Ik weet niet of je alleen op hem rijd, maar anders moet je even met de eigenaar rond de tafel gaan zitten. Want als je iets wil veranderen moet je dat samen doen. Als jij namelijk je best doet om wat te veranderen en zij gaat gewoon zo verder kan het alleen maar langer duren.
Zoals al eerder is aangegeven zou ik eerst terug gaan naar de basis. Wijken voor druk is het beste begin. Mij lijkt het geen goed idee om er een scherper hoofdstel in te hangen aangezien je dan na een tijd weer terug bij af kan zijn. Beter nu dingen veranderen en er dan lang profijt van hebben. Veel hoofdstellen zijn gebaseerd op 'pijn'. Paard vind druk in de mond/neus/waar dan ook niet fijn, dus wil hij het ontwijken (erg kort door de bocht en gelukkig niet in alle gevallen waar, het is natuurlijk fijn als het ander kan). Dat werkt bij jouw paard niet meer doordat hij er ongevoelig voor is geworden. Maar door aan de hand met hem te werken zal je respect opbouwen, waardoor het paard wil volgen wat jij hem opdraagt. Hij zal bijvoorbeeld zijn hoofd buigen, niet omdat hij druk wil ontwijken, maar omdat hij begrijpt wat je bedoelt met deze druk. Mocht dat allemaal goed gaan denk ik dat het best te doen is met een dr cook hoofdstel, al kan je nog altijd een sidepull of een crossrope bridle (makkelijk zelf te maken met instructies van internet en geeft volgens mij beter signale door dan een touwhalster) proberen. Misschien erg makkelijk om dit allemaal via een schermpje te vertellen, maar ik denk dat er behoorlijk wat tijd in gaat zitten als je het zo wil doen. Soort van opnieuw beleren van je paard, aleen zijn dingen aanleren makkelijker dan foute dingen afleren. Succes iig!