Bultje op ruggegraat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Bultje op ruggegraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:55

je kan de aankomende tijd anders met een bbp proberen te rijden tot het weg is ? en daarna je zadel er weer op en kijken wat er dan weer gebeurd... ?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 09:25

zilano schreef:
Mijn paard had vorige week ook een bultje. Meteen de dierenarts erbij gehaald, omdat pas mijn zadel helemaal nagekeken was.
De dierenarts vertelde me dat het een verstopte talgklier was. Binnen een week kan hij er een spuit tegen krijgen en bij mijn paard is het gelukkig weggestrokken. Ook zonder spuit kan het wegtrekken, maar het kan ook blijvend zijn.

Deze bultjes kunnen ze krijgen, doordat het zweet en vuil in de porien gaat zitten. Het is te voorkomen om na het rijden de rug te wassen met betadine shampoo als hij erg gezweet heeft.

Succes ermee!

maar hoe kan je t voorkomen door te wassen als het direct na t rijden gebeurt? Ik zie nu toch een link met het rijden, omdat t gister dus weg was. vanavond ga ik weer rijden dus dan even kijken of het er weer zit. Maar zweet zou er ook mee te maken kunnen hebben, want heb haar pas 2 keer in t zweet gereden en ook die 2 keer had ze bultjes..
Jemig t kan wel héél erg veel zijn zeg :+

Garny; ja dat zou idd kunnen, ware t niet dat ik dat niet zo'n goed plan vind aangezien ik haar eindelijk begin te vertrouwen :+ met bbp lig je er zó naast! :')

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:49

Als je de rug wast direct na het rijden, kan het vuil zich 'nog niet nestelen'. Je bent er dan nog gewoon op tijd bij. Als je wacht tot hij is opgedroogd dan is het zweet en vuil er al in kunnen trekken. Zo heeft de dierenarts het aan me uitgelegd in ieder geval :P

Mocht je paard het weer krijgen dan kun je het een keer proberen. Bij mijn paard is het nu weggebleven, maar het kan ook 'toeval' zijn geweest.

In ieder geval succes!!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:56

zilano schreef:
Mijn paard had vorige week ook een bultje. Meteen de dierenarts erbij gehaald, omdat pas mijn zadel helemaal nagekeken was.
De dierenarts vertelde me dat het een verstopte talgklier was. Binnen een week kan hij er een spuit tegen krijgen en bij mijn paard is het gelukkig weggestrokken. Ook zonder spuit kan het wegtrekken, maar het kan ook blijvend zijn.

Deze bultjes kunnen ze krijgen, doordat het zweet en vuil in de porien gaat zitten. Het is te voorkomen om na het rijden de rug te wassen met betadine shampoo als hij erg gezweet heeft.

Succes ermee!

Ja maar daar zit dan geen vocht in als het goed is. Volgens mij is dat heel wat anders als wat TS nu bedoelt.

SuperSmurf

Re: Academische rijkunst - liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:32

Ok ik baal.. het is t zadel. rij boomloos en heb er net een smaller kop ijzer Hm gedaan en ik merk nu dat ze ook liever niet draaft! en t bultje was weer terug. zweet is t niet want heb alleen gestapt. het dekje is t ook niet want die had ik flink omhoog getrokken. dan blijft t zadel over. morgen ga ik met een barefoot rijden en dan weet ik t zeker

SuperSmurf

Re: Academische rijkunst - liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 06:13

Het is echt t zadel. heb Gister met een barefoot gereden en toen had ze t niet. de verkoper v t zadel zei dat ze ook problemen met de vocht afvoer zou kunnen hebben en t zich op hoopt omdat t zadel te Strak zit. een soort trauma plek.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 06:45

Als dat de veroorzaker was, is het zeker goed om met een ander zadel te rijden.
Maar er is ook kans dat het na verloop van tijd ook bij dat andere zadel gaat voorkomen.

Mijn paard heeft het ook gehad, puur van het dekje (naad van het dekje)en dat word daar lekker warm.

Hierboven word gesproken over wassen met betadine om te voorkomen dat het vuil zich gaat nestelen.Maar bij mijn paard zat het bultje er voor het zadel er af ging.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 09:51

dan zou je dus misschien beter een pad kunnen gebruiken, die hebben daar volgens mij geen naad zitten toch?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:34

Ik trek nu heel goed het dekje in het zadel, zodat deze nergens kan drukken,en ik heb er eigenlijk nooit meer last mee gehad. *klopt af*

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 09:06

Werkte bij mij niet, maar gister heb ik gereden met een pad met traagschuiminlages en toen was het weg. Dus voorlopig maar even met deze combi rijden :)