Singelwonden + jeuk van wol...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:41

Ik gebruik een singel van Kieffer voor mijn haflinger..
Die heeft vroeger op de singelplek onstoken lympfeklieren gehad, waardoor hij bultjes kreeg.. Die zijn er bij de kliniek uit gesneden.. Daarna was de huid daar heel gevoelig en kreeg hij heel snel wonden van elke singel.. heel lang met een bontje gereden, maar nu met een singel van kieffer, lijkt een beetje op badstofachtig spul.. Maar echt ! Ik heb geen singebontje meer nodig en die plek waar het litteken zit blijft prima heel, geen haartje die weg schuurt :n ( gedeelte van het litteken zit ook naast de singelplek en ook daar schuurt het niet weg)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:41

ooooch meissie ik weet wat je doorstaat! mijn pony kan geen katoen hebben, halster singels, hij krijgt er vieze plekken van! dus alles ondergelegt en een leren singel (eerste instantie met een wolle hoes) maar kan ook goed zonder gelukkig :) alleen met m'n bitloze hoofdstel blijft het k*t! ik weet wat je doorstaat :+: en misschien idd een gel ondergelegde singel? succes iig! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:43

Kim90 schreef:
een lam is ook gewoon een schaap hoor, dus daar zit dan ook schapenwol aan :+

Ja, het is dat wat ik ook dacht, maar ik dacht dat het ook duidelijk was dat dat niet zo echt een oplossing is := :+
Vandaar dat ik mij afvroeg dat het misschien iets anders was wat ze bedoelde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:45

mieske schreef:
Ik gebruik een singel van Kieffer voor mijn haflinger..
Die heeft vroeger op de singelplek onstoken lympfeklieren gehad, waardoor hij bultjes kreeg.. Die zijn er bij de kliniek uit gesneden.. Daarna was de huid daar heel gevoelig en kreeg hij heel snel wonden van elke singel.. heel lang met een bontje gereden, maar nu met een singel van kieffer, lijkt een beetje op badstofachtig spul.. Maar echt ! Ik heb geen singebontje meer nodig en die plek waar het litteken zit blijft prima heel, geen haartje die weg schuurt :n ( gedeelte van het litteken zit ook naast de singelplek en ook daar schuurt het niet weg)

Wat voor singel was dit dan?
Want ik heb een superzachte, uitgesneden singel van Kieffer gehad ... zonder succes ...

@ NicoleHorses : dank je :)
Heb ondertussen gelukkig toch wat dingen te zien gekregen die misschien nog kunnen geprobeerd worden, dus er is nog hoop :Y)

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:47

Gel singel hoes
Afbeelding

Prijs : € 28,-- sel21a

Zoiets bedoel ik maar dan langer :)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:48

Ik heb geen flauw idee, weet alleen dat er kieffer op staat haha..
Ik heb deze singel gekocht bij hypo Weert..
Zal even zoeken voor een duidelijke foto..

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:54

koordsingel met 2 gespen is er trouwens tot 55 cm :)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:00

@ Kim90: je bedoelt dus 55 cm en langer neem ik aan? Vrees dat dat te lang is .. Moet eens meten, kan het zo niet zeggen :o

@ mieske: dank je .. vind die singel ook heel erg lijken op wat ik toen geprobeerd heb, alleen dat die van mij volgens mij meer uitgesneden was, maar dus wel hetzelfde materiaal..

Die gel-dressuursingel klinkt in theorie wel goed trouwens .. maar dat had ik wel met meerdere dingen :)) :Y)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:11

[***] schreef:
@ Kim90: je bedoelt dus 55 cm en langer neem ik aan? Vrees dat dat te lang is .. Moet eens meten, kan het zo niet zeggen :o

Normale dressuursingels gaan tot max. 50 cm, dus 55 is niet heel lang :D

Anoniem

Re: Singelwonden + jeuk van wol...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:12

Maar als je 40/45/50 cm hebt wel te lang :Y) :+
Ik moet eens zien welke maat ik juist heb, maar ik weet wel dat deze al heel krap is (qua te groot zijn dan, zit tot bijna tegen het zadel) dus nog langer gaat 'm echt niet worden :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:28

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:23

Mijn paard had ook altijd wondjes en ik heb nu een singel bij foxy80 vandaan van lamswol, werkt perfect.

