Door halsdeken haaruitval?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:36

Hier ook haaruitval ja.
Meer dan helft van de manen weg |(
Nooit meer halsdekens op mijn pony :Y)

armanike

Re: Door halsdeken haaruitval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:28

bij mijn pony is niets verdwenen? ik had de amigo medium. Wel is waar je de scheiding hebt ( losse hals deken) van de deken en de hals, is een pluk manen weg geschuurd.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 12:51

Hebben jullie toevallig before en after foto's van het haaruitval? Kan me echt niet voorstellen dat het haar zomaar eruit valt :+

Begin nu echt te twijfelen..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:12

Nee, die heb ik natuurlijk niet. Ik verwacht niet dat het uitvalt.

Ik merk wel dat het verschilt wat voor soort hals. Ik had een jos lansink deken van BR, en die viel zegmaar als een kol. Dus best wel tegen de halslijn aan. Mijn vriend heeft een WB en die is veel losser. Mijn nieuwe rambo is ook veel ruimer (voor ander paard).

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:30

Annemeik schreef:

Ik merk wel dat het verschilt wat voor soort hals. Ik had een jos lansink deken van BR, en die viel zegmaar als een kol. Dus best wel tegen de halslijn aan. Mijn vriend heeft een WB en die is veel losser. Mijn nieuwe rambo is ook veel ruimer (voor ander paard).

Beviel die Jos Lansink van BR? Of was dat die ene waarbij alle manen uitvielen. Want wij hebben nu namelijk ook die van Jos Lansink van BR, plaatje staat op de vorige blz.

Voor die prijs van de deken zou je er iets meer van verwachten dan!

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:41

Ik heb het al gehad met mijn Rambo protector (vliegendeken, en daar zitten dus nog gaatjes in). Eerst merkte ik er niets van, maar na een paar dagen kon ik er hele plukken haar uit halen, incl wortel. Gewoon gestikt dus. Voor mij echt geen halsdeken meer langer dan 2 dagen!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:03

Aan de ene kant ben ik nu wel bang geworden voor de halsdekens, maar aan de andere kant moet het paard natuurlijk wel warm blijven.. Crisis!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 02:29

mijn geschoren haflinger staat gewoon zonder halsdeken, ze krijgen het echt niet zo snel koud hoor, zolang je maar gewoon een goededeken op hebt die het lichaam warm houd.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 06:46

hier op stal ook een meisje met de jos lansink deken met hals...heeft de helft van zijn manen over, overdag stond hij zonder hals, snachts met. die zegt ook; 'nooooooooooit meer!'

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:40

ILoveMyHorse schreef:
Annemeik schreef:

Beviel die Jos Lansink van BR? Of was dat die ene waarbij alle manen uitvielen. Want wij hebben nu namelijk ook die van Jos Lansink van BR, plaatje staat op de vorige blz.

Voor die prijs van de deken zou je er iets meer van verwachten dan!

Mijn deken was een eerder model, misschien hebben ze er ondertussen wat aan gedaan?

Het hangt ook van de bouw van jouw paard af, heeft ze een heel dikke nek, dan is de hals smaller en verstikt het eerder.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:02

mijn fries is ook iedere winter een deel van zn manen weg vanaf zn schoft. meestal vanaf de kerst is het raak. hij heeft bijna geen schoft en brede schouders en een hoge halshouding.

ik heb nu een hoodie (een soort schoftbeschermer die ook zn hoofd bedekt) van een dikke lycra gemaakt en hoop het zo het probleem is opgelost

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:08

Die van mij had 2 jaar geleden ook een halsdeken met vaste hals om, nou, nooit meer! Hij had een hele dikke bos voor een KWPNer en idd door broei was alles er af gegaan. Nu heeft ie in de winter wel een hals om, maar haal ik de hals er smorgens af en snachts weer om, dan gaat het goed. Ook was dat andere deken een vaste hals, heb nu een losse en dat geeft me het idee dat ermeer lucht bij de manen komt en dat dat beter werkt!

