Barefoot cheyenne test zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:23

zweet het paard er erg onder?

Sodeletuut

Re: Barefoot cheyenne test zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:26

Mijn paard zweet er niet erg onder.. Nouja niet meer dan bij een ander zadel.. :)
Maar inderdaad, neem GEEN dry-tex beugelriemen! Kraak kraak kraak..

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:28

dank je wel!

leren beugelriemen heb ik nnog

dan ga ik toch liever voor een nieuw drytex zadel met vps, dan voor tweedehands zonder (zelfde budget)
eens?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:33

Ja, zeker eens. Dan kan het zadel nog helemaal vormen naar jou en je paard, en het is gewoon zo veel makkelijker in onderhoud. En tweedehands cheyennes hebben meestal nog geen VPS, en dat hebben de nieuwe zadels wel, is ook weer een voordeel.

Trouwens, normale beugelriemen kunnen tegenvallen hoor, want die bobbel voel je heel erg onder je been. Je kunt beter beugelriemen met de gesp onder nemen, of met een T-sluiting (die heb ik). Maar dat ligt er maar net aan hoe gevoelig je daar voor bent.. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:38

Een Drytex zweet niet meer dan een leren Barefoot WANT er zit gewoon hetzelfde pad tussen. Dus voor je paard zweet het niet meer.
Voor jezelf is het alleen maar lekker warm in de winter en in de zomer heb ik er ook veel mee gereden en nee, voor jezelf ook niet zweterig. Zelfs bij héél warm weer, want er zit natuurlijk ook nog een rijbroek tussen.
Ik heb ook leren riemen en een gewone dressuursingel gekocht bij Divoza, dit scheelt ook weer aanmerkelijk in de prijs.
Ben dr heel tevreden mee en rij recreatief. Soms een korte rit maar ook een rit van 5 uren is goed te doen ermee. (spierpijn heb ik dan tóch wel, ongeacht het zadel :P )

Over de beugelriemen: Ik had eerst de gesp onder maar vond dat maar irritant met die restleertjes te flapperen, heb ze omgedraaid en daar waar de gesp zit zit nu dat leren riemhoesje. Voel ze dus niet zitten die gespen, maar dat is mss persoonlijk.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:41

Ik snap het niet helemaal hoe je ze hebt zitten, maar je moet dat leren riempje er toch juist onder omheen doen zodat die flap niet flapperd?

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:46

ja je moet dus beugels met een riemhoesje hebben! volgens mij zeggen jullie hetzelfde.

Maar van dat niet zweten is natuurlijk theoretisch niet helemaal waar. ook al zit er een gewone pad onder, het kan minder ademen dan met leer!
maar dat is dus niet julllie ervaring.

Nog een vraagje, is het veel stugger en schuift het daardoor eerder naar voren?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:39

Oh ik had het niet helemaal begrepen, haha. :=

Mijn zadel schuift totaal niet, ik denk dat dat eerder van de vorm van je paard afhangt dan van het materiaal.. Hij wordt uiteindelijk net zo soepel als een lederen cheyenne, het duurt alleen even wat langer.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:11

je kunt er niet zomaar een singel aan hangen hoor. Je moet echt een elastische singel kopen bij een boomloos zadel! Hoeft alleen niet van BF merk te zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:14

Uhm wie heeft je dat verteld..? Dat heb ik nog nooit gehoord..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:16

Ik ook niet, volgens mij klopt dat singelverhaal ook niet..
Een goede singel vind ik wel belangrijk, maar een "speciale" voor boomloos hoeft echt niet.

Overigens vind ik drytex wel "minder" maar dat komt ook gewoon omdat het niet leeft zoals leer, en ik nou eenmaal gek op leer ben :+
Maar de kwaliteit van de binnenkant is hetzelfde.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:40

iuchelen01 schreef:
ja je moet dus beugels met een riemhoesje hebben! volgens mij zeggen jullie hetzelfde.

Maar van dat niet zweten is natuurlijk theoretisch niet helemaal waar. ook al zit er een gewone pad onder, het kan minder ademen dan met leer!
maar dat is dus niet julllie ervaring.

Nog een vraagje, is het veel stugger en schuift het daardoor eerder naar voren?

