Bandages,peesbeschermers of gewoon niks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Bandages,peesbeschermers of gewoon niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:02

ja, ik rij wel altijd in een droge bak. in de zomer buiten en als het kouder/winderiger wordt rij ik binnen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:05

Een jong paard wordt zich uiteindelijk echt wel bewust van zijn benen, met of zonder beenbescherming. Ben dan ook benieuwd waar je dat op baseert dat een paard zich beter bewust zou worden van zijn eigen benen zonder beenbescherming en dat bedoel ik absoluut niet aanvallend, ben gewoon benieuwd naar jouw kijk erop. Zelf ben ik gewoon echt van het "liever voorkomen, dan genezen", zeker na wat mijn vorige paard overkomen is.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:08

@appieee: ik ook! we hebben er nu ook 1 kreupel op stal door het rijden zonder bescherming.. dus sjah..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:49

Ik kan me jouw voorzichtigheid voorstellen, echter geef je ook aan dat het peesletsel geen bekende oorzaak heeft, dus weet je ook niet of jouw maatregelen die je nu neemt wel helpen.
Ik ken paarden zat die zich verstapt hebben en daardoor een peesblessure opgelopen hebben, met of zonder beschermers maakt dan niet uit, daar beschermt een peesbeschermer nl niet tegen.

Bij specifieke trainingen als zijgangen, springen, of op een erg onregelmatige bodem ben ik zeker niet tegen beenbeschermers. Maar weet wel waartegen je beschermer beschermt als je ernaar grijpt.

Ik zie soms paarden ingepakt voorbij komen, waarbij ik denk, hoe zou zo'n paard erbij lopen op wedstrijd, waar de beenbescherming niet is toegestaan?
En bereid je het paard dan nog voor op beschermingsloos lopen? Of is het dan gewoon een kwestie van eraf laten en maar duimen datie zich dan niet aantikt?

Als je echt stevige pezen wilt, kun je dat ook nog (deels) trainen, door veel te stappen op harde bodem, en dan bij voorkeur juist met blote benen.

@ ilse86: hoe weet je zeker dat het zonder bescherming is gekomen? Mag ik je onderbouwing daaronder weten?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:04

Dat klopt, het heeft geen bekende oorzaak. Wel ben ik bij mijn vorige paard niet consequent geweest in beenbescherming, af en toe reed ik met alleen voor, in het begin liet ik het ook nog wel eens af mocht het erg warm zijn. Af en toe vraag ik mezelf nog wel eens af of de blessure niet gekomen is juist omdat ik daar niet consequent in geweest ben en dat vind ik een vervelende gedachte.
Mede daarom wil ik er nu wel consequent in zijn en dus 1 keuze maken en me daaraan houden.

Op wedstrijd gaat de bescherming dan ook gewoon om bij het losrijden en vlak voor de proef gaat het eraf.

Wat betreft het stappen op het harde, dat ben ik absoluut met je eens en ik heb in de eerste periode dat we regelmatig naar de kliniek geweest zijn voor de blessure dan natuurlijk ook niets anders naar mijn hoofd geslingerd gehad dan dat ik op het harde moet stappen. Dat doe ik dus met mijn huidige paard ook regelmatig, het liefste na het rijden zo'n tien minuutjes, dus wel met bescherming, maar ik ga ook rustig een half uurtje aan de hand stappen zonder bescherming door het park. :j

Bandages zou je me dan weer nooit mee zien, hoogstens een keer met witte voor een speciale gelegenheid of een andere kleur voor een fotoshoot, maar ook liever niet. Dat vind ik ondingen en bovendien bieden die helemaal geen bescherming tegen bijv. aantikken, waar ik dus juist zo bang voor ben. Echt niets voor mij die dingen. :n

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:28

Ik denk persoonlijk met dressuur gewoon zonder rijden.
Tenzij je paard zn benen aantikt.
Ik gebruik t alleen met springen .
Want heb nare ervaring met buitenritten.
Zand dat tussen de beschermers kwam waardoor er veel wondjes ontstonden.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:50

Ik gebruik niks. :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:58

Het mooiste is niks. Als je paard zich nooit aantikt zou ik zeker niks omdoen.

