Wel/niet bitloos rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijdt jij wel/niet bitloos?

Poll eindigt op

Ja, altijd
35 (32%)
Nee, nooit
18 (16%)
Beide, ongeveer 50/50
20 (18%)
Zo nu en dan bitloos
25 (23%)
Zo nu en dan met bit
10 (9%)

Totaal aantal stemmen: 108

daffie1986

Re: Wel/niet bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:48

Zomers afentoe zonder bit maar in de winter echt altijd met.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:39

Altijd met bit.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:48

Ik heb het na de jurybijscholing voor bitloos rijden geprobeerd en met mijn beide paarden gaat het prima. Ik zou op zich best een bitloos hoofdstel willen aanschaffen, maar omdat het maar tot L2 op wedstrijden is toegestaan en ook nog alleen in aparte rubrieken, die er maar weinig zijn, is dat voor mij weinig zinvol.
Als het helemaal vrijgegeven zou worden zou ik zeker een bitloos hoofdstel aanschaffen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:04

Ik heb een van mijn paarden bitloos ingereden omdat hij duidelijk aan het wisselen was.
Na het wisselen en trekken van de wolfstandjes ben ik verder gegaan met bit.
Ik moet zeggen dat ik het veel fijner rijden vindt met bit.
Ook mijn Z2 paard gereden met het bitloze hoofdstel, maar ook dit vond ik niet prettig.
Ik moest behoorlijk grof inwerken om hetzelfde effect mbt het bit te verkrijgen.
Wat mij betreft is de aanleuning niet hetzelfde als met bit.

Ik heb een kingekruist hoofdstel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:10

Ik had kaakgekruist en ik had eigenlijk geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:08

Paardrijden doe je niet met de teugels. Paardrijden doe je met je zit (en houding, focus, energie).
Door aan de voorkant van het paard (hoofd of mond) te gaan zitten inwerken, bereik je geen rechtgerichtheid, geen ontspanning, geen correct lichaamsgebruik. Sterker nog, je belemmert dat alles dan alleen maar.

Wanneer het met bit allemaal goed lijkt te gaan, en zonder bit niet, dan weet je dus dat je iets fundamenteels fout doet of nalaat.
Bitloos kan daarom een enorme eyeopener zijn.

Bij KarinvdM zit dat alles dus blijkbaar wel goed. ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:13

Mijn eigen appaloosa rij ik bitloos vanaf dat ik dr zadelmak heb gemaakt afgelopen voorjaar en longeer dr ook met dit hoofdstel (sidepull) en werk ook met haar met dit hoofdstel aan de lange lijnen.
Paarden van anderen die ik rij die rij ik gewoon met bit.

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:53

Ik doe het 50/50.
Probeer het meest bitloos te rijden. Ik vind het geweldig om bitloos te rijden.

Waarom zou je je paard pijn doen in zijn mond al het ook pijnloos en natuurlijk kan? :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:10

JoviBan schreef:
Paardrijden doe je niet met de teugels. Paardrijden doe je met je zit (en houding, focus, energie).
Door aan de voorkant van het paard (hoofd of mond) te gaan zitten inwerken, bereik je geen rechtgerichtheid, geen ontspanning, geen correct lichaamsgebruik. Sterker nog, je belemmert dat alles dan alleen maar.

Wanneer het met bit allemaal goed lijkt te gaan, en zonder bit niet, dan weet je dus dat je iets fundamenteels fout doet of nalaat.
Bitloos kan daarom een enorme eyeopener zijn.

Bij KarinvdM zit dat alles dus blijkbaar wel goed. ;)

Haha, laten nageven op een ophouding met bit of bitloos ( en met bitloos is die druk dus op de neus ipv op de lagen) is wel degelijk anders en heeft wel degelijk een andere inwerking.
Prima, dat jij die mening hebt, maar bitloos is voor mij geen eyeopener.

fokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:11

Voor sommige paarden bied het een uitkomst om zonder bit te rijden maar of het echt beter is ga ik geen uitspraak over doen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:12

xJikke schreef:
Waarom zou je je paard pijn doen in zijn mond al het ook pijnloos en natuurlijk kan? :D

Waarom zou je een paard pijn doen in zijn mond, en niet op het neusbeen bijvoorbeeld als jij dezelfde inwerking hebt met je hand.

