Bandageren goed of slecht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:34

ladylay schreef:
Als je goed bandageert heeft het zeker wel een functie...
Katoen ademt, dus als je katoenen onderlappen hebt en daarover katoenen bandages, of fleece werkt super.
Ik ben juist gaan bandageren omdat de benen juist eronder droog blijven door de ademende werking.
Met peesbeschermers zijn de benen juist nat, naar een intensieve training.
Logisch, het is neopreen en plastic...lekker broei effect en totaal niet ademend.

En met onderlappen en bandages is het zeker dik genoeg dat het tikken opvangt, anders zou men er ook niet mee rijden.
Uiteraard met springen etc. wel peesbeschermers, die klappen zijn heel harder.

Ik verbaas me werkelijk over deze reactie: een bandage die tig keer om het been gewikkeld is ademt écht niet meer. Dat de benen droog blijven geeft al te denken: er is wetenschappelijk onderzoek gedaan dat de temperatuur bij gebandageerde benen (en ook met peesbeschermers) gevaarlijk hoog oploopt en dat je de kans op peesblessures verveelvoudigt. Volgens mijn hoefsmid is het onzin dat een paard zichzelf de hele tijd zou aantikken: als je ze van het begin af aan zonder bescherming rijdt, dan zullen ze in het begin zichzelf misschien ooit wel eens een tik geven (die je voor lief moet nemen), maar daarna weten ze exact waar ze hun benen moeten laten. Juist de paarden die altijd ingepakt lopen worden hierdoor een gevaar voor zichzelf: immers ze weten niet meer wat hun eigen benen voor signalen doorgeven en tikken er vrolijk op los. Wij reden eerst ook meestal met peesbeschermers, maar zijn na alle berichten er helemaal mee gestopt en er is helemaal nooit iets gebeurd. Alleen voor de foto steken we ons paard nog wel eens in de bandages, maar die gaan na het nemen van de foto's ook meteen weer af.

Iets anders is het als wij met onze super dressuurknol een keertje voor de lol gaan springen: dan gaan er peesjes en springschoenen om, maar dat is dan omdat ze nogal een kluns is en de ene na de andere balk eraf springt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:38

ladylay schreef:
Katoen ademt, dus als je katoenen onderlappen hebt en daarover katoenen bandages, of fleece werkt super.
Ik ben juist gaan bandageren omdat de benen juist eronder droog blijven door de ademende werking.
Logisch, het is neopreen en plastic...lekker broei effect en totaal niet ademend.

En met onderlappen en bandages is het zeker dik genoeg dat het tikken opvangt, anders zou men er ook niet mee rijden.

Misschien zijn de benen wel droog omdat de bandage het zweet op neemt en neopreen niet ;) :+

Verder zijn neopreen peesbeschermers ook verre van optimaal. Maar hebben tenminste nog een functie. Een bandage vangt namelijk echt geen klappen op hoor ;)
Het beste kun je zonder bescherming rijden. En met springen een lerenpeesbeschermer gebruiken of een beschermer die goed ventileerd

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:40

Anoniem schreef:
TurtleLove4 schreef:
al de geruchten die de ronde doen over he oververhitten van bandages kloppen natuurlijk ergens wel,
maar zolang je rijdt kan dit echt geen kwaad...
je moet ze natuurlijk geen hele dag aanlaten.
en zoals hier al gezegd heeft een goed aangebrachte bandage zeker wel een functie!
peeskappen zijn ook niet slecht, maar deze ventileren zeker niet beter en verwarmen ook maar dan enkel achteraan...
en zoals veel mensen denken helpen peeskappen NIET bij het springen tegen tikken!
wel bij strijken
springen met bandages kan, mits heel goed en veilig aangebracht (best met stukje tape rond)

Dat is de vreemdste uitspraak die ik in tijden heb gehoort :+ :7

Juist met rijden zijn die dingen een probleem! zodra een paard beweegt komt er warmte vrij. En juist omdat die niet weg kan word het been over verhit!

neem je een paard een dag mee op de trailer en doe je ter bescherming bandages om. Kan dit natuurlijk veel minder kwaad. Dan beweegt het paard namelijk veel minder.

