Bit voor sterk paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Bit voor sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:33

frgheaven: Een thiedeman is ook een bit. Misschien zegt de naam kimblewick je meer, maar beide termen voor beide bitten gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:34

een scholingsbit werkt ook best scherp in.
Van K&K, bij Divoza te koop voor 130 euro.

Heb hem zelf ook een tijdje gebruik op buitenrit en daar reageerde hij beter op dan een gewone trens.

Edit; niet het correctiebit dus, maar het bit met de vaste ringen !

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:38

nu ben ik echt geen geitenwollensokken bitloos ruiter maar wil toch even kwijt dat ik het eens ben met knollentuin als zij zegt dat paarden die hard zijn in de mond alleen nog maar harder worden van een scherp bit...
Uiteraard is het een goed idee om eens een ander bit te proberen maar ik denk niet dat je meteen op zoek moet naar een scherp bit, probeer eerst eens een ander bit...
(dubbel of enkel, dik of dun, ander materiaal enz).
Wie weet kan je van een stalgenootje eens een ander soort bit lenen om te proberen?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:45

Ik ken het probleem en geloof me, niet elk paard spaart zijn krachten als hij weet dat hij nog ver moet... Die van mij is het in de klasse 3 nog steeds niet verleerd. Ik heb in het verleden met vanalles gereden, ook bitloos, en dat werd steeds een strijd. Sinds twee jaar ongeveer rijd ik met een pelham en de strijd is over. Hij is er in die tijd absoluut niet ongevoeliger voor geworden, integendeel. Hij weet nu dat het geen zin heeft om te drammen, reageert op lichtere hulpen en is veel meer ontspannen (gelukkig, want hij kan zijn krachten wel beter gebruiken in een wedstrijd).

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:16

zoek eerst eens bij je zelf! gaat hij genoeg naar buiten voor de wedstrijd of staat hij veel op stal, wat voor voer krijgt hij energie rijk of arm?
dat zijn ook allemaal punten waar je rekening mee kan houden! zelf ben ik er geen voor stander van maar je kun ook een stang gebruiken!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:19

Ik zou de oplossing ietwat dressuurmatig zoeken en niet in het bit. Paard dus aan het werk zetten, en voorwaarts oplossen.
Schiet je meer mee op dan met een ander bit denk ik...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:01

En een leren meroth bit, is dat missch iets als je toch met bit wil blijven rijden? ik vond het bij mijn paard (voordat ik bitloos reed) wel een succes! dat was ook een drammer...

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:16

Janine1990 schreef:
Ik zou de oplossing ietwat dressuurmatig zoeken en niet in het bit. Paard dus aan het werk zetten, en voorwaarts oplossen.

idd ben het helemaal met jou eens!!! want naar mij idee werkt het niet kom we jongens we hangen er een sterk bit in dan luister hij wel. Daar los je het probleem niet mee op, wordt het op over een tijdje alleen maar erger van!!

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:21

Janine1990 schreef:

Idd een scherper bit lost het probleem slechts tijdelijk op. Helemaal terug naar de basis met dit paard. Op zijn eigen benen laten lopen en goed voorwaarts. Daar heb je veel meer aan.....

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:26

Goed voorwaarts kan in de endurance betekenen dat je je paard met 18 per uur compleet over de kop rijdt. Wil je niet.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:34

Goed voorwaarts betekent dat een paard correct aan de hulpen staat. Niet dat het als een speedmonster over de vlakte scheurt.
Juist endurance paarden moet je in IEDER gewenst tempo kunnen rijden, hoe en wanneer jij dat wil. Het lijkt me buitengewoon onwenselijk voor een paard dat lange afstanden moet gaan, dat het uren in "zijn bit hangt".

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:56

Wie heeft het hier over scheuren en over in het bit hangen? Als het paard zoveel looplust heeft dat hij weigert naar jouw hulpen te luisteren, zul je duidelijker moeten zijn. Dan kun je hem inderdaad in elk gewenst tempo laten lopen zonder dat je steeds aan het bit hoeft te komen.

Amazone4Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:00

Mijn paardje had ook van die wegloop neigingen in het bos.

Toen een tijdje met een correctiebit van K&K gereden.
Heb er erg goede ervaringen mee.

Zacht bitje als je paard braaf is.
Maar bij meer inwerking een soort hefboomwerking die het bit dan scherper maakt.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 21:34

Speedster schreef:
Goed voorwaarts kan in de endurance betekenen dat je je paard met 18 per uur compleet over de kop rijdt. Wil je niet.

Bedankt voor je reactie. Heb wel het gevoel dat je heel dicht in de buurt zit. Ik zie ook voorwaarts rijden... Daar ligt het probleem een beetje.. Ik zet hem aan het werk. Als hij nog meer voorwaarts zou gaan dan is hij helemaal over de rooie.

