Iemand bekend met de ConCord leader??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:32

Ja

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:09

@Nombrado jammer dat ik geen antwoord meer krijg.... ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:03

claudiaM33 schreef:
@Nombrado jammer dat ik geen antwoord meer krijg.... ;(

ik zie ook nergens een vraag, dus géén idee waar ik antwoord op zou moeten geven :o

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 08:08

O, lekker duidelijk was ik dus weer, hahaha :o :o

Ik moet eerdaags met mijn merrie stappen, op het harde, rechte stukken maar ik weet dat ze niet echt rustig blijft nu ze al een paar maanden niet gewerkt heeft. Ze heeft geen boxrust gehad, daar doe ik niet aan dus staat gewoon in onze kleine kudde buiten. Het is een merrie die graag voor me werkt en daarom is ze veel te gretig om rustig te gaan stappen en ik dacht misschien is die CCL wel wat voor ons alhoewel ik over dat ding heeel erg mijn twijfels heb vandaar dit topic.

MIJN VRAAG aan jou: hoe kan ik haar rustig laten stappen zonder hulpmiddel???

gr Claudia *D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:27

ClaudiaM33, ik heb geen ervaring met de CCL, maar daarbij, is het zoals hiervoor beschreven wordt, ook niet de bedoeling dat je paard netjes van "achter naar voor gaat" ;) .
Het gaat erom dat je merrie netjes naast je stapt en revalideert op het harde. Dat gaat gewoon beter met het hoofd omlaag, dan dat ze alle kanten op kunnen kijken.
Ik heb stukjes van de film gezien en het is getest op een dierenkliniek, dus ik neem aan dat het relatief veilig is. Zelf heb ik zo´n soort constructie gemaakt voor het longeren (ook om te revalideren trouwens), dat werkt uitstekend. Alleen dan kan je ze opsluiten en lopen ze op het zachte en kan er minder gebeuren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:42

claudiaM33 schreef:

Ik moet eerdaags met mijn merrie stappen, op het harde, rechte stukken maar ik weet dat ze niet echt rustig blijft nu ze al een paar maanden niet gewerkt heeft. Ze heeft geen boxrust gehad, daar doe ik niet aan dus staat gewoon in onze kleine kudde buiten. Het is een merrie die graag voor me werkt en daarom is ze veel te gretig om rustig te gaan stappen en ik dacht misschien is die CCL wel wat voor ons alhoewel ik over dat ding heeel erg mijn twijfels heb vandaar dit topic.

gr Claudia *D

door haar duidelijk te zeggen, dat het stappen op een rustige manier goed is voor haarzelf.
Voor mij voelt een dier/paard altijd goed aan, wat wel of niet goed voor hen is.
voordeel is dat ze buiten staat en dus niet explodeert door de energie...(goed trouwens)
ik geloof niet in boxrust voor peesblessures.
daarom zal ik dit hulpmiddel nooit hoeven gebruiken en dus niet nodig hebben.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 14:28

nombrado schreef:
claudiaM33 schreef:

gr Claudia *D

door haar duidelijk te zeggen, dat het stappen op een rustige manier goed is voor haarzelf.
Voor mij voelt een dier/paard altijd goed aan, wat wel of niet goed voor hen is.
voordeel is dat ze buiten staat en dus niet explodeert door de energie...(goed trouwens)
ik geloof niet in boxrust voor peesblessures.
daarom zal ik dit hulpmiddel nooit hoeven gebruiken en dus niet nodig hebben.

Ik geloof ook niet in boxrust voor peesblessures, ik zal het haar nogmaals duidelijk zeggen!