Verder zijn er genoeg peesbeschermers op de markt die wel ventileren! zoals leren met een leren voering. Of speciale ventilerende

op een uur of 2 uur tijd dat je rijdt breng je echt geen schade aan hoor...
en ik blijf van mening dat peeskappen niet beter ventileren

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:42

Anoniem schreef:
ladylay schreef:

Misschien zijn de benen wel droog omdat de bandage het zweet op neemt en neopreen niet ;) :+

Verder zijn neopreen peesbeschermers ook verre van optimaal. Maar hebben tenminste nog een functie. Een bandage vangt namelijk echt geen klappen op hoor ;)
Het beste kun je zonder bescherming rijden. En met springen een lerenpeesbeschermer gebruiken of een beschermer die goed ventileerd

bandages moeten dan ook helemaal geen klappen opvangen :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:42

TurtleLove4 schreef:
Anoniem schreef:
Dat is de vreemdste uitspraak die ik in tijden heb gehoort :+ :7

Juist met rijden zijn die dingen een probleem! zodra een paard beweegt komt er warmte vrij. En juist omdat die niet weg kan word het been over verhit!

neem je een paard een dag mee op de trailer en doe je ter bescherming bandages om. Kan dit natuurlijk veel minder kwaad. Dan beweegt het paard namelijk veel minder.

Verder zijn er genoeg peesbeschermers op de markt die wel ventileren! zoals leren met een leren voering. Of speciale ventilerende

op een uur of 2 uur tijd dat je rijdt breng je echt geen schade aan hoor...
en ik blijf van mening dat peeskappen niet beter ventileren

Ik denk van wel. Ik heb het er namelijk overgehad met mijn DA en ook hij zei dat zonder bescherming het beste was. Omdat de pezen gewoon heel heet worden. Ook in een uurtje ;)

http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... emperatuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:43

TurtleLove4 schreef:
Anoniem schreef:

bandages moeten dan ook helemaal geen klappen opvangen :7

Wat is dan de functie volgens jou? Bij mijn weten doe je een beschermer om tegen het aantikken van de benen

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:46

tja, dat kan goed zijn,
maar dan vraag ik me toch af waarom zelfs ruiters op topniveau ze blijven gebruiken... ;)
en er wel een groot verschil tussen klappen opvangen en tikken.
een paard dat correct loopt kan tikken en strijken, maar klappen opvangen :?
dat ligt toch aan de ruiter...

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:58

Netje schreef:
Volgens mijn hoefsmid is het onzin dat een paard zichzelf de hele tijd zou aantikken: als je ze van het begin af aan zonder bescherming rijdt, dan zullen ze in het begin zichzelf misschien ooit wel eens een tik geven (die je voor lief moet nemen), maar daarna weten ze exact waar ze hun benen moeten laten. Juist de paarden die altijd ingepakt lopen worden hierdoor een gevaar voor zichzelf: immers ze weten niet meer wat hun eigen benen voor signalen doorgeven en tikken er vrolijk op los.

Wij hebben laatst een paard gekocht, en bij de klinische keuring merkte de dierenarts 2 plekjes aan de binnenkant van het been op die kwamen door het aantikken van de binnenkant van de (ik kom even niet op het woord dus ik noem het) schenen. En toen zei hij: wil je dat het paard hier geen last van gaat krijgen, moet je altijd peesbeschermers gebruiken als je gaat rijden.
Dus dat doen wij nu ook. Het is dus echt voor de zijkant, niet voor de achterkant

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:05

mening van veel dierenartsen is : niets om de benen doen ! wordt veel te warm.

alleen de benen beschermen als je paard aantikt of strijkt. ( peesbeschermers of strijkkappen)

bandages voorkomen geen letsel, zijn alleen voor de show.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:36

TurtleLove4 schreef:
tja, dat kan goed zijn,
maar dan vraag ik me toch af waarom zelfs ruiters op topniveau ze blijven gebruiken... ;)

Jij rijd zeker alleen maar paarden van 20+ :+

Als je jonge en frisse paarden rijd. Willen die nog wel eens gekke sprongen maken. Dan is een peesbeschermer die klappen op vangt. Soms wel nodig. Ook met springen hoor ik mijn paard zich regel matig aan tikken.

