Paard gebroken hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:42

Asyaa schreef:
Anoniem schreef:

http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... id=228&sg={37EB66AE-35CD-4C71-A6E8-07AF8B635EF7}

Geen hele knevel maar komt in de buurt.

Das een ongebroken halve kneveltrens :) Ligt al stabieler in de mond dan een normale ongebroken trens.

Dat schrijf ik ook. Maar deze zal net zo stil liggen als een Bustrens of een D trens

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:44

Asyaa schreef:
Gebruik je toch een pelham of een pessoa, maar zonder de riempjes zo te bevestigen dat er hefboomwerking optreed. Beetje creatief zijn :)

Hoe wil je bij die beide bitten de riempjes bevestigen zodat er geen hefboomwerking ontstaat? Die blijf je houden.

Anoniem schreef:
http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... id=228&sg={37EB66AE-35CD-4C71-A6E8-07AF8B635EF7}

Geen hele knevel maar komt in de buurt.

Daar was ik van op de hoogte, ik zoek (eigenlijk zocht) specifiek een hele kneveltrens of D-trens ongebroken van RVS.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:46

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 11:52

Zo t duurde even maar hier is een foto:

Afbeelding

Tot nu toe allemaal bedankt voor de info,
ik heb er zeker wat aan!

Ik moet nu gaan werken...

Lara_Silver

Re: Paard gebroken hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:53

Ik denk dat het eerder vernoemde leerbitje echt een oplossing zou kunnen bieden. Dan blijft haar hoofd mooi vrij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:58

even tussendoor: de deuk zit toch vlak onder haar oog? waarom kan er dan geen neusriem over de neus, of is deze ook getoucheerd?
ik zou inderdaad opteren voor een zacht bitje (dubbelgebroken trensje oid) met een westernhoofdstelletje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:01

magda_90 schreef:
Een meroth bit geen vriendelijk bit wanneer je paard 'geen' kin heeft waarop het bit blijft rusten. Want bij een ondiepe kingroeve moet je het riempje behoorlijk aanleggen waardoor de tong bekneld kan raken. Daarnaast vraagt een leren bit een intensieve verzorging en kunnen ze op lange termijn onhygiënisch worden.

Je hoeft hem niet onder de kin vast te leggen ;) . Met een meroth bit wordt een leren bitje bedoelt, het is maar een merknaam. Ik rij zelf al jaren met deze bitjes en heb er altijd een westernhoofdstel of bosalriem/flashcheek aan zitten. Het riempje onder de kin is er dan alleen om te voorkomen dat je hem door de mond trekt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:06

Duhelo schreef:
even tussendoor: de deuk zit toch vlak onder haar oog? waarom kan er dan geen neusriem over de neus, of is deze ook getoucheerd?
ik zou inderdaad opteren voor een zacht bitje (dubbelgebroken trensje oid) met een westernhoofdstelletje..

Mij lijkt dat bij botbreuken pijn niet gecentreerd is maar uitstraalt en dan bv ook druk rond de voormalige breuk zelf onaangenaam aanvoelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:06

Ik zou gewoon niet te veel vast houden aan mijn eigen idealen ten koste van het paard en een bit zoeken wat bij het paard past, het ene doet het goed op leer, de andere heeft liever dubbelgebroken en nog een andere graag kunststof... Dat moet je uitzoeken. Maar laat jouw idealen aub niet het welzijn van je paard in de weg staan.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:36

@ Duhelo: het klopt dat de deuk net onder haar oog zit,
maar volgens de osteopaat is haar gehele neus blijvend extra gevoelig voor druk (zoals Lara_Silver ook zegt)

@ Ayasha: ik hou me ook niet vast aan mijn eigen idealen, daarom vraag ik hier ook naar info over bitten.
Dit doe ik voor het welzijn van mijn paard want bij een ander paard zou ik geen bit (meer) gebruiken.
Ze heeft al maanden niets om haar hoofd gehad, ik wilde het enkel een keer proberen met het drukverdelende schuim onder het halster,
om te zien hou ze erop zou reageren.
Omdat ik het gevoel heb dat dit niet goed voor haar is, stap ik van mijn ideaal af en ga ik op zoek naar een bit, tegen mijn zin in.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:41

Juliette86 schreef:
magda_90 schreef:
Een meroth bit geen vriendelijk bit wanneer je paard 'geen' kin heeft waarop het bit blijft rusten. Want bij een ondiepe kingroeve moet je het riempje behoorlijk aanleggen waardoor de tong bekneld kan raken. Daarnaast vraagt een leren bit een intensieve verzorging en kunnen ze op lange termijn onhygiënisch worden.

