Het GROTE dressuurzadel-topic

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welk merk dressuurzadel vind jij het beste?

BR
1 (0%)
Kieffer
15 (9%)
Stübben
3 (1%)
Daaleman
2 (1%)
Wintec
12 (7%)
Rossner
7 (4%)
Pikeur
Geen stemmen
Anky
Geen stemmen
WOW
18 (11%)
Prestige
17 (10%)
Passier
5 (3%)
Hulsebos
9 (5%)
Ainsly
6 (3%)
Ander merk ...
61 (39%)

Totaal aantal stemmen: 156

MyWishMax

Re: Het GROTE dressuurzadel-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:35

Prestige :j Heb anderhalf jaar een Prestige appaloosa VZ gehad, heerlijk zadel, toen Prestige Top Dressage en nu Prestige Venus K new. Wil echt niks anders meer :n

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:40

Ik ga voor de Wow.
Heb een HB gehad. Zat voor mij heerlijk hoor. Maar mijn paard z'n rug vond m niet zo leuk.
Nu heb ik sinds begin dit jaar een Wow en wil nooit meer iets anders voor mijn paard. Op zoveel fronten aan te passen, dus geen gezeur van elke keer een ander zadel als m'n paard iets veranderd is.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:42

Hallo,

Ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar je kan niet zeggen: wie het meest gestemd heeft op .... dát is het zadel dat ik ga kopen.

Het beste zadel voor jou is:
- wat ligt goed op de paardenrug
- wat zit goed voor mij
- en dan kan je nog kijken naar kwaliteit/prijs verhouding.

Het wordt dus echt een kwestie van heel veel zadels proberen. Sommige dressuurzadels dwingen je in een bepaalde houding, andere geven meer houdingsvrijheid, wat vind jíj fijn: een diep zadel, een platter zadel.

Ik zou als ik jou was een zadelmaker laten komen met heel veel type zadels, zodat je veel kan passen en proberen.

Voor mij:
Het zadel wat ik nu heb is een Kentaur Penelopa, 17,5 ", boommaat 3. Dit zadel ligt op mijn tinker.
Het zadel heeft een diepe zit, maar dwingt niet, en kwa prijs ligt het in de middenklasse. Kwaliteit leder is mooi. Voor mij en mijn paard het beste zadel.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:42

Ik ga voor de kentaur, erg fijn, diepe zit, veel wrong.
Helaas past die niet op mijn haf dus ben ik genoodzaakt om een ander zadel aan te schaffen.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:47

Ik denk dat je door dit topic helemaal door de bomen het bos niet meer ziet. Duizende ruiters duizende meningen.
Probeer gewoon is wat zadels uit door eventueel te lenen van stalgenoten laat je niet verleiden door de duurdere merken.
Ikzelf rijd al jaren met de JC Saphir dat overigens exact hetzelfde zadel is als de euroriding jade scheelt alleen een paar honderd euro in aanschaf.Een zadel is zo persoonlijk je moet zeker niet voor het mooie plaatje gaan maar gewoon wat lekker zit en wat het beste op je paard ligt.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:48

Ik heb een Prestige Doge, en ik vind hem super fijn.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:48

Ik heb nu een Euroriding Diamant.
Gekozen omdat dat het enige zadel was dat én goed op mijn paard lag én waar ik lekker op zat :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:10

KN :+:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:15

De fijnste zadels die ik tot nu toe onder mijn kont gehad heb waren KN symphonie en mijn eigen prestige zadeltje zit ik ook echt heerlijk op. :D (Prestige lucky dressage)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:17

Welke ik het beste vind, kan ik niet echt zeggen, aangezien ik ze niet allemaal geprobeerd heb. Maar ik heb nu een Stübben dressuurzadel en ik heb er 1 van Kieffer gehad en ik weet dat ik die van Kieffer erg fijn vond. Dus daar heb ik op gestemd.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:34

KN symfony & KN allegro echt super zadels

Heb nu een ANKY classic en deze zit ook niet verkeerd.