Verder vraag jij je af waarom mensen op top niveau ze gebruiken? Tsja ze doen ook rollkur. En ook daar zijn sterke aanwijzingen dat het niet goed is. Maarja het is mooi dus laten we het dan maar doen he :7

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:57

Anoniem schreef:
TurtleLove4 schreef:
tja, dat kan goed zijn,

Als je jonge en frisse paarden rijd. Willen die nog wel eens gekke sprongen maken. Dan is een peesbeschermer die klappen op vangt. Soms wel nodig. Ook met springen hoor ik mijn paard zich regel matig aan tikken.

Verder vraag jij je af waarom mensen op top niveau ze gebruiken? Tsja ze doen ook rollkur. En ook daar zijn sterke aanwijzingen dat het niet goed is. Maarja het is mooi dus laten we het dan maar doen he :7

tja, blijf jij maar vooral bij je eigen idee want op zo'n domme opmerkingen antwoord ik niet eens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:20

TurtleLove4 schreef:
Anoniem schreef:

tja, blijf jij maar vooral bij je eigen idee want op zo'n domme opmerkingen antwoord ik niet eens ;)

Wat is er zo dom aan mijn opmerking dan?

Jij schreef
Citaat:
een paard dat correct loopt kan tikken en strijken, maar klappen opvangen

Dan denk ik.. die zal wel alleen makke paarden rijden. Want wanneer een paard een gekke sprong maakt onder het zadel. Hebben de benen echt wel eens een klap van het ene been tegen het ander te voorduren. Daarom komen paarden ook wel een geblesseerd uit de wei ;) dan hebben ze gewoon lomp gedaan en hebben ze een dik been. Dus wat is er zo dom aan mijn opmerking?

ladylayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:21

Anoniem schreef:
ladylay schreef:

De onderlappen zijn droog :+
Katoen ademt, dat is een feit...

Ieder zijn mening en ervaringen, en de uitspraak het beste zonder bescherming rijden daar ben ik het zeer zeker niet mee eens.
Het beste, jij vind dat dat het beste is, helemaal prima, maar vermeld dat ik vind het beste dat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:26

ladylay schreef:
Anoniem schreef:

De onderlappen zijn droog :+
Katoen ademt, dat is een feit...

Ieder zijn mening en ervaringen, en de uitspraak het beste zonder bescherming rijden daar ben ik het zeer zeker niet mee eens.
Het beste, jij vind dat dat het beste is, helemaal prima, maar vermeld dat ik vind het beste dat.....

kijk even naar de link die ik geplaatst heb dat is ook een feit ;)

ladylayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:26

Netje schreef:
ladylay schreef:

Ik verbaas me werkelijk over deze reactie: een bandage die tig keer om het been gewikkeld is ademt écht niet meer. Dat de benen droog blijven geeft al te denken: er is wetenschappelijk onderzoek gedaan dat de temperatuur bij gebandageerde benen (en ook met peesbeschermers) gevaarlijk hoog oploopt en dat je de kans op peesblessures verveelvoudigt. Volgens mijn hoefsmid is het onzin dat een paard zichzelf de hele tijd zou aantikken: als je ze van het begin af aan zonder bescherming rijdt, dan zullen ze in het begin zichzelf misschien ooit wel eens een tik geven (die je voor lief moet nemen), maar daarna weten ze exact waar ze hun benen moeten laten. Juist de paarden die altijd ingepakt lopen worden hierdoor een gevaar voor zichzelf: immers ze weten niet meer wat hun eigen benen voor signalen doorgeven en tikken er vrolijk op los. Wij reden eerst ook meestal met peesbeschermers, maar zijn na alle berichten er helemaal mee gestopt en er is helemaal nooit iets gebeurd. Alleen voor de foto steken we ons paard nog wel eens in de bandages, maar die gaan na het nemen van de foto's ook meteen weer af.