Hunter75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:21

Hallo!
Ik ben echt super blij met de Concord leader. Mijn paard heeft een tijd stil moeten staan en ik moet nu met hem lopen. Zonder hulpmiddel lukte dit echt niet en van een slof of bijzet raakte hij in paniek omdat deze vast zit. Met de Concord leader was hij opeens heel makkelijk! Hij liep met zijn hals naar beneden en met zijn neusje naar voren. Ik merkte helemaal niks van opkrullen. Wat hij wel deed bij andere hulpteugels.
De Concord leader zit namelijk niet vast en werkt via een katrol onder zijn buik. Zelfs de dierenarts Van Muiswinkel raad het aan op de website. Hij heeft er veel onderzoek naar gedaan. En ik heb zelfs gehoord dat er meerdere klinieken dit product al verkopen. Ze ontspannen mooi de bovenlijn ermee en blijven echt heel rustig en ontspannen met het stappen.
Ik raad het iedereen aan!! Ik ben er iig erg blij mee.
Je kan een kijkje nemen op de website. Daar wordt uitgelegd hoe het werkt en komen ook de heer van Muiswinkel en een fysiotherapeut aan het woord.

www.miekeverdonk.com

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:46

Mooi dat het werkt! ik heb hem overigens zelf gemaakt en uitgeleend. Diegene is er ook erg positief over. Het is nl een paard dat snel van druk in de stress schiet, nu kan ze hem heel mooi druk geven en direct weer loslaten wanneer hij ontspant.

Hunter75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:57

Ja super hé. Die van mij raakt in paniek als hij merkt dat hij vastzit, maar nu kan ik het echt doseren. Ben er erg blij mee.

Hunter75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:26

Oh ja, het schijnt dat je ook een workshop kan krijgen om te leren er op de juiste manier mee om te gaan. Volgens mij ook heel handig als je de Concord Longe wil gebruiken!

RianneH

Re: Iemand bekend met de ConCord leader??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 02:49

Hmm.. ik vind het er niet zo heel prettig uit zien. Van welk materiaal is het gemaakt eigenlijk?

Waarschijnlijk is het een goed hulpmiddel voor mensen wiens paard niet goed genoeg opgevoed is om op zulke momenten braaf te blijven. Waar dat dan ook aan ligt..
En ik kan me voorstellen dat het praktisch is voor klinieken waar meerdere paarden gestapt moeten worden, waar de medewerkers niet zo veel tijd hebben om andermans paard op te voeden.
Maar denk dat je beter kan investeren in het goed opvoeden van je paard, dan het geld uitgeven aan zoiets..

Hunter75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 03:37

Hi Rianne,

Er zijn veel situaties waarbij je paard een tijd moet stil staan. Bijvoorbeeld bij een blessure. Als je paard dan weer een beetje gestapt mag worden, is het niet gek dat hij dan flink uit zijn dak kan gaan van alle opgekropte energie. Hoe goed je paard ook is opgevoed.. :-(. Dat is echt niet te voorkomen!
En als je paard druk doet aan de hand is de kans op het verergeren van de blessure heel groot. Of hij blesseerd zich weer op een andere manier!

Het fijne van de ConCord Leader én Longe is juist dat het touw heel dik en heel zacht is, zodat het gebruiksvriendelijk is voor zowel het paard als voor jouw handen! En dat het via een katrol loopt, zodat het paard nooit belemmerd wordt in zijn bewegen en hoofd/hals houding. Van alle opties vond ik juist het fijne van dit produkt dat het zo vriendelijk was! Ook worden de spieren weer een beetje gebruikt op de juiste manier. Waardoor je minder werk hebt met de opbouw als je er weer op gaat zitten. Helemaal de ConCord longe is hier perfect voor. Maar alleen als je paard weer een beetje mag draven enzo natuurlijk.

Hoop dat je er wat aan hebt! Groetjes.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 04:03

Je legt het heel goed uit, en ik snap ook wel waarom mensen ervoor zouden kiezen. Maar ik vind het geen goede oplossing voor een paard met een blessure. Zeker niet als ik terug denk hoe die paarden wel eens kunnen slaan met het voorbeen wanneer ze wat te fris zijn.
Ik heb ook meer dan genoeg paarden gestapt (letterlijk uren wandelend doorgebracht) met verschillende blessures, verschillende manieren van stallen en ruinen, hengsten en merries. Ieder zal wel zijn eigen manier hebben, maar ik vind zoiets als dit juist niet een handig ding, zeker niet bij de paarden waarvoor die waarschijnlijk gebruikt gaat worden. Snap je wat ik bedoel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:23

