Zadelkeuze voor een extreem ouderwets gebouwde Haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:09

Je hebt er nu een kent & masters op liggen. Welk type heb je de gewone of het koudbloed model? Heeft de zadelmaker er nog vullen bij of uitgehaald? Als je paard overbouwd is kan er bijvoorbeeld te veel vulling achterin zitten waardoor ze hierdoor constant het zadel zelf naar voren duwt.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 28-10-10 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:11

Weet je zeker dat je huidige zadel niet een boommaat te wijd is?
Als je het hebt over voor te weinig ruimte bij de schoft en kantelen naar voren denk ik er toch aan dat 'ie aan de voorkant te ruim is en daardoor naar voorover komt...
Als 'ie voor smaller zou zijn heb je meer ruimte in de kamer bij de schoft en ligt 'ie ook meer achterover.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:16

Ik zeg ook goede zadelmaker erbij laten komen!! (wij en veel kennissen met koudbloeden laten 2span uit frieslnd komen die hebben zeer veel ervaring met 'stevige' koudbloeden)

Ken genoeg brede types paarden die er boomzadels op hebben liggen. Ik heb zelf een jc zadel waar we al 5 jaar mee doen en hooguit eens schuift omdat ik scheef zit :+

Matjana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:21

Mijn vriendin heeft een vrij stevige en brede new forest pony. Ze had eerst een Rossner Amerika voor hem, maar toen gaven de kussens problemen en nu heeft een een Stuben Siegfried (richting springzadel.)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:25

Ik heb voor mijn fries door daaleman een zadel op maat laten maken. mijn paard had een onmogelijke rug waar geen passend zadel voor te krijgen was. ik heb er een aantal zadelmakers bij gehad die standaard zadels aan pasten aan mijn paard. dit werkt gewoon bij sommige paarden niet. nu heb ik een zadel wat helemaal vanaf de boom op maat is gemaakt. er wordt ook gekeken naar je eigen bouw en wensen.

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:35

WOW !
Dat word speciaal op je paard zijn rug gemaakt ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:36

Kun je de passer van je zadel niet een keertje terug laten komen voor controle?
Misschien dat er al een hoop kan gebeuren met anders opvullen e.d....

Ik heb evt nog wel een oud Daaleman zadel liggen dat vrij breed is, je zou kunnen kijken of dat past en of je daar goed op zit voor tijdelijk...

barbar

Re: Zadelkeuze voor een extreem ouderwets gebouwde Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:39

hey, ik denk ook dat je zadelmaker nog een keertje moet laten komen.
miss moet er toch een kleinere maat boom in,ofmoet er nog wat opgevuld worden.
dat het zadel korte zweetbladen heeft, vond ik meteen al, maar miss zijn er nog andere kniewrongen te koop voor dit zadel?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:57

Schangah schreef:
Je hebt er nu een kent & masters op liggen. Welk type heb je de gewone of het koudbloed model? Heeft de zadelmaker er nog vullen bij of uitgehaald? Als je paard overbouwd is kan er bijvoorbeeld te veel vulling achterin zitten waardoor ze hierdoor constant het zadel zelf naar voren duwt.

Ik HAD er een kent en masters cob (koudbloed) op liggen ja, vandaag terug gebracht naar de zadelmaker. Mijn paard is idd ook wat overbouwd, maar daar doe je toch niks aan. Hij had met vulling wel weer passend gemaakt kunnen worden wss maar ik zat er zelf ook voor geen meter in dus daarom is ie weg gegaan.

Nouvel schreef:
Kun je de passer van je zadel niet een keertje terug laten komen voor controle?
Misschien dat er al een hoop kan gebeuren met anders opvullen e.d....

Ik heb evt nog wel een oud Daaleman zadel liggen dat vrij breed is, je zou kunnen kijken of dat past en of je daar goed op zit voor tijdelijk...

Ik heb het zadel net vandaag weg gebracht, hij had met opvullen wss wel weer op maat gemaakt kunnen worden maar ik kan er gewoon echt niet goed op zitten. Mss is het wat om die daaleman van jou tijdelijk te gebruiken als die een beetje past, Max heeft boommaat 34½ ong. komt het daarbij in de buurt ?

xchristy schreef:
WOW !
Dat word speciaal op je paard zijn rug gemaakt ;)

Lijkt me top, maar wat voor prijskaartje hangt daar aan ? Zijn er zadelmakers die ze tweedehands verkopen ?

Matjana schreef:
Mijn vriendin heeft een vrij stevige en brede new forest pony. Ze had eerst een Rossner Amerika voor hem, maar toen gaven de kussens problemen en nu heeft een een Stuben Siegfried (richting springzadel.)

Haha, een ''vrij stevige'' new forest pony met een extreem brede Haf met elkaar vergelijken is hetzelfde als appels en peren met elkaar vergelijken, he. :D Denk dat die new forest nog niet eens de helft is van mijn Haf !

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:44

Massimo trail werd al genoemd, dat lijkt me een goede optie.

En heb je de trekker endurance pro al eens gezien? Ik heb er net één gekocht voor mijn fjord.
Het is een semi-boomloos zadel, zonder boom maar met vilten versterking in het midden. Er zitten kussens onder die je kunt verstellen en ook de pommel, de zitmaat en de kniewrongen zijn makkelijk verstelbaar.
Het ligt als een huis op mijn fjord, in tegenstelling bijvoorbeeld een barefoot.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:15

Britt

Re: Zadelkeuze voor een extreem ouderwets gebouwde Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:13

Ik heb een massimo veelzijdigheid te koop in boommaat 40.
Fijn zadeltje, helaas is mijn ouderwetse haf er toch uitgegroeid, bovendien is hij voor ietsje te lang en daar krijgt zij snel last van.

Wel een perfect zadel voor deze bouw, korte rug etc.
Fijn wijd tussenkanaal, korte kussens met toch een ruime zit en een breeeede boommaat :D

Dit is overigens de maat van mijn pony :P
http://i202.photobucket.com/albums/aa24 ... 1290096795