Zonder neusriem rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:14

amillia schreef:
Volledig afhankelijk van de pony, maar zolang als de pony z'n mond netjes dichthoud is het geen probleem. Anders misschien kijken voor een andere neusriem?

Eh. Als de pony zijn mond niet 'netjes dichthoudt' dan wordt er waarschijnlijk te ruw met het bit omgesprongen.

Ik vind rijden zonder neusriem alleen maar beter als je met bit rijdt. Dan kan de pony het tenminste aangeven wanneer je verkeerd met het bit omgaat.

Desiree01

Re: Zonder neusriem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:48

Voordeel zonder neusriem is ook dat het paard beter kan slikken (alleen verdwijnt dan het "mooie" schuimmondje)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:57

Kan best, het kan wel handig zijn om een riempje tussen de bitringen te doen, zodat als je een keer sterk moet inwerken je het bit niet door de mond trekt.
Zo'n riempje maak je vast onder de bevestiging van de teugels en als het bit gewoon met losse teugels in de mond hangt. Er hoort geen spanning op het riempje te staan nl. In de westernsport is het normaal om bij een trens zo'n riempje te gebruiken.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 10:44

Desiree01 schreef:
Voordeel zonder neusriem is ook dat het paard beter kan slikken (alleen verdwijnt dan het "mooie" schuimmondje)

Hoort dat schuimmondje mooi te zijn dan? Ik dacht dat het niet echt goed was als ze zo'n schuimmond hadden, en ik vind het er best zielig uit zien.
Maar mijn pony loopt niet met de mond open, ik trek ook niet hard aan de teugels, dus ik ga zonder neusriem rijden!
Bedankt voor alle reacties.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 10:49

Ik rijd ook alweer een tijdje zonder neusriem en het gaat super. Ook als een soort van check of ik wel zacht genoeg ben met mijn handen. Hij schuimt overigens nog wel iets (ongeacht of dit goed is of niet).

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:46

Schuimen is toch ook van ontspanning of is het alleen van slecht slikken?!

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:33

Mijn paarden lopen zonder neusriem, volgens mij goed ontspannen en slikken het speeksel gewoon door, schuimen dus niet, als ze net beleerd worden en dus wel een losse neusriem om hebben om de mond gesloten te houden schuimen ze volop, terwijl ze dan nog aan het wennen zijn aan het bit en daar nog onrustig (niet ontspannen) zijn, trek daar je eigen conclusie uit ;-)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:14

Schuimen komt uit de kaken, de ontspanning vanuit de kaken.
Tenzij er echt enorme liters aanhangen, dan moet je verder kijken. :=

Ik snap nog steeds niet hoe de neusriem af kan zakken.. Zit hij achter de oren wel goed vast?
Gaat het gespje niet los of wat dan ook? Want dat kan ook natuurlijk.
Veel succes met je pony.