Schuiven van boomlooszadels...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Schuiven van boomlooszadels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:54

bij mijn rondgeribde kleine korte bolle fjord bleef ie ook niet liggen. na enkele drafpassen bivakeerde ik al op de nek. los singelen, vast singelen, andere pommel, andere pad, niks hielp..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:29

Pommel heb ik btw ook nagekeken met zo'n modelletje, past ook goed... Misschien idd een te wendbaar lenig paard/Arabier :D ?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 06:38

Ik heb een zeer rondgeribte, breed geschouderde en korte haflinger zonder schoft met boommaat 40/42.

Ik rij met een semi boomlooszadel, een TrekkerPor Endurance, en die schuift absoluut niet.
Dit is zelf het enige zadel waarbij ik als het moet van de grond kan opstappen, dan verplaatst hij zich wellicht een cm, ben dan ook geen lichtgewicht ;)
Maar stap eigenlijk altijd met krukje op en tijdens het rijden ligt dit zadel echt super stabiel, en ik gebruik er zelfs een bontje onder.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 06:51

Toen ik voor het eerst met boomloos kennis maakte, had ik ook veel last van schuiven. Naar mate ik beter ging rijden**) en gewend raakte aan de vrijheid die je in een boomloos zadel krijgt (ten opzichte van de meeste boomzadels), werd het schuiven minder. Je moet ook even je draai vinden in een boomloos zadel. In de meeste boomloze zadels ben je meer aangewezen op een onafhankelijke zit.

**) Die verbeteringen kwamen best snel onder goede begeleiding.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 06:57

Aanvulling: ik wil niet beweren dat het schuiven altijd bij iedere ruiter, elk paard en elk boomlooszadel alleen aan de ruiter zou liggen, hoor. ;)

Er zijn zoveel modellen BL zadels en zovele paarden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:15

Sonja schreef:
Ja da's waar, en eerlijk is eerlijk, er zijn er een paar die ook best lekker zitten (hoewel de meeste je in stoelzit zetten), maar ook daar zie ik te vaak gevoelige plekken ter hoogte van de stijgbeugelophanging. Ook bij paarden die niet scheef zijn en ruiters die netjes in balans zitten, terwijl er goede pads gebruikt worden en de ruiter niet te zwaar zijn (ik zou zelf vanwege mijn gewicht al niet voor boomloos kiezen, boven de 65 kilo moet je dat imo niet willen).

Herken je dat? Of niet?
Ik heb nog geen verband gezien met schuivende zadels oid hoor, maar het is wel een regelmatig terugkerend probleem dat ik bij lesklantjes tegenkom.

rij zelf op een nut , ben ook geen 65 kg .. gewoon zorgen voor goede onderlegger
de pown .. het is dat we weten dat het een mannetje is :D anders zouje zomaar kunnen denken
dat de merrie op 7 maanden loopt :o maw hij is momenteel veel te dik

geen last van de stoelzit , erger nog moet opletten dat ik mijn benen niet te ver naar achter leg

echt absoluut geen probleem met schuiven
ook niet met opstappen , en ik kan echt niet meer vlot opstappen :o
stap op met trap maar dan nog .. :=

ook niet met draaiende bokken etc (heeft laatst nog iemand op mijn pown geprobeerd
de ruiter lag er wel af maar zadel lag nog op goede plek :Y) )

wacht moet wel eerlijk zijn ... paar maand terug , nadat de ponny 3 maanden had stilgestaan
(niet werd gereden of getraind etc) schoof zadel iets naar rechts
maar dat lag aan het feit dat de pony niet helemaal recht meer was in de bespiering

met een boomzadel voelen de meeste ruiters dat minder
ik voel met een boom western zadel bijna net zo veel als met boomloos

met opzadellen moet ik wel opletten
soms doet de pony even zadel scheef leggen voor het aansingellen

maar dat flikt die met alle zadels
tevens zijn niet alle modellen voor hem geschikt

de meeste krijgt hij van zijn rug af naar de zijkant geschoven (zonder ruiter)
hele bewegelijke kruizing met snufje arab die heeeel goed bewust is wat die allemaal
met zijn lijf kan (iets te veel naar mijn zin :o )
met het huidige zadel is hij het duidelijk eens .. deze laat hij liggen :D

ik gebruik overigens de busse vinyl gel singel

voor overbouwde paarden hebben we speciale extra inlages
omdat je anders als ruiter alsnog verkeerd zit en de druk dus op verkeerde plek komt
ook met een boomloos

kan me voorstellen , op een gladde vacht , glad dekje en gladde singel
dat het schuiven gaat ..zeker als paard of ruiter (extreem) scheef is of ongelijke druk geeft

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:16

Miss_Malfoy schreef:
@Ireen_ Maar paste het zadel dan nu wel goed? Ik bedoel had de arabier een andere pommel nodig?