Iets anders is het als wij met onze super dressuurknol een keertje voor de lol gaan springen: dan gaan er peesjes en springschoenen om, maar dat is dan omdat ze nogal een kluns is en de ene na de andere balk eraf springt :D

Als je goed een bandage aanlegt ademt het juist wel.
Een wetenschappelijk onderzoek, niet grootschalig....
Ik vind het een zeer karig onderzoek, daarnaast is het 1 onderzoek en dan zegt het niet zoveel.
Ik neem niet zomaar iets aan als er een onderzoek is gedaan, meerdere onderzoeken en verdiepen, daar gaat het om.
Hoevaak zie je niet van onderzoeken dat ze jaren later erop terug komen.

ladylayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:29

Anoniem schreef:
Ik denk van wel. Ik heb het er namelijk overgehad met mijn DA en ook hij zei dat zonder bescherming het beste was. Omdat de pezen gewoon heel heet worden. Ook in een uurtje ;)

Ik ervaar zelf dat de benen er droog en normaal temperatuur onder vandaan komen.
Niet eens wat warmer, dat heb ik dus zeer zeker wel met peesbeschermers.

Ik denk ook dat peesbeschermers niet beter ventileren, heel logisch, neopreen en plastic = niet ventilerend.
Katoen wel ;)

Ieder zo zijn mening.

Verder meng ik me ook niet meer, aangezien het een eeuwige discussie is.
Laatst bijgewerkt door ladylay op 19-10-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:31

ladylay schreef:
Anoniem schreef:

Ik ervaar zelf dat de benen er droog en normaal temperatuur onder vandaan komen.
Niet eens wat warmer, dat heb ik dus zeer zeker wel met peesbeschermers.

Ik denk ook dat peesbeschermers niet beter ventileren, heel logisch, neopreen en plastic = niet ventilerend.
Katoen wel ;)

Ieder zo zijn mening.

Nogmaals. Ik ben het volledig met je eens dat neopreen beschermers niet veel beter zijn. Daarom scheeft ik ook dat je beter voor een leren kan gaan of eentje die goed ventileerd ;)

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:59

Ik gebruik voortaan wel bandages om de voorbenen. Mijn paard krijgt namelijk wondjes en plekjes rond haar pezen van peesbeschermers. Ik hab al verschillende merken geprobeerd maar geen 1 waar ze het niet van heeft. Toch wil ik wel enige bescherming mocht ze haarzelf aantikken.
Naar het rijden spruit ik de benen altijd grondig af en gaat ze minimaal nog een half uur in de molen om af te koelen.
Haar benen zijn nog super 'droog' dus geen probleem denk ik.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 01:45

Anoniem schreef:

Blablabla, ik verbaas me er nog steeds over dat mensen iedere keer weer met hetzelfde flut onderzoek aan komen zetten.

'Meten is weten', dat kan wel zo zijn, maar wie zegt er dat die temperatuur inderdaad schadelijk is, is dat aangetoond? Nee vast niet, je gaat geen proefpaarden nemen en vooraf al bedenken dat ze zich kapot gaan lopen. Wat voor bandages zijn er in het onderzoek gebruikt en hoe zijn ze aangelegd? Fleece, katoen, acryl, met onderlappen van vilt, katoen of nog heel iets anders? Tot dusver te therorie, over daadwerkelijke cijfers zie ik ook niets te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:19

Nies_ schreef:
Anoniem schreef:

Blablabla, ik verbaas me er nog steeds over dat mensen iedere keer weer met hetzelfde flut onderzoek aan komen zetten.