Zo'n hoes kan ook een beetje schuiven en zo irritatie veroorzaken bij de uiteinden omdat het velletje er misschien tussen gaat zitten.
Bij deze singels heb je er geen last van want de hele singel is van wol. Leuke bijkomstigheid is dat je zelf de kleuren uit kan zoeken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:41

Bij divoza staat een singel van kunststof van Thorowgood(Thorowgood airoform dressuursingel) even zoeken tussen de dressuur singels kost 37,95. Deze bevat luchtkussens en moet zeggen dat ze erg goed schuren tegen gaan

Elastiek of niet maakt denk ik niet uit, dit is echt voor druk plekken en dat heeft ze niet want alleen de haren zijn eraf dus zijn het schaaf/schuur wondjes. Denk persoonlijk dat het probleem in de afwerking van de naad zit, heb je al eens een leren singel geprobeerd waarvan de de randen rond afgewerkt zijn? Deze is dus niet op de randen vastgenaaid maar in het midden van de koker zodat het niet tegen de benen kan schuren.

Even een hele simpele oplossing, je singel wassen. Het kan zijn dat er allemaal opgedroogd zweet op je singel zit en dat kan erg schuren, heeft mijn paard ook gehad. De kunststof singel kun je dus ook gewoon met een borstel en water schoonschrobben zonder dat ie kletsnat blijft, tis een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:29

foxy80 schreef:
Kan je een foto plaatsen van je huidige singel? Is het het wel echte wol (merk?)
Anders is dit een optie, die extra uitgelijnde modellen ontzien de plek, zodat het niet gaat schuren of irriteren:
[EA-CO] Anatomische (banaan)singels met (afneembare) lamswol NIEUW

Een foto moet ik even voor kijken, heb ik nu geen tijd voor maar zal ik zo snel mogelijk doen ;)
Het zou echt wol moeten zijn, zal ook even zo snel mogelijk kijken naar het merk, want daar heb ik toch het geld voor gegeven :P

Die extra uitgelijnde modellen .. ben je zeker dat die de plek(ken) ontzien? Want je weet niet eens waar die plekken zijn, toch?

De rest van de reacties moet ik nog even bekijken, maar moet nu eten en daarna werken, dus ik kom er nog op terug, in ieder geval bedankt alvast om te reageren ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:40

Daarom wil ik een foto, dan kan ik echt zeker zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:29

Wat heel belangrijk is de goede lengte van de singel. Ik heb zelf twee paarden die op het punt achter de elleboog altijd doorijden.
Gebruikte in eerste instantie de prestige singels. Deze zijn op het smalste punt zeer smal maar is deze te kort dan komt de huid weer tegen de stukken leer van de gespen aan. heb nu voor de ene een anatomische mfsc singel. Voor de ander staat een anatomisch pfiff singel in bestelling met mijn nieuwe zadel (paard heeft de singelgroeve naar voren) maar ik heb voor de zekerheid mijn prestige singel nog niet verkocht.

Een dressuur singel gaat tot 75 cm. Voor mijn paardje van 1,59 die wel weer erg breed is gebruik ik een 65 cm of 70 cm dressuursingel voor de andere dame gebruik ik een75 cm. Met stukjes zelf gemaakte schapenvel hoesjes die alleen ter hoogte zitten van de elleboog. Werkt uitstekend. Zo hoef je niet een compleet schaap om de singel te doen. (ik heb een stuk schapenvel bij Ikea gekocht kost iets van 40 euro of zo en je kunt er heel veel hoesjes uithalen) knip ze op maat, scheer de wol wat korten en heb zo twee handige hoesjes die de huid beschermen.