Hunter75 schreef:
Hi Rianne,

Er zijn veel situaties waarbij je paard een tijd moet stil staan. Bijvoorbeeld bij een blessure. Als je paard dan weer een beetje gestapt mag worden, is het niet gek dat hij dan flink uit zijn dak kan gaan van alle opgekropte energie. Hoe goed je paard ook is opgevoed.. :-(. Dat is echt niet te voorkomen!
En als je paard druk doet aan de hand is de kans op het verergeren van de blessure heel groot. Of hij blesseerd zich weer op een andere manier!

welke vele situaties?
ik heb nog nooit zon situatie meegemaakt, na 35 jaar paarden.

Te voorzichtig doen is voor mij nooit een optie
net zo iets als peesbescherming om de paardenbenen.
als je moet stappen aan de hand, ga dan gewoon stappen, meer is er niet.
als ik een verstuikte enkel heb, ga ik ook lopen, niet te overdreven, maar wel zo dat de doorbloeding er kan komen.
door stilstand van een kneuzing wordt het dik en stijf en kan je het moeilijk bewegen.
door beweging houd je de doorbloeding op gang.
ik vind het ouderwets om een paard stalrust te geven met een blessure.

ben jij toevallig die mieke die het "uitgevonden" heeft?

Hunter75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:02

Hoi!

Nee dat is een instructrice en ze heet Mieke Verdonk. Heb vroeger les van haar gehad! :-)
En helaas moet een paard bij een breuk toch een tijdje stilstaan. Maar gaat gelukkig goed nu.

Groetjes.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:28

hoihoi,
ik reageer ook even (laat, ma bon).
Een vriendin van mij heeft een hengst die moest stilstaan en zij heeft daarvoor de concord gebruikt (zelf gemaakt, veel goedkoper :D ).
Je krult er het paard helemaal niet mee op. De bedoeling is dat hij niet idioot gaat doen tijdens zijn revalidatie. Want als hij dat doet, blokkeert hij eigenlijk zichzelf.
Hij heeft het nu helemaal door en als hij nog eens idioot doet, blokkeert hij, en komt hij vervolgens zelf terug achteruit gestapt tot naast zijn baasje (slimme knol _/-\o_ )
Ze is nu al een dikke 3 à 4 maand verder en is van stappen, naar stappen en draven en nu stappen, draven en beetje galopperen gegaan. Maar we hebben dus wel gemerkt dat het paard zijn rugspieren gigantisch ontwikkeld zijn!
Dus die concord doet wel degelijk zijn werk.

Ik heb er nu ook eentje voor de mijne, maar ik gebruik em om te longeren.
Hij heeft rugproblemen gehad en spierverlies, dus ik hoop dat t zo lukt om ze terug goed op te bouwen.

Je hoeft trouwens helemaal niet op de concord te trekken. Je gebruikt em altijd samen met een touw of een longe. dat laatste gebruik je om te sturen.
De enige functie van de concord is op de drukpunten van het paard inwerken en hem zo naar beneden werken. (allé, hij werkt eigenlijk zichzelf naar beneden).
En ik span hem alleen een beetje aan als ie onnozel gaat doen, maar door de katrol laat je net zo snel weer los.
Ik heb ook het gevoel dat ze het systeem vrij snel doorhebben.
Ik gebruik het ook alleen voor stap en draf, net zoals de pessoa als die tussen de benen gaat. Ik weet niet of het mag in galop, maar lijkt mij niet zo'n goed plan.