Ben zelf ook nog een beetje aan het vogelen wat ik het beste vind. Niks is voor mij geen optie, peesbeschermers knellen voor mijn gevoel een beetje :o Bandages vind ik onhandig en het wordt warm, 3 in 1 hoor je erg wisselende berichten over (warmte)....

dus als je paard het zonder goed doet... :P

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:42

_0123456789 schreef:
ik rij altijd met peesbeschermers :)
Alleen voor, achter niet.

Ik ook! :j

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:52

peesjes zijn super slecht als je der altijd mee rijd dan beschadig je je paard zijn benen echt heel erg.
wel gemerkt bij een meisje op onze stal..

Anonaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:55

eigenlijk is niks het beste, bandages zijn nog het allerminst en voegen geen extras toe of bescherming.
Het maakt de pezen alleen maar stuk.
Peesbeschermers beschermen alleen van buitenaf, dus als je paard soms de pezen aantikt oid, kan dit
handig zijn :)

fokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:56

Vroeger gebruikte ik altijd werkbandages, maar er is een onderzoek geweest dat je hierdoor de benen van een paard zwakker mee maakt, dus train ik heel af en toe met bandages. Wanneer ik weet dat ik een heel zware training ga doen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:12

Ik gebruik voor mijn Haflinger alleen voor peesbeschermers, gewone met klittenband van HH of BR. Ik ben wel voor het gebruik van peesbeschermers, vooral vanwege het feit dat ze zichzelf wel eens kunnen verwonden met aantikken, of als je veel buiten rijdt bijv. met takken e.d. Met springen zou ik sowieso goede peesbeschermers om doen, maar die dan ook de voorkant van het been beschermen, want daarmee raken ze vaak de balk als ie valt. Zéker met longeren vind ik het belangrijk, het paard tikt dan toch vaak wat sneller aan, of als ie even uit z'n plaat gaat kun je ook maar beter goede bescherming om hebben...

Wat betreft het flexibele stukje in voorbeen peesbeschermers om knieproblemen te voorkomen, ik geloof niet dat een goed passende, niet te strak zittende en soepele peesbeschermer voor beschadigingen kan zorgen. Een goed passende beenbeschermer komt niet lager dan het spoortje en uiteraard niet tot de knie. Ik geloof niet bepaald in die high-tech dingen, tenzij je nou regelmatig 1.30m parcoursen springt ofzo, dan snap ik het wel. Maar ik moet zeggen dat ik de nieuwe peesbeschermers wel mooier vind. Helaas is het elastiek vaak heel stug van die nieuwe peesbeschermers, waardoor ze bij de stevige benen van mijn Haf met flinke sokken gewoon te strak zitten, vaak kunnen ze dan maar net aan dicht of ik moet ze zo strak trekken dat je alles afknelt. Ik heb een paar mooie Eurostar peesbeschermers liggen, maar omdat ik het toch te strak vind zitten gebruik ik ze niet meer. De peesbeschermers van HH vind ik meestal super, zijn lekker flexibel, ruim en goed rekbaar elastiek. Die zitten top bij mijn Haf ! :d

Bandages vind ik 3x niks. Ik heb met mijn MBO Paardenhouderij opleiding geleerd hoe je exact moet bandageren, het lijkt zo simpel maar je kan zo veel fout doen... Bandages die te hoog of te laag zitten of te strak zijn aangelegd kunnen behoorlijke beschadigingen in het been opleveren, en sowieso de enorme warmte die het geeft op de pezen is funest. Ik denk dat gewone peesbeschermers wel wat meer ventileren, en daar kan het been de warmte nog kwijt via de voorkant die open is. Bandages kunnen ook gevaarlijk zijn, als ze los raken en het paard raakt er bijv. in verstrikt. Ik ging vroeger op kamp bij een manege waar ze sommige paarden ook bandageerden, terwijl ze ook echt door de bagger en alles reden. Vaak verkeerd aangelegd, en al was het niet daardoor, dan wel door de bagger dat ze vaak los gingen. Zowat bij elke les of rit gebeurde het wel. Stom en hartstikke gevaarlijk ! Ik snap niet dat zo'n manege dat dan zelf niet inziet en dan gewoon goede peesbeschermers oid koopt.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:25

