op een peesblesseure te wachten.. en dan denk ik zit ook wat in.

Als je de benen na het rijden goed koelt (zomers onder de douche ;) ) 's winters eventueel afsponzen.. is er niets aan de hand!! :)