bit(je) voor van achterover te vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Re: bit(je) voor van achterover te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:46

ik zou het niet in de mond van mn paard hangen....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:14

Sanity schreef:
Allemaal hartstikke tof van mensen die zó goed kunnen rijden dat ze in principe geen teugels nodig hebben. Maar waarom zou je er dan zo'n hekwerk inhangen? :roll:
Als je toch maar met een tikje van je pink een correctie kunt doorgeven heb je toch überhaupt geen bit nodig?

omdat je wel een paard met losse teugel kan rijden, maar als je paard bv effe niet luisterd of iets niet snapt, is het wel fijn om het toch duidelijk te kunnen maken.
als je in dit geval met een trensje rijdt, met losse teugel, en je rijdt een oefening, paard zet bv een stapje verkeerd, of te ver opzij oid, en je moet dat stukje corrigeren met je teugel, als je er dan een trensje in hangen hebt moet je de teugels volledig op maat nemen om zo in te kunnen komen, met als gevolg dat er tussen de "fout" en de "correctie" teveel tijd zit,
met een dergelijk bit kun je op het moment van de fout een tikje geven tegen die teugel, paard voelt dat direct, en corrigeert zichzelf.
waardoor dat het beeld netjes stabiel blijft, en het paard wel ervan leert.

Sanity

Re: bit(je) voor van achterover te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:48

De verfijning zit toch in de hulpen die je zelf hebt aangeleerd, niet in het materiaal? Als een paard op een 'tikje van de pink' reageert, doet het dat ook heus wel met een gewoon bit. In mijn ogen heb je die verfijning juist níét goed onder de knie als je zo'n bit gebruikt. Ik zie echt niet waarom je helemaal je teugels op maat moet nemen met een gewoon bit, als je zo ver bent dat je met hele verfijnde hulpen kunt rijden.