[WN] het leed dat singel heet....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Re: het leed dat singel heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:45

En snijd zo'n singel ook niet in de huid?
Ik vind ze er zo dun en scherp uitzien

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:51

nee, geen last van
wel is mijn oude singel langer geworden dus er gaat in de loop der jaren wel wat rek uit
het is een 32 inch en zou dus 81 cm moeten zijn maar pas gemeten is hij nu 87 cm

verslijten doen ze echt niet, zelfs mijn oude altijd vol slijk gereden singel is na een wasbeurtje weer als nieuw

DD westip bestaat niet meer dat is overgenomen door FRA

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:52

Kaspar schreef:
En snijd zo'n singel ook niet in de huid?
Ik vind ze er zo dun en scherp uitzien

Dat idee had ik ook dus daarom heb ik het schapenbontje erbij gekocht :j Ik heb deze singel nu een jaar ofzo en geen slijt of lubberplekken nog :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:55

Ik heb die van mij ook net even nagemeten en die is idd ook wel iets gerekt. Maar er zit nog genoeg 'rek' in :)

De singel is niet scherp omdat is rekt, dus hij snijdt niet in de huid.
Van andere singels kregen ze hier 's winters altijd kale plekken en van deze niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:00

Ik heb altijd de neopreen singels gehad, werkelijk nog nooit schuurplekken of kale plekken gehad, ook niet bij dagtochten of een week paardenvakantie. Heb nu wel de gladde niet die met bobbeltjes.
Na het ritje even wassen en klaar

Koordsingels vind ik persoonlijk ondingen, velletje zit er vaak tussen en ze worden zo vies... en leren singels vind ik gauw te hard worden als ze opdrogen.( zelfs tijdens rijden)

Elastische singels vind ik eng....ben altijd bang dat je teveel aansnoert..gewoon neopreen voor mij dus!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:07

Toch eens kijken dan voor zo'n FRA.
Ik ben namelijk opzoek voor nog een andere singel erbij, omdat m'n mattes niet snel genoeg meer droogt met dit weer.
Ik zat in de eerste instandtie te denken over vilt of mohair

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:16

ik vind vilt singels dan het beste volgende alternatief
trouwens ook moeilijk droog te krijgen in de winter maar mijn welsh cob vond het een zeer fijne singel

mijn spatter gaf heel duidelijk aan dat hij last had van een gewone singel, hij miste de veerkracht
vooral in galop liep hij niet lekker
nina, de welsh cob die we net hebben ingereden was ook heel duidelijk, zuur en oren in haar nek bij een gewone singel en oortjes erop en vrolijk bij een FRA
en dan dus niet bij het aansingelen maar vooral bij draven en galoperen

blue is dan weer een type die het niet veel uitmaakt

vooral paarden die veranderen van houding in de beweging, die zich mooi rond maken in de draf en galop hebben liever een FRA
buik en rug spieren moeten kunnen aangespannen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:23

spatter schreef:
DD westip bestaat niet meer dat is overgenomen door FRA

Bestaat nog wel maar verkoopt via FRA en dus ook met hun label erop. Ik heb er in mei dit jaar nog ééntje gekocht bij Buitenzinnig. Kwam vers van de pers met een Westip labeltje erop. Zij kopen namelijk rechtstreeks bij westip en niet via FRA.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 10:55

Die FRA singel is wel goede kwaliteit, maar op een ronde ton zonder schoft niet echt een aanrader vind ik.

Ik heb een gewone neoprene van PC, paard heeft er geen last van in de zin van wondjes ed maar het zweet verschrikkelijk onder die singel.

Ik had nu de Classic Equine Soft Touch gezien, die leek me wel wat. Is het zweten daarmee iets minder? Hoe bevallen deze singels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:39

@Juliette86 : ik weet wel dat toen ik naar een singel aan het zoeken was die van Westip goedkoper was als de FRA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:54

DubbelDun schreef:
@Juliette86 : ik weet wel dat toen ik naar een singel aan het zoeken was die van Westip goedkoper was als de FRA.

