stijgbeugelriemen over het zweetblad of er onder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:16

Ik heb mijn beugelriemen altijd over het zweetblad, zoals het hoort. Ik vind het fijner, heb het idee dat ik veel vrijer zit en mocht de beugel onverhoopt ergens achter blijven haken, trekt het paard niet mijn hele zadel kapot, maar knapt alleen de beugelriem eraf met dank aan de panieksluitingen :)

ilse86

Re: stijgbeugelriemen over het zweetblad of er onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:26

het schijnt dat het ook gevaarlijk is als je ze eronderdoor doet. beugelriem kan niet losschieten als je eraf valt en in de beugel blijft hangen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:27

ilse86 schreef:
het schijnt dat het ook gevaarlijk is als je ze eronderdoor doet. beugelriem kan niet losschieten als je eraf valt en in de beugel blijft hangen.

Hmm bij mij is het wel gelukt *D en heb er ook veiligheidsbeugels aan, bij het springen&cross word het vaak wel afgeraden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:28

ok, ja zou goed kunnen hoor. ik heb ze er gewoon netjes overheen. zie geen reden om ze er onderdoor te doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:29

ik heb ze bij 1 zadel er onder en bij een ander er over, merk eigenlijk weinig verschil.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:33

Ik heb ze ook onder. Toendertijd (aantal jaar geleden) was mn zadel nieuw en heb ze er nooit overheen gehangen. Zweetblad is nog net zo gebleven als dat hij was. Ik vind het ook prettiger rijden.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:43

Bnienke schreef:
Dexx schreef:
Voor het paard maakt het niet uit, echter vertelde mijn zadelmaker dat het bij een nieuw zadel verstandig is om de eerste paar weken de beugelriemen over het zweetblad te doen. Dit omdat het zweetblad zo op de juiste plaats blijft liggen en zo vorm krijgt. Het schijnt dat als je meteen je beugelriemen onder het zweetblad doet,het zweetblad naar voren kan gaan staan.

Sterker nog, het is mij door zadelmakers/verkopers zelfs afgeraden om je stijgbeulriemen uberhaupt onder het zweetblad te dragen. Je zweetblad verschuift namelijk continu een beetje omhoog als je je riemen onder het blad draagt. Daardoor kunnen de stiksels kapot gaan en kan het leer uitscheuren. Jammer van de slijtageplekken op het blad natuurlijk, maar het is toch echt beter om ze over het zweetblad te dragen!

dit is ook wat mijn zadelmaker mij vertelde.
hij verklaarde mij zo ongeveer voor gek toen ik zei dat ik ze onderlangs had.
sindsdien draag ik ze dus braaf over het zweetblad,idd jammer van de slijtage maar als het beter voor eht zadel is doen we dat

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:20

er onder maar dan wel met van die beugelriem hoesjes

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:42

Ik vraag me altijd af wat mensen met hun beugelriemen doen als ze over slijtplekken praten... Als je goede beugelriemen hebt en je zadel goed onderhoud, heb je daar bijna geen last van.

ik heb ze bij alle twee mijn zadels bovenop de zweetbladen, waar ze naar mijn mening horen. beter voor het behoud van je zadel en veiliger, omdat het los gaan systeem van je teugels beter werkt.

opmerkingen als "waarom verkopen ze het dan..." tja, waarom verkopen ze allerlei vreemde bitten, dekjes zonder pasvorm, onnodige onderleggers etc. dat doen ze omdat mensen het willen kopen. zo simpel werkt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:44

Heb je ooit zelf ondervonden dat het losschiet systeem beter werkt over dan onder het zweetblad :) ? Ik wel en het maakt niks uit :n

Slijtage heb je met beugelriemen toch altijd wat meer dan wanneer je ze er onder hebt dan zie je bij mij namelijk niets en met ze erop wel.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:54

Ik heb dure soft beugel riemen en ook die slijten dat maakt niks uit, ik wil voorkomen dat mijn zweetblad naar de klote gaat en draag ze daarom onder.
vind het persoonlijk mooier en de beugelriemen gaan niet irriteren bij mijn benen tijdens het rijden als ze er overliggen doen ze dat wel..

dat systeem werkt ook prima als ze er onderzitten, althans wel bij mijn 5 zadels O:)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:49

Ik kan alleen maar erover. :Y)