stubben behoud zijn waarde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:47

hihi, nee zo bedoel ik het ook niet hoor. Maar zie wel veel zonder terug gesneden kamer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:49

moonfish13 schreef:
Die teruggesneden kamer... Als je paard geen schoft heeft lijkt mij dat geen probleem?

Heb je al eens een goede zadelmaker laten komen?
Een die echt goed aangeschreven staat, geen ruitersportzaak iemand die eens een cursus gedaan heeft.

heb er 4 mensen bij gehad van msfc, incluis de oprichtsrer zelf, en die hadden het allemaal mis. Als je daar al niet op kan vertrouwen, wat moet je dan nog.

Heb via vriendin de tip gehad om Kootstra te bellen, in Groningen. die doet allen stubben( of iig, dat geniet zeker de voorkeur) en die zegt dat ie elke stubben aan kan passen. Was wat terugoudend over kootsrta omdat jedie moet ophalen, de man heeft geen auto, en ik hou daar niet zo van, met vreemde mensen, maar moet me nu toch maar eens over mijn tik heen zetten..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:52

MSFC heb ik wel vaker rare dingen van gehoord. Ik zou me daar niet al te blind op staren.
De namen die ik hier veel lees zijn Arie Boer en van Rijs.
Arie Boer zit ook op bokt meen ik, wie weet zou je het hem voor kunnen leggen of hij er iets mee kan?
EDIT: Hij zit op bokt onder de naam zadelboer.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-09-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:54

moonfish13 schreef:
MSFC heb ik wel vaker rare dingen van gehoord. Ik zou me daar niet al te blind op staren.
De namen die ik hier veel lees zijn Arie Boer en van Rijs.
Arie Boer zit ook op bokt meen ik, wie weet zou je het hem voor kunnen leggen of hij er iets mee kan?

Arie verkoopt alleen wow, en ik heb er al iemand met wow bij gehad, leerling van hem. Helaas as wow niet pas te krijgen op welke manier dan ook.
En komt bij, als ik nu een wow zou willen, of vergelijkbaar materiaal, is mijn relatie van 13 jaar ten einde vrees ik :D

van rijs ken ik niet persoolijk, maar Kootsrta staat hier in Noord ned. goed aangeschreven.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:55

Ik zou deze zadels niet nemen. Er worden niet voor niets steeds nieuwe modellen gemaakt, deze zadels kunnen nooit goed liggen omdat niet de gehele kussens op de paardenrug liggen, dit maakt dat je drukgebied niet veel groter is dan het gebied waar jij op zit. Wil je deze zadels dus echt perfect krijgen zul je gehele nieuwe kussens moeten plaatsen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:02

karev schreef:
Was wat terugoudend over kootsrta omdat jedie moet ophalen, de man heeft geen auto, en ik hou daar niet zo van, met vreemde mensen, maar moet me nu toch maar eens over mijn tik heen zetten..

Hahaha... Om je gerust te stellen: ik hoor alleen maar positieve verhalen (in mijn vriendenkring) en meneer Kootstra is (lijkt mij) inmiddels toch behoorlijk op leeftijd... Ophalen is wellicht wel zo verstandig :+ Kootstra is echt een legende hier in het Noorden.

Wil je gelijk even vragen of hij mijn oude stubben springzadel wil overnemen? 8-) }:0

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:10

Dat is ook weer overdreven. Dertig jaar geleden liepen paarden ook prima onder deze zadels.
Eerlijk is eerlijk, kussens oftewel stegen kunnen ook te grotesk zijn. En praat mij al helemaal niet van die compleet uitgeholde zeer diepe zadels.
Stubben heeft nog nooit rotzooi gemaakt en staat bovendien garant voor een lange levensduur. De enige aanmerking die ik zelf heb, is dat ik liever een uitgesneden kamer heb.
Nieuw is heus niet altijd beter.

