bates zadel schuift

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:26

Hoi Abeltje_xx, ik heb wel degelijk een Bates Cair gehad met zelfs 2 lekke kussens. Het zadel is teruggestuurd naar de leverancier (want het is garantie) en ik had weer een perfect zadel terug :D .
Daarvoor had ik al diverse zadelmakers laten kijken en die hadden er zelfs wol bij ingestopt (mijn zadel kieperde voorover), andere bomen erin, tot het zadel uiteindelijk uit elkaar gehaald is en het euvel aan het licht kwam. 2 lekke kussens (en daar had ik al 1,5 jaar mee rondgereden ;( ).
Dus het kan echt wel ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:39

setteke schreef:
Hoi Abeltje_xx, ik heb wel degelijk een Bates Cair gehad met zelfs 2 lekke kussens. Het zadel is teruggestuurd naar de leverancier (want het is garantie) en ik had weer een perfect zadel terug :D .
Daarvoor had ik al diverse zadelmakers laten kijken en die hadden er zelfs wol bij ingestopt (mijn zadel kieperde voorover), andere bomen erin, tot het zadel uiteindelijk uit elkaar gehaald is en het euvel aan het licht kwam. 2 lekke kussens (en daar had ik al 1,5 jaar mee rondgereden ;( ).
Dus het kan echt wel ;)

ja daar denk ik dus ook aan. lekke kussens. idd omdat het dus blijft schuiven ook direct nadat het was "opgevuld".
ik heb de zadelmaker toen laten komen omdat het schoof, die vertelde mij dat het rechtkussen platter was en daarom opgevuld moest worden. dat deed hij en het zadel lag goed. maar nog geen halfuur daarna had ik al weer het gevoel dat het scheef lag. zelf weggewuifd omdat het toch net opgevuld was :? dus dan kon dat niet.
als ik er nu naar kijk dan zie ik maar moeilijk verschil in de kussens, maarja ik ben geen expert, dus ik kan gewoon niet zeggen wat er mis is.

ik kan eventueel met deze zadelmaker een afspraak maken over twee weken. maar ik heb het idee alsof hij soms het niet helemaal serieus neemt wat er met het zadel aan de hand is. hij werkt heel snel en ik moet zelf om uitleg vragen en heb dan het gevoel alsof hij van me afwil komen en verder wil.
hoeft niet zo te zijn, maar zo voel ik dat een beetje.
stel nou dat hij langskomt, zadel weer aanpast en het zadel schuift nog steeds, en ik dus een andere zadelmaker langs laat komen die dus zegt: kussens lek, kan ik dan nog steeds bij de eerdere zadelmaker ( die het zadel dus ook verkocht heeft) aankomen en zeggen, nou een ander heeft gezien dat de kussens lek zijn dus stuur em terug en geef me een nieuwe. ?? kan dat??
niet dat ik denk ( hoop van niet) dat het zo gaat, liefst heb ik het gewoon weer opgelost en klaar, maar stel nou van wel. kan ik dat dan vragen, of kan hij zeggen: je hebt het ergens anders laten doen dus je krijgt geen garantie meer van mij. en hoe lang duurt die garantie, want we hebben het nu dus ruim een jaar. bijna twee jaar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:46

Hoi Abeltje, mijn zadel was eeuwig oud (een van de eerste Isabell Werths) en ik had het zadel 2e hands gekocht en kreeg gewoon garantie.
Ik zou gewoon mijn poot stijf houden en je verkoper het zadel uit elkaar laten halen. Dan kan hij het verschil voelen tussen de beide kussens en als hij dan toch niets wil, fijn naar een andere winkel. Wel dan zorgen, dat deze ook Bates verkoopt, zodat hij het zadel terug kan sturen. De verkoper draagt bij lekkage ook geen kosten, dit doet de leverancier. Behalve dus wat tijd, is hij er geen euro aan kwijt. Misschien zou je die tijd moeten betalen, maar dat is beter dan doorrijden met een scheef zadel.