Jij denkt dus blijkbaar ( dat is iig wat ik uit je post opmaak) dat je je paard pijn doet als je met bit rijdt, dat doe je dus ook bitloos.
Weet je hoe gevoelig het neusbeen is van het paard?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:36

Mensen laten we het een beetje aardig houden naar elkaar.

Ik ben zelf van mening dat dit een groot verschil is per paard.
Niet alle paarden lopen op het zelfde bit fijn, zo moet je het denk ik ook zien bij bitloos.

Ik geloof inderdaad niet dat een bitlooshoofdstel vriendelijker is dan een bit. Wat ik wel geloof is dat dit verschil uit maakt per paard.

Het ene paard loopt nu eenmaal beter op een bit dan het andere.

Ik had voorheen ook nog nooit bitloos gereden, totdat ik nu een paard rij die als 2 jarige haar mondhoek heeft uitgescheurd gehad. Dit is gehecht en genezen. Maar nu 2 jaar later kan ik moeilijk een bit vinden waarop ze goed loopt, zonder dat haar mondhoek weer kapot gaat, of dat ze protest toont. Dus heb ik na veel bitten te hebben geprobeerd maar eens een poging gedaan om bitloos te rijden.( dit ook meer om haar mondhoek te laten genezen) En het verbaasd mij hoe de resultaten zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:43

Ik heb 50/50 ingevuld. Ik rijdt bitloos, met bit en hoofdstelloos, vaak met hezelfde paard en dit deed ik vroeger, in de jaren 70, voordat het een hype werd, ook al. Alles heeft zo zijn nut, en ik doe en deed ook veel voor de fun en gewoon kijken hoeveel er mogelijk is.
Met bitten ga ik zo ver als pelham en stang-en trens, dus een zeer breed scala van mogelijkheden van niks tot veel aan het hoofd en in de mond.
Ik vind het een must voor goed ruiterschap om meerdere facetten van rijkunst te onderzoeken en niet dingen af te keuren als het afwijkt van wat je gewend bent.
Ik ben nu mijn driejarige aan het inrijden en doe dit voorlopig aan een halster omdat ik niet meer nodig heb en misschien nog minder wil.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:18

Zonder :). Ik heb al 4 á 5 jaar geen bit meer aangeraakt en ben ook niet van plan dat ooit nog te doen :D.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:29

Attitude schreef:
Ik heb een van mijn paarden bitloos ingereden omdat hij duidelijk aan het wisselen was.
Ook mijn Z2 paard gereden met het bitloze hoofdstel, maar ook dit vond ik niet prettig.
Ik moest behoorlijk grof inwerken om hetzelfde effect mbt het bit te verkrijgen.

Als je met constante aanleuning rijdt is het voor het paard ook lastig om een ophouding goed te voelen. Druk is druk namelijk. En het paard kan met de neus niet goed het onderscheid maken tussen weinig druk of veel druk. Mijns inziens is het (o.a.) daarom geen goed idee om met constante aanleuning te rijden.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:54

Dani_ schreef:
Attitude schreef:

Als je met constante aanleuning rijdt is het voor het paard ook lastig om een ophouding goed te voelen. Druk is druk namelijk. En het paard kan met de neus niet goed het onderscheid maken tussen weinig druk of veel druk. Mijns inziens is het (o.a.) daarom geen goed idee om met constante aanleuning te rijden.

Ik rij niet met constante druk, wel met een constante aanleuning.
Een ophouding, licht trillen met de hand geeft met bit een heel ander effect dan met een kingekruist hoofdstel.
Een beleerd of onbeleerd paard maakt niets uit.
Overigens kan ik het lichamelijk nieteens aan om met veel druk te rijden.

Dus voor mij is bitloos geen passende oplossing, al ging ik er heel blanco in toen ik het ging uitproberen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:03

Toch scheer je nu alle bitloze hoofdstellen over 1 kam terwijl je er maar 1 uitgeprobeerd hebt.....