Nee de pommel was goed, het zadel was alleen wat aan de lange kant.
Qua rug (model) lijkt ze zelfs best wel op mijn haf. Verschil is alleen dat de arabier heel explosief/lenig kan bewegen (wegspringen, ze doet het niet vaak maar je moet wel kunnen blijven zitten ;) ) en mijn hafje kon dat fysiek gezien helemaal niet.

Edit; daar noem je ook wat Nickyu, mijn arabier heeft ook een hele zachte/gladde vacht.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:25

Ik ben heel tevreden over mijn cheyenne drytex. Heb er een fra singel bij.

De eerste tijd heeft het wel een beetje geschoven, echt puur van de nieuwigheid. En ondanks veel zonder zadel rijden had ik bestwel moeite met mijn onafhankelijke zit. Nu een half jaar verder (heb niet bepaald intensief gereden) kan ik prima zitten op mijn zadel en schuift het absoluut niet :) ... Is mooi gevormd naar mijn pony!
Geen stoelzitproblemen, val alleen wat sneller naar voren met lichtrijden maar dat gaat ook steeds beter met les.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:31

dat explosief en lenig kunnen bewegen daar heeft de mijne dus ook "last"van ..

moet dus ook niet een schaapje onder ons zadel leggen
dat is vragen om vliegles :o

toch de meeste bolle wezens zijn wat stiller in de rug
wat minder bewegelijk , en dan zijn de problemen ook stukken minder

hier een voorbeeld over hoe bewegelijk mijn pown onder een boomloos ! zadel doorschuift
schoof net zo ver andere kant op ,vanaf de zijkant gezien leek zadel recht te blijven liggen
en als die stil ging staan bleek zadel nog steeds perfect op zijn plek te liggen

en dat was dus met een antischuif dek :o .. zadel was nog nieuw (stijf) en ook iets te lang
Afbeelding

hier kan je zien dat die recht ligt (lijn staart volgen)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FXREHEH7.jpg

op pablo (andalusier) rond geribt maar met hoge schoft reden we met een cheyenne
die heeft altijd als huis gelegen op m
wel is het inderdaad dat ingereden zadels veeeel fijner liggen en rijden dan
de nieuwe , je hebt echt een uurtje of 30 nodig voor alles lekker soepel is
(zonder een vodje te worden )

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:47

Ik heb een BF Cherokee op mijn ronde Fjordje met te verwaarlozen schoft en mijn zadel schuift absoluut niet. (O.K. als ik opstap en volledig aan de beugel zou hangen, schuift het iets maar niet noemenswaardig) Ik singel ook niet strak aan (en singel ook niet meer na, dus als ik terug kom van een ritje zit de singel echt los en nog blijft het zadel liggen als een huis)

Bij de shet van ons dochtertje, schuift de drytex kids wel naar voren (vooral als hij een aanval op het gras doet tijdens het rijden ;) ), maar we hebben nog geen zadel kunnen vinden dat dit niet doet bij hem (relatief smal in de schouders maar erg rondgeribt zonder schoft, dus bijna onmogelijk!) dus er zit een staartriem aan. Dit heeft niet mijn voorkeur, maar liever dat, dan dat ons dochtertje de handstand doet met haar handen midden in de brandnetels (en JA, dat is echt gebeurd)
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 26-10-10 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:54

Ik heb een BF Cheyenne en die schuift totaal niet. Met opstijgen de laatste tijd wel, doordat ze wat ronder is op het moment. Ik stijg nu dus op via een verhoging. Als ik eenmaal zit ligt het als een huis. Ze wil best weleen opzij springen of plotseling stoppen maar het zadel blijft perfect liggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:05

... moet je voorstellen .. hoe zwaar een boom tegen de ruggegraat
aan duwt bij opstijgen ... slechts even een gedachte gang
zeker met ingedachte dat veel ruiters niet met een opstap willen opstappen
want dan denken anderen misschien dat ze stijf zijn oid..

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:13

Ik heb een barok rondgeribt, met lange schoft PRE en rij hem boomloos zonder problemen! Heb er een Startrekk Espaniola opliggen met daaronder een speciaal dekje tegen het schuiven, werkt perfect! Tevens is het een heethoofd die allerlei onmogelijke, lenige stunts uithaalt en mn zadel -en ik- blijven goed zitten :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:23

Ik heb ontdekt dat het aan je zit ligt.
Mijn boomloosje schoof eigenlijk nooit. Maar sinds ik een enkelblessure had schuift het soms wat naar links.
Dat komt omdat waarschijnlijk mijn rechtervoet iets ontzie.

Of het goed blijft liggen bij gekke stunts weet ik niet.. mijn poown heeft nog niet gek gedaan ohz.

Ik heb de barefoot stella.