abeltje_xx

Re: bates zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:50

ok dus er zit gewoon garantie op een bates zadel. dat is fijn om te weten.
hoe kan je trouwens zien dat een kussens lek is, of moet hiervoor het zadel uit elkaar gehaald worden voordat je het ziet en kan je dat niet zien aan de buitenkant?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:54

Haha, nee, dat zie je niet aan de buitenkant, anders had ik niet al 1,5 jaar met lekke "banden" rondgereden. Zelfs diverse zadelmakers zagen het niet en propten er gewoon wol aan de voorkant bij. Pas toen ik voor de zoveelste keer terug was bij de winkel, haalden ze het zadel helemaal uit elkaar en toen kwam het euvel aan het licht :+ . Succes en poot stijf houden!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:06

dus de enige manier om te ontdekken of een ( of beide) cairpanels lek zijn is om het zadel uit elkaar te halen, zelfs voor zadelmakers? pfff nou dat word nog wat om de mijne te overtuigen dan.
ik denk dat hij idd de vorige keer gewoon wat vulling erboven heeft gepropt.
ik had trouwens wat op internet opgezocht en in een informateflyer van cair zelf staat dat het lek kan gaan als het eventueel in aanraking met een scherp object is gekomen, maar dat is bij mij vrij zeker niet het geval.
wat was de reden dat die van jou lek was setteke?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:14

Geen flauw idee, ik ga altijd heel voorzichtig om met mijn zadels. Plus dat je dan met een voorwerp dwars door het onderleer zou moeten prikken. Er waren ook geen gaatje(s) te zien in de kussentjes zelf. En de mijne zijn zonder problemen gemaakt (of misschien wel nieuwe?).
Wat wel nog zou kunnen, ze stoppen er wol bij met zo'n grote naald, misschien heeft dat er wat mee te maken? Alleen je gaat pas bijvullen ALS er al een probleem is....

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:25

met een grote naald!!?
er werd mij verteld dat het rechterkussen platter was omdat ik links opstapte en ik het dus plat had gedrukt. daardoor schoof het naar rechts. klonk heel aannemelijk.
kan het zijn dat ze het daarna hebben bijgevuld met wol oid en toen het hebben lek geprikt waardoor het scheef BLEEF liggen??

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:31

Klinkt niet raar. Zou maar eens in overleg met die zadel maker.
Trouwens ik weet dat bij de Paardenschuur in Amerongen een zadelmaker werkt die ook fysio is en ze werken veel met Bates. Misschien heb je daar wat aan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:33

Je schreef in je vorige post, dat er wat vulling bijgepropt was. Volgens mij doen ze dat met zo'n grote stopnaald ;)

En naar mijn idee onzin, dat het komt door het opstappen, als de kussens heel zijn, kan dat echt niet gebeuren. Het zijn juist luchtgevulde, deze moeten gewoon weer terugveren in het oorspronkelijke. Wol zou wel in elkaar gedrukt kunnen worden.

Nu komen we een beetje bij het kip en het ei (heb ik hierboven ook al geschreven ;) ), jij ging rommelen met je zadel, omdat het scheef lag. De zadelmaker ging beetje bijvullen (misschien toen een lekje gemaakt???), maar het probleem bleef. Dus er moet een lekje zijn, waardoor? Mijne waren allebei lek, dus tsja.

Maar gewoon terug, je zadel is pas een jaar oud en je mag toch gewoon iets goeds verwachten voor je geld :D .

