Waarom doet een paard zijn hoofd omlaag bij bit in doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:07

Ayasha schreef:
Maar ook Pret doet haar hoofd omlaag als ik het halster/hoofdstel wil aan doen. Maar die doet dat al voor het bit er in gaat en ook met halster doet ze dat. Welke verklaring heb je daar voor JoviBan?

Het ging om paarden (iig die van ts) die het hoofd helemaal laten zakken nadat ze het bit in hebben gekregen. Bit in de mond -> hoofd naar beneden.
Dus niet, zoals bij jou, voordat het bit er in zit en je 'm in wilt doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:14

Maar wat is dan de verklaring bij een halster? Dat is wat Ayasha vraagt, Joviban....
Edit: En wat de mijne doet... Want voor mij hoeft hij z'n hoofd echt niet naar beneden te doen... Sterker nog, heb 'm liever hoog, ben 1.85m... Dus heb geen last van het hoofd omhoog doen...

Anoniem

Re: Waarom doet een paard zijn hoofd omlaag bij bit in doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:18

Janine1990, het lijkt me niet dat ik hier nu individuele en persoonlijke gedragingen van paarden ga zitten verklaren waarom ze iets wel of niet doen bij hun mens.
Mijn reactie was deze, doe ermee wat je wilt. ;)
JoviBan schreef:
Wanneer een paard z'n hoofd naar beneden doet, is het hoofd verticaal. Daardoor is de druk die het bit uitoefent op de tong en de lagen, een heel stuk minder.
Iets om zeker even bij stil te staan!

Janine1990

Re: Waarom doet een paard zijn hoofd omlaag bij bit in doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:22

Nou zo individueel zal het wel niet zijn hoor... Bovendien is datgene dat TS beschrijft dan naar mijn idee ook een individuele gedraging van een paard.
Ik ben alleen benieuwd naar jouw visie als bitloos ruiter.

Naar mijn idee is het bit in en hoofd omlaag ontspanning.
En ook wanneer het halster in gaat zie ik het als ontspanning dat het hoofd vervolgens lekker zakt.

Jij ziet het hoofd omlaag bij een bit als dat een bit vervelend is. Maar hoe zit dat dan bij een halster???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:14

JoviBan schreef:
Janine1990, het lijkt me niet dat ik hier nu individuele en persoonlijke gedragingen van paarden ga zitten verklaren waarom ze iets wel of niet doen bij hun mens.
Mijn reactie was deze, doe ermee wat je wilt. ;)
JoviBan schreef:
Wanneer een paard z'n hoofd naar beneden doet, is het hoofd verticaal. Daardoor is de druk die het bit uitoefent op de tong en de lagen, een heel stuk minder.
Iets om zeker even bij stil te staan!

Wat ontwijkt het paard dan bij het halster? Gezien ze exact dezelfde gedraging doet met halster vermoed ik dat het bitter weinig met het bit te maken heeft en dat jouw stelling dus niet klopt JoviBan.
En individueel vind ik het niet. Vrijwel elk paard dat ik in handen heb gekregen deed dit op eentje na. Die begon daar na een maand of wat ook mee ondanks dat ik er nooit bewust mee bezig ben geweest hem dat aan te leren.

RvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:19

JoviBan bedankt voor het antwoord :P
Weer iets wijzer geworden :+

@janine1990: Ik vind het juist super fijn dat ze het doen :D
Als Joice haar hoofd hoog zou blijven houden, zou ik op een krukje moeten gaan staan