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:37

ik heb een BF cheyenne
en heb een zeer ronde fjord
deze blijft bij mij wel super liggen tijdens het rijden alleen met opstappen minder dan schuift het een beetje maar niet zo dat die gelijk aan de zijkant van me paard hangt ofzo
ik stap nu met krukje op ook beter voor haar rug

ik ben zeer tevreden met me boomlooze zadel

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:46

ik denk dat dit er ook aan licht welke pad je er onder gebruikt.ik had een barefoot pad met anti-slip er onder nooit problemen gehad.niet op mijn volbloed en niet op mijn tinker en ik trek de singel net zo aan als bij mijn boomzadel.

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:49

ik heb er gewone dekjes onder geen BF dekjes ofzo en ook geen probleem

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:57

Ik heb een Barefoot Cheyenne en van schuiven echt geen last.
Opstijgen doe ik altijd terwijl iemand anders aan de andere kant even tegen hangt.
Als je al moeite hebt met je eigen balans te houden, dan kan het zadel idd wel gaan schuiven, maar daarvoor is het ook een boomloos zadel ;)
Deze zadels zijn perfect om jezelf keihard tegen te komen als het om balans en ontspanning gaat.
Ik vind ze daarom ideaal :j

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:40

Ik dacht dus altijd dat ik weinig balans had en helemaal niet stevig zat. Niets blijkt echter minder waar....Ik zit super op mijn BF en wordt zelden uit balans gebracht door mijn merrie. Blijkbaar heb ik dan toch een redelijk onafhankelijke zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:05

Daiwa schreef:
ik heb er gewone dekjes onder geen BF dekjes ofzo en ook geen probleem

Hoe garandeer je dan dat de ruggegraat vrij ligt :?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:17

@Sonja, ik ben het wel enigzins met je gewichtslimiet eens maar ook weer niet.
Rijkunst zegt meer dan alleen gewicht.

Ik heb ook Barefoot gehad, verschillende modellen met en zonder VPS, hierover ben ik niet te spreken.
Drukpunten en schuiven bij onverwahte bwegingen.
Tijdens het rijden had ik er niet echt last van wellicht dat mijn zit goed in balans is ;)

Ik weeg ook geen 65 kilo maar 80 kilo, en wilde gewoon een passend zadel voor mijn poown, maar helaas is er in een boomzadel voor hem in combi met een 18 inch zitting geen mogelijkheid, zijn draagvlak is slechts 38 cm en daardoor vallen alle boomzadels af........zelfs custom.

Dat is de reden dat ik toch gekozen heb voor de Trekker, deze heeft speciaal korte kussens, 38 cm, en is semi boomloos wat simpelweg in houd dat hij verstevigd is van binnen, dus minder flexibel als de doorsnee boomloos als Barefoot of Randolls.

Boomloos is imo een goede keus als er kwa boomzadel niets past of te duur word.
Of het nu wel 100% is, tja hij loopt super en word geregeld gecontroleerd door een osteo en alles is in orde.

Ik hoef door de dikte van de kussens, die ik dus in de dikste uitvoering heb omdat ik mezelf iets zwaarder vind, besteld en er blijft voldoende over tijdens het rijden.
Ook de ruggegraad is altijd super vrij, ook met ritten van 3 uur en meer, met springen en noem maar op.
Ik hoef dus geen speciale dekejs te gebruiken, heb er overigens wel nog een extra schaap onder met ruggegraatvrijheid voor extrademping.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:08

Kun je bij de trekker kussens in verschillende diktes bestellen? Of zitten die erbij? en kun je zelf kijken wat beste zit??

Ik zit enorm te twijgfelen tussen barefoot of trekker. Heb besloten voorlopig boomloos te rijden. Mijn pony is ingevallen achter de schouders door druk van een verkeerd liggend boom zadel. Kunnen de kussens van de trekker niet dezelfde druk geven??

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:35

Ik heb sinds een maandje nu ook een boomloos zadel ( cheyenne ) en hij zit heerlijk. Aan het begin schoof hij, maar na een kwartiertje begreep ik dat al: ik leunde met mijn binnenbeen meer op de beugel dan het buitenbeen en de beugels waren ongelijk. Nu zit het als een huis.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:41

en naar voren schuiven tijdens het rijden?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:49

Ik denk dat ook de singel meespeelt. Als ik mijn fjord reed met een gewone neopreen singel dan schoof het zadel bij onverwachtse bewegingen ook, met zo'n thorowgood singel (ook neopreen maar dan met die gaatjes zegmaar erin) nergens last meer van. Ik ben geen lichtgewicht en kon zelfs opstappen zonder schuiven (met krukje, vanaf de grond schuift het uiteraard wel iets)
Als het zadel continu schuift onder het rijden ligt het mi aan de ruiter en de rijkunsten, en niet aan de ronde rug van het paard. Mijn fjord is echt letterlijk tonnetje rond, en ik heb er geen last van.
Rijd nu niet boomloos meer, maar dit is mijn ervaring.
Sommige mensen vinden het op hem met die singel nog schuiven, tja dan ligt het toch echt aan hun, want het zadel blijft prima liggen als je gewoon in het midden blijft zitten.