Nogmaals, succes!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 14:48

ik zie em eind volgende week weer, is het een idee om ipv hem te laten komen voor het zadel en daar ter plekke dus hem proberen te overtuigen het zadel uit elkaar te halen enz, het zadel gewoon mee te nemen en te vragen of hij het in de winkel uit elkaar haalt om te kijken of er wat mis mee is?
dan heb ik ook niet het "maar nou ben ik er toch dus dan doe ik wel weer opvullen ipv meenemen-probleem"
het kost waarschijnlijk ook minder ( denk voorrijkosten, enz) en ik ben er sneller achter wat het probleem is ( plus ik kan er met m'n neus bovenop staan :D dus kan ik zien wat het probleem is )
het lijkt me goed om dat eens te doen en om daarna te gaan kijken of het zadel weer goed ligt.
of heb ik dan juist kans dat ik met een slecht passend zadel ga rijden. ( aan de andere kant, slechter dan nu kan haast niet)

er schijnt trouwens 5 jaar garantie te zitten op de cair panels, als ik de fyler ervan mag geloven. dus dan hoef ik alleen te betalen voor het openmaken en weer dicht maken ( manuren) toch, en niet voor het panel zelf??

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:47

Hoi, gewoon met je zadel naar de winkel (wel even bellen vantevoren), met je neus erbovenop gaan staan. Is je ene paneel niet lek, dan naar een andere oplossing zoeken ;)

Mijn zadel was stukken ouder en nog had ik er garantie op en heb zelfs noppes betaald.

Dus hopla, winkel bellen, zadel in de auto en uit elkaar met dat ding. Mocht je wel wat moeten betalen, zeker als het kussen niet lek is, nou ja.
Maar dat is altijd goedkoper, dan de beste man voor laten rijden.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:49

Ik heb ook een Bates. Tevreden over, maar in het begin wel een soortgelijk probleem gehad!
abeltje_xx schreef:
dat de kussens lek zijn? ( je hebt best veel gezegd :P maar ik ga uit van deze) ik heb het even laten vallen bij mijn zadelmaker gisteren en hij wuifde dat een beetje weg, dat kan niet zomaar gebeuren en dat vond hij heel onwaarschijnlijk.

Bij mijn vorige paard lag het zadel iets achterover en is door de zadelmaakster uit Dronten wol bijgestoken. Maar helaas aan 1 kant dus door de cair heen! Hierdoor werd het zadel meteen scheef en aan 1 kant veel harder. Echt een grote fout door deze toch verder heel profi zadeladviseur. Pas toen het niet meer ging (scheef en zere rug van t paard) ben ik naar een andere zadelmaker gegaan en bleek dit. Uiteindelijk opgelost door nieuwe cair en shims.

Probeer met je ogen dicht eens goed in beide kussens te knijpen en voelen ze dan gelijk? Als je het zadel op de kop op je schoot hebt zijn de kussens glad? Voel je bobbels?
Om de boommaat die nu zou passen bij je paard te bepalen kan je een soort waaier van wintec huren/lenen of kopen.

Ik zou hier zeker niet mee doorrijden en het na laten kijken van een bates is redelijk eenvoudig omdat ze door schroeven uit elkaar kunnen!
Succes ermee.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 21:06

ah dus het kan wel dat de kussens door zo'n naald worden lekgestoken!

ik ga dat eens doen yvetjes, dat knijpen enzo. en ik kan misschien ook wel aan zo'n wintec waaier komen.
maar ik hoor dus geen bobbels te voelen en de kussens moeten op alle plaatsen even hard zijn?

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:19

abeltje_xx schreef:
ah dus het kan wel dat de kussens door zo'n naald worden lekgestoken!

ik ga dat eens doen yvetjes, dat knijpen enzo. en ik kan misschien ook wel aan zo'n wintec waaier komen.
maar ik hoor dus geen bobbels te voelen en de kussens moeten op alle plaatsen even hard zijn?

Ja, dat kan zeker! Ze schuiven de won onder of boven de cairkussens, maar als ze te schuin steken, gaan ze door het cairkussen.

