Problemen in de mond/aanleuning komen dan misschien wel vaker voort vanuit de rijkunst van de ruiter ruiter of lichamelijke ongemakken van het paard. Maar als je vermoedt dat het bit een rol speelt kan je daar toch eerst naar kijken? dat helpt sneller en eenvoudiger dan je rijkunsten veranderen of een behandelingstraject ingaan met VA/Tandarts/Fysio etc. Helpt het niet... kijk dan verder....
HBZ
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 18:07
Alleerst wil ik toch verder gaan zoeken naar een ander bit, omdat ik toch echt het idee heb dat het daaraan ligt. Tandarts is 3 weken terug geweest en die heeft hier en daar behoorlijk wat moeten doen. Maar nu is dat dus klaar en ook uitgesloten. Tijdens het rijden heb ik niet het gevoel dat het met haar rug te maken kan hebben. Die is prima.
Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken omdat het een groot en slap paard is en nog jong dat ze nog niet sterk genoeg is van achter. Verder heeft dit paard als jong paard haar mondhoek uitgescheurd gehad,wat dus ook een reden kan zijn waardoor ze er meer last van kan hebben.
Als paarden lichamelijke problemen hebben, uit zich dat gewoonlijk niet in heel druk zijn met de mond en tong, maar in juist starre houdingen of schudden met het hoofd en tong uitsteken aan een kant, bv. Zijn ze eigenlijk voornamelijk met de mond bezig, dan is er een grote kans dat het bit ze niet lekker zit om wat voor reden dan ook. Met name als de lippen opgetrokken worden. Goed voorwaarts rijden moet altijd, dat is de eerste voorwaarde, maar als een paard terughoud OMDAT het zich op de mond concentreert of bang is in de mond pijn te krijgen, kun je aansporen wat je wilt, maar dan krijg je echt niks.
Uiteraard kan een en ander ook aan de ruiterhand of rijden liggen, maar het is altijd de moeite waard om een ander bit te proberen. Zeker als je naar aangenamer voor het paard zoekt. Metaal aversie is niet zo zeldzaam en dikke bitten zijn ook voor een aantal paarden te veel om de mond lekker te sluiten. Gebroken bitten kunnen in het verhemelte prikken. Het is niet zo dat elk paard met hetzelfde bit goed loopt, bij sommige paarden moet je door een heel arsenaal van bitten voordat je het ideale vindt. Maar ja, er zijn er natuurlijk altijd bij die gewoon de signalen van het paard negeren en de neusriem gewoon extra aansnoeren... Dan heb ik toch liever dat je wel ziet dat je paard rommelt omdat het niet lekker zit, en wat anders wilt proberen.
Lusitana
Geplaatst: 21-09-10 16:01
Lusitana schreef:
Het is ongebroken, maar heeft wel knobbels in het midden. Dat hoeft van mij niet, maar als gezegd, ik had hier in de winkel waar ik was geen keuze. Ik kan geen afbeelding vinden, ik zal zo op stal wel even een foto nemen.