Ik vind sowieso dat FRA belachelijk duur is :o . Gelukkig heeft Don toch een manier gevonden om rechtstreeks bij Westip te kopen en niet via een tussenhandel (die er ook minimaal 100% op moet verdienen).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:18

ik heb de soft touch. lekker zacht, maar ook kunststof, dus zweten.
alleen natuurlijke materialen (echt wol/katoen/leer) kunnen vocht absorberen en afvoeren..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 17:12

In de Western Horseman staat er reclame voor de Classic Equine Airflow singel. Dat lijkt mij wel iets. Zou dat hier al verkrijgbaar zijn ?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:33

Ik rij nu ruim een jaar met een Classic Equine 100% mohair singel, roper versie.
Ben er helemaal weg van, geen problemen meer met irritaties wat ik met de neopreen had en een stuk droger.
Denk dat je de mohair singel verkeerd schoongemaakt hebt: absoluut niet wassen/weken/wrijven of met zeep, maar onder een kraan rustig afspoelen en dan natuurlijk laten drogen (plat) dan blijft ie zacht. Of het was geen echte mohair.... Ookal rij je door de blub, zoals ik :D , als ik uit het bos kom is hij al bijna droog - even borstel erover en schoon. Zou je misschien niet denken van wol.
Zadel blijft prima liggen, singel heeft een easy cinch systeem -helaas- maar ik singel nooit strak aan.

Over Classic Equine als merk ben ik zeker tevreden, heb nu ook de Felt Pad Deluxe, vilten pad, ook heel fijn en makkelijk materiaal. Als het nog niet hier te krijgen is, dan via Fox Ranch, maar zit je wel met invoerkosten. Succes!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:13

het is wel degelijk echt mohair, hij komt bij 5 star vandaan...

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:23

Ik lees ook even mee, ik heb een neopreen singel met een bontje eromheen. Maar dat zweet ontzettend bij haar, maar zonder bontje is het nog erger. Koordsingel lijkt me niet fijn met haar lange wintervacht, dus ik ga eens kijken voor alternatieven.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:42

Hij is echt mohair. En gewassen met een wolwasmiddel. Ik ben gewoon niet zo'n huisvrouw. Ik was alles stuk. :D

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:06

sevke schreef:
Hij is echt mohair. En gewassen met een wolwasmiddel. Ik ben gewoon niet zo'n huisvrouw. Ik was alles stuk. :D

Wassen kun je leren hoor, en huisvrouw worden ook.
Daar hebben ze een huishoudschool voor :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 11:07

_-:( :D

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:41

hahahaha, maar wel jammer! Ik heb toen op youtube iemand t zien uitleggen, anders had ik het ook verknald waarschijnlijk...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:28

Ik heb sinds kort ook de Mattes wollen hoes voor mijn singel. Ideaal voor mijn gevoelige aansingelpaardje :-) Hij schuift totaal niet, alleen droogt hij dus echt niet met dit kouder weer. Na het rijden zal ik hem mee naar binnen moeten nemen me dunkt ;-)

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:37

ik blijf toch echt bij mijn schaap, wel bij mijn echte schapen! ook de lengte van je singel is belangrijk, ivm schuiven etc, nog nooit een plekje gehad bij mijn knollies, dus schapie schapie voor mij:)
(oh ja, na het rijden, haal ik de singel eraf, laat schapie opdrogen, en fluf em weer op met een zachte borstel, en 1x in de maand in de was, schapie ruikt en voelt weer als nieuw:)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:53

DubbelDun schreef:
Ik heb de Westip elastische singel. Is prima aan te singelen en geen singelnijd meer.

Is dat deze?
http://dieren.tekoopjes.be/westip-elast ... en-singels

Ik heb namelijk ook een merrie die me zowat wil opvreten als ik aansingel, doe dat ook altijd in 3 etappes ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:10

Ja dat is precies de mijne. Heerlijke singels :)
Laatst eens gewassen (was hard nodig) in een emmer met wat wasmiddel even laten staan en toen wat geboend met een nagelborsteltje en goed afgespoeld.
Hij is weer als nieuw :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:11

juist met elastisch is er het gevaar van te strak aansingelen.