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:42

zo te zien ga je niet veel met de info doen en heb je oordeel al getrokken! jammer gemisten kans

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 19:36

Nou, ik neem alle info ten harte! Ik ga meerdere dingen proberen.
Alleen denk ik dat niet iedereen even goed lijkt te weten wat ik bedoel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:40

NouJaDan schreef:
Goed voorwaarts betekent dat een paard correct aan de hulpen staat. Niet dat het als een speedmonster over de vlakte scheurt.
Juist endurance paarden moet je in IEDER gewenst tempo kunnen rijden, hoe en wanneer jij dat wil. Het lijkt me buitengewoon onwenselijk voor een paard dat lange afstanden moet gaan, dat het uren in "zijn bit hangt".

Merci, jij begrijpt wat ik bedoel :P

Het is allemaal zo eenvoudig, zeggen dat je het paard over de kop rijdt. Dan is het een kwestie van paard moet beter voorwaarts aan de hulpen. Daarbij alles voorwaarts oplossen, en het paard niet constant terugvragen, daar schiet je niets mee op. Voorwaarts houden in alle overgangen, ook in de stap.
Paard veel naar beneden en over de rug vragen.

Om mijn part ga je longeren aan de bijtzet zodat het paard over de rug blijft gaaf en ga je overgangen maken op je stem, waardoor het paard onder het zadel daar ook beter naar blijft luisteren.

Rijden met je zit en benen, je teugels heb je alleen nodig als je een overgang wilt maken en je paard er op gaat attenderen dmv een halve ophouding.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:18

zijn alle bitten toegestaan met endurance?
ik heb zelf wel goede ervaringen met een sperriem die over de neus aan de bitringen vast maakt... op het moment dat je ana de teugels zit, krijg je druk op het bit, maar ook op de neus! misschien reageert ie daar juist wel goed op :j
beetje het zelfde effect als een pullerneusriem.

of eventueel met een beugelneusriem rijden met een extra teugel aan de onderkant van de neusriem

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:44

Ik ken een paard die écht énorm sterk is en die heeft een nogal raar bit (ik weet niet hoe het heet) :P
Het is enkelgebroken bit met een beide kanten ringetjes aan het bit zodat als het paard zen bit wilt vastpakken met z'n tanden, hij door de ringetjes het niet kán vastnemen :Y)
het is nogal moeilijk om uit te leggen maar als iemand weet welk bit ik bedoel en ook weet hoe het heet, hoor ik het graag ! B-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:51

Wellicht inderdaad een ongebroken pelham of een pessoa.
Sommige paarden zit het inderdaad gewoon in, rijd je met vast contact?
Een pelham of pessoa met twee teugels vind ik hier de beste optie.
Een Yankee zou ook nog kunnen, heeft wat minder hefboomwerking, zelfde effect.

Je zou ook een Danger bit kunnen overwegen, dubbelgebroken wat zich omzet in ongebroken als het paard zich sterk maakt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:04

Ik heb dit probleem ook gehad. Juist naarmate de wedstrijden langer werden werd het gevecht steeds groter en soms zelfs levensgevaarlijk (in een rotgang onbestuurbaar de bergen af, ik ben niet zo'n fan van achtbanen)

Uiteindelijk heb ik een ander bit geprobeerd en dat ging geweldig. Ik hoef er nauwelijks aan te komen, hij weet nu precies tot hoe ver hij kan gaan.
Ik gebruik een ijslander stang. Soort pelham, maar dan net wat minder lomp (het oog wil ook wat) Wel een ongebroken mondstuk, (dubbel)gebroken vind ik net wat te bruut.

Biertabje, alle bitten zijn toegestaan. Zolang het niet tot vreetheid leidt.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:31

Ga je zeker niet afraden een strenger bit te gebruiken, mijn oudje was in de piste controleerbaar (ook moeilijk maar doenbaar) op buitenrit wist hij nooit geen blijf met zijn energie en ben ook ik op zoek gegaan naar een "strenger" bit. Ik hoefde er nog nauwelijks aan te komen, teugels steeds in een boogje en enkel als het nodig was hand iets hoger en hij kwam onmiddellijk terug, uiteraard kon hij nog wel trippelen, maar ik zou het nooit meer anders willen!
Hier even een foto van mijn bit, is met hefboom (kan je nadien ook terug gaan afbouwen!) en kinketting, ken de naam even niet :o
http://im1.shutterfly.com/media/47b5df2 ... /ry%3D400/

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:48

dat is een kimblewick bit :j
een iets lichtere versie dan de pelham :j

je kunt altijd wat om de kinketting doen of een riempje gebruiken ipv een ketting...

vallbeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:13

Ik denk dat je niet veel oplost met een scherper/strenger bit.. Denk dat je beter een thiedemann kan gebruiken :)

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:38

Ik rij zelf met een Mylner bit.. ideaal! Je kan rijden op een gebogen teugeltje, maar als het nu eens echt nodig moest zijn, dan kan je duidelijk zijn in de mond. 't Is een soort stang, maar die toch flexibel is.