Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JoviBan schreef:Paardrijden doe je niet met de teugels. Paardrijden doe je met je zit (en houding, focus, energie).
Door aan de voorkant van het paard (hoofd of mond) te gaan zitten inwerken, bereik je geen rechtgerichtheid, geen ontspanning, geen correct lichaamsgebruik. Sterker nog, je belemmert dat alles dan alleen maar.
Wanneer het met bit allemaal goed lijkt te gaan, en zonder bit niet, dan weet je dus dat je iets fundamenteels fout doet of nalaat.
Bitloos kan daarom een enorme eyeopener zijn.
Bij KarinvdM zit dat alles dus blijkbaar wel goed.
xJikke schreef:Waarom zou je je paard pijn doen in zijn mond al het ook pijnloos en natuurlijk kan?
Attitude schreef:Ik heb een van mijn paarden bitloos ingereden omdat hij duidelijk aan het wisselen was.
Na het wisselen en trekken van de wolfstandjes ben ik verder gegaan met bit.
Ik moet zeggen dat ik het veel fijner rijden vindt met bit.
Ook mijn Z2 paard gereden met het bitloze hoofdstel, maar ook dit vond ik niet prettig.
Ik moest behoorlijk grof inwerken om hetzelfde effect mbt het bit te verkrijgen.
Wat mij betreft is de aanleuning niet hetzelfde als met bit.
Dani_ schreef:Attitude schreef:Ik heb een van mijn paarden bitloos ingereden omdat hij duidelijk aan het wisselen was.
Na het wisselen en trekken van de wolfstandjes ben ik verder gegaan met bit.
Ik moet zeggen dat ik het veel fijner rijden vindt met bit.
Ook mijn Z2 paard gereden met het bitloze hoofdstel, maar ook dit vond ik niet prettig.
Ik moest behoorlijk grof inwerken om hetzelfde effect mbt het bit te verkrijgen.
Wat mij betreft is de aanleuning niet hetzelfde als met bit.
Als je met constante aanleuning rijdt is het voor het paard ook lastig om een ophouding goed te voelen. Druk is druk namelijk. En het paard kan met de neus niet goed het onderscheid maken tussen weinig druk of veel druk. Mijns inziens is het (o.a.) daarom geen goed idee om met constante aanleuning te rijden.
Air schreef:Toch scheer je nu alle bitloze hoofdstellen over 1 kam terwijl je er maar 1 uitgeprobeerd hebt.....
Dat is alsof je zegt dat een bit voor jou paard niet werkt terwijl je bijv. alleen een enkelgebroken bit hebt geprobeerd.
Met het juiste bitloze hoofdstel voel je echt geen verschil.
HBZ schreef:Zelf probeer ik nu ook het kingekruist bitlooshoofdstel, alleen ik vind ook dat ik behoorlijk veel moet doen om een goede aanleuning te krijgen (vergelijkbaar met het bit)
Ik rij absoluut niet met teveel hand eerder met te weinig, alleen hou er wel van om wat druk in de hand te voelen (doordat het paard wat druk aanneemt op het bit).
Wat is dan het beste hoofdstel (bitloos) om te gebruiken, jullie ervaring ( het moet wel een hoofdstel zijn)