Maar het zadel moet zeker glad aanvoelen en gelijk zien. De kussens zijn niet beide even "hard" maar eerder stevig. Als ze warmer zijn (weet niet of je zadel thuis/binnen hangt of in de koudere stal?) moeten ze soepeler aanvoelen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 21:31

het zadel hangt in de stal.
maar goed, ik ga morgen toch naar de paarden. ik kan eventueel daarna even zo'n wintecwaaier ophalen en dan weer terug om te meten en te voelen enzovoort.
en dan ga ik meteen maar even een afspraak maken ( word ws donderdag ) om het zadel langs te brengen.

ik ben heel benieuwd wat ze ervan bakken, maar ik ben zeker van plan om er met mijn neus bovenop te staan om het te bekijken

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:04

ik heb zonet een wintec/bates boom meter gehaald. morgen ga ik even meten welke boom ze zou moeten hebben.
vanmorgen even gespiekt en er zit nu een witte/grijze in. dat zou betekenen dat ze met een extra wide rondloopt := de breedste die er is. dat vind ik zelf wat breed op mijn arabiertje, maar we zullen het morgen zien.

ik heb er trouwens over gewreven en in geknepen. ik had wel hel gevoel dat het rechts iets zachter was maar het was erg moeilijk om te voelen. wel heb ik met de eigenaar ernaar gekeken en het zadel ligt gewoon erg scheef. als wij leken het allebei al kunnen zien :P ...

morgen even meten dus.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:22

In principe zou dat toch best kunnen hoor, een witte boom. Had het op mijn 3/4 arabiertje ook (had gewoon een goede bespiering (wat verder echt geen brede pony).

Dat knijpen is echt lastig. Hoe is de rug van je paard wanneer je hem netjes vierkant zet en je op een krukje achter je paard staat? Zie je aan de ene kant iets dikkere bespiering? Kan soms helpen om een foto te maken en die thuis te bekijken.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:32

ik heb dat bij haar al eens bekeken idd. maar ik vnd het moeilijk. ik denk wat te zien, maar vraag me dan af of ik niet verkeerd kijk.
soms voel ik het na, maar dan zit ik er weer heel dicht op natuurlijk :D
zo lijkt het alsof er bijna een S bocht in haar ruggengrat zit, maar dat is het gevolg van haar en lichtval in de schuur :+ als ik navoel is alles recht, maar dat maakt het moeilijk kijken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:44

Bekijk deze site eens. Niet echt voor jou probleem maar dacht toch wel handig.
Zo las ik dat er wel degelijk wol boven de kussen geplaatst kan worden om hem wat aan te passen.

www.cairpanelsystem.com

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:44

Japeloup schreef:
Bekijk deze site eens. Niet echt voor jou probleem maar dacht toch wel handig.
Zo las ik dat er wel degelijk wol boven de kussen geplaatst kan worden om hem wat aan te passen.

http://www.cairpanelsystem.com

Ben dan toch benieuwd waar je dat hebt gelezen!! Ik kom alleen de shimz tegen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:48

Ik heb net een zadel maker bij mijn zadels gehad.
Mijn probleem was dat de ruimte tussen mijn kussen en de schoft te klein was. De boom maat was goed. Wat heeft hij gedaan: kussentjes van een soort schuim tussen de luchtkussens en het zadel in geplaatst. Deze hebben exact de zelfde vorm als de luchtkussens. Echt heel mooi zo hou je het voordeel van de luchtkussens maar net iets meer ruimte voor de schoft.

Heb nu ook mooi mee kunnen kijken naar hoe je kan zien of je kussens nog goed zijn.
Althans bij mijn nieuwe zadel. De andere is een oud model en daar kan je het niet zo maar zien.