ik vraag me altijd af hoe slecht bandages nou wel niet zijn ( goed aangelegd + onderlappen ) daar reed ik die van mij altijd mee. ook met peesjes, en had ook 3 in 1 ( maar die vond ik niet fijn). peesjes hebben als voordeel dat de voorkant open is, maar zij/achterkant zijn ook helemaal dicht.

maar hoe snel, en hoeveel schade kan goed aangelegde bandages nu wel niet geven? voel me zwaar in de minderheid dat ik wel met bandages op die van mij reed. want als het zooo mega slecht zou zijn, kijk dan eens naar nederlands duurst verkochte paard....
Afbeelding
Afbeelding
behalve in de proef, heeft die ook altijd bandages om..... dan zal het toch wel enige bescherming geven ( aan gezien sommige hier zeggen dat dat dus niet zo is...... )

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:37

Ik ben eigenlijk nogal wars van beenbescherming, behalve uiteraard bij het springen of crossen.

Maar onze 3 jarige rijden we voor de zekerheid met peesbeschermers. Toch heeft ze zichzelf nog aangetikt vorige week net boven de kroonrand een dikke snee. Vanaf nu krijgt ze niet alleen peesbeschermers maar ook springschoenen om voorlopig.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:38

Rondom in de bandages/peesbeschermers met springschoenen staan mijn paarden tijdens het rijden altijd.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:32

@ marije_jiplover: omdat ze met haar achterbeen tijdens t rijden haar voorbeen aan tikte.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:42

Springschoenen zijn imo zeker zo nuttig, omdat als een paard zich dan eens mistrapt, het toch vaak op de ballen van de voet is. Het soort verwondingen die bovendien ook moeilijker proper te houden zijn. Enige bezwaar dat ik daar dan weer tegen heb: vind maar eens iets dat goed blijft zitten en niet schuurt tijdens een wandeling in het bos. Er kruipt modder tussen en voor je het weet zit je met verwondingen met mogelijk mok of einschuss tot gevolg. Het nadeel lijkt me ook daar weer groter dan het voordeel - voor een 'bos'ruiter toch. In een netjes aangelegde piste zullen ze zeker hun nut kunnen bewijzen. Als iemand me btw een naam kan geven van merken die bovenstaand probleem niet hebben in modderige omstandigheden: please let me know. Ik ben geïnteresseerd. ;)

Denk dat bandages qua bescherming hetzelfde niveau halen dan een 3in1-beschermer: ze zullen wel degelijk beschermen tegen een zekere impact - vooral tegen vleeswondes, mits ze aangelegd worden met een goed dempende onderlaag (heb dus m'n bedenkingen bij de fleececombo's die verkocht worden: als je daaraan voelt als ze aangelegd zijn, denk ik niet dat er van veel demping sprake is). De warmte die ze bijhouden is dan weer een ander paar mouwen. In uitbreiding op de discussie: waarom is iedereen ervan overtuigd dat alleen peesbeschermers genoeg bescherming bieden tegen een serieuze klap, maar lopen we wel allemaal naar de winkel voor stalbandages en zachte transportbeschermers om onze paarden te vervoeren? Waarom zweren we op dat vlak dan niet allemaal bij de Kavalkade-achtige alternatieven die wanhopig proberen de markt te overtuigen? (zie afbeelding)

Afbeelding

Over lederen peesbeschermers hebben we het nog niet gehad: heb nog een heel mooi setje liggen thuis (van Action, niet BR zoals op de foto: die had ik wel vroeger voor een eigenaarspaard op stal), maar elke keer ik ze omdeed, kon ik me niet van de indruk ontdoen dat deze wel heel erg zwaar zijn en de lederen riempjes ook deftig veel druk zetten op een kleine oppervlakte. Om het geweten van de ruiter te sussen, steken sommige merken (zoals Action) er dan een kleine pad tussen die de druk wat zou moeten verdelen en recht op de voorste pezen duwt. Als je het ding goed bestudeert, moet je ook daar weer concluderen dat het alleen maar een optische functie heeft. Bovendien geldt ook voor de lederen beschermers weer: als ze iets te groot zijn: slecht voor de knie.