Je hoeft hem niet onder de kin vast te leggen ;) . Met een meroth bit wordt een leren bitje bedoelt, het is maar een merknaam. Ik rij zelf al jaren met deze bitjes en heb er altijd een westernhoofdstel of bosalriem/flashcheek aan zitten. Het riempje onder de kin is er dan alleen om te voorkomen dat je hem door de mond trekt.

Je gebruikt hem dus met bakstukken? Wanneer je hem zonder bakstukken (hoofdstel) wilt gebruiken dan moet je paard dus wel een kin hebben waar het bitje op blijft liggen. Dat heb ik altijd begrepen van dit bitje.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:14

Ik heb ook een tijdje gereden met alleen het leren bitje. Het is prima te doen wanneer je de teugels altijd vast hebt. Mijn pony kreeg na een tijdje het bit uit als ik bijv aan het uitstappen was of ik ernaast liep etc.

http://94.100.119.245/364350001-3644000 ... _cEMe.jpeg

Hier zie je er een foto van, niet heel duidelijk.

Waneer je paard een goeie kin hebt is het wel te doen, anders niet. Dan moet je hem zo aansnoeren om het goed vast te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:32

magda_90 schreef:
Je gebruikt hem dus met bakstukken? Wanneer je hem zonder bakstukken (hoofdstel) wilt gebruiken dan moet je paard dus wel een kin hebben waar het bitje op blijft liggen. Dat heb ik altijd begrepen van dit bitje.

Ja ik gebruik hem met bakstukken en kopstuk. Rij voornamelijk buiten en ga echt niet het risico lopen dat mijn pony hem er onderweg uit gewerkt krijgt. Alleen een flinke kin is niet genoeg. Ze krijgen hem er toch wel uit gefriemeld als ze willen.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 11:38

Ik denk dat ik voor het leerbit ga....
(wel gewoon met bakstukken)

Weet iemand het verschil tussen het Meroth-bit en die van Emiel Voest??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:41

B_r_e_n schreef:
Weet iemand het verschil tussen het Meroth-bit en die van Emiel Voest??
Het prijskaartje ;) . Ik heb altijd de meroth gehad en nu sinds kort een Voest. Meroth is met de nieuwe prijs van €60,- erg prijzig geworden. Nadeel is dat de Voest maar in 3 maten verkrijgbaar is.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:42

en een rubberen bit???
is ook heel zacht

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 11:53

Ik dacht al dat alleen de prijs het verschil zou zijn...
ik denk dat ik een "s" moet (arabiertje)

Van rubber wordt weer gezegd dat het kan gaan branden in de mond bij te weinig vocht, dus daar begin ik liever niet aan...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:13

rubber kan inderdaad schuren, is meestal ook zo gigantisch dik.
ik zou gewoon beginnen met een dun dubbelgebroken bitje met rond tussenstukje, meeste paarden lopen daar heel netjes op.
Waarom direct beginnen met dure en ingewikkelde bitten, als je mss voor een tientje klaar bent.
waarom een dun bitje? als je met weinig contact rijdt is dat heus niet scherp, paard heeft minder last van een dun bitje dan een dik zwaar geval, en als je moet inkomen met je teugels heb je direct de aandacht vast :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:33

B_r_e_n schreef:
Ik dacht al dat alleen de prijs het verschil zou zijn...
ik denk dat ik een "s" moet (arabiertje)

Ik heb een M en die zit tussen de 12 en 13 cm.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:47

Ik heb nog een maatje M te koop. Heb hem bij mijn paard 2x (een kwartiertje) in gehad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:56

rubber (zwart) geeft idd brandplekken bij een niet schuimend paard.
Kunststof (meestal wit) weer niet

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:03

En een dubbelgebroken Happy Mouth bitje?

Rij er sindskort ook mee, en merk dat het paard veel lekkerder loopt..

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:11