Je kan het beste iemand laten komen welke meerdere zadels in de aanbieding heeft. Jij kan een bepaald zadel wel lekker vinden zitten maar wil niet zeggen dat het zadel ook op je paard past.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:39

- Wat vind jij het beste merk?
Prestige top dressage
- Hoe lang rijd je hier al mee?
1 week :')
- Waarom vind je dit het beste merk?
Het wordt voor mij veel makkelijker om goed lang te zitten, en lekker breed tussenkanaal

Had hiervoor een BR competition, daarin zit je echt helemaal los dus daar moet je wel van houden

Margreet_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:45

Sommer!!
Zit heerlijk, ligt prima op het paard, geeft veel schoudervrijheid. Boommaat is altijd op maat te laten maken. Dus als je paard verandert door training (meer spieren) of je krijgt een ander paard, kun je mooi je eigen vertrouwde zadel houden!
Equipas Zadelservice verkoopt ze. Bel voor info: 06-54683821.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:49

Ik heb sinds een half jaar een Prestige Top Dressage.
Geeft het paard veel schoudervrijheid en heeft een mooi breed draagvlak. Het zit ook nog eens fijn, maar prioriteit één vind ik dat het paard er goed onder kan bewegen.
Goed aan laten meten is punt twee. Vaak als een goede zadelmaker jou en je paard ziet heeft hij (of zij) al een idee welke het beste gaat liggen! Is mij al drie keer overkomen.
Succes!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:50

Je kunt niet zo maar zeggen wat het beste zadel is.
Het enige waar redelijk neutraal iets over gezegd kan worden is de prijs/kwaliteitverhouding van zadels.
Maar verder: iedere persoon is anders, ieder paard is anders....
Wat voor de ene persoon een geweldig zadel is, past voor geen meter bij de andere persoon. En dat geldt ook nog eens voor het paard...

Goede prijs/kwaliteitverhouding vind ik de zadels van Kentaur bijvoorbeeld.

Passier zijn kwalitatief hele goede zadels, maar de prijs is er ook naar.

Ik heb zelf: Ainsley (oudje....maar fijn zadel)
Kentaur (fijn zade, maar geen rolce royce natuurlijk)

Maar het fijnste zadel dat ik heb is de Frank Baines Elegance.... Zit mooi zacht, ligt geweldig op het paard en is kwalitatief heel degelijk en heet ee mooie uitstraling.

Waar ik niet op kon zitten waren verschillende Kiefer modellen en Stübben Scandica. Ik ben erg klein en heb hele korte pootjes...dat werkte niet bij deze zadels....

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:55

Helaas stont de Bates er niet tussen dus heb ik ander merk gekozen.

Ik heb voor mijn friese ruin die toen nog enorm schommelde in zijn bespiering een Bates Isabelle Werth gekocht.
Heerlijk ding. Bleef ook heel erg mooi. Helaas was dat zadel met 18 inch te groot voor mij en net iets te lang voor mijn paard.
Met weemoed heb ik hem toe verkocht. Daarna nog een Frank Baines Capriole en Equestor David Wispelaere gehad (beiden te koop)
Helaas was dat niks voor mijn paard. Hij werd zo nukkig. Hij is zeer gevoelig en liet me duidelijk merken dat deze zadels hem niet fijn zaten.(jammer dat ie dat niet bij de proefritje deed :+ )Jammer want vooral de Wispelaere zit erg lekker. Nu toch weer een Bates. Dit keer een Innova. Deze is weer wat korter en zit werkelijk goddelijk.
Ik kan weer normaal opstappen.

Shirleyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:04

op maatgemaakt door zadelmaker,
merkloos ;d

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:06

Het hangt er maar net vanaf wat er op je paard past en waar je zelf fijn in zit. Ik heb een Morris and Nolan, omdat dat een van de weinige merken is die pas te krijgen is op mijn haf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:31

Massimo, Zaldi en Fryso, allemaal topzadels.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:34

Ik rij al ruim drie jaar op een tweedehands Euroriding Diamant zadel.
Zit erg fijn en ligt op veel paarden goed en ook nog eens erg waardevast.