Afbeelding

Denk dat peesbeschermers in het algemeen wellicht wel goed kunnen doen in 'gevaarlijke' omstandigheden of voor paarden die zich aantikken, op voorwaarde dat ze vb. om te beginnen al op maat zouden gemaakt worden:paardenbenen zijn zoooo verschillend en vaak hebben de fabrikanten met moeite twee maten! Je moet al geluk hebben als je beschermer dan netjes past voor jouw paard. Verder hebben slechts weinig peesbeschermers alle troeven in huis: niet te zwaar en toch stevig genoeg, niet veel warmte bijhouden, zacht stukje aan de knie, verschillende maten beschikbaar, goed gevestigingssysteem zonder grote drukpunten en ga zo maar door! Kan me ook niet van de indruk ontdoen dat standaard peesbeschermers de laatste jaren alleen nog zwaarder en lomper gemaakt worden dan vroeger. Of is dit maar een gedacht?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:33

xxmarinthe schreef:
peesjes zijn super slecht als je der altijd mee rijd dan beschadig je je paard zijn benen echt heel erg.
wel gemerkt bij een meisje op onze stal..

Waar baseer je deze uitspraak op?

Bovenstaande peesbeschermers heb ik, die van BR. :j
Ben er superblij mee, alleen maak ik me af en toe inderdaad zorgen over de riempjes en of die niet schadelijk zijn.
Deze gebruik ik daarom ook alleen met springwedstrijd of incidenteel een keer.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:09

mijn pony staat meestal met peesbeschermers/kogelbeschermers/springschoenen/bandages. hij is erg lomp en trapt vaak met zijn achter hoef zijn voor ijzers eraf. ook tikt hij erg. als ik nieuwe peesjes heb is die na één keer even gebruiken gelijk onderde krassen!

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:08

ik rij altijd zonder peesbeschermers, omdat ze naar mijn idee niet veel nut hebben, of juist alleen meer schade aanrichten. De pezen worden erg warm onder peesbeschermers, wat nooit goed kan zijn. Je kunt de pezen en peesbeschermers met een stukje touw vergelijken met een buisje eromheen; het buisje helpt nogsteeds niks als je aan het touw trekt..het beschermt het touw hooguit tegen klappen van buitenaf. Zo ook bij peesbeschermers dus...

kijk maar eens op www.paardnatuurlijk.nl, daar staat het erg duidelijk uitgelegd.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:12

ik rij altijd zonder.
imo hebben ze (zeker in mijn geval) geen nut, en kan alleen maar schade aanbrengen.
verder ben ik geen fanatieke springer/crosser dus daarom is het zeker in mijn geval nutteloos.
mijn paard tikt zichzelf ook niet aan o.i.d.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:32

ilse86 schreef:
@ marije_jiplover: omdat ze met haar achterbeen tijdens t rijden haar voorbeen aan tikte.

En daar zouden werkbandages dan wel tegen helpen?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:12

Beter dan niks, aangezien t paard niet tegen peesbeschermers kan.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 00:15

ik denk bandages sowieso niet,
want die beschermen amper, en de benen worden heet omdat het niet ademt.
en peesbeschermers zouden wel kunnen denk ik, maar alleen als je paard ook werkelijk kas heeft op beschadigingen zoals met springen
of als hij zijn eigen benen aantikt.
(dit is mijn mening, dus ik heb het niet opgezocht ofzoiets.)