Hyposjuhhh schreef:
Ik zou deze zadels niet nemen. Er worden niet voor niets steeds nieuwe modellen gemaakt, deze zadels kunnen nooit goed liggen omdat niet de gehele kussens op de paardenrug liggen, dit maakt dat je drukgebied niet veel groter is dan het gebied waar jij op zit. Wil je deze zadels dus echt perfect krijgen zul je gehele nieuwe kussens moeten plaatsen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:13

Sorry maar dat zadels zonder teruggesneden kamer nooit goed kunnen liggen is echt grote onzin!
Er zijn er nog genoeg te krijgen! Sterker nog, bij sommige zadels met teruggesneden kamer zit je met je kont veel te ver naar achteren (omdat je anders je voorkant open rijdt) zodat er veel te veel druk op de achterkant komt.........en ook juist de nieuwere zadels met die extreem dikke keilkussens drukken veel te veel op de lendenen............ Vroeger had je maar een fraktie van de paarden met rugproblemen vergeleken bij nu...............
Neem gerust de oude Stubben, als je niet puur dressuren wilt zou ik de veelzijdigheid nemen.

TS, in Wijnjewoude zit A. van Triest/W.Venema, ouderwetse vakmensen die zweren bij de "oude" generaties zadels. Schat ik persoonlijk hoger in dan Kootstra. :o (Mijn mening, geen stelling!)
Zijn zoon heeft dit voorjaar een 3-jarige Gelderse merrie van ons gekocht waarvoor nu een "oude" Passier voor op maat gemaakt wordt; klasse zadel!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:19

Linky, ik prefereer zelf de gulden middenweg, dus niet die enorme kussens, maar wel een enigszins teruggesneden kamer. Maar beide zeker niet in het extreme.
Alles waar 'te' voor staat is niet goed.
Het valt mij ook op, dat je vroeger weinig paarden met rugproblemen tegenkwam.

De naam Van Triest komt mij ook erg bekend voor.
Verder ben ik wel verrast dat Kootstra nog altijd bezig is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:45

vandaag Kootsrtra gebeld, maar keeg een meneer Groenewoud aan de lijn, wie is dat dan?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:10

jeetje dat je dat op je paard durft te gaan leggen. Zadels zijn alleen nog goed om te worden gesloopt of als decoratiemateriaal.

Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat iemand het ook maar bedenkt om dit nog op zijn paard te leggen na alle topics over oude de zadels en wat er niet goed aan is. :n

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:16

Schangah schreef:
jeetje dat je dat op je paard durft te gaan leggen. Zadels zijn alleen nog goed om te worden gesloopt of als decoratiemateriaal.

Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat iemand het ook maar bedenkt om dit nog op zijn paard te leggen na alle topics over oude de zadels en wat er niet goed aan is. :n

dat is ook wel weer erg kort door de bocht vind je niet.

het zadel zal sowiezo nagekeken worden, en aangepast. En wat zou er mis zijn met een ouder zadel? Juist dit merk maakt degelijke zadels, die niet voor niets hun waarde behouden, en zeer lang mee gaan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:21

karev schreef:
Schangah schreef:

het zadel zal sowiezo nagekeken worden, en aangepast. En wat zou er mis zijn met een ouder zadel? Juist dit merk maakt degelijke zadels, die niet voor niets hun waarde behouden, en zeer lang mee gaan.

Is helemaal niet kort door de bocht. Wat is er mis met een daf van 30 jaar geleden. Heel veel meer kennis en ontwikkeling.
Andere type paarden en hoe wil je een banaanvormige boom op een koudbloed leggen met een vlakke rug.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:24

karev schreef:
zadelmaker zegt dat elke stubben pas temaken is.

Dat is niet waar. maar ik heb nog wel een oudere stubben veelzijdigheid liggen (is nu even weg bij iemand om te passen)
ik heb toch een ander zadel gekocht wat beter ligt op mijn paard. ik woon in emmer compascuum. dus als je interesse hebt...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:24

en daar om nemen we een zadelmaker in de hand, en krijgt ie hem niet pas, dan is er nog geen man over boord, aangezien het zadel ''maar'' 50 euro kost..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:25

karev schreef:
heb er 4 mensen bij gehad van msfc, incluis de oprichtsrer zelf, en die hadden het allemaal mis. Als je daar al niet op kan vertrouwen, wat moet je dan nog.