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:07

Ik denk dat het ook wel aan het paard en het model van de deken ligt.
Denk dat ie mooi om de hals moet passen, beetje ruim en met gladde stof aan de binnenkant. Ook kan je vragen of ze hem terugslaan zodra hij op stal staat en weer uitklappen :) zodra hij naar buiten gaat...
Dan staat ie er niet 24/7 mee op

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:11

Ja hier ook! vorig jaar met halsdeken nu het onderste stuk van dr manen leken hellemaal weg geschuurd.
groeit nu stukje bij beetje weer aan.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:57

Ik klap op stal de hals terug zo dat hij alleen over hem heen zit buiten dan krijge de manen lugt en drukt het er niet de heletijd op.

Succes!

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:04

hee, ik had het niet gedaan :),
ik heb ook een fries met lange manen,
is ook een stuk vanaf geschuurd door een deken met hals.

:) xx

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:13

Ik heb vorig jaar voor het eerst een deken met hals gekocht.
Wel een afneembare!
Paarden stonden overdags hele dag buiten en overdags deed ik hem op en zodra ze op stal kwam haalde ik hem weer af.
Toen het echt koud werd deed ik hem snacht wel om, maar probeerde de hals er toch wel paar uurtjes per dag af te houden.
Geen problemen gehad met de manen.

Was trouwens wel een wijde hals ;)
Dus kon niet schuren ofzo ..

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:17

Ik heb mijn hals eraf gesloopt want idd, er vielen steeds meer plukken uit. Sommige dekenmerken hebben het ook in het begleiden schrijven van de deken staan.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:31

Ik heb de Rhino Wug en wel iets haaruitval.. Denk niet door het broeien, eerder door het schuren. Maar liever iets minder manen dan kapotte schoft.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:54

Misschien kan het ook wel zijn dat het (als de haaruitval niet súper erg is) zo is dat het lijkt alsof je paard haaruitval heeft, terwijl er normaal ook altijd wel haren uitvallen maar die vallen op de grond. Met hals erop kan dat niet dus blijven ze in die deken zitten, en voilla: Het lijkt alsof je paard haaruitval heeft!

Als je paard heel erg opvallend haaruitval heeft is dit denk ik niet het probleem, maar het lijkt me eigenlijk wel een logische verklaring :+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:12

ik heb een deken met halve hals en de manen worden wel iets dunner maar niet heel veel. Merk wel dat de merrie er meer jeuk door heeft, weet niet of jullie dat ook hebben gemerkt?

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:01

Ik zweer bij een halsdeken :+:

Maar volgens mij ligt het ook wel aan wat voor binnenvoering,
wat voor merk.

Ik heb namelijk een rhino heavy plus geloof ik,
kost wel wat maar dan heb je ook wat :)

Want met alle goedkope dekens die ik gehad heb vestikt het idd wel :j

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:37

Ons paard wordt ook kaler van een halsdeken. Maar dat is een KWPN'ner dus dat geeft niet zo, die manen zijn zo weer bijgegroeid.
Het komt volgens mij echt niet van het broeien, maar van het schuren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:11

mrie schreef:
Ik heb een appaloosa en zijn haar breekt heel snel. Dat schijnt zo te horen bij Appaloosa's. Maar ondanks zijn halsdeken breekt er bij hem niets. Het zal ook wel afhangen van de binnenstof van de hals. Ik heb een Bucas 100 grams hals en die is van lekker zachte fleece van binnen.

En juist door die fleecevoering braken vorig jaar de manen van onze pony af, ik heb er nu een satijnen voering in gemaakt en nu lijkt het beter te gaan.

Afbeelding

sjaaltje bij de action vandaan 89 cent ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:28

Oei, ik krij nu toch een beetje de kriebels bij deze verhalen...

Heb voor mijn meisje een deken met afneembare hals bestelt...Een regendeken, 0 grams. Maar ik wil niet dat de manen kapot gaan...De ellende van haar huidige deken zonder hals, is dat het water via de hals de deken in loop en ze borst en schouder nat heeft....Dat gaat dus schuren....

Ik wilde haar de deken (met hals) alleen op doen bij regen, en 's avonds op stal staat ze zonder deken. Misschien zijn er nog truucjes om ondanks het feit dat ze hem niet vaak op zal hebben, het afschuren van de manen grotendeels voorkomen kan worden...? (invlechten, manenspray...?)