Ik kan je zo uitleggen hoe je dat kan zien:
Je weet hoe je de boom maat kan verwisselen? Dat doe je door 2 schroeven aan de voorzijde los te maken. Dan kan je de kussens aan de voorzijde los halen van de zitting. Dan zie je de boom zitten. Bij mij zat de groene er in. Dan kijk je aan de bovenkant op de kussens, dat normaal dus tegen het zitgedeelte aan zit. Als je een zadel hebt waarbij je klitteband ziet, dan heb je een nieuwe, en kan je door dat los te maken zien of je kussen nog goed is.
Bij mijn oudere zadel zit dit vast met nieten. Die moeten dan losgemaakt worden en pas kan je zien of de kussens nog goed zijn.
Op deze manier kun je dan die schuim vullingen er evt ook bij doen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.....

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:04

nou ik heb vandaag met die boommeter gemeten, en volgens mij heeft ze een boom kleiner nodig. ik heb echt op alle mogelijke manier gemeten maar ik kwam iedere keer op het rode streepje uit ipv het witte.
arme paard is zelfs nog helemaal ondergekledderd met oogpotlood om haar schouderbladen en ruggegraat goed te kunnen zien ( is mijn studie toch nog ergens goed voor :P ) en ook dan was te zien dat haar ruggengraat gwoon recht ligt maar het zadel er dus scheef op ligt. als ik het zadel recht leg dan is er mooi genoeg ruimte overal tussen en ligt het prachtig boven de rug, maar laat ik het los dan zakt het weer terug.
ik heb zelfs een ander zadel dat we nog hadden liggen erop gelegd, dit zadel heeft een veel smallere boom en lag dus ook niet goed, maar opvallend was dat het wel stabieler bleef liggen. het bates zadel schuift en kleppert van achter bij de minste beweging van het paard, dit zadel bleef gewoon liggen.

donderdag gaan we naar de zadelmaker ( zowieso missen we een van die schroeven zag ik vandaag, dus dat is een mooi excuus om hem dan maar even uitelkaar te halen) en dan laat ik het dus uit elkaar halen. ik durf dat zelf niet te doen, ben veel te bang dat ik iets verkloot. maar ik ga er wel met m'n neus bovenop staan donderdag. :D

heeft er iemand trouwens een foto van zo'n zadel zonder zitting, waar je dus kan zien hoe de kussens eruit zien? vanbinnen bedoel ik, die cairpanels? dan weet ik een beetje hoe een leeg cairpanel eruit ziet en een vol cairpanel. dan weet ik ook een beetje waar ik het over heb donderdag :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 22:44

*zucht* vanochtend in alle vroegte naar de winkel gegaan, zadelmaker was er vandaag dus dan kon ie meteen kijken.

ten eerste wilde hij het zadel niet openmaken, hij geloofde niet dat het lek was. daarnaast was hij geen fan van het systeem en ging hij toen bijvullen met wol. maar liet hij wel weten dat dit geen goede oplossing was :? toen ik vroeg waarom hij het dan deed en wat dan wel de oplossing was vertelde hij dat hij ook geen ervaring met het systeem had en dat hij het ook niet wist :?
ondanks aandringen heeft hij het zadel dus niet opengemaak, eant "dat doe je niet een-twee-drie". k had de hele dag, maar goed.
een maal thuisgekomen, direct gepast op het paard, leek recht te liggen. rondje gestapt en gedraafd. leek weer scheef te gaan liggen, maar na het eerste galopje lag het weer vreselijk scheef. er is niks veranderd.
ik word er echt zo ontzettend moe van. het liefst stuur ik het gewoon terug naar d fabriek ofzo, ik wil gewoon een goed passend zadel terug, als dat geklooi met opvullen daar wordt het dus duidelijk niet beter van.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:05

Hoi Abeltje_xx, jee, wat een tegenvaller. Heb je het zadel wel bij die winkel gekocht?
Anders zou ik wat rond gaan bellen, waar er bij jou in de buurt die zadels verkocht worden en of er dan iemand (zadelmaker) aanwezig is, die het wel aandurft om je zadel open te maken. Hier ben je dus niets mee opgeschoten. Moest je er wel voor betalen?