Dat is alsof je zegt dat een bit voor jou paard niet werkt terwijl je bijv. alleen een enkelgebroken bit hebt geprobeerd.

Met het juiste bitloze hoofdstel voel je echt geen verschil.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:04

Verschillend, voornamelijk zonder maar zo nu en dan ook met een bit, ik merk dat m'n paard het beide prettig vind maar nog net wat lekkerder loopt met een neckrope dan met een bit in :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:07

Altijd bitloos :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 07:41

Lieve mensen, mede namens mijn dochter, allemaal bedankt voor het invullen. Ze heeft de info gisteravond verwerkt in haar presentatie.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:43

Air schreef:
Toch scheer je nu alle bitloze hoofdstellen over 1 kam terwijl je er maar 1 uitgeprobeerd hebt.....

Dat is alsof je zegt dat een bit voor jou paard niet werkt terwijl je bijv. alleen een enkelgebroken bit hebt geprobeerd.

Met het juiste bitloze hoofdstel voel je echt geen verschil.

Dit ben ik inderdaad met je eens.

Zelf probeer ik nu ook het kingekruist bitlooshoofdstel, alleen ik vind ook dat ik behoorlijk veel moet doen om een goede aanleuning te krijgen (vergelijkbaar met het bit)
Ik rij absoluut niet met teveel hand eerder met te weinig, alleen hou er wel van om wat druk in de hand te voelen (doordat het paard wat druk aanneemt op het bit).

Wat is dan het beste hoofdstel (bitloos) om te gebruiken, jullie ervaring ( het moet wel een hoofdstel zijn)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:50

Ik rijd altijd bitloos.

Mijn paard is met bit ingereden en toen hij bij mij kwam wilde hij absoluut geen bit in ...
Dat is voor mij de reden geweest om nooit geen bit meer aan te raken.

Ik heb zonder bit net zo veel te vertellen als met.
En ja het is een kolos van een paard van 700 kilo.....

Ik rijd met een touwhalster en met een hackamore buiten deze gebruik ik alleen als noodrem en voor de rest zijn de teugels altijd losjes in een boogje.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:55

Bij mijn verzorgpaard werkt een (leren)sidepull het fijnst. Ik vind persoonlijk een sidepull ook het meest logisch in elkaar zitten, het is het wijken voor druk. Je kan ook even op bitloos.nl kijken.

Oh en als je niet een heel hoofdstel wil kopen:
[EA-CO] Sidepull neusband - nieuwe modellen en frontriemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:06

HBZ schreef:
Zelf probeer ik nu ook het kingekruist bitlooshoofdstel, alleen ik vind ook dat ik behoorlijk veel moet doen om een goede aanleuning te krijgen (vergelijkbaar met het bit)
Ik rij absoluut niet met teveel hand eerder met te weinig, alleen hou er wel van om wat druk in de hand te voelen (doordat het paard wat druk aanneemt op het bit).

Wat is dan het beste hoofdstel (bitloos) om te gebruiken, jullie ervaring ( het moet wel een hoofdstel zijn)

Aanleuning is iets wat je krijgt. Daarvoor hoef je als ruiter aan de voorkant - met de teugels - nauwelijks iets te doen. Je rijdt van achteren naar voren, zorgt dat het paard rechtgericht wordt in z'n lijf en van daaruit volgt vanzelf de ontspanning, nageeflijkheid en aanleuning.

Bitloos voelt lichter. Veel ruiters die de overstap maken, ervaren dan ook dat het veel lichter aanvoelt allemaal. Er hangen geen kilo's druk meer in de handen (en dus ook niet in de paardemond).
Hier mag je gewoon blij mee zijn, want al die druk is niet nodig en bovenal niet prettig (ookal ben je daar als ruiter aan gewend geraakt).

Er is niet één "beste hoofdstel". De één zweert bij kaakgekruist, de ander bij kingekruist en weer een ander bij een sidepull.
Het is maar net wat je paard het prettigst vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:11

Air schreef:
Ik vind persoonlijk een sidepull ook het meest logisch in elkaar zitten, het is het wijken voor druk.

Alle hoofdstellen zijn gebaseerd op wijken voor druk, ook het bit. Daar is dus geen verschil in. ;)