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:04

Een singel met gel, speciale vorm of dergelijke?
Vooral geen koordsingel kopen... Heb er zelf heel slechte ervaringen mee.
Met een koordsingel heb je heel snel echt bloedende wondes.

Mijn vorige verzorgpaard had een singel met geen echt bont/wol, maar een hele zachte stof (geen idee welke).
Heel gevoelig paard qua huid (én karakter...) en nooit haarverlies/wondjes gehad. Wel moet je zadel heel goed liggen want die singel was zo glad dat hij met een slechtzittend zadel iets schoof (jooeeeep, en daar lig je dan met je reet in de modder) :D

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:02

mijn pony heeft er ook last van gehad en van alles geprobeerd daarna heb ik een barefoot zadel gekocht met bijpassende singel (bruin) die was zo goed ze had nergens plekken dus ook 1 gekocht in het zwart en nooit meer last gehad ze liep daarvoor met alle singels plekken op tot bloedens toe

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:13

Zitten de wonden vlakbij de gesp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:21

Neen, zo hoog zitten ze nooit.

Volgens mij eerder van de dingetjes waar je je singelstoten insteekt, heb nu bv. deze singel:
Afbeelding

Zie je wat ik bedoel? Maar dan eerder aan de onderkant ervan, dus niet vlakbij de gespen.
En die andere wonde wat er nu is .. geen idee waar die vandaan komt :\

Zou alle singels eens moeten naast elkaar leggen en kijken of ik ergens een overeenkomst vind, want het is altijd op ongeveer dezelfde plaats .. huid zal daar ook vast gevoeliger zijn ondertussen natuurlijk ..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:27

Heb je ook een foto van je paard met zadel en singel en dat je aanwijst waar het probleem gebied zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:32

Recente foto's van de wondjes + singel nu heb ik niet, heb er wel vrij oude, maar dat geeft misschien ook een idee ;)

Foto's zijn dus bijna 2 jaar oud en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eens meer weet welke singel dat is :o
(wel eentje die volgens mij met (neopreen?) hoes gebruikt wordt maar ik toen zo eens heb geprobeerd. Er ligt trouwens ook een ander zadel op.)

Afbeelding

Afbeelding

Wondjes zijn daar trouwens ook nog vrij klein, die wat er nu zijn zijn ietsje groter ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:40

Je beugel lijkt op dezelfde hoogte te liggen, weet niet of dat een verband kán hebben hoor. Wat je zowie zo kan doen is vaseline smeren op deze plek voor je gaat rijden. Dan glijd alles wat soepeler en zou je ook misschien minder of geen wonden kunnen krijgen.

Is het áltijd dezelfde plek? anders zou je het zelfs eens aan je DA kunnen vragen want het is natuurlijk vreemd. Je zingel ligt niet te ver naar voren zo te zien. Maar op de 2de foto kan ik dat niet goed zien want het ligt ook aan de schouder.

Anatonomische singel heeft zo te zien geen zin.

Heb jij nep wol of echt wol gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:43

Beugel is het niet, want nu hangen er gewone beugels aan en dan heeft hij het ook. Verder kan ik me niet voorstellen hoe ik met mijn beugel/voet daar zou kunnen gaan schuren ofzo .. Heb het al bekeken ;)

Vaseline smeer je dan gewoon op die plaatsen op de haren? Of over de hele singelstrook? (aangezien het vaak wel dezelfde plaats is maar niet altijd).

Ik ga het inderdaad eens aan de DA vragen, deze moet toch in oktober komen om te enten dus ideaal ;) In principe ligt alles inderdaad goed & niet te ver naar voren, daar let ik altijd extra op (ook dat pony goed geborsteld is en singel/hoes schoon etc.).

Dat anatomisch geen zin heeft heb ik al ondervonden :+

En in principe is het echt wol :j Bedenk net dat ik de singel + hoes normaal in de auto heb liggen, ik ga eerst even douchen en dan zal ik eens kijken of er een merk in staat ;)