'Meten is weten', dat kan wel zo zijn, maar wie zegt er dat die temperatuur inderdaad schadelijk is, is dat aangetoond? Nee vast niet, je gaat geen proefpaarden nemen en vooraf al bedenken dat ze zich kapot gaan lopen. Wat voor bandages zijn er in het onderzoek gebruikt en hoe zijn ze aangelegd? Fleece, katoen, acryl, met onderlappen van vilt, katoen of nog heel iets anders? Tot dusver te therorie, over daadwerkelijke cijfers zie ik ook niets te staan.

Dit onderzoek is idd niet heel grondig nee. En kan idd veel beter. Maar wat ik vooral niet begrijp. Is dat mensen nog met dingen willen rijden die mogelijk(en zeer veel aanwijzingen) schadelijk zijn voor je paard. Gaat dat leuke setje nou echt voor de gezondheid van je paard?
Daar kan ik echt niet bij. Als je weet dat het misschien schade aan kan brengen. Dan gebruik je dat toch niet meer?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-10 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:30

vallbeejj schreef:
Ik gebruik alleen bandages als ik een keer leuke foto's wil..
Verder rijd ik helemaal 'bloot' en mocht ik het bos in gaan of springen doe ik peesbeschermers en springschoentjes om.

Ik ook!! Zelfs in het bos rijd ik "bloot"!

frgheaven

Re: Bandageren goed of slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:14

Ik gebruik nooit bandages of peesbeschermers/ strijklappen.
Dit omdat ik van mening ben dat ze de pezen ondersteunen. En dit is voor een paard niet de bedoeling. Het paard heeft 4 benen gekregen om op te lopen.

Als je gaat werken met bandages of peesjes/strijklappen, haal je een stukje van de sterkte van de pees weg.

Zou je onafgebroken een tijdje rijden met beenbescherming, dan krijg je een soort "lui" effect van de pezen.

Dus daarom ben ik van mening dat het gebruik van beenbescherming niet bevordelijk is voor het welzijn van het paard. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:45

frgheaven schreef:
Ik gebruik nooit bandages of peesbeschermers/ strijklappen.
Dit omdat ik van mening ben dat ze de pezen ondersteunen. En dit is voor een paard niet de bedoeling. Het paard heeft 4 benen gekregen om op te lopen.

Als je gaat werken met bandages of peesjes/strijklappen, haal je een stukje van de sterkte van de pees weg.

Zou je onafgebroken een tijdje rijden met beenbescherming, dan krijg je een soort "lui" effect van de pezen.

Dus daarom ben ik van mening dat het gebruik van beenbescherming niet bevordelijk is voor het welzijn van het paard. :)

En dat is dus gewoon écht niet zo. Wat valt er nu te ondersteunen?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:55

Bandages zijn niet alleen goed vanwege de warmte niet vrij komt maar er is grote kans om foutief te bandageren..
Daarnaast geven ze zoveel "steun" dat de pezen mindet hoeven te werken en hier worden ze dus minder sterk van.!

Ik rij altijd met peesbeschermers voor en achter.. Dit omdat de mijne heel veel strijkt.. Dus heb fit puur als bescherming.! En niet als steun..

Zou het vooral niet bij jonge paarden gebruiken.! Did moeyen zowiezo nog veel aansterken..

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:01

[/quote]En dat is dus gewoon écht niet zo. Wat valt er nu te ondersteunen?[/quote]

Bandages zijn niet voor bescherming. Sommigen gebruiken ze voor de show, anderen voor "bescherming".
Ik gebruikte eerder ook bandages/ beenbeschermers. Tot de dierenarts me erop wees dat het helemaal niet zo goed is voor een paard.
Hij vertelde me dat mensen wel is zo door kunnen slaan in het beschermen van hun paard, dat het tegenovergesteld werkt, en dit helemaal niet goed is of zelfs ongezond.