Heb via vriendin de tip gehad om Kootstra te bellen, in Groningen. die doet allen stubben( of iig, dat geniet zeker de voorkeur) en die zegt dat ie elke stubben aan kan passen. Was wat terugoudend over kootsrta omdat jedie moet ophalen, de man heeft geen auto, en ik hou daar niet zo van, met vreemde mensen, maar moet me nu toch maar eens over mijn tik heen zetten..

Zou Kootstra zeker niet aanbevelen. Heb afgelopen maand wel 7 mensen gillend bij hem weg zien rennen. Zelfs mensen die nog geen half jaar geleden een nieuw zadel bij hem gekocht hebben. Bovendien zijn volgens hem alle zadels die niet door hem worden ingekocht scheef en niet goed. Zelfs de nieuwe stubben zadels uit de fabriek haalt hij alle vulling uit en veranderd de vulvorm. Had een vrij nieuw Stubben zadel die zijn goedkeuring kon wegdragen. Moesten een paar kleine dingen aan veranderen en dat koste al 360 euro...

Harrie van den Bosch uit Nijholdepade heb ik goede ervaring mee.

De kamer kan breder gemaakt worden door de kussens lager te plaatsen,maar dat is best ingrijpend.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:25

Schangah schreef:

het zadel zal sowiezo nagekeken worden, en aangepast. En wat zou er mis zijn met een ouder zadel? Juist dit merk maakt degelijke zadels, die niet voor niets hun waarde behouden, en zeer lang mee gaan.[/quote]

Is helemaal niet kort door de bocht. Wat is er mis met een daf van 30 jaar geleden. Heel veel meer kennis en ontwikkeling.
Andere type paarden en hoe wil je een banaanvormige boom op een koudbloed leggen met een vlakke rug.[/quote]

Vergeet niet dat de zadelmakers van Stubben hun tijd ver vooruit waren.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:26

karev schreef:
vandaag Kootsrtra gebeld, maar keeg een meneer Groenewoud aan de lijn, wie is dat dan?

Dat is hem wel.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:26

Schangah schreef:

het zadel zal sowiezo nagekeken worden, en aangepast. En wat zou er mis zijn met een ouder zadel? Juist dit merk maakt degelijke zadels, die niet voor niets hun waarde behouden, en zeer lang mee gaan.[/quote]

Andere type paarden en hoe wil je een banaanvormige boom op een koudbloed leggen met een vlakke rug.[/quote]

Vergeet niet dat de zadelmakers van Stubben hun tijd ver vooruit waren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:27

bijdehandje1 schreef:
Schangah schreef:

Vergeet niet dat de zadelmakers van Stubben hun tijd ver vooruit waren.[/quote]

En daarna zijn stil blijven staan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:30

is niet de eerste keer dat ik dat hoor. Dat stubben stil staat in ontwikkeling.

Ik kan me enorm ergeren aan die springzadelhoezen die volgens stubben ook om een dressuurzadel horen te passen := :o

Heb een stubben Meastoso en daar rij ik wel met veel plezier op. Heb hem bij Groeneveld (Kootstra) gekocht, maar wilde de rug van mijn merrie redden dus heb hem later aan laten passen..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:30

Dus dan zijn de nieuwe types stubben ook niet goed volgens jou shangah, omdat de zadelmakers qua kennis zijn blijven stilstaan..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:31

Sorry ik ben aan het kwootverkloten geweest maar koudbloeden zijn ook niet identiek gebouwd.
De meesten hebben juist geen vlakke rug. De paarden die door leken als koudbloed met vlakke rug worden aangemerkt zijn juist warmbloeden. Gelders, tuigers of Gronings gefokt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:32

mijn fjord is wel koudbloed, maar is absoluut geen plank, eerder een holle rug, en daar past een banaan dacht ik fijn op :P

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:36

Kootstra laat het midden van de kussens vrij leeg. Het zadel is over het algemeen te smal voor (knelt), daarachter draagt hij niet en achterin is hij weer hard. Paarden vallen dus bij de schoft/ schouder in.

Zelfs een osteopaat gesproken die de paarden waar zo'n zadel op ligt zo kan herkennen :=