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:57

- Wat vind jij het beste merk? hét WoW zadel <3
- Hoe lang rijd je hier al mee? 6 maanden
- Waarom vind je dit het beste merk? WoW zadels zitten erg comfortabel voor de ruiter maar nog véél belangrijker is dat paarden er super onder lopen.
Mijn houding is door dit zadel ook erg verbeterd, je voelt het paard zijn bewegingen meer dan een ander zadel zodat je subtielere zithulpen kan gebruiken.
Wanneer het paard veranderd qua bespiering dan kan dit zadel heel eenvoudig worden aangepast zodat je geen nieuw zadel hoeft kopen, ook als je een ander paard ermee rijdt.
Bijkomend voordeel vind ik ook dat wanneer je overstapt naar springen i.p.v. dressuur, je springzweetbladen kan kopen waardoor je geen heel nieuw zadel moet aanschaffen.
Kwaliteit van het leder is ook prima en ze worden aangemeten door een erkend wow-zadelverdeler zodat het zadel perfect past, wat ook erg belangrijk is.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:06

Als je zelf een ander zadel zou willen, dan pas je die eerst aan op jezelf, voor jou moet de juiste maten hebben, boomlengte, zweetbladlengte e.d..
Dan ga je kijken hoe die ligt op je paard/pony, er is geen enkel zadel wat in 1 x perfect ligt, nieuwe zadels moeten zich eerst aanpassen op de rug van je pony/paard (zonder dekje er onder rijden gedurende 1,5 maand, even afhankelijk hoe vaak je rijd, kan dus ook korter zijn of juist langer) en daarnaast bijna altijd passend gemaakt worden en als je b.v. een jong dier hebt, die nog veel zal groeien, zul je ook vaker naar je zadel horen te kijekn of die nog wel goed passend is voor dat dier.
heb zelf een Höpfner, ongeveer 27 jaar oud en verkeerd nog in bijna nieuwstaat, ja toen der tijd duur, maar meer dan zijn geld waard, is tot op heden nog pas gemaakt op ieder dier wat ik gehad heb, zonder problemen.
Ik heb begrepen dat de huidige duurdere Stubbens minstens dezelfde kwaliteit hebben als een Höpfner.
Höpfner: http://www.dressuurzadel.nl/
Stübben: http://www.stuebben.com/start.php?lg=nl ... id=9&top=2

Hoe je zelf een zadel ervaard is heel persoonlijk, net zo als welke het beste geschikt voor je is, dit heeft ook te maken met het feit wat je er mee zou willen gaan doen.
Succes met je keuze ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:31

josie schreef:
Als je zelf een ander zadel zou willen, dan pas je die eerst aan op jezelf, voor jou moet de juiste maten hebben, boomlengte, zweetbladlengte e.d..
Dan ga je kijken hoe die ligt op je paard/pony, er is geen enkel zadel wat in 1 x perfect ligt, nieuwe zadels moeten zich eerst aanpassen op de rug van je pony/paard (zonder dekje er onder rijden gedurende 1,5 maand, even afhankelijk hoe vaak je rijd, kan dus ook korter zijn of juist langer) en daarnaast bijna altijd passend gemaakt worden en als je b.v. een jong dier hebt, die nog veel zal groeien, zul je ook vaker naar je zadel horen te kijekn of die nog wel goed passend is voor dat dier.
heb zelf een Höpfner, ongeveer 27 jaar oud en verkeerd nog in bijna nieuwstaat, ja toen der tijd duur, maar meer dan zijn geld waard, is tot op heden nog pas gemaakt op ieder dier wat ik gehad heb, zonder problemen.
Ik heb begrepen dat de huidige duurdere Stubbens minstens dezelfde kwaliteit hebben als een Höpfner.
Höpfner: http://www.dressuurzadel.nl/
Stübben: http://www.stuebben.com/start.php?lg=nl ... id=9&top=2

Hoe je zelf een zadel ervaard is heel persoonlijk, net zo als welke het beste geschikt voor je is, dit heeft ook te maken met het feit wat je er mee zou willen gaan doen.
Succes met je keuze ;)

ik ben het met de volgorde die jij hier stelt in het geheel niet eens! je kan wel een 18 inch nodig hebben maar als jij een klein paard hebt met een korte rug kan er echt geen 18 inch op....nee,eerst naar je paard kijken en dan pas de rest ;)

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:10

ik zweer al jaren bij Hulsebos! :D
heb zelf een WB3 maar vind een wb4 ook fijn zitten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:12

neem sowieso nooit een br zadel, geen stevigheid, kniewrongen kom je met de benen niet bij en geen diepe zit.
Ik vind mijn Br zadel dus niet lekker zitten, maar omdat je geen stevigheid hebt, leer je wel goed zitten!