Ik heb geen ervaring met al die andere hulpteugel-zaken (enkel simpele elastiekjes), dus ik kan niet vergelijken, maar ik heb niet het gevoel dat het hem blokkeert ofzo. hij kan in elk geval nog met zijn hoofd hoog lopen als ie wil. Je moet dan gewoon voldoende drijven en contact houden en dan komt ie wel weer tegen het bit.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:46

Ik heb er goede ervaringen mee! Met zowel het staptuig als het longeertuig. Paarden waar normaal niet makkelijk mee te stappen is omdat ze lopen te klieren (omhoog komen, weg schieten etc etc) heb ik hiermee wel fatsoenlijk kunnen stappen. En ook een stukje draf is geen probleem.
Met het longeertuig ook goede ervaringen, Mieke is hier komen demonstreren en ik had een moeilijk paard wat zich niet makkelijk liet longeren, nadat ze ermee bezig is geweest met het tuig was het paard super te longeren dat heeft me echt verbaasd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:54

Voor de ConCord longe gebruikers: Vinden jullie dit echt een beter hulpmiddel dan al het andere?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:52

De concord leader laat ik even in het midden, de ConCord longe snap ik het doel niet helemaal van. Je kan hem dacht ik op twee manieren gebruiken. Bij beiden manier sta je met twee touwen in je hand, waarvan ze alletwee van de voorkant komen. Je hebt geen arm meer over om de achterhand aan te drijven en in een goede driehoek met je paard te gaan staan. Mocht er ook een touw over de rug of via de achterhand komen dan zou dat al een hele verbetering zijn.
Als beide touwen voor de voorbenen langslopen, zet je daar eigenlijk toch een beetje de rem er op. De achterhand wordt niet getrained en het paard wordt naar beneden getrokken door de katrolwerking (weet je hoeveel kracht je via katrollen kan zetten?).
Maar mocht iemand mij uit kunnen leggen dat het ook anders kan, ik hoor het graag :P.

Hvpolosports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:51

Ik zelf zou hem zelf niet gebruiken vind dubbele longe veel fijner.
Vind het paard zo gespannen lopen lijkt het wel.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:06

2005 schreef:
De concord leader laat ik even in het midden, de ConCord longe snap ik het doel niet helemaal van. Je kan hem dacht ik op twee manieren gebruiken. Bij beiden manier sta je met twee touwen in je hand, waarvan ze alletwee van de voorkant komen. Je hebt geen arm meer over om de achterhand aan te drijven en in een goede driehoek met je paard te gaan staan. Mocht er ook een touw over de rug of via de achterhand komen dan zou dat al een hele verbetering zijn.
Als beide touwen voor de voorbenen langslopen, zet je daar eigenlijk toch een beetje de rem er op. De achterhand wordt niet getrained en het paard wordt naar beneden getrokken door de katrolwerking (weet je hoeveel kracht je via katrollen kan zetten?).
Maar mocht iemand mij uit kunnen leggen dat het ook anders kan, ik hoor het graag :P.

Je houdt het touw en de zweep gewoon in 1 hand, andere hand de longe (ik heb de longe altijd in 2 handen n.l als ik linksom ga de longe in de linkerhand en die leidt door naar het verdere opgerolde stuk longe in mijn rechterhand samen met de zweep, zo kun je namelijk de longe laten vieren en terughalen. Dat gaat niet als je hem in 1 hand hebt en dan kun je nooit goed longeren)
Het touw van de concord longe heb je er ook alleen maar bij vast in de rechterhand daar hoef je eigenlijk niets mee te doen, het gewicht van het touw doet het werk. Je kunt als nodig is wel iets aan zitten natuurlijk. Maar het klopt je hebt als je hiermee longeerd wel erg veel in je handen en dat is niet even praktisch dat klopt, mischien vinden ze nog een andere/betere variant ervan uit wie weet?!

@Needje: Nee ik vind het niet per definitie beter als al het andere, het is gewoon een kwestie van uitproberen wat bij je paard goed werkt. Ik heb ervaren dat het bij moeilijke paarden (die ik normaal niet goed kon longeren of bijzetten en dus alleen maar liepen te kloten) dus goed werkt toen zei het hier kwam demonstreren...

Ik longeer mijn paard met het pessoa tuig, die doet het daar heel goed op maar mijn andere paard zet ik bij met touwtjes/slofje.