Ik heb dus een dry-tex en ik moet zeggen, ze zweet er net zoveel onder als onder mijn vorige leren zadel (met boom). Ik vind het helemaal niet verstikkend werken. Dan zou Wintec en Knight rider ook moet stikken, das ook geen leer.

Over die singel, ik gebruik een FRA singel, die is elastisch, en ik singel altijd strak aan, gewoon dat doe ik met alle singels. Moet er mijn vingers nog tussen kunnen stoppen dan vind ik het goed.

Mijn zadel lag als een huis op mijn mega ronde bolle fjord zonder schoft. Dat schoof never nooit, hoe raar ze ook mocht doen. Behalve met opstijgen kwam het opzij, dat deed ik dus dmv krukje.

Ik heb het zadel behouden bij de verkoop van die merrie, ik wil het op mijn hengst gaan gebruiken (wordt ruin in het voorjaar) als hij oud genoeg is.

Ben er weg van. En mijn vorige fjord wordt nu gereden met een Stella, dat ligt ook als een huis!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:21

Sodeletuut schreef:
Uhm wie heeft je dat verteld..? Dat heb ik nog nooit gehoord..

De leverancier van mijn barefoot heeft me dat verteld... Dat je onder een boomlooszadel een elastische singel moet gebruiken. Dus daar ben ik vanuit gegaan.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:31

siskeh schreef:
Ik ook niet, volgens mij klopt dat singelverhaal ook niet..
Een goede singel vind ik wel belangrijk, maar een "speciale" voor boomloos hoeft echt niet.

Overigens vind ik drytex wel "minder" maar dat komt ook gewoon omdat het niet leeft zoals leer, en ik nou eenmaal gek op leer ben :+
Maar de kwaliteit van de binnenkant is hetzelfde.

Maar nog even ter verdediging, ik heb het niet over een speciale singel, alleen over een elastische... En dat zit tegenwoordig in een heleboel singels. Dus zo speciaal en bijzonder is het niet. Maar bij het inwinnen van info voordat ik mijn barefoot kocht heb ik dit verschillende keren gehoord. Ook van MZM Geestig, waar ik mijn barefoot besteld heb.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:45

Hmm apart dat je dat gehoord hebt toch.
Bij het nazoeken op internet vind ik alleen de site van boomloosrijden die daar iets over zegt.
Daar zegt ze dat elastische singels wel vaak goed bevallen, maar neopreensingels het ook 'goed' doen, en die van mij is in ieder geval niet elastisch..
Dus ik neem eigelijk aan dat het niet "nodig" is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:41

Ach , het is niet echt NODIG maar het is wel aan te raden , in de praktijk blijkt bvb. een FRA singel vaak het beste te werken bij schuif-gevoelige paardjes , terwijl een Barefoot- of andere singel met slechts deels elastiek wat minder goed scoort , en neopreen of andere singels nog wat minder.

Maar in veel gevallen doet een neopreen het ook goed hoor , het is alleen wat "veiliger" om elastiek aan te bevelen omdat dat toch een aanzienlijke grotere slagingskans heeft :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:03

@pmarena:klopt wat je zegt :j
wel "stom" dat de barefootsingel minder zijn dan de FRA singels..
Maar de FRA singel is niet zomaar een elastische singel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:04

Ik heb de FRA ook gehad, maar ik kon niet eens opstappen toen die er om zat.. :+ Met de barefoot singel schuift het zadel nouwelijks.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:26

Tja , het blijft iets persoonlijks , wat bij de 1 totaal niet werkt , werkt bij de ander perfect en andersom :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:27

Dat is waar. :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:29

;)
pmarena schreef:
Ach , het is niet echt NODIG maar het is wel aan te raden , in de praktijk blijkt bvb. een FRA singel vaak het beste te werken bij schuif-gevoelige paardjes , terwijl een Barefoot- of andere singel met slechts deels elastiek wat minder goed scoort , en neopreen of andere singels nog wat minder.

Maar in veel gevallen doet een neopreen het ook goed hoor , het is alleen wat "veiliger" om elastiek aan te bevelen omdat dat toch een aanzienlijke grotere slagingskans heeft :)

gelukkig...ik wordt nog niet seniel