ladylay schreef:Als je goed bandageert heeft het zeker wel een functie...
Katoen ademt, dus als je katoenen onderlappen hebt en daarover katoenen bandages, of fleece werkt super.
Ik ben juist gaan bandageren omdat de benen juist eronder droog blijven door de ademende werking.
Met peesbeschermers zijn de benen juist nat, naar een intensieve training.
Logisch, het is neopreen en plastic...lekker broei effect en totaal niet ademend.
En met onderlappen en bandages is het zeker dik genoeg dat het tikken opvangt, anders zou men er ook niet mee rijden.
Uiteraard met springen etc. wel peesbeschermers, die klappen zijn heel harder.
Ik verbaas me werkelijk over deze reactie: een bandage die tig keer om het been gewikkeld is ademt écht niet meer. Dat de benen droog blijven geeft al te denken: er is wetenschappelijk onderzoek gedaan dat de temperatuur bij gebandageerde benen (en ook met peesbeschermers) gevaarlijk hoog oploopt en dat je de kans op peesblessures verveelvoudigt. Volgens mijn hoefsmid is het onzin dat een paard zichzelf de hele tijd zou aantikken: als je ze van het begin af aan zonder bescherming rijdt, dan zullen ze in het begin zichzelf misschien ooit wel eens een tik geven (die je voor lief moet nemen), maar daarna weten ze exact waar ze hun benen moeten laten. Juist de paarden die altijd ingepakt lopen worden hierdoor een gevaar voor zichzelf: immers ze weten niet meer wat hun eigen benen voor signalen doorgeven en tikken er vrolijk op los. Wij reden eerst ook meestal met peesbeschermers, maar zijn na alle berichten er helemaal mee gestopt en er is helemaal nooit iets gebeurd. Alleen voor de foto steken we ons paard nog wel eens in de bandages, maar die gaan na het nemen van de foto's ook meteen weer af.
Iets anders is het als wij met onze super dressuurknol een keertje voor de lol gaan springen: dan gaan er peesjes en springschoenen om, maar dat is dan omdat ze nogal een kluns is